0113-KDIPT1-1.4012.244.2020.2.ŻR - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć z nauki tańca na podstawie umowy zawartej z punktem przedszkolnym (zarówno publicznym, jak i niepublicznym) oraz na podstawie umowy zawartej bezpośrednio z rodzicami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.244.2020.2.ŻR Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć z nauki tańca na podstawie umowy zawartej z punktem przedszkolnym (zarówno publicznym, jak i niepublicznym) oraz na podstawie umowy zawartej bezpośrednio z rodzicami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2020 r. (data wpływu 24 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć z nauki tańca na podstawie umowy zawartej z punktem przedszkolnym (zarówno publicznym, jak i niepublicznym),

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć z nauki tańca na podstawie umowy zawartej bezpośrednio z rodzicami

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć z nauki tańca na podstawie umowy zawartej z punktem przedszkolnym (zarówno publicznym, jak i niepublicznym),

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć z nauki tańca na podstawie umowy zawartej bezpośrednio z rodzicami.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz sposobu doręczania korespondencji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej. Przedmiotem działalności jest odpłatne świadczenie usług w zakresie pozostałych form edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia w zakresie tańca oraz właściwego rozwoju ruchowego dzieci. Kody PKD wykonywanej działalności to: 85.59. B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 85.51.Z, Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację, 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej oraz. 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna. Kody PWIU świadczonych usług to 85.59.1 Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 85.51.10.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, 85.60.10.0 Usługi wspomagające edukację, 93.13.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej. 93.29.29.0 Pozostałe usługi związane z rozrywką, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Podatnik zamierza uzyskać wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych prowadzonych przez właściwy podmiot. Podatnik nabędzie status placówki oświatowo-wychowawczej. Wpis obejmować będzie kształcenie w zakresie tańca oraz właściwego rozwoju ruchowego dzieci z elementami wychowania dzieci i młodzieży. Celem placówki będzie w szczególności kształcenie dzieci i młodzieży w zakresie: tańca scenicznego, tańca ulicznego, tańców par, tańca orientalnego, towarzyskiego, ruchu kreatywnego, kompozycji, reżyserii i choreografii, wiedzy o tańcu, kultury oraz zachowania na parkiecie, jak również upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zdrowego stylu życia poprzez ruch i taniec oraz kształtowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci i młodzieży. Cele będą realizowane poprzez: prowadzenie zajęć praktycznych oraz teoretycznych, uczestnictwo w konkursach przy współpracy z oświatowymi placówkami publicznymi i niepublicznymi.

Usługi będą świadczone zarówno w miejscu wykonania działalności gospodarczej jak również na terenie całego kraju we współpracujących jednostkach przedszkolnych.

Po uzyskaniu przedmiotowego wpisu do ewidencji podatnik, działając jako niepubliczna placówka oświatowa, prowadzić będzie poprzez zatrudnianych instruktorów - zajęcia z zakresu nauki tańca w placówkach przedszkolnych. Umowa na prowadzenie zajęć zawierana będzie pomiędzy podatnikiem a przedszkolem (zarówno publicznymi jak i niepublicznymi). Podatnik będzie także świadczył usługę edukacyjną na podstawie umowy zawieranej bezpośrednio z rodzicami dzieci uczestniczących w zajęciach tańca. Zajęcia mają mieć charakter odpłatny, w zależności od konkretnej placówki umowa zostanie zawarta z placówką oświatową lub bezpośrednio z rodzicami. W przypadku świadczenia usługi na rzecz placówek przedszkolnych (publicznych i niepublicznych) bezpośrednim uczestnikiem zajęć będą dzieci wskazane przez placówkę przedszkolną, co będzie udokumentowane w prowadzonej dokumentacji przez placówkę oświatową (np. dziennik). Odbiorcami usług będą wskazane przez placówkę dzieci, płatność będzie uiszczana przez rodziców na rzecz placówki a następnie przekazana przez placówkę wnioskodawcy. W przypadku zaś zawarcia bezpośredniej umowy z rodzicami, odbiorcami usług oraz płatnikami będą rodzice uczestniczących w zajęciach dzieci. W obydwu przypadkach rola placówki ograniczy się do użyczenia lokalu a w przypadku świadczenia usług na rzecz placówki dodatkowo na pobraniu wynagrodzenia i przekazania go Wnioskodawcy.

Wniosek dotyczy dwu stanów faktycznych, usług świadczonych na rzecz placówki oraz usług świadczonych bezpośrednio na rzecz rodziców uczestniczących dzieci. W pierwszym przypadku podatnik świadczył będzie usługi na rzecz placówki, której zdaniem będzie zorganizowanie zajęć dla dzieci, w drugim zaś placówka udostępni przestrzeń dla podatnika, który samodzielnie zorganizuje zajęcia.

Z uwagi na wielkość przychodu obecnie podatnik nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wniosek dotyczy sytuacji przy założeniu, że podatnik przekroczy wymagany poziom przychodu i stanie się czynnym podatnikiem VAT.

W uzupełnieniu wskazano, iż usługi objęte zakresem wniosku, polegające na prowadzeniu zajęć z nauki tańca, będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.). Usługi objęte zakresem pytań, Wnioskodawczyni świadczyć będzie jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019. poz. 1148, z późn. zm.). Wnioskodawczyni będzie posiadać zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe. Usługi objęte zakresem wniosku, polegające na prowadzeniu zajęć z nauki tańca, będą świadczone przez Wnioskodawczynię po uzyskaniu wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe. Usługi objęte zakresem wniosku, polegające na prowadzeniu zajęć z nauki tańca, będą objęte ww. wpisem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy planowana przez Podatnika usługa edukacyjna w ramach prowadzonej przez niego niepublicznej placówki oświatowej - polegająca na prowadzeniu zajęć z nauki tańca za pośrednictwem zatrudnianych instruktorów, w zewnętrznych placówkach przedszkolnych (tj. poza miejscem siedziby) na podstawie umowy zawartej z punktem przedszkolnym (zarówno publicznym, jak i niepublicznym), podlegałaby zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT?

2. Czy planowana przez Podatnika usługa edukacyjna w ramach prowadzonej przez niego niepublicznej placówki oświatowej - polegająca na prowadzeniu zajęć z nauki tańca za pośrednictwem zatrudnianych instruktorów, w zewnętrznych placówkach przedszkolnych na podstawie umowy zawartej bezpośrednio z rodzicami, podlegałaby zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Planowana przez Podatnika usługa edukacyjna w ramach prowadzonej przez niego niepublicznej placówki oświatowej - polegająca na prowadzeniu zajęć z nauki tańca za pośrednictwem zatrudnianych instruktorów, w zewnętrznych placówkach przedszkolnych (tj. poza miejscem siedziby) na podstawie umowy zawartej z punktem przedszkolnym (zarówno publicznym, jak i niepublicznym) podlegałaby zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT.

2. Planowana przez Podatnika usługa edukacyjna w ramach prowadzonej przez niego niepublicznej placówki oświatowej - polegająca na prowadzeniu zajęć z nauki tańca za pośrednictwem zatrudnianych instruktorów, w zewnętrznych placówkach przedszkolnych na podstawie umowy zawartej bezpośrednio z rodzicami, podlegałaby zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT.

Podatnik zamierza świadczyć odpłatne usługi w ramach placówki oświatowo-wychowawczej na rzecz odpowiednio placówki oświatowej lub rodziców dzieci uczęszczających do danej placówki, polegające na kształceniu w zakresie tańca oraz właściwego rozwoju ruchowego dzieci z elementami wychowania dzieci i młodzieży. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...). W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zaistniały hipotetyczny stan faktyczny przy założeniu: uzyskaniu statusu czynnego podatnika VAT, wpisu do stosownego rejestru placówek oświatowych oraz wykonywania usług wskazanych zapytaniu, wymogi te spełnia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter przedmiotowo - podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy - Prawo oświatowe.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy - Prawo oświatowe, system oświaty obejmuje:

1.

przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;

2.

szkoły:

a.

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b.

ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,

c.

artystyczne;

3.

placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

4.

placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

5.

placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

6.

poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

7.

młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

8.

placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

9.

placówki doskonalenia nauczycieli;

10.

biblioteki pedagogiczne;

11.

kolegia pracowników służb społecznych.

Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Stosownie zaś do art. 168 ust. 11 ww. ustawy, zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 9 i 10, zawiera:

1.

nazwę organu lub podmiotu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ lub rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki oraz innych lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, jeżeli ich utworzenie zostało przewidziane;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkoły artystycznej - nazwy zawodów, w których kształci szkoła;

6a) w przypadku szkoły artystycznej - nazwy zawodów oraz nazwy specjalności lub specjalizacji, w których kształci szkoła; 7. w przypadku niepublicznego przedszkola, niepublicznej szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, lub niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego - informację o otrzymywaniu dotacji, o której mowa odpowiednio w art. 17 ust. 1, art. 19 ust. 1 lub art. 21 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest odpłatne świadczenie usług w zakresie pozostałych form edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia w zakresie tańca oraz właściwego rozwoju ruchowego dzieci. Wnioskodawczyni zamierza uzyskać wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych prowadzonych przez właściwy podmiot. Wnioskodawczyni nabędzie status placówki oświatowo-wychowawczej. Wpis obejmować będzie kształcenie w zakresie tańca oraz właściwego rozwoju ruchowego dzieci z elementami wychowania dzieci i młodzieży. Po uzyskaniu przedmiotowego wpisu do ewidencji podatnik, działając jako niepubliczna placówka oświatowa, prowadzić będzie poprzez zatrudnianych instruktorów - zajęcia z zakresu nauki tańca w placówkach przedszkolnych. Wniosek dotyczy usług świadczonych na rzecz placówki oraz usług świadczonych bezpośrednio na rzecz rodziców uczestniczących dzieci. W pierwszym przypadku podatnik świadczył będzie usługi na rzecz placówki, której zadaniem będzie zorganizowanie zajęć dla dzieci, w drugim zaś placówka udostępni przestrzeń dla podatnika, który samodzielnie zorganizuje zajęcia.

Jak wskazano wyżej, z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Dla oceny tego, czy w przedmiotowej sprawie usługi, które zamierza świadczyć Wnioskodawca, będą zwolnione od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, konieczne jest zatem stwierdzenie:

1.

czy będą świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty oraz

2.

czy będą to usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż usługi objęte zakresem pytań, Wnioskodawczyni świadczyć będzie jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Wnioskodawczyni będzie posiadać zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe. Usługi objęte zakresem wniosku, polegające na prowadzeniu zajęć z nauki tańca, będą świadczone przez Wnioskodawczynię po uzyskaniu wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe. Usługi objęte zakresem wniosku, polegające na prowadzeniu zajęć z nauki tańca, będą objęte ww. wpisem. Skoro zatem Wnioskodawczyni zamierza spełnić przesłankę do uznania jej za jednostkę objętą system oświaty, to tym samym Wnioskodawczyni będzie spełniać przesłankę podmiotową wynikającą z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dla zwolnienia świadczonych usług.

Aby jednak możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Jak już wskazano, nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

W opisie sprawy Wnioskodawczyni wskazała, że usługi objęte zakresem wniosku, polegające na prowadzeniu zajęć z nauki tańca, będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Mając zatem na uwadze powyższe regulacje prawne oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że usługi polegające na prowadzeniu zajęć z nauki tańca, które jak wskazała Wnioskodawczyni, będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy i które Zainteresowana zamierza świadczyć jako podmiot objęty przepisami ustawy - Prawo oświatowe, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy objęte będą zarówno:

* usługi polegające na prowadzeniu zajęć z nauki tańca na podstawie umowy zawartej z punktem przedszkolnym (zarówno publicznym, jak i niepublicznym), jak również

* usługi polegające na prowadzeniu zajęć z nauki tańca na podstawie umowy zawartej bezpośrednio z rodzicami.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Jako element zdarzenia przyszłego przyjęto wskazaną przez Wnioskodawczynię okoliczność, że usługi objęte zakresem pytań, Wnioskodawczyni świadczyć będzie jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz że usługi objęte zakresem wniosku, polegające na prowadzeniu zajęć z nauki tańca, będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.... za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl