0113-KDIPT1-1.4012.276.2020.4.ŻR - Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości po pierwszym zasiedleniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.276.2020.4.ŻR Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości po pierwszym zasiedleniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2020 r. (data wpływu 3 kwietnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 17 czerwca 2020 r.) oraz z dnia 1 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej nr 1, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy - jest nieprawidłowe,

* braku opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania nieruchomości zabudowanej oznaczonej nr 1 na cele osobiste Wspólniczek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej nr 1, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy,

* braku opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania nieruchomości zabudowanej oznaczonej nr 1 na cele osobiste Wspólniczek.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 17 czerwca 2020 r.) oraz z dnia 1 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.), o doprecyzowanie opisu sprawy, przedstawienie pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej do nowo postawionego pytania oraz o pełnomocnictwo i uiszczenie dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Aktem notarialnym o repertorium A nr... sporządzonym dnia... r. przed notariuszem......, wspólniczki spółki cywilnej działającej pod firmą:. z siedzibą w..., adres stałego miejsca wykonywania działalności:....., ul.... nr..., NIP:.., REGON:. zawarły umowę, którą dokonano sprzedaży nieruchomości stanowiącą zabudowaną działkę gruntu oznaczoną numerem 1, położoną w... przy ul...., w obrębie.... stanowiącą użytki oznaczone symbolem Ba - tereny przemysłowe, zabudowaną sześcioma jednokondygnacyjnymi budynkami niemieszkalnymi, dla której Sąd Rejonowy dla...-..., XVI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr... za cenę... zł, w stanie wolnym od wszelkich obciążeń..... wspólnikom spółki cywilnej... z siedzibą w..., zaś...... oświadczyły, że przedmiotową nieruchomość za cenę wskazaną w akcie kupują i nabycia dokonują we współwłasności łącznej wspólników spółki cywilnej pod firmą:. z siedzibą w....

Notariusz tytułem podatku od czynności cywilnoprawnych pobrał na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1150) podatek według stawki 2% od kwoty stanowiącej wartość rynkową przedmiotu sprzedaży.

Według aktu notarialnego sprzedającym nieruchomość była osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Przez zbywcę nieruchomości nie została wystawiona faktura VAT wynikająca z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że nabycie nieruchomości przez Spółkę... spółka cywilna nie zostało udokumentowane fakturą VAT zawierającą podatek należny, Spółka nie ujęła w rejestrze VAT, jak również w deklaracji VAT-7, podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości udokumentowanego aktem notarialnym o repertorium A nr....

Wobec tego, że nieruchomość nabyta przez Spółkę. Sp. cywilna nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy, została ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki, jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie.

Prezydent Miasta... decyzją z dnia..., nr... w sprawie podatku od nieruchomości za rok 2019 ustalił wysokość zobowiązania podatkowego współwłaścicielom nieruchomości przy ul.... w... od przedmiotu opodatkowania:

* grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

* budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

* budowle.

Prezydent Miasta... w dniu... r. wydał decyzję nr... ustalającą warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na rozbudowie i nadbudowie budynku niemieszkalnego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek produkcyjny, przebudowie urządzeń budowlanych, przewidzianej do realizacji w... przy ul...., działka o numerze ewidencyjnym 1, obręb.....

Ze względu na gwałtowne protesty okolicznych mieszkańców przeciwnych powstaniu zakładu produkcyjnego Spółki przy ul.... w..., Wspólniczki zrezygnowały z planowanej budowy budynku produkcyjnego.

W związku z tym Prezydent Miasta... w dniu... r. wydał decyzję nr... stwierdzającą wygaśnięcie decyzji nr... z dnia... r.

Uproszczony wypis z rejestru gruntów z dnia 5 marca 2019 r. stwierdza, że własność..., regon:..,......, ul.... dotyczy działki ewidencyjnej o numerze 1 położonej przy ul...., stanowiącej tereny przemysłowe o symbolu Ba.

Wypis z kartoteki budynków z dnia... r. pod pozycją..., przy ul.... w... zawiera rejestr sześciu budynków niemieszkalnych.

Zgodnie z mapą sporządzoną dla celów projektowych i zatwierdzoną przez. Ośrodek Geodezji dnia... r. nabyta nieruchomość zabudowana została sześcioma budynkami niemieszkalnymi oraz niżej wymienionymi budowlami:

1.

ogrodzenie,

2.

droga wewnętrzna

3.

oświetlenie uliczne

4.

przyłącze energetyczne

5.

przyłącze wodne

6.

przyłącze gazowe

7.

szambo.

Spółka dokonała zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych, do Wydziału Urbanistyki i Architektury Departamentu Architektury i Rozwoju Urzędu Miasta..., rozbiórki wszystkich sześciu zdekapitalizowanych budynków na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka 1 w obrębie ewidencyjnym..... w... przy ul....

Kierownik Budowy inż...... wydał w dniu... r. oświadczenie, że roboty budowlane: rozbiórka zdekapitalizowanych budynków I i II etap,..., dz. nr 1 w obrębie....., zostały zrealizowane zgodnie z projektem budowlanym, warunkami zawiadomienia o braku sprzeciwu wydanego przez UM. Wydz. Urbanistyki i Architektury.

Ze względu na zachowanie bezpieczeństwa zostało wyłączone z zasilania gazem przyłącze gazowe. Spółka poniosła koszty rozbiórki sześciu budynków niemieszkalnych w wysokości... zł netto.

Prezydent Miasta... decyzją z dnia..., nr... w sprawie podatku od nieruchomości za rok 2020, ustalił wysokość zobowiązania podatkowego Współwłaścicielkom nieruchomości przy ul... w... od przedmiotu opodatkowania:

* grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

* budowle,

* budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej do czasu ich rozbiórki.

Po przeprowadzonych rozbiórkach sześciu budynków nabyta nieruchomość przy ul.... w... poloznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka 1 w obrębie ewidencyjnym...., aktualnie pozostaje zabudowana niżej wymienionymi budowlami:

1.

ogrodzenie

2.

droga wewnętrzna

3.

oświetlenie uliczne

4.

przyłącze energetyczne

5.

przyłącze wodne

6.

szambo

Wnioskodawczynie..... posiadające nieruchomość we współwłasności łącznej, składającą się zgodnie z wypisem z rejestru gruntów z działki o numerze 1 oraz posadowionych na niej budowlach opisanych powyżej, znajdującą się przy ul.... w..., planują ją sprzedać lub przekazać na cele osobiste.

W uzupełnieniach wniosku wskazano, iż ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.) (dalej: p.b.) zawiera w art. 3 m.in. następujące definicje:

* Obiekt budowlany (pkt 1) - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

* Budowla (pkt 3) - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

* Obiekt liniowy (pkt 3a) - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego;

* Urządzenia budowlane (pkt 9) - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Stosownie do uregulowania art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287) ilekroć w ustawie jest mowa o sieci uzbrojenia terenu - rozumie się przez to wszelkiego rodzaju nadziemne, naziemne i podziemne przewody i urządzenia: wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, cieplne, telekomunikacyjne, elektroenergetyczne i inne, a także podziemne budowle, jak: tunele, przejścia, parkingi, zbiorniki, itp.

Z art. 27 ust. 1 Prawa geodezyjnego i kartograficznego wynika, że sieci uzbrojenia terenu podlegają inwentaryzacji. Ustęp 2 pkt 2 tego samego artykułu stanowi, że inwestorzy są zobowiązani dla obiektów budowlanych wymagających pozwolenia na budowę po ich zakończeniu zapewnić dokonanie pomiarów powykonawczych i sporządzenie związanej z tym dokumentacji (a więc inwentaryzacji). Artykuł 43 ust. 1 Prawa budowlanego podaje zaś, że "Obiekty budowlane wymagające pozwolenia na budowę oraz obiekty, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 3a, 19a, 23, podlegają geodezyjnemu wyznaczeniu w terenie, a po ich wybudowaniu - geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, obejmującej położenie ich na gruncie".

Mapa sporządzona dla celów projektowych i zatwierdzona przez. Ośrodek Geodezji dnia... r. potwierdza stan faktyczny, z którego wynika, że działka nr 1 jest zabudowana następującymi obiektami oraz urządzeniami budowlanymi:

1.

ogrodzenie,

2.

droga wewnętrzna,

3.

oświetlenie uliczne,

4.

przyłącze energetyczne,

5.

przyłącze wodne,

6.

przyłącze gazowe,

7.

szambo (z kanalizacją).

Na pytanie organu "Czy Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?" Zainteresowany odpowiedział "Tak".

Następnie na pytanie "Czy budowle posadowione na działce nr 1 są budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019., poz. 1186, z późn. zm.)?" Wnioskodawca wskazał:

1.

"ogrodzenie - urządzenie budowlane - art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego - ogrodzenia,

2.

droga wewnętrzna - obiekt liniowy - art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego droga wraz ze zjazdami art. 3a Prawa budowlanego,

3.

oświetlenie uliczne - obiekt liniowy - art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, linia kablowa (...) podziemna art. 3a Prawa budowlanego,

4.

przyłącze energetyczne - sieci uzbrojenia terenu - art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, podziemne przewody elektroenergetyczne art. 2 pkt 11 - Prawo geodezyjne i kartograficzne,

5.

przyłącze wodne - sieci uzbrojenia terenu - art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, podziemne przewody wodociągowe art. 2 pkt 11 - Prawo geodezyjne i kartograficzne,

6.

przyłącze gazowe - sieci uzbrojenia terenu - art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, podziemne przewody gazowe art. 2 pkt 11 - Prawo geodezyjne i kartograficzne,

7.

szambo (z kanalizacją) - sieci uzbrojenia terenu - art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, podziemne przewody kanalizacyjne art. 2 pkt 11 - Prawo geodezyjne i kartograficzne urządzenie budowlane - art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego, szambo."

W dalszej kolejności na pytanie "Jeśli na działce nr 1 znajdują się urządzenia budowalne, to należy wskazać, jakie oraz z którą budowlą są one powiązane?" Wnioskodawca odpowiedział

"Ogrodzenie (art. 3 pkt 9 p.b.) powiązane jest z budowlami:

* droga wewnętrzna - obiekt liniowy - art. 3 pkt 3 p.b.,

* oświetlenie uliczne - obiekt liniowy - art. 3 pkt 3 p.b.,

* przyłącze energetyczne - sieci uzbrojenia terenu - art. 3 pkt 3 p.b.,

* przyłącze wodne - sieci uzbrojenia terenu - art. 3 pkt 3 p.b.,

* przyłącze gazowe - sieci uzbrojenia terenu - art. 3 pkt 3 p.b.,

* podziemne przewody kanalizacyjne - sieci uzbrojenia terenu - art. 3 pkt 3 p.b.

Szambo (art. 3 pkt 9 p.b.) powiązane jest z budowlą: * sieć uzbrojenia terenu - art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, podziemne przewody kanalizacyjne art. 2 pkt 11 - Prawo geodezyjne i kartograficzne."

Następnie na pytanie "Czy urządzenia budowalne stanowią urządzenia budowalne, o których mowa w art. 3 pkt 9 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane?" Zainteresowany wskazał "Ogrodzenie - urządzenie budowlanie stosownie do art. 3 pkt 9 p.b.

Szambo - urządzenie budowlanie stosownie art. 3 pkt 9 p.b."

Na pytanie "Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budowli posadowionych na działce nr 1, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?" Wnioskodawca wskazał:

"Ogrodzenia klasa 2420 Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,

Droga wewnętrzna klasa 2112 Ulice i drogi pozostałe,

Oświetlenie uliczne klasa 2112 Ulice i drogi pozostałe,

Przyłącze energetyczne klasa 2214 Linie elektroenergetyczne przesyłowe,

Przyłącze wodne klasa 2212 Rurociągi przesyłowe do transportu wody i ścieków,

Przyłącze gazowe klasa 2221 Rurociągi sieci rozdzielczej gazu,

Szambo z kanalizacją klasa 2212 Rurociągi przesyłowe do transportu wody i ścieków klasa 2420 Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane - szambo."

Następnie na pytanie "Czy ww. budowle są trwale związane z gruntem?" Wnioskodawca wskazał "Tak. Jak również urządzenia budowlane są trwale związane z gruntem."

W dalszej kolejności odpowiadając na pytanie "Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych budowli znajdujących się na działce nr 1w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.)?

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r. - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej."

Wnioskodawca wskazał "Nieruchomość nabyta przez Spółkę. Sp. cywilna nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy została ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki, jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie.

Ze względu na gwałtowne protesty okolicznych mieszkańców przeciwnych powstaniu zakładu produkcyjnego Spółki przy ul.... w..., Wspólniczki zrezygnowały w planowanej budowy budynku produkcyjnego.

Zatem nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych budowli znajdujących się na działce nr 1 w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem wydatki poniesione na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym nie stanowiły co najmniej 30% ich wartości początkowej, to jest dotyczące budowli i urządzeń budowlanych:

* ogrodzenie,

* droga wewnętrzna,

* oświetlenie uliczne,

* przyłącze energetyczne,

* przyłącze wodne,

* przyłącze gazowe,

* szambo z kanalizacją,

zarówno w ujęciu do sumy wartości tych budowli, jak i w ujęciu do wartości poszczególnych budowli i urządzeń budowlanych z osobna."

Na pytanie "Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budowli, to należy wskazać, w jakich częściach?" Zainteresowany odpowiedział "Nieruchomość nabyta przez Spółkę. Sp. cywilna nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy została ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki, jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie.

Ze względu na gwałtowne protesty okolicznych mieszkańców przeciwnych powstaniu zakładu produkcyjnego Spółki przy ul.... w..., Wspólniczki zrezygnowały w planowanej budowy budynku produkcyjnego.

Zatem nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie budowli lub ich części w żadnej części, wymienionych niżej budowli i urządzeń budowlanych:

* ogrodzenie,

* droga wewnętrzna,

* oświetlenie uliczne,

* przyłącze energetyczne,

* przyłącze wodne,

* przyłącze gazowe,

* szambo z kanalizacją."

Następnie na pytanie "W wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych budowli lub ich części?" Zainteresowany wskazał "Nieruchomość nabyta przez Spółkę. Sp. cywilna nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy została ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki, jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie.

Ze względu na gwałtowne protesty okolicznych mieszkańców przeciwnych powstaniu zakładu produkcyjnego Spółki przy ul.... w..., Wspólniczki zrezygnowały w planowanej budowy budynku produkcyjnego.

Zatem nie wystąpiły żadne czynności wskazujące na pierwsze zasiedlenie poszczególnych budowli lub części wymienionych niżej budowli oraz urządzeń budowlanych:

* ogrodzenie,

* droga wewnętrzna,

* oświetlenie uliczne,

* przyłącze energetyczne,

* przyłącze wodne,

* przyłącze gazowe,

* szambo z kanalizacją."

W dalszej kolejności na pytanie "Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowych budowli lub ich części, a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?" Wnioskodawca odpowiedział "Nieruchomość nabyta przez Spółkę. Sp. cywilna nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy została ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie.

Ze względu na gwałtowne protesty okolicznych mieszkańców przeciwnych powstaniu zakładu produkcyjnego Spółki przy ul.... w..., Wspólniczki zrezygnowały w planowanej budowy budynku produkcyjnego.

Zatem nie nastąpi pierwsze zasiedlenie budowli lub ich części, wobec tego nie upłynie okres dłuższy niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia do dostawy wymienionych niżej budowli lub ich części oraz urządzeń budowlanych:

* ogrodzenie,

* droga wewnętrzna,

* oświetlenie uliczne,

* przyłącze energetyczne,

* przyłącze wodne,

* przyłącze gazowe,

* szambo z kanalizacją."

Następnie odpowiadając na pytanie "Kiedy nastąpiło zajęcie do używania poszczególnych budowli? Należy wskazać dokładną datę." Wnioskodawca wskazał "Nieruchomość nabyta przez Spółkę. Sp. cywilna nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy została ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki, jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie.

Ze względu na gwałtowne protesty okolicznych mieszkańców przeciwnych powstaniu zakładu produkcyjnego Spółki przy ul.... w..., Wspólniczki zrezygnowały w planowanej budowy budynku produkcyjnego.

Zatem nie nastąpiło zajęcie od używania niżej wymienionych budowli lub ich części oraz urządzeń budowlanych:

* ogrodzenie,

* droga wewnętrzna,

* oświetlenie uliczne,

* przyłącze energetyczne,

* przyłącze wodne,

* przyłącze gazowe,

* szambo z kanalizacją."

Na pytanie "W jaki sposób Wnioskodawca wykorzystywał/wykorzystuje przedmiotowe budowle? W szczególności należy wskazać:

* czy budowle wykorzystywane były/są w działalności gospodarczej Wnioskodawcy i w jakim okresie?

* do jakich czynności były/są wykorzystywane przez Wnioskodawcę poszczególne budowle, tj. czy do:

* czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

* czynności zwolnionych od podatku VAT,

* czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

* czy budowle były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze? Jeżeli tak, to należy wskazać, kiedy budowle lub ich części zostały oddane w najem (należy wskazać dzień, miesiąc i rok)."

Zainteresowany odpowiedział "Nieruchomość nabyta przez Spółkę. Sp. cywilna nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy została ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki, jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie.

Ze względu na gwałtowne protesty okolicznych mieszkańców przeciwnych powstaniu zakładu produkcyjnego Spółki przy ul.... w..., Wspólniczki zrezygnowały w planowanej budowy budynku produkcyjnego.

Zatem przedmiotowe budowle oraz urządzenia budowlane:

* ogrodzenie,

* droga wewnętrzna,

* oświetlenie uliczne,

* przyłącze energetyczne,

* przyłącze wodne,

* przyłącze gazowe,

* szambo z kanalizacją,

- nie były i nie są wykorzystywane w działalności gospodarczej Wnioskodawcy w żadnym okresie,

- nie były i nie są wykorzystywane do żadnych czynności przez Wnioskodawcę poszczególne budowle, tj. do żadnych z wymienionych:

* czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

* czynności zwolnionych od podatku VAT,

* czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,

- nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze niżej wymienione budowle oraz urządzenia budowlane:

* ogrodzenie,

* droga wewnętrzna,

* oświetlenie uliczne,

* przyłącze energetyczne,

* przyłącze wodne,

* przyłącze gazowe,

* szambo z kanalizacją."

Odpowiadając na pytanie "Czy Wnioskodawca wykorzystywał/wykorzystuje przedmiotowe budowle wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są budowle, wykonuje Wnioskodawca - należy podać podstawę prawną zwolnienia?" Wnioskodawca wskazał "Nieruchomość nabyta przez Spółkę. Sp. cywilna nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy została ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki, jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie.

Ze względu na gwałtowne protesty okolicznych mieszkańców przeciwnych powstaniu zakładu produkcyjnego Spółki przy ul.... w..., Wspólniczki zrezygnowały w planowanej budowy budynku produkcyjnego.

Zatem Wnioskodawca nie wykorzystywał ani nie wykorzystuje niżej wymienionych budowli oraz urządzeń budowlanych, w tym na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług:

* ogrodzenie,

* droga wewnętrzna,

* oświetlenie uliczne,

* przyłącze energetyczne,

* przyłącze wodne,

* przyłącze gazowe,

* szambo z kanalizacją,

dlatego też, że nie prowadzi żadnej działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług."

Następnie na pytanie "Czy w odniesieniu do budowli objętych zakresem wniosku, Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej poszczególnych budynków/budowli? (...)" Wnioskodawca wskazał "Nieruchomość nabyta przez Spółkę. Sp. cywilna nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy została ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki, jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie.

Ze względu na gwałtowne protesty okolicznych mieszkańców przeciwnych powstaniu zakładu produkcyjnego Spółki przy ul.... w..., Wspólniczki zrezygnowały w planowanej budowy budynku produkcyjnego.

Zatem Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej poszczególnych budynków oraz niżej wymienionych budowli, jak i urządzeń budowlanych:

* ogrodzenie,

* droga wewnętrzna,

* oświetlenie uliczne,

* przyłącze energetyczne,

* przyłącze wodne,

* przyłącze gazowe,

* szambo z kanalizacją."

Planowana dostawa/przekazanie przedmiotowej nieruchomości nastąpi przed 30 czerwca 2020 r. chyba, że nieprzewidziane okoliczności temu przeszkodzą.

Z tytułu przekazania nieruchomości na rzecz Wspólniczek na ich cele osobiste, Spółka nie uzyska jakichkolwiek korzyści majątkowych.

Przekazanie nieruchomości na rzecz Wspólniczek nastąpi na podstawie czynności prawnej zniesienia współwłasności łącznej Wspólniczek Spółki... na rzecz własności ułamkowej..... udokumentowanej aktem notarialnym. Będzie to czynność nieodpłatna.

Na pytanie Organu "Kiedy nastąpiło zajęcie do używania budowli znajdujących się na nieruchomości oznaczonej numerem 1 przez pierwszego właściciela nieruchomości (po ich wybudowaniu)?" Zainteresowany odpowiedział "Wnioskodawca nie posiada żadnej wiedzy, kiedy nastąpiło zajęcie do używania budowli znajdujących się na nieruchomości oznaczonej numerem 1 przez pierwszego właściciela nieruchomości (po ich wybudowaniu)."

Następnie na pytanie "Czy poprzedni właściciel użytkował/korzystał z budowli znajdujących się na nieruchomości oznaczonej numerem 1?" Wnioskodawca wskazał "Według niczym nieudokumentowanej wiedzy Wnioskodawcy, poprzedni właściciel X. Y. użytkował/korzystał z budowli znajdujących się na nieruchomości oznaczonej numerem 1, bowiem identyfikował swoją firmę: NIP..., REGON..., "...".... X. Y. z tą nieruchomością, zgodnie z wpisem do CEIDG działalność tę prowadzi od 1 lipca 1990 r.

Przeprowadzona analiza Internetu pozwala zdobyć poniższe informacje:

* https...,

* https...,

* https.

Należy stwierdzić, że podany na powyższych stronach www adres:.....,..., de facto dotyczy przedmiotowej nieruchomości, która w akcie notarialnym ma zapisany adres:..,...."

W dalszej kolejności na pytanie "Czy od pierwszego zajęcia do używania budowli znajdujących się na działce nr 1 do dnia dostawy, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?" Zainteresowany wskazał "Nieruchomość nabyta przez Spółkę. Sp. cywilna nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy, została ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki, jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie.

Ze względu na gwałtowne protesty okolicznych mieszkańców przeciwnych powstaniu zakładu produkcyjnego Spółki przy ul.... w..., Wspólniczki zrezygnowały z planowanej budowy budynku produkcyjnego.

Zatem nie nastąpiło i nie nastąpi pierwsze zajęcie do używania budowli znajdujących się na działce nr 1 do dnia ich dostawy, wobec tego nie upłynie okres dłuższy niż 2 lata od pierwszego zajęcia do używania do dnia dostawy budowli znajdujących się na działce nr 1."

Następnie na pytanie "Czy z tytułu poniesionych kosztów na rozbiórkę sześciu zdekapitalizowanych budynków, Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i czy Spółka dokonała tego odliczenia? Wnioskodawca wskazał "Od poniesionych kosztów na rozbiórkę sześciu zdekapitalizowanych budynków, Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zatem Spółka dokonała tego odliczenia."

Na pytanie "Czy wydatki poniesione przez Spółkę na rozbiórkę sześciu zdekapitalizowanych budynków miały charakter ulepszeń, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym?" Zainteresowany odpowiedział "Ulepszenie środka trwałego zostało uregulowane przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 22g ust. 17. Przepis ten stanowi, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Stosownie do wskazanego uregulowania środek trwały może zostać uznany za ulepszony jedynie w przypadku wystąpienia wszystkich z poniższych przesłanek łącznie:

* nastąpiła przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja,

* suma wydatków (poniesionych na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję lub modernizację) przekracza kwotę 10 000 zł,

* wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania.

W szczegółowym wyjaśnieniu Minister Finansów (znak:....) określił, iż "do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się wydatki na ich:

* przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny,

* rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych, itp.,

* rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,

* adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż było jego pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych,

* modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych."

Wydatki poniesione przez Spółkę na rozbiórkę sześciu zdekapitalizowanych budynków

* nie powodowały ich przebudowy,

* nie powodowały ich rozbudowy,

* nie powodowały ich rekonstrukcji,

* nie powodowały ich adaptacji,

* nie powodowały ich modernizacji,

* nigdy nie zostały przyjęte w Spółce... do używania,

zatem zdaniem Wnioskodawcy nie miały charakteru ulepszeń, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym."

W dalszej kolejności na pytanie "Jeśli tak, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej poszczególnych budowli?" Wnioskodawca wskazał "Wydatki poniesione przez Spółkę na rozbiórkę sześciu zdekapitalizowanych budynków dotyczyły rozbiórki sześciu zdekapitalizowanych budynków, zatem nie dotyczyły poszczególnych budowli, co z kolei oznacza, że nie były wyższe niż 30% wartości poszczególnych budowli."

Na pytanie "Czy poniesione nakłady na rozbiórkę ww. budynków zwiększyły wartość przedmiotowej nieruchomości?" Zainteresowany odpowiedział "Nieruchomość nabyta przez Spółkę. Sp. cywilna nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy została więc ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki, jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie. Poniesione nakłady na rozbiórkę ww. budynków ujęte zostały w księgach i bilansie Spółki i powiększyły wartość inwestycji w środki trwałe, a tym samym powiększyły cenę nabycia nieruchomości (art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)."

Nadto Wnioskodawca informuje, że: Od dnia nabycia nieruchomości zabudowanej do dnia złożenia wniosku, jak również do dnia dzisiejszego Spółka... na nabytej nieruchomości - działce nr 1 zgodnie ze stanem faktycznym potwierdzonym dokumentem urzędowym, jakim jest zatwierdzona przez. Ośrodek Geodezji mapa sporządzona dla celów projektowych w dniu... r., zabudowanej następującymi budowlami oraz urządzeniami budowlanymi:

1.

ogrodzenie,

2.

droga wewnętrzna,

3.

oświetlenie uliczne,

4.

przyłącze energetyczne,

5.

przyłącze wodne,

6.

przyłącze gazowe,

7.

szambo (z kanalizacją).

nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie wyżej wymienionych budowli oraz urządzeń budowlanych, a co tym samym oznacza, że nie dokonała wydatków na ich ulepszenie wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej poszczególnych budowli i urządzeń budowlanych."

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

W jaki sposób powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług:

* zbycie nieruchomości oraz

* przekazanie nieruchomości na cele osobiste podatniczek

składającej się zgodnie z wypisem z rejestru gruntów z działki o numerze 1 oraz posadowionych na niej budowlach oraz urządzeniach budowlanych:

1)

ogrodzenie,

2)

droga wewnętrzna,

3)

oświetlenie uliczne,

4)

przyłącze energetyczne,

5)

przyłącze wodne,

6)

przyłącze gazowe,

7)

szambo z kanalizacją, których istnienie potwierdza.

Ośrodek Geodezji na mapie sporządzonej dla celów projektowych w dniu... r., to znaczy czy:

* dostawa wyżej wymienionej nieruchomości zabudowanej będzie:

* opodatkowana stawką 23%,

* opodatkowana stawką 8%,

* zwolniona z podatku,

* niepodlegająca opodatkowaniu, zaś

* przekazanie wyżej wymienionej nieruchomości zabudowanej na cele osobiste Podatniczek będzie:

* opodatkowane stawką 23%,

* opodatkowane stawką 8%,

* zwolnione z podatku,

* niepodlegające opodatkowaniu?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1

Dostawa nieruchomości składającej się zgodnie z wypisem z rejestru gruntów z działki o numerze 1 oraz posadowionych na niej budowlach oraz urządzeniach budowlanych:

1)

ogrodzenie,

2)

droga wewnętrzna,

3)

oświetlenie uliczne,

4)

przyłącze energetyczne,

5)

przyłącze wodne,

6)

przyłącze gazowe,

7)

szambo z kanalizacją, których istnienie potwierdza.

Ośrodek Geodezji na mapie sporządzonej dla celów projektowych w dniu... r. będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na zasadzie uregulowanej w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, który stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, bowiem:

* w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej poszczególnych budowli i urządzeń budowlanych,

* w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29a ust. 8 ustawy o VAT).

Ad. 2

Przekazanie na cele osobiste nieruchomości składającej się zgodnie z wypisem z rejestru gruntów z działki o numerze 1 oraz posadowionych na niej budowlach oraz urządzeniach budowlanych:

1)

ogrodzenie,

2)

droga wewnętrzna,

3)

oświetlenie uliczne,

4)

przyłącze energetyczne,

5)

przyłącze wodne,

6)

przyłącze gazowe,

7)

szambo z kanalizacją, których istnienie potwierdza.

Ośrodek Geodezji na mapie sporządzonej dla celów projektowych w dniu... r. jest poza dyspozycją art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a co za tym idzie nie jest czynnością opodatkowaną - nie podlega opodatkowaniu, bowiem przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar (ww. nieruchomość zabudowana), w stosunku do którego podatnikowi (Spółce....) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej nr 1, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy,

* prawidłowe - w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania nieruchomości zabudowanej oznaczonej nr 1 na cele osobiste Wspólniczek.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z powyższych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą tych towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy jest także, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne darowizny, - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie ma więc charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, zmienionym z dniem 1 września 2019 r. na mocy art. 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1520), przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Podkreślić należy, że z uwagi na przywołane uregulowania, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budynku". W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową - art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a ww. ustawy - Prawo budowlane, obiekt liniowy należy rozumieć jako obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy - Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy - Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że aktem notarialnym sporządzonym dnia... r. wspólniczki spółki cywilnej nabyły nieruchomość stanowiącą zabudowaną działkę gruntu oznaczoną numerem 1. Sprzedającym nieruchomość była osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Przez zbywcę nieruchomości nie została wystawiona faktura VAT wynikająca z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, że nabycie nieruchomości przez Spółkę nie zostało udokumentowane fakturą VAT zawierającą podatek należny, Spółka nie ujęła w rejestrze VAT, jak również w deklaracji VAT-7, podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości.

Działka nr 1 jest zabudowana następującymi budowlami:

1.

droga wewnętrzna,

2.

oświetlenie uliczne,

3.

przyłącze energetyczne,

4.

przyłącze wodne,

5.

przyłącze gazowe,

oraz urządzeniami budowlanymi:

6.

ogrodzenie,

7.

szambo (z kanalizacją).

Ww. budowle są trwale związane z gruntem. Nieruchomość nabyta przez Spółkę nie nadawała się do bezpośredniego zastosowania gospodarczego - wymagała głębokiej przebudowy i rozbudowy została ujęta w księgach i bilansie Spółki jako inwestycja w środki trwałe. Nabyta nieruchomość nie została ujęta w rejestrze środków trwałych Spółki jak również nie była amortyzowana w żadnym zakresie. Poprzedni właściciel użytkował/korzystał z budowli znajdujących się na nieruchomości oznaczonej numerem 1, prowadził firmę "..."....., zgodnie z wpisem do CEIDG działalność tę prowadził od 1 lipca 1990 r. Od dnia nabycia nieruchomości zabudowanej do dnia złożenia wniosku jak również do dnia dzisiejszego Spółka na nabytej nieruchomości - działce nr 1 nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie wyżej wymienionych budowli oraz urządzeń budowlanych, a co tym samym nie dokonała wydatków na ich ulepszenie wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej poszczególnych budowli i urządzeń budowlanych.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla dostawy nieruchomości oznaczonej nr 1 zabudowanej budowlami oraz urządzeniami budowlanymi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do wskazanych przez Wnioskodawcę ww. budowli, miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, iż w analizowanym przypadku nastąpiło pierwsze zasiedlenie budowli, a od pierwszego zasiedlenia do czasu ich dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym, w odniesieniu do dostawy budowli posadowionych na działce oznaczonej nr 1, zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT.

Ponadto ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy będzie korzystała również dostawa urządzeń budowlanych (ogrodzenie, szambo). Jak wyżej wskazano - zgodnie z ustawą - Prawo budowlane, urządzenia budowlane stanowią bowiem urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Tym samym urządzenia budowlane znajdujące się na ww. działce powinny być traktowane jako element przynależny do budowli, co wskazał Wnioskodawca i opodatkowane według tych samych zasad, co budowle. Zatem z uwagi na to, że dostawa ww. budowli, znajdujących się na działce nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to również dostawa ww. urządzeń budowlanych będzie objęta tym zwolnieniem.

Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, będzie miało również zastosowanie dla dostawy gruntu, na którym budowle trwale związane z gruntem są posadowione, ponieważ zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Tym samym, oceniając stanowisko w zakresie pytania nr 1 z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wywiódł skutek prawny na innej podstawie prawnej, należało uznać je za nieprawidłowe.

Natomiast odnośnie kwestii braku opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania nieruchomości zabudowanej oznaczonej nr 1 na cele osobiste Wspólniczek podkreślić należy, że w pewnych ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatną dostawę towarów należy uznać za spełniającą definicję odpłatnej dostawy towarów, które - na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 7 ust. 2 ustawy, czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy jest także, przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia pod warunkiem jednak, że podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, aby doszło do uznania czynności nieodpłatnego przekazania towarów za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

* dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług,

* przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,

* przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar (lub jego części składowe), w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu, imporcie lub wytworzeniu.

W tym miejscu wskazać należy, iż pod pojęciem "wytworzenie nieruchomości", zdefiniowanym w art. 2 pkt 14a ustawy, rozumie się wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Podkreślić również należy, że termin "ulepszenia" zawarty w ustawie o podatku od towarów i usług, odwołuje się do przepisów o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 22g ust. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Powyższy przepis wskazuje, że na gruncie prawa podatkowego "ulepszenie" jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi. Pod pojęciem tym należy rozumieć takie czynności, jak przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środka trwałego, które podnoszą jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.

Zatem nieruchomości, które nie będą stanowić u podatnika środka trwałego, nie mogą ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy, odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy ulepszenia środków trwałych.

Należy zatem uznać, iż Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a zatem nie poniosła wydatków na wytworzenie nieruchomości i jej części składowych.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik - Spółka, nieruchomość przez nią przekazywana należy do jej przedsiębiorstwa oraz Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości. Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, jak również nie poniosła wydatków na wytworzenie nieruchomości i jej części składowych.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w myśl art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, nieodpłatnego przekazania nieruchomości zabudowanej oznaczonej nr 1 na cele osobiste Wspólniczek nie będzie stanowić odpłatnej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samy stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl