0113-KDIPT1-1.4012.229.2017.1.MGO - Brak prawa do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu modernizacji budynku szkoły.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.229.2017.1.MGO Brak prawa do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu modernizacji budynku szkoły.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2017 r. (data wpływu 15 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... realizuje w roku 2017 inwestycję pod nazwą "..." który jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest adaptacja istniejących pomieszczeń znajdujących się w należącym do Gminy... budynku Zespołu Szkół w..., w której istnieje baza lokalowa dająca możliwość przeniesienia przedszkola z wynajmowanego odpłatnie od Spółdzielni Mieszkaniowej w... lokalu, w którym obecnie działa Przedszkole Samorządowe w.... Przeniesienie przedszkola do budynku należącego do Gminy pozwoli zaoszczędzić środki za wynajmowanie lokalu, w którym obecnie działa przedszkole, a rodzicom którzy mają dzieci uczęszczające do przedszkola oraz szkoły pozwoli zaoszczędzić na czasie dowozu dzieci.

Projekt obejmuje przebudowę i dostosowanie parteru budynku do wymogów prowadzenia edukacyjnej działalności przedszkolnej. Parter budynku zostanie oddzielony ścianą od pozostałych pomieszczeń Zespołu Szkół w.... Zostanie wybudowane nowe wejście do budynku bezpośrednio do pomieszczeń przedszkolnych. Oddzielona część parteru budynku zostanie przebudowana i poddana adaptacji z doprowadzeniem przyłączy wodno-kanalizacyjnych i nową instalacją energetyczną. W ramach projektu zaplanowana adaptacja pozwoli na zaaranżowanie wszelkich potrzebnych pomieszczeń do działalności przedszkola: 2 sale przedszkolne, łazienki dla dzieci i personelu, korytarza z szatnią, zaplecza kuchennego ze zmywalnią naczyń i rozdziałem posiłków, pokój nauczycielski i pokój dyrektora oraz inne niezbędne do działalności przedszkola pomieszczenia.

W ramach projektu zostaną wykonane schody zewnętrzne oraz podjazd dla osób niepełnosprawnych, wykonane zostanie ogrodzenie, obsiane zostaną trawniki i zasadzona zieleń oraz zamontowany plac zabaw dla przedszkolaków. Przedszkole zostanie wyposażone w komplet pomocy dydaktycznych oraz sprzęt ITC (m.in. tablice interaktywne). Projekt przewiduje zakup sprzętów kuchennych, naczyń, pojemników i wózków gastronomicznych w celu dostosowania kuchni szkolnej oraz zaplecza kuchennego w przedszkolu. Posiłki dla wychowanków przedszkola dostarczane będą w specjalnych pojemnikach ze szkolnej stołówki na teren przedszkola (kuchnia i stołówka szkolna znajdują się w odrębnym budynku połączonym łącznikiem z budynkiem dydaktycznym).

Budynek szkoły w którym będzie prowadzona adaptacja został oddany do użytku w 1971 r. jako szkoła podstawowa. Przedszkole będzie zajmować parter, natomiast na I i II piętrze budynku będzie nadal funkcjonować Zespół Szkół w... w postaci szkoły podstawowej i gimnazjum publicznego. Szkoła podzielona jest na dwa budynki połączone ze sobą łącznikiem. W budynku głównym dwupiętrowym znajdują się sale lekcyjne. W drugim budynku znajduje się sala gimnastyczna z zapleczem, kuchnia ze stołówką, świetlica, zaplecze socjalne oraz klasy fizyko-chemiczna i techniczna. Ze stołówki szkolnej przy Zespole Szkół w... korzystają uczniowie szkoły oraz nauczyciele. Stołówka szkolna nie prowadzi sprzedaży posiłków innym osobom - nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Sala gimnastyczna jest wykorzystywana do działalności szkolnej i edukacyjnej, nie jest odpłatnie wynajmowana.

Od września 2017 r. stołówka szkolna będzie zapewniać wyżywienie wychowankom przedszkola. Za wyżywienie wychowanków przedszkole będzie obciążane notą przez stołówkę szkolną. W przedszkolu zbierana będzie opłata za wyżywienie od rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że w celu wykonywania zadań własnych gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Zespół Szkół w... oraz Przedszkole Samorządowe w... są samorządowymi jednostkami budżetowymi utworzonymi zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zespół Szkół w... oraz Przedszkole Samorządowe w... realizują zadania własne Gminy... w zakresie edukacji publicznej. Zespół Szkół w... oraz Przedszkole Samorządowe w... w ramach całokształtu prowadzonej przez siebie działalności wykonują określone czynności. W przypadku Zespołu Szkół jest to wyżywienie uczniów szkoły oraz od września 2017 r. wychowanków przedszkola. W przypadku Przedszkola Samorządowego w... jest to pobór opłat za pobyt w przedszkolu i wyżywienie.

Usługa zapewnienia wyżywienia na rzecz wychowanków przedszkola, a w szczególności w zakresie ustalenia odpłatności za nią, jest świadczona na zasadach określonych w art. 67a ustawy o systemie oświaty. Z usługi wyżywienia korzystają tylko wychowankowie przedszkola. Za uczniów zwolnionych z odpłatności na podstawie przepisów o pomocy społecznej opłaty uiszcza Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w... na podstawie noty księgowej wystawionej na Przedszkole Samorządowe w....

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina... dokonała centralizacji podatku VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Gminy:

1. Urząd Gminy...,

2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w...,

3. Gminny Zakład Komunalny w...,

4. Zespół Szkół w...,

5. Zespół Szkół w...,

6. Przedszkole Samorządowe w....

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawy towarów i świadczenie usług ściśle i tymi usługami związane. Z uwagi na to, że opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu oraz opłaty za wyżywienie są zwolnione z podatku od towarów i usług. Natomiast usługi świadczone przez stołówkę na rzecz dzieci objętych pomocą społeczną są czynnościami wewnętrznymi, niepodlegającymi podatkowi VAT. Poza wskazaną powyżej działalnością w zakresie opieki nad dziećmi powyżej 5 godzin dziennie oraz zapewnienie wyżywienia wychowankom przedszkola Gmina... nie zamierza w budynku przedszkola prowadzić odpłatnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT z faktur dokumentujących realizację zadania pn. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji "..." na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Usługi świadczone przez Gminę tj. usługa zapewnienia wyżywienia na rzecz wychowanków przedszkola oraz usługi w zakresie opieki nad dziećmi powyżej 5 godzin dziennie są zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej inwestycji przez Wnioskodawcę będą wykorzystywane tylko do czynności zwolnionych z podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W związku z powyższym Gmina... nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację zadania pn. "...", gdyż nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że Zespół Szkół w... oraz Przedszkole Samorządowe w... realizują zadania własne Gminy... w zakresie edukacji publicznej. Opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu oraz opłaty za wyżywienie są zwolnione z podatku od towarów i usług. Natomiast usługi świadczone przez stołówkę na rzecz dzieci objętych pomocą społeczną są czynnościami wewnętrznymi, niepodlegającymi podatkowi VAT. Poza wskazaną powyżej działalnością w zakresie opieki nad dziećmi powyżej 5 godzin dziennie oraz zapewnieniem wyżywienia wychowankom przedszkola Gmina... nie zamierza w budynku przedszkola prowadzić odpłatnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy, należy uznać, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. zadania.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...", ponieważ nabywane towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż " (...) opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu oraz opłaty za wyżywienie są zwolnione z podatku od towarów i usług. Natomiast usługi świadczone przez stołówkę na rzecz dzieci objętych pomocą społeczną są czynnościami wewnętrznymi, niepodlegającymi podatkowi VAT. Poza wskazaną powyżej działalnością w zakresie opieki nad dziećmi powyżej 5 godzin dziennie oraz zapewnienie wyżywienia wychowankom przedszkola Gmina... nie zamierza w budynku przedszkola prowadzić odpłatnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT." Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl