0113-KDIPT1-1.4012.249.2020.3.RG - Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy nieruchomości w drodze egzekucji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.249.2020.3.RG Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy nieruchomości w drodze egzekucji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dostawy nieruchomości w drodze egzekucji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dostawy nieruchomości w drodze egzekucji.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem 14 maja 2020 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w. Kancelaria Komornicza nr... w... prowadzi postępowanie egzekucyjne przeciwko obecnie przeciwko... zamieszkałego w..., który prowadził działalność gospodarczą pod nazwą... NIP:.

Jak ustalono dłużnik w czasie prowadzenia działalności gospodarczej był czynnym podatnikiem podatku VAT. Dłużnik wyjaśnił, iż do 30 listopada 2014 r. był czynnym podatnikiem podatku VAT. Przestał być podatnikiem VAT z powodu zakończenia działalności gospodarczej.

Postępowania egzekucyjne zgodnie z wnioskiem wierzyciel zostały skierowane do użytkowania wieczystego oraz budynki i urządzenia stanowiące odrębną nieruchomość nieruchomości położonej w..., dla której Sąd Rejonowy w.... Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze.... Zgodnie z księgą wieczystą właścicielem przedmiotowej nieruchomości jest Skarb Państwa a użytkownikiem wieczystym działki gruntu do dnia 5 grudnia 2089 r. oraz właścicielem budynków i urządzeń stanowiących odrębną nieruchomość....

... nabył nieruchomość na mocy Postanowienia Sądu Rejonowego dla... w....... Wydział Cywilny z dnia 8 listopada 2017 r. sygn. akt..., na mocy którego spadek po... synu...., zmarłym 15 grudnia 2015 r.w..., ostatnio stale zamieszkałym w...., na podstawie ustawy z dobrodziejstwem inwentarza nabył syn... w całości.

Z... nabył przedmiotowe użytkowanie wieczyste działki grunt oraz budynki i urządzenia stanowiące odrębną nieruchomość na mocy Aktu Notarialnego z dnia 19 grudnia 2007 r. Rep A -... zawartym przed Notariuszem. Kancelaria Notarialna w... od A...S.A. z siedzibą w.

Zgodnie z postanowieniami części A aktu notarialnego przedmiotem nabycia było użytkownie wieczyste działki nr... o powierzchni 25.331 m2 wraz własnością zlokalizowanego na tej działce budynku o powierzchni 195 m2 stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności. Jak wynika z treści aktu przedmiotowy budynek jest budynkiem murowanym, parterowym o powierzchni użytkowej 195 m2 i kubaturze 1055 m, wybudowanym przed 1990 r., mieszczącym dawną szatnię i natryski dla pracowników. Wskazano, iż nieruchomość jest ogrodzona ogrodzeniem z betonowych przęseł i siatki. W treści brak jest informacji o opodatkowaniu przedmiotowej sprzedaży podatkiem VAT. Jak wynika z dalszej treści przedmiotowego aktu notarialnego sprzedająca spółka wyżej opisaną działkę wraz z zabudowaniem nabyła od... w likwidacji z siedzibą w.... Nieruchomość stanowiła mienie i składnik majątku trwałego służące do prowadzenia działalności przez tą spółkę i ich poprzedników prawnych i były użytkowane w takim charakterze od lat powojennych.

Pan... w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą pod nazwą...., NIP... na mocy:

* umowy z dnia 7 lipca 2010 r. wydzierżawił - powierzchnię 0,82 ha wydzielonej z działki nr 1, z dnia 7 lipca 2007-go r. na rzecz P. Sp. z o.o. z siedzibą w... przy ul...., NIP.... Umowa zawarta na czas nieokreślony z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia bez możliwości jej wypowiedzenia w okresie realizacji projektu i jego trwałości w ramach POIG na lata 2007-2013 realizowanego w ramach Działania 1.4 Wsparcie projektów celowych - Działanie 4.1 Wsparcie wdrożeń wyników prac B+R, tj. do końca 2016 r.,

* umowy z dnia 6 października 2010 r. wydzierżawił powierzchnię gruntu o wielkości 1,73 ha z działki nr 1, na rzecz. Sp. z o.o. wraz z aneksami z 6 października 2010 r. i aneksu z dnia 3 października 2011 r. do umowy z dnia 6 października 2010 r. Umowa zawarta na czas nieokreślony z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia bez możliwości jej wypowiedzenia w okresie realizacji projektu i jego trwałości w ramach POIG na lata 2007-2013 realizowanego w ramach Działania 1.4 Wsparcie projektów celowych - Działanie 4.1 Wsparcie wdrożeń wyników prac B + R., tj. do końca 2016 r.,

* umowy z dnia 7 listopada 2013 r. wydzierżawił - gruntu o powierzchni 6400 m2 na działce nr 1 na rzecz.... Sp. z o.o. Ustalono stawkę w wysokości 1 zł/m2 kwartalnie. Umowę zawarto na czas nieoznaczony nie krótszy niż 10 lat. W umowie zapisano również, że Dzierżawca nie może bez zgody Wydzierżawiającego poddzierżawiać przedmiotu umowy osobie trzeciej.

W toku czynności opis i oszacowania ustalono, iż przedmiotowa nieruchomość składa się z jednej działki ewidencyjnej oznaczonej nr 1 w obrębie 1 o powierzchni 2,5531 HA. Działka jest o kształcie wieloboku zbliżonego do prostokąta o boku dłuższym długości ponad 200 mb (wzdłuż ul... - WE) i boku krótszym około 130 mb (wzdłuż ul.... - SN) i obejmuje powierzchnię 25.531 m2 (rycina nr 2 - fragment mapy zasadniczej). Działka znajduje się na terenie po instalacjach Przedsiębiorstwa...., w SW części.... Teren stanowi pozostałość po pracach wyburzeniowych instalacji i obiektów przemysłowych ww. zakładów. Działka posiada dostęp do wszystkich mediów i instalacji. Działka nr 1 do kwietnia 2018-go roku pełniła funkcję placu składowego, wykorzystywanego dla potrzeb prowadzonej na nieruchomości sąsiedniej działalności polegającej na funkcjonowaniu instalacji do gospodarowania i/lub przetwarzania odpadów na działanie. Na mocy decyzji Starosty... z dnia 14 lipca 2018 r. znak:. zmienionej decyzją z dnia 29 grudnia 2017 r. znak... zostało wydane dzierżawcy nieruchomości E. Sp. z o.o. zezwolenie na zbieranie odpadów do dnia 31 lipca 2018 r.

W wyniku pożaru z roku 2018-go, który swym zasięgiem objął również pryzmy odpadów składowanych na przedmiotowej działce gruntu, aktualnie na terenie przedmiotowej działki składowane są odpady z wypadków. Są to odpady typu okazjonalnego powstałe w sposób inny niż z gospodarowania. Odpady zdeponowane zostały m.in. w miejscu lokalizacji inwestycji polegającej na budowie zakładu utylizacji odpadów energetycznych przy wykorzystaniu wody w stanie nadkrytycznym.

Zgodnie z decyzją pozwolenia na budowę Starosty... nr... z dnia 6 czerwca 2014-go roku dzierżawca gruntu. Sp. z o.o. uzyskał na terenie przedmiotowej działki pozwolenie na realizację inwestycji dla zamierzenia inwestycyjnego pod nazwą budowa zakładu utylizacji odpadów energetycznych przy wykorzystaniu wody w stanie nadkrytycznym, obejmującego budowę budynku produkcyjno-magazynowego, zewnętrznej instalacji wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Budynek produkcyjno-magazynowy z częścią socjalno-biurową wraz z instalacjami zaliczany do XVIII kategorii obiektów budowlanych. Realizacja tej inwestycji została przerwana w końcu roku 2014 r., na etapie - realizacja fundamentów pod słupy i fundamentów pod ściany budynku produkcyjno-magazynowego oraz części socjalno-biurowej. W części przygotowane wykopy, w części wykonane stopy.

W części socjalno-biurowej rozpoczęto wznoszenie ścian budynku z pustaków ceramicznych. Wykonane przyłącze wodociągowe. Stan zaawansowania inwestycji: niski stopień zaawansowania (poniżej 10%). Od jesieni 2014 r. inwestycja nie była realizowana. Aktualnie rozpoczęta kilka lat temu inwestycja jest pokryta pryzmami odpadów. Pozostała część działki nie objęta deponowaniem odpadów, to w przewadze grunt niezabudowany, odłogowany, w wyniku czego porośnięty został roślinnością spontaniczną o charakterze ruderalnym (chwasty i siewki drzew oraz krzewów) bez wartości użytkowej. Teren pokryty jest również odpadami przeniesionymi tutaj z pryzm, odpadami zdeponowanymi poza pryzmami itp. Teren pokrywa również gruz, zdekapitalizowane palety drewniane, inne śmieci itp. materiały. Wjazd główny na nieruchomość urządzony jest od strony północnej z ul.....

W części północno-zachodniej działki usytuowany jest budynek administracyjno-socjalny przeznaczony do rozbiórki o poniższych parametrach, budynek administracyjno-socjalny o pow. zabudowy 278 m2, powierzchnia użytkowa budynku 195 m2, kubatura: 1055 m3. Konstrukcja budynku: technologia tradycyjna z elementami małej prefabrykacji. Układ konstrukcyjny zaprojektowano w układzie poprzecznych ścian nośnych ubytki w ścianach budynku.

Instalacja kanalizacji sanitarnej: brak przyłącza, instalacja zdekapitalizowana.

Instalacja wodociągowa: brak przyłącza, instalacja zdekapitalizowana, zniszczona armatura.

Instalacja en. el. (lampy jarzeniowe): brak przyłącza, instalacja zdekapitalizowana.

Stolarka okien drewniana, szyby okien uszkodzone z ubytkami, kraty stalowe.

Ściany malowane farbą, lamperia olejna, drzwi wew. płycinowe; częściowy brak skrzydeł drzwiowych, brak ościeżnic, drzwi wejściowe do budynku: metalowe, obróbki blacharskie z blachy ocynk, podłogi wylewka betonowa (zawilgocenie), PCV (zniszczone), tynki cementowo-wap., tynki zniszczone, ubytki w tynkach wewn. i zewn., stropy betonowe przewilgocone, załamane, podparte stemplami, stan techniczny budynku: budynek wykazuje wysokie zużycie techniczne.

Na podstawie Decyzji Starosty. Nr.. z 5 marca 2012-go roku udzielono pozwolenia na rozbiórkę istniejącego budynku gospodarczego zlokalizowanego na działce nr ewid. 1, bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką nr 4 (obiekt przeznaczony do rozbiórki).

Do budynku przylega kojec z siatki w ramach stalowych.

Powierzchnia terenu jest nierówna z pozostałościami po robotach wyburzeniowych. Na działce istnieją odcinki sieci kanalizacji, wodociągowej i elektroenergetycznej. Obiekty uzbrojenia podziemnego są w złym stanie technicznym. Zostały one odcięte od instalacji zewnętrznych. W centralnej części północnego fragmentu działki, od strony ul.... usytuowany jest zbiornik ppoż. W części południowej w granicy z działką 2 magistralnie przebiega rurociąg naziemny.

Teren działki jest ogrodzony w części północnej, wschodniej i zachodniej. Ogrodzenie z prefabrykowanych elementów żelbetowych na słupkach prefabrykowanych. Bramy wjazdowe i furtki stalowe (4 bramy). Na gruncie zinwentaryzowano pozostałości betonowych utwardzeń gruntu (trylinka). Infrastruktura techniczna na nieruchomości: Działka posiada przyłącze wodociągowe.

Jak ustalono:

1.

działka zabudowana budynkiem administracyjno-socjalnym przeznaczonym do rozbiórki oraz budynkiem produkcyjno-magazynowym w budowie (nie spełnia warunków definicji budynku) stanowiąca składowisko odpadów.

2.

na działce nr 1 znajdują się zgodnie z prawem budowlanym: Budynki: - budynek administracyjno-socjalny. Budynek produkcyjno-magazynowy w trakcie realizacji wraz z urządzeniami budowlanymi (przyłącze wod.). Budowle - zbiornik ppoż., - sieci techniczne, -utwardzenia, - ogrodzenia.

3.

zgodnie z PKOB: Obiekt budynku administracyjno-socjalnego - 122 budynki biurowe; 1220 budynki biurowe, Obiekt zbiornika ppoż. 125 budynki przemysłowe i magazynowe 1252 Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe, Obiekt budynku produkcyjno-magazynowego w trakcie realizacji wraz z urządzeniami budowlanymi - nieklasyfikowany zgodnie z PKOB, Obiekty utwardzeń i ogrodzeń - nieklasyfikowane zgodnie z PKOB, Nieczynna sieć wodociągowa - 22 rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne, 2222 rurociągi sieci wodociągowej rozdzielcze, Nieczynna sieć kanalizacyjna - 22 rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne, 2223 rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielcze, Nieczynna sieć elektroenergetyczna - 22 rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne, 2224 linie elektroenergetyczne i telekomunikacyjne rozdzielcze

4.

wszystkie obiekty są trwale związane z gruntem

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia braków formalnych z dnia 8 maja 2020 r. Wnioskodawca udzielił odpowiedzi kolejno na zadane pytania:

Na pytanie Organu nr 1: "Czy sprzedaż nieruchomości nastąpi do 30 czerwca 2020 r. czy po 30 czerwca 2020 r.?" Wnioskodawca odpowiedział: Ewentualna sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nastąpi po dniu 30 czerwca 2020 r.

Na pytanie Organu nr 2: "W jaki sposób, do jakich celów, dłużnik wykorzystywał przedmiotową nieruchomość?" Wnioskodawca odpowiedział: Nieruchomość była przedmiotem dzierżawy oraz miejscem inwestycji realizowanej przez dzierżawcę - zgodnie z decyzją pozwolenia na budowę Starosty... nr... z dnia 6 czerwca 2014-go roku dzierżawca gruntu E. Sp. z o.o. uzyskał na terenie przedmiotowej działki pozwolenie na realizację inwestycji dla zamierzenia inwestycyjnego pod nazwą budowa zakładu utylizacji odpadów energetycznych przy wykorzystaniu wody w stanie nadkrytycznym, obejmującego budowę budynku produkcyjno-magazynowego, zewnętrznej instalacji wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Budynek produkcyjno-magazynowy z częścią socjalno-biurową wraz z instalacjami zaliczany do XVIII kategorii obiektów budowlanych. Realizacja tej inwestycja została przerwana w końcu roku 2014 r. na etapie - realizacja fundamentów pod słupy i fundamentów pod ściany budynku produkcyjno-magazynowego oraz części socjalno-biurowej. W części przygotowane wykopy, w części wykonane stopy.

W części socjalno-biurowej rozpoczęto wznoszenie ścian budynku z pustaków ceramicznych. Wykonane przyłącze wodociągowe. Stan zaawansowania inwestycji: niski stopień zaawansowania (poniżej 10%). Od jesieni 2014 r. inwestycja nie była realizowana. Aktualnie rozpoczęta kilka lat temu inwestycja jest pokryta pryzmami odpadów. Ponadto Działka nr 1 na mocy decyzji Starosty... z dnia 14 lipca 2018 r. znak... zmienionej decyzją z dnia 29 grudnia 2017 r. znak... zostało wydane E. Sp. z o.o. zezwolenie na zbieranie odpadów do dnia 31 lipca 2018 r.

W wyniku pożaru z roku 2018-go, działce gruntu, który swym zasięgiem objął również pryzmy odpadów składowanych na przedmiotowej działce gruntu, aktualnie na terenie przedmiotowej działki składowane są odpady z wypadków. Są to odpady typu okazjonalnego powstałe w sposób inny niż z gospodarowania. Odpady zdeponowane zostały m.in. w miejscu lokalizacji inwestycji polegającej na budowie zakładu utylizacji odpadów energetycznych przy wykorzystaniu wody w stanie nadkrytycznym.

Na pytanie Organu nr 3: "Czy przedmiotowa nieruchomość wykorzystywana była przez dłużnika do prowadzonej działalności gospodarczej? Jeżeli tak, należy wskazać do jakiej działalności?" Wnioskodawca odpowiedział: J... nabył nieruchomość na mocy Postanowienia Sądu Rejonowego dla.... Wydział Cywilny z dnia 8 listopada 2017 r. sygn. akt... na mocy którego spadek po Z... synu...., zmarłym 15 grudnia 2015 r.w..., ostatnio stale zamieszkałym w..., na podstawie ustawy z dobrodziejstwem inwentarza nabył syn J... w całości.

Dłużnik J... prowadził działalność gospodarczą pod nazwą... NIP.... Jak ustalono dłużnik w czasie prowadzenia działalności gospodarczej był czynnym podatnikiem podatku VAT. Dłużnik wyjaśnił, iż od 30 listopada 2014 r. nie prowadzi działalności gospodarczej. Działalność została wyrejestrowana i nie jest obecnie czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jak z powyższego wynika dłużnik na terenie przedmiotowej nieruchomości nie wykonywał działalności gospodarczej.

Na pytanie Organu nr 4: "Czy nieruchomość wykorzystywana była przez dłużnika wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była ww. nieruchomość, wykonywał dłużnik - należy podać podstawę prawną zwolnienia?" Wnioskodawca odpowiedział: Nie.

Na pytanie Organu nr 5: "Czy po nabyciu przez dłużnika w drodze spadku po Z... prawa użytkowania wieczystego działki 1 wraz z zabudowaniami umowy dzierżawy zawarte przez Z... z P. Sp. z o.o. z siedzibą w..., E. Sp. z o.o. oraz P... z o.o. były i/lub są kontynuowane i czy dzierżawa ma charakter odpłatny czy nieodpłatny?" Wnioskodawca odpowiedział: Dłużnik udzielił w tym zakresie wyjaśnień, iż "nic mi nie wiadomo na temat oddania pod najem lub dzierżawę przedmiotowej nieruchomości". Ponadto wyjaśniam, iż do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów E...Sp. z o.o. załączyła fragment umowy zawartej w dniu 20 marca 2017 r. zawartej między P. Sp. z o.o. a E...Sp. z o.o. na mocy której wydzierżawiający P. Sp. z o.o. wydzierżawia E...Sp. z o.o. odpłatnie wydzierżawia grunt o powierzchni 8.230 m2 zlokalizowany w... przy ul..... na działce 3, będący we władaniu Wydzierżawiającego.

Na pytanie Organu nr 6: "W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, że "Działka nr 1 do kwietnia 2018-go roku pełniła funkcję placu składowego, wykorzystywanego dla potrzeb prowadzonej na nieruchomości sąsiedniej działalności polegającej na funkcjonowaniu instalacji do gospodarowania i/lub przetwarzania odpadów na działanie. Na mocy decyzji Starosty... z dnia 14 lipca 2018 r. znak:. zmienionej decyzją z dnia 29 grudnia 2017 r. znak... zostało wydane dzierżawcy nieruchomości E. Sp. z o.o. zezwolenie na zbieranie odpadów do dnia 31 lipca 2018 r.", należy wskazać:

a.

przez kogo przedmiotowa działka była wykorzystywana jako plac składowy dla potrzeb prowadzonej na nieruchomości sąsiedniej działalności polegającej na funkcjonowaniu instalacji do gospodarowania i/lub przetwarzania odpadów na działanie?

b.

czy przedmiotem dzierżawy była część zabudowana i/lub część niezabudowana działki nr 1?

c.

czy dzierżawa miała charakter odpłatny czy nieodpłatny?",

Wnioskodawca odpowiedział:

Ad. a) nieruchomość jako plac składowy była wykorzystywana przez E. Sp. z o.o. która na mocy decyzji Starosty... z dnia 14 lipca 2018 r. znak... zmienionej decyzją z dnia 29 grudnia 2017 r. znak... zostało wydane dzierżawcy nieruchomości E. Sp. z o.o. zezwolenie na zbieranie odpadów do dnia 31 07.2018 r.

Ad b) jak wynika z wskazanej w pkt 5 umowy z dnia 20 marca 2017 r. przedmiotem dzierżawy był - grunt o powierzchni 8 230 m2 zlokalizowany w... przy ul.... na działce 3, będący we władaniu Wydzierżawiającego,

Ad c) dzierżawa miała charakter odpłatny.

Na pytanie Organu nr 7: "Czy dłużnik wydzierżawiał/wynajmował działkę/część działki lub budynek/budowle znajdujące się na przedmiotowej działce na rzecz innego/innych dzierżawców/najemców? (...)" Wnioskodawca odpowiedział: Dłużnik udzielił w tym zakresie wyjaśnień, iż "nic mi nie wiadomo na temat oddania pod najem lub dzierżawę przedmiotowej nieruchomości"

Na pytanie Organu nr 8: "W związku ze wskazaniem, że "aktualnie na terenie przedmiotowej działki składowane są odpady z wypadków", należy wskazać:

a.

czy działka jest wykorzystywana do składowania odpadów w całości czy w części?

b.

przez kogo działka jest wykorzystywana do składowania odpadów (np. przez dłużnika czy przez inne podmioty)?

c.

jeżeli działka jest wykorzystywana do składowania odpadów przez inne podmioty, to należy wskazać na jakiej podstawie (np. umowa najmu/dzierżawy i kto jest wynajmującym/wydzierżawiającym)?

d.

czy korzystanie z działki do celów składowania odpadów ma charakter odpłatny czy nieodpłatny?" Wnioskodawca odpowiedział:

Ad. a) Działka jest wykorzystywana do składowania odpadów w części tj. pryzmy odpadów zlokalizowane są w miejscu lokalizacji inwestycji polegającej na budowie zakładu utylizacji odpadów energetycznych przy wykorzystaniu wody w stanie nadkrytycznym oraz terenach przyległych do tej inwestycji. Pozostała część działki nie objęta deponowaniem odpadów, to w przewadze grunt niezabudowany, odłogowany, w wyniku czego porośnięty został roślinnością spontaniczną o charakterze ruderalnym (chwasty i siewki drzew oraz krzewów) bez wartości użytkowej. Teren pokryty jest również odpadami przeniesionymi tutaj z pryzm, odpadami zdeponowanymi poza pryzmami itp. Teren pokrywa również gruz, zdekapitalizowane palety drewniane, inne śmieci itp. materiały. Wjazd główny na nieruchomość urządzony jest od strony północnej z ul....

Ad. b) c) d). Decyzją Starosty... z dnia 14.07 2018 r. znak:. zmienionej decyzją z dnia 29 grudnia 2017 r. znak... zostało wydane dzierżawcy nieruchomości E. Sp. z o.o. zezwolenie na zbieranie odpadów utraciła moc z dniem 31 lipca 2018 r. O tej daty brak jest podmiotu, który dysponuje zezwoleniem na składowanie zlokalizowanych na terenie nieruchomości odpadów.

Na pytanie Organu nr 9: "Czy nabycie opisanej we wniosku nieruchomości przez dłużnika nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy czynność ta była udokumentowana fakturą VAT (należy wskazać, czy była to czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, czy zwolniona od tego podatku)?" Wnioskodawca odpowiedział: Nabycie przedmiotowej nieruchomości przez dłużnika nastąpiło na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego dla... w.... Wydział Cywilny z dnia 8 listopada 2017 r. sygn. akt..., na mocy którego spadek po Z... synu..., zmarłym 15 grudnia 2015 r.w..., ostatnio stale zamieszkałym w... na podstawie ustawy z dobrodziejstwem inwentarza nabył syn J... w całości - wobec powyższego w ocenie komornika nabycie nastąpiło w wyniku czynności zwolnionej od podatku VAT.

Na pytanie Organu nr 10: "Czy w związku z nabyciem przedmiotowej nieruchomości, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?" Wnioskodawca odpowiedział: W ocenie komornika dłużnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Na pytanie Organu nr 11: "Czy działka nr 1 wraz z budynkiem/budowlami, tj. budynkiem administracyjno-socjalnym, zbiornikiem ppoż, sieciami technicznymi, utwardzeniem i ogrodzeniem była wykorzystywana przez poprzednich właścicieli do prowadzonej przez nich działalności gospodarczej?" Wnioskodawca odpowiedział: Tak - przez poprzedniego właściciela oraz dzierżawców.

Na pytanie Organu nr 12: "Należy jednoznacznie wskazać, czy budynek administracyjno-socjalny na dzień dostawy będzie stanowił budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.)?" Wnioskodawca odpowiedział: Tak - budynek administracyjno - socjalny stanowi budynek w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca Prawo budowlane. Jednocześnie wyjaśniam, iż na podstawie Decyzji Starosty. Nr.. z 5 marca 2012-go roku udzielono pozwolenia na rozbiórkę (tego budynku) budynku gospodarczego zlokalizowanego na działce nr ewid...., bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką nr 4 (obiekt przeznaczony do rozbiórki).

Na pytanie Organu nr 13: "Czy budowle znajdujące się na przedmiotowej działce, tj. zbiorniki ppoż., sieci techniczne, utwardzenie i ogrodzenie są budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane?" Wnioskodawca odpowiedział: Tak - zbiornik p.poż., sieci techniczne, utwardzenie są budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca Prawo budowlane.

Na pytanie Organu nr 14: "Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku/budowli położonych na działce lub ich części w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.)? Należy wskazać dokładną datę." Wnioskodawca odpowiedział: Jak wynika ze zgromadzonej dokumentacji budynki i budowle wskazane we wniosku istniały na przedmiotowej nieruchomości w chwili nabycia tej nieruchomości przez Z.... Jak wynika Aktu Notarialnego z dnia 19 grudnia 2007 r. Rep... zawartego przed Notariuszem. Kancelaria Notarialna w... od A... S.A. z siedzibą w.... Zgodnie z postanowieniami części A aktu notarialnego przedmiotem nabycia było użytkownie wieczyste działki nr 1 o powierzchni 25.331 m2 wraz własnością zlokalizowanego na tej działce budynku o powierzchni 195 m2 stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności. Jak wynika z treści aktu przedmiotowy budynek jest budynkiem murowanym, parterowym o powierzchni użytkowej 195 m2 i kubaturze 1055 m wybudowanym przed 1990 r., mieszczącym dawna szatnię i natryski dla pracowników. Wskazano, iż nieruchomość jest ogrodzona ogrodzeniem z betonowych przęseł i siatki. W treści brak jest informacji o opodatkowaniu przedmiotowej sprzedaży podatkiem VAT. Jak wynika z kartoteki budynków uzyskanej ze Starostwa Powiatowego w... budowę budynku administracyjno - socjalnego ukończono w roku 1960 r. Pozostałe budowle znajdujące się na terenie nieruchomości zostały wybudowane także w latach 1960-70.

Na pytanie Organu nr 15: "Czy w odniesieniu do budynku/budowli położonych na działce nr 1 dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej poszczególnych budynków/budowli? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 15):

a.

w jakim okresie były ponoszone te wydatki?

b.

jakie budynki/budowle były ulepszone?

c.

kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania budynków/budowli po ulepszeniu?

d.

czy ulepszenia stanowiły "przebudowę" rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania budynków/budowli lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

e.

czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie poszczególnych budynków/budowli?

f.

jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

g.

czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

h.

w jaki sposób, do jakich czynności (opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających podatkowi VAT) dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje ulepszone budynki/budowle?

i.

czy ulepszone budynki/budowle przed sprzedażą były/są udostępniane osobom trzecim na podstawie najmu, dzierżawy oraz czy udostępnianie to miało charakter odpłatny?" Wnioskodawca odpowiedział:

Dłużnik udzielił odpowiedzi, iż: Nie jestem w stanie wskazać czy Z... dokonał ulepszenia przekraczającego 30% wartości początkowej budynku lub budowli na przedmiotowej nieruchomości. Nic nie wiadomo na temat ulepszenia budynków lub budowli zlokalizowanych na przedmiotowej nieruchomości. Nic mi nie wiadomo na temat użytkowania ulepszonych budynków lub budowli zlokalizowanych na przedmiotowej nieruchomości. Jak wynika ze zgromadzonej dokumentacji na terenie nieruchomości zgodnie z decyzją pozwolenia na budowę Starosty... nr... z dnia 6 czerwca 2014-go roku dzierżawca gruntu E. Sp. z o.o. uzyskał na terenie przedmiotowej działki pozwolenie na realizację inwestycji dla zamierzenia inwestycyjnego pod nazwą budowa zakładu utylizacji odpadów energetycznych przy wykorzystaniu wody w stanie nadkrytycznym, obejmującego budowę budynku produkcyjno-magazynowego, zewnętrznej instalacji wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Budynek produkcyjno-magazynowy z częścią socjalno-biurową wraz z instalacjami zaliczany do XVIII kategorii obiektów budowlanych. Realizacja tej inwestycja została przerwana w końcu roku 2014 r. na etapie - realizacja fundamentów pod słupy i fundamentów pod ściany budynku produkcyjno-magazynowego oraz części socjalno-biurowej. W części przygotowane wykopy, w części wykonane stopy. W części socjalno-biurowej rozpoczęto wznoszenie ścian budynku z pustaków ceramicznych. Wykonane przyłącze wodociągowe. Stan zaawansowania inwestycji: niski stopień zaawansowania (poniżej 10%). Od jesieni 2014 r. inwestycja nie była realizowana. Aktualnie rozpoczęta kilka lat temu inwestycja jest pokryta pryzmami odpadów.

Na pytanie Organu nr 16: "Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

* czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?

* czy działania te zostały udokumentowane?

* czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużników?" Wnioskodawca wskazał: Uprzejmie wyjaśniam, iż informacje zawarte w odpowiedzi na zadane pytania oraz informacje zawarte w opisie stanu faktycznego zostały oparte na zgromadzonej w toku opisu i oszacowania dokumentacji źródłowej (która znajduje w aktach sprawy) oraz dokonanych oględzinach nieruchomości jak również składanych przez dłużnikach wyjaśnieniach. Dłużnik został wezwany przez komornika do złożenia wyjaśnień i odpowiedzi na poniższe pytania przez wyjaśnienie:

* czy zmarły Z...k był czynnym podatnikiem podatku VAT i do kiedy. Czy J... jest lub był czynnym podatnikiem podatku VAT. Jeżeli nie jest to z jakiej przyczyny i na jakiej podstawie oraz od kiedy. Należy także wskazać właściwy urząd skarbowy i NIP.

* kiedy i od kogo zmarły Z... nabył wyżej oznaczone nieruchomości? Jak również podstawę nabycia przedmiotowych nieruchomości przez J... wraz ze wskazaniem czy nieruchomości zostały nabyte do majątku osobistego czy są wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej lub przez kogo są wykorzystywane i na jakiej podstawie. czy w chwili nabycia nieruchomości były zabudowane budynkami i budowlami (należy oznaczyć i opisać każdy z budynków i budowli z osobna wraz ze wskazaniem jego stanu). Czy wszystkie obiekty stanowią budynki lub budowle w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332)?

* czy przy nabyciu oznaczonych powyżej nieruchomości przysługiwało Z... a obecnie J... prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

* czy po nabyciu przedmiotowych nieruchomości Z... lub J... lub inny podmiot wybudował na terenie nieruchomości nowe budynki, budowle - jeżeli tak to należy wskazać datę rozpoczęcia i zakończenia budowy (lub w jakiej fazie budowy budynki lub budowle się znajdują),

* czy nieruchomości były lub są wykorzystywane przez Z... a obecnie J... lub inne podmioty do prowadzenia na jej terenie działalności gospodarczej.

* czy budynki lub budowle wybudowane na przedmiotowej nieruchomości stanowią majątek osobisty Z..., który nie jest związany z prowadzoną działalności gospodarczą czy też były one wykorzystywane przez dłużnika w związku z prowadzona działalnością gospodarczą (jeżeli tak należy wskazać w jakim zakresie i w jakich pomieszczeniach),

* wskazać czy budynek lub budowla została oddana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu - np. najem, dzierżawa lub były użytkowane przez dłużnika na potrzeby własnej działalności gospodarczej i w jakich okresach i w jakim zakresie,

* czy Z... a obecnie J... dokonał ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, kiedy te wydatki zostały poniesione oraz czy w stosunku do tych wydatków miał on prawo do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

* należy odnieść się do poszczególnych budynków/budowli przedmiotowej nieruchomości oraz kiedy to miało miejsce podać datę,

* czy po ulepszeniach powyżej 30% wartości początkowej, budynki lub budowle zostały oddane do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. najem, dzierżawa? należy informacje odnieść do poszczególnych budynków, które podlegały ulepszeniom powyżej 30% ich wartości początkowej oraz wskazać okresy w jakich były wynajmowane/wydzierżawiane?

* czy w stanie ulepszonym budynki/budowle lub ich części były wykorzystywane przez dłużnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez okres co najmniej 5 lat? informację należy podać odrębnie dla każdego budynku".

Na powyższe wezwanie dłużnik udzielił odpowiedzi na powyższe pytania o następującej treści: "Zmarły Z... przez pewien czas prowadził działalność i podatnikiem podatku VAT, do kiedy był podatnikiem VAT nie jest w stanie powiedzieć. Byłem czynnym podatnikiem VAT do 30 listopada 2014 r. Przestałem być podatnikiem VAT z powodu zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej. Właściwy Urząd Skarbowy to. Urząd Skarbowy.... NIP.....

Nie jestem w stanie powiedzieć od kogo i kiedy zmarły Z... nabył nieruchomość oznaczoną w piśmie. Nabyłem wskazane w piśmie nieruchomości na podstawie Protokołu Dziedziczenia do majątku osobistego i nie prowadzę działalności gospodarczej.

Nie jestem w stanie stwierdzić, czy w chwili nabycia nieruchomości były zabudowane budynkami i budowlami.

Nie jestem w stanie stwierdzić, czy przy nabyciu nieruchomości wskazane w piśmie przysługiwało Z... prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nie jestem w stanie wskazać czy... po nabyciu nieruchomości wybudował na terenie nowe budynki.

Ja nie dokonywałem budowy żadnych budynków.

Nie jestem w stanie wskazać czy ewentualnie wybudowane na przedmiotowej nieruchomości. budynki lub budowle stanowią majątek osobisty Z..., który nie jest związany z prowadzoną działalnością.

Nic mi nie wiadomo na temat oddania pod najem lub dzierżawę przedmiotowej nieruchomości Nie jestem w stanie wskazać czy Z... dokonał ulepszenia przekraczającego 30% wartości początkowej budynku lub budowli na przedmiotowej nieruchomości.

Nic nie wiadomo na temat ulepszenia budynków lub budowli zlokalizowanych na przedmiotowej nieruchomości.

Nic mi nie wiadomo na temat użytkowania ulepszonych budynków lub budowli zlokalizowanych na przedmiotowej nieruchomości."

Jak z powyższego wynika komornik podjął wszelkie możliwe działania dla ustalenia okoliczności mogących mieć znaczenie dla ustalenia opodatkowania ewentualnej sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

W związku z powyższym opisem stanu faktycznego oraz planowaną licytacją wyżej oznaczonej zabudowanej nieruchomości wnioskodawca zadaje następujące pytania. - czy dostawa wyżej oznaczonych nieruchomości zabudowanej będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy komornik sądowy dokonujący sprzedaży w trybie licytacji publicznej tej nieruchomości będzie zobowiązany obliczyć i "odprowadzić" podatek od towarów i usług, czy też podlega ona zwolnieniu z podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa wyżej oznaczonego użytkowania wieczystego działki grunt oraz budynków i budowli stanowiących odrębne nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż dłużnik użytkownikiem wieczystym przedmiotowej działki gruntu i właścicielem budynków i budowli stanowiących odrębna nieruchomości został (w wyniku spadkobrania), w chwili gdy nie był już podatnikiem podatku VAT i nie prowadził działalności gospodarczej.

W związku z tym sprzedaż ww. nieruchomości w drodze licytacji w sądowym postępowaniu egzekucyjnym będzie dokonywana w ramach rozporządzania prywatnym majątkiem dłużnika, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Tym samym sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary - według art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Ze wskazanych regulacji wynika, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą, istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą zbycie majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dla uznania danego majątku za prywatny istotny jest sposób jego wykorzystania i charakter działań podejmowanych w odniesieniu do niego w całym okresie posiadania przez dany podmiot. W tym miejscu należy podkreślić, że wprawdzie pojęcie "majątku prywatnego" nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o VAT, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92, które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. "Majątek prywatny" to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Ze wskazanego powyżej orzeczenia C-291/92 wynika, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania nieruchomości (lub jej części) wyłącznie do celów osobistych.

Tym samym określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Zatem, jak wskazano wyżej, dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działania podmiotu dokonującego tej dostawy wskażą znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, które mogą składać się z kilku następujących po sobie transakcji. Czynności takie jak np. poniesienie wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą.

Stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Ocenie podlegać muszą przede wszystkim działania, jakie podejmuje zbywca w celu dokonania sprzedaży.

Przedmiotem wątpliwości w pierwszej kolejności jest kwestia dotycząca podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dostawy nieruchomości w drodze egzekucji.

Jak wynika z opisu sprawy Dłużnik prowadził działalność gospodarczą, w czasie prowadzenia działalności gospodarczej był czynnym podatnikiem podatku VAT. Od 30 listopada 2014 r. nie prowadzi działalności gospodarczej. Działalność została wyrejestrowana i dłużnik nie jest obecnie czynnym podatnikiem podatku VAT.

Nieruchomość będąca przedmiotem wniosku została nabyta przez dłużnika na mocy Postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 8 listopada 2017 r., na mocy którego spadek po Z..., na podstawie ustawy z dobrodziejstwem inwentarza nabył syn J... w całości.

Nieruchomość była przedmiotem dzierżawy oraz miejscem inwestycji realizowanej przez dzierżawcę - zgodnie z decyzją pozwolenia na budowę Starosty... nr... z dnia 6 czerwca 2014-go roku dzierżawca gruntu E. Sp. z o.o. uzyskał na terenie przedmiotowej działki pozwolenie na realizację inwestycji dla zamierzenia inwestycyjnego pod nazwą budowa zakładu utylizacji odpadów energetycznych przy wykorzystaniu wody w stanie nadkrytycznym, obejmującego budowę budynku produkcyjno-magazynowego, zewnętrznej instalacji wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Dzierżawa miała charakter odpłatny. Ponadto Działka nr 1 na mocy decyzji Starosty... z dnia 14 lipca 2018 r. zmienionej decyzją z dnia 29 grudnia 2017 r. zostało wydane E. Sp. z o.o. zezwolenie na zbieranie odpadów do dnia 31 lipca 2018 r.

Ewentualna sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nastąpi po dniu 30 czerwca 2020 r.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności sprawy, w analizowanym przypadku nie można uznać, że transakcja sprzedaży nieruchomości będzie dokonywana z majątku osobistego i nie powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, nieruchomość była przedmiotem odpłatnej dzierżawy i miejscem inwestycji realizowanej przez dzierżawcę. W związku z tym należy stwierdzić, że przedmiotowa nieruchomość była wykorzystywana do celów działalności gospodarczej o której mowa art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem, Dłużnik dla transakcji sprzedaży nieruchomości będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Natomiast fakt, że działalność została wyrejestrowana i Dłużnik nie jest obecnie czynnym podatnikiem podatku VAT nie skutkuje tym, że dostawa nieruchomości nie następuje w ramach działalności gospodarczej.

Mając na uwadze opis sprawy w kontekście powołanych przepisów stwierdzić należy, że dostawa przedmiotowej nieruchomości w trybie licytacji publicznej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków i budowli spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej - bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Natomiast w przypadku, gdy nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jak wynika z opisu sprawy, zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie będzie miało w sprawie zastosowania, gdyż nieruchomość nie była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy, jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonane w trybie egzekucji dostawy towarów, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia, podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny, były z powodu dłużnika bezskuteczne.

Jak wskazał Wnioskodawca, informacje zawarte w opisie sprawy zostały oparte na zgromadzonej w toku opisu i oszacowania dokumentacji źródłowej oraz dokonanych oględzinach nieruchomości, jak również składanych przez dłużnikach wyjaśnieniach. Wyjaśnienia Dłużnika nie zawierały kluczowych informacji, niezbędnych do oceny zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy nieruchomości, będącej przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, nie są spełnione, bowiem podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły do uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika. W związku z tym, transakcja zbycia w trybie licytacyjnej publicznej budynków i budowli należących do Dłużnika, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej dla nich stawki podatku.

Dostawa prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu nr 1, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, będzie opodatkowana taką samą stawką podatku, jak położone na niej budynki i budowle.

W konsekwencji, w odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie zobowiązany obliczyć i odprowadzić podatek od towarów i usług na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy zabudowanej nieruchomości w trybie licytacji publicznej.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl