0113-KDIPT1-1.4012.213.2020.3.RG - Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.213.2020.3.RG Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 6 marca 2020 r. (data wpływu 13 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT i zastosowania zwolnienia od podatku do sprzedaży Nieruchomości oraz możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku i wyboru opodatkowania tej transakcji podatkiem w wysokości 23% - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT i zastosowania zwolnienia od podatku do sprzedaży Nieruchomości oraz możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku i wyboru opodatkowania tej transakcji podatkiem w wysokości 23%.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 maja 2020 r. (data wpływu 2 czerwca 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o dodatkową opłatę.

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania: * Pana M

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

* Pana K

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

M... prowadzi działalność rolniczą pod nazwą Gospodarstwo... M....

Dnia 10 maja 2018 r. M... zawarł z K... umowę darowizny, na mocy której K... darował M... nieruchomość położoną w...., gmina..., utworzoną z jedynej działki nr.... o powierzchni... ha (dalej jako: "Nieruchomość"), a M... darowiznę tę przyjął.

Podatek od spadków i darowizn nie został pobrany na podstawie art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2018 r. poz. 644).

Od 1 lutego 2017 r. do dnia podpisania umowy darowizny, K... użyczał M..., z wyłączeniem części budynku gospodarczego (o powierzchni 653 m2), który był wówczas rozbudowywany przez K....

Dla Nieruchomości, będącej własnością M..., prowadzona jest w Sądzie Rejonowym w, IV Wydział Ksiąg Wieczystych, księga wieczysta nr.... Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym przez Starostę... z dnia 9 maja 2018 r., działka... składa się z gruntów rolnych zabudowanych (Br-RIIIb) o powierzchni... ha oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych (Lz) o powierzchni... ha.

Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków wydanym przez Starostę.... z dnia 9 maja 2018 r., na działce tej znajdują się budynki gospodarstw rolnych: budynki produkcyjne, usługowe i gospodarcze dla rolnictwa (o powierzchni 653 m2) oraz inny budynek w gospodarstwie rolnym - kotłownia (o powierzchni 221 m2). Budynek gospodarczo-socjalny zawiera sortownię, przechowalnię owoców i zaplecze administracyjno-socjalne. Ponadto, na Nieruchomości znajduje się szklarnia wielonawowa o konstrukcji stalowo-aluminiowej, szklona szkłem zwykłym, o powierzchni zabudowy 16 320 m2. Wysokość szklarni mierzona od poziomu terenu do rynny wynosi 3,5 m.

Szklarnia (o powierzchni 16 320 m2) oraz budynki gospodarcze (o powierzchni 360 m2) wybudowane zostały w latach: 2001-2002 przez ówczesnego właściciela nieruchomości W....

Pozwolenie na użytkowanie tychże budynków udzielone zostało dnia 25 czerwca 2003 r. Następnie, W... rozbudował przedmiotowe budynki w ten sposób, że osiągnęły one obecną powierzchnię, tj. budynki produkcyjne, usługowe i gospodarcze dla rolnictwa o powierzchni 653 m2 oraz inny budynek w gospodarstwie rolnym o powierzchni 221 m2.

Wnioskodawcy nie posiadają dokładnej informacji dotyczącej daty rozbudowy, jednakże miało to miejsce przed dokonaniem darowizny Nieruchomości przez W...o na rzecz K..., która miała miejsce dnia 30 grudnia 2016 r. (zgodnie z wypisem z kartoteki budynków budowa obu budynków została zakończona w 2014 r.). W... odliczał podatek VAT od budowy i materiałów.

W dniu 22 maja 2015 r. K... uzyskał pozwolenie na rozbudowę budynku gospodarczego (o powierzchni 653 m2). Budynek miał zostać rozbudowany o powierzchnię użytkową 507 m2. K... dokonywał rozbudowy budynku od uzyskania pozwolenia na rozbudowę do dnia 20 grudnia 2017 r., kiedy prace zostały przerwane (ostatni wpis w dzienniku budowy). Poniósł on wydatki na ulepszenie budynku, które w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły łącznie co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku.

Obecnie, rozbudowa budynku gospodarczego (o powierzchni 653 m2) nadal nie została ukończona (pozostaje na takim etapie, na jakim była w 2017 r.). Po zakończeniu rozbudowy, budynek gospodarczy będzie posiadał powierzchnię 1160 m2. Prace budowlane hali magazynowej są na etapie zaawansowanym, natomiast prace części socjalno-administracyjnej jeszcze nie zostały rozpoczęte. Wnioskodawcy nie wystąpili jeszcze o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie z powodu trwających prac.

M... nie ponosił wydatków na ulepszenie tego budynku.

M... wynajmuje obecnie niewielką część powierzchni magazynowo-biurowej za kwotę 300,00 zł (słownie: trzysta złotych 00/100) netto miesięcznie (tj. za kwotę 369,00 zł (słownie: trzysta sześćdziesiąt dziewięć złotych 00/100) brutto; opodatkowanie stawką VAT 23%). Faktury wystawiane są przez M....

M... używa Nieruchomości do prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej - uprawy pomidorów oraz ogórków w kompleksie szklarni znajdujących się na Nieruchomości. M... ustala dochody z działów specjalnych produkcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw, zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2019.1387 t.j. z dnia 2019.07.25, dalej jako: "u.p.d.o.f").

M... zamierza odpłatnie zbyć Nieruchomość. Grunty rolne zabudowane o powierzchni... ha wchodzą w skład gospodarstwa rolnego M... i w związku z odpłatnym zbyciem nie utracą charakteru rolnego - nabywca nieruchomości, K... zamierza wykorzystać ją do działalności rolniczej prowadzonej przez niego pod firmą: Gospodarstwo rolno-ogrodnicze K....

M... nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, w szczególności w zakresie sprzedaży nieruchomości.

Z tytułu prowadzonej działalności rolniczej, M... jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 maja 2020 r.:

Na pytanie nr 1 Organu: "Jaki jest przewidywany termin sprzedaży nieruchomości będącej przedmiotem wniosku? (należy wskazać miesiąc, rok)" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Zainteresowany będący stroną nie jest w stanie określić dokładnego terminu sprzedaży nieruchomości będącej przedmiotem wniosku, z uwagi na fakt, iż w pierwszej kolejności pragnie uzyskać interpretację indywidualną dotyczącą planowanej sprzedaży. Zainteresowany będący stroną przewiduje, że sprzedaż nastąpi w 2020 r., natomiast miesiąc będzie zależny od tego, kiedy zostanie wydana interpretacja indywidualna - jeśli nastąpi to w ustawowym terminie (tj. do czerwca 2020 r.), sprzedaż może mieć miejsce w lipcu 2020 r.

Na pytanie nr 2 Organu: "Czy Nieruchomość mająca być przedmiotem dostawy przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania spełnia przesłanki uznania jej za:

a.

przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.), zgodnie z którym przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

lub b. zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), tj. czy stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania?"

Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Pytanie dotyczy oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, nie zaś samego opisu stanu faktycznego.

W ramach stanu faktycznego, Zainteresowany będący stroną wskazał, że na Nieruchomości znajdują się: szklarnia ogrodnicza, budynek gospodarczo-socjalny (który zawiera sortownię, przechowalnię owoców, chłodnię oraz zaplecze administracyjno-socjalne) oraz kotłownia. Wykorzystywane są one przez Zainteresowanego będącego stroną do prowadzonej działalności rolniczej. W ramach czynności sprzedaży, Zainteresowany będący stroną nie będzie zbywał na rzecz przyszłego nabywcy nazwy własnego przedsiębiorstwa, praw i obowiązków z jakichkolwiek umów, wierzytelności, należności o charakterze pieniężnym, tajemnicy przedsiębiorstwa, ksiąg i dokumentów związanych z prowadzoną działalnością. Czynność sprzedaży będzie obejmować wyłącznie Nieruchomość opisaną powyżej oraz we wniosku, nie będzie zaś obejmować żadnych składników niematerialnych.

Nabywca będzie wykorzystywał przedmiotową Nieruchomość do prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Zainteresowany będący stroną wskazał jego ocenę prawną we wniosku, uznając, że sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz że w przedmiotowym stanie faktycznym będzie miało zastosowanie zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a-b u.p.t.u. W przypadku uznania przez Organ, że analiza stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że przedmiotem opisanej umowy sprzedaży będzie przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa, ocena taka powinna znaleźć odzwierciedlenie w wydanej przez Organ interpretacji i uznaniu stanowiska Zainteresowanych za nieprawidłowe.

Na pytanie nr 3 Organu: "Czy nabycie nieruchomości przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy czynność ta była udokumentowana fakturą VAT z wykazaną kwotą podatku VAT?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Nabycie nieruchomości przez Zainteresowanego będący stroną nastąpiło w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z czym czynność nie była udokumentowana fakturą VAT.

Na pytanie nr 4 Organu: "Czy z tytułu nabycia nieruchomości Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeśli nie, to należy wskazać przyczyny." Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Zainteresowanemu będącemu stroną nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nabycie nieruchomości przez Zainteresowanego będącego stroną nastąpiło w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na pytanie nr 5 Organu: "W związku ze wskazaniem w opisie sprawy (poz. 76 wniosku), że "Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków wydanym przez Starostę... z dnia 9 maja 2018 r., na działce tej znajdują się budynki gospodarstw rolnych: budynki produkcyjne, usługowe i gospodarcze dla rolnictwa (o powierzchni 653 m2) oraz inny budynek w gospodarstwie rolnym - kotłownia (o powierzchni 221 m2). Budynek gospodarczo-socjalny zawiera sortownię, przechowalnię owoców i zaplecze administracyjno-socjalne. Ponadto, na Nieruchomości znajduje się szklarnia wielonawowa o konstrukcji stalowo-aluminiowej, szklona szkłem zwykłym, o powierzchni zabudowy 16 320 m2." należy jednoznacznie wskazać jakie obiekty, tj. budynki, budowle, urządzenia budowlane znajdują się na zabudowanej części działki nr...? (należy je wymienić)." Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Na nieruchomości znajdują się następujące obiekty: szklarnia ogrodnicza, budynek gospodarczo-socjalny (który zawiera sortownię, przechowalnię owoców, chłodnię oraz zaplecze administracyjno-socjalne) oraz kotłownia.

Szklarnia ogrodnicza jest obiektem wielonawowym, o konstrukcji stalowo-aluminiowej, szklona szkłem zwykłym o grubości 4 mm. Ciągi komunikacyjne szklarni są w postaci betonowych chodników. Na mocy decyzji z dnia 25 czerwca 2003 r. udzielone zostało pozwolenie na użytkowanie budynku szklarni wielonawowych o powierzchni 16.320,00 m2.

Kotłownia jest obiektem wykonanym w całości z płyt warstwowych gr 10 cm, krytym również płytą warstwową na fundamencie betonowym o pow. zabudowy 221 m2. Na mocy decyzji z dnia 25 czerwca 2003 r. udzielone zostało pozwolenie na użytkowanie budynku gospodarczego wraz z kotłownią.

Budynek gospodarczo-socjalny jest kryty dachem dwuspadowym ocieplanym i wykończony płytami RIGIPS. Ławy i ściany fundamentowe budynku są żelbetowe, ściany konstrukcyjne murowane z pustaków żużlobetonowych, strop żelbetowy. Posiada fundamenty, jest trwale związany z gruntem.

Klasyfikacja tych obiektów w rozumieniu Prawa budowlanego nie jest częścią opisu stanu faktycznego, a oceną prawną, w związku z czym opis stanu faktycznego stanowią wyżej wskazane informacje.

Co się zaś tyczy klasyfikacji tych obiektów, Wnioskodawca będący stroną wskazał w części wniosku dotyczącej oceny prawnej, że według niego obiekty te są budynkami. W przypadku zaś innej oceny tych obiektów na podstawie przedstawionego wyżej stanu faktycznego przez Organ, powinno to mieć odzwierciedlenie w wydanej przez Organ interpretacji.

Ponadto, na nieruchomości znajdują się betonowy zbiornik na wodę oraz plac manewrowy. Plac manewrowy jest utwardzony, zabudowany kostką brukową.

W ocenie Zainteresowanego będącego stroną stanowią one urządzenia budowlane - zbiornik na wodę związany jest ze szklarnią, zaś plac manewrowy ze szklarnią, budynkiem gospodarczo-socjalnym oraz kotłownią. W przypadku odmiennej oceny tych obiektów na podstawie przedstawionego wyżej stanu faktycznego przez Organ, powinno to mieć odzwierciedlenie w wydanej przez Organ interpretacji.

Na pytanie nr 6 Organu: "Czy kotłownia i szklarnia (z wyłączeniem budynku gospodarczego) po ich rozbudowie przez Pana W... były wykorzystywane przez Pana W... i/lub przez Pana K... i/lub przez Pana M... w prowadzonej działalności gospodarczej? Jeżeli tak, należy wskazać przez kogo i w jakich okresach." Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Szklarnia nie była rozbudowywana przez Pana W... - została zbudowana w latach 2001-2002 i osiągnęła już wówczas swoją aktualną powierzchnię. Szklarnia i kotłownia były wykorzystywane w prowadzonej działalności rolniczej przez:

* Pana W... w latach od 25 czerwca 2003 r. do 30 grudnia 2016 r.

* Pana K... w latach od 30 grudnia 2016 r. do 10 maja 2018 r.

* Pana M... w latach od 10 maja 2018 r. do chwili obecnej.

Na pytanie nr 7 Organu: "W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że "Obecnie rozbudowa budynku gospodarczego (o powierzchni 653 m2) nadal nie została ukończona (...)" należy wskazać:

a.

na czym polegała rozbudowa ww. budynku gospodarczego?

b.

czy w trakcie rozbudowy istniała możliwość wykorzystywania przedmiotowego budynku lub jego części do działalności gospodarczej?

c.

czy budynek gospodarczy (lub jego część) w trakcie rozbudowy był wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej przez Pana K... i/lub M...? Jeżeli tak, należy wskazać w jakim okresie i przez kogo był wykorzystywany przedmiotowy budynek do działalności gospodarczej oraz czy w całości czy też w części?

d.

czy na dzień sprzedaży budynek gospodarczy będzie stanowił budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.)? Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ww. ustawy - Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach."

Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

a. Rozbudowa budynku gospodarczo-socjalnego polega na jego powiększeniu - jego powierzchnia ma zostać powiększona o powierzchnię 507 m2, budynek ma osiągnąć powierzchnię 1160 m2 (obecnie ma 653 m2).

b. W trakcie rozbudowy istnieje możliwość wykorzystywania części budynku gospodarczo-socjalnego do działalności gospodarczej (części budynku o powierzchni 653 m2).

c. Część budynku gospodarczo-socjalnego (o powierzchni 653 m2) była wykorzystywana w prowadzonej działalności przez:

Pana K... - w okresie od 30 grudnia 2016 r. do 10 maja 2018 r.,

Pana M... - w okresie od 10 maja 2018 r. do teraz,

a. Na dzień sprzedaży, budynek gospodarczy będzie trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz będzie posiadał fundamenty i dach.

Klasyfikacja tego obiektu w rozumieniu Prawa budowlanego nie jest częścią opisu stanu faktycznego, a oceną prawną - Zainteresowany stoi na stanowisku, że będzie on stanowił budynek w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, jednakże powinno to podlegać także ocenie Organu przy wydawaniu interpretacji.

Na pytanie nr 8 Organu: "Należy wskazać, jaka jest klasyfikacja kotłowni i szklarni w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.) tj. czy kotłownia oraz szklarnia są budynkami/budowlami/urządzeniami budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Szklarnia ogrodnicza jest obiektem wielonawowym, o konstrukcji stalowo-aluminiowej, szklona szkłem zwykłym o grubości 4 mm. Na mocy decyzji z dnia 25 czerwca 2003 r. udzielone zostało pozwolenie na użytkowanie budynku szklarni wielonawowych o powierzchni 16.320,00 m2.

Kotłownia jest obiektem wykonanym w całości z płyt warstwowych gr 10 cm, krytym również płytą warstwową na fundamencie betonowym o pow. zabudowy 221 m2. Na mocy decyzji z dnia 25 czerwca 2003 r. udzielone zostało pozwolenie na użytkowanie budynku gospodarczego wraz z kotłownią.

Klasyfikacja tych obiektów w rozumieniu Prawa budowlanego nie jest częścią opisu stanu faktycznego, a oceną prawną, w związku z czym opis stanu faktycznego stanowią wyżej wskazane informacje.

Co się zaś tyczy klasyfikacji tych obiektów, Wnioskodawca będący stroną wskazał w części wniosku dotyczącej oceny prawnej, że według niego obiekty te są budynkami. W przypadku zaś innej oceny tych obiektów na podstawie przedstawionego wyżej stanu faktycznego przez Organ, powinno to mieć odzwierciedlenie w wydanej przez Organ interpretacji.

Na pytanie nr 9 Organu: "Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynków/budowli, znajdujących się na działce nr... wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków wydanym przez Starostę... budynek gospodarczo-socjalny oraz kotłownia stanowią wg PKOB budynki gospodarstw rolnych.

W odniesieniu do szklarni brak jest takiej informacji - stan faktyczny dotyczący szklarni został opisany szczegółowo powyżej. W ocenie Zainteresowanego będącego stroną szklarnia również należy do klasy 1271 Budynki gospodarstw rolnych, jednakże stwierdzenie to nie należy do opisu stanu faktycznego, a do oceny prawnej stanu faktycznego.

Na pytanie nr 10 Organu: "Jeżeli na działce znajdują się urządzenia budowlane stanowiące urządzenia budowlane w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 9 ustawy - Prawo budowlane, to należy wskazać

a.

jakie to urządzenia oraz

b.

z którym budynkiem/budowlą są one związane."

Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Na działce znajdują się:

* Betonowy zbiornik na wodę, który jest związany ze szklarnią,

* Plac manewrowy, który jest związany ze: szklarnią, kotłownią i budynkiem gospodarczo-socjalnym.

Jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 5, w ocenie Zainteresowanego będącego stroną stanowią one urządzenia budowlane, natomiast powinno to podlegać również ocenie przez Organ.

Na pytanie nr 11 Organu: "Czy poszczególne budynki/budowle położone na działce nr... są trwale związane z gruntem?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Budynki są trwale związane z gruntem.

Na pytanie nr 12 Organu: "Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 ust. 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług? (należy wskazać dokładną datę)." Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Jak Zainteresowany będący stroną wskazał we wniosku, szklarnia wielonawowa oraz budynek gospodarczy (o powierzchni 360 m2) wraz z kotłownią użytkowane były od momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie, tj. od 25 czerwca 2003 r. przez ówczesnego właściciela nieruchomości - W....

Następnie, budynek gospodarczo-socjalny został rozbudowany - osiągnął powierzchnię 653 m2 i użytkowany był przez ówczesnego właściciela nieruchomości - W.... Zainteresowany będący stroną nie zna dokładnej daty, od kiedy budynek gospodarczo-socjalny był użytkowany w takiej formie, ale miało to miejsce na pewno przed dokonaniem darowizny przez W... na rzecz K...., tj. przed 30 grudnia 2016 r.

Obecnie budynek gospodarczy jest w rozbudowie - częściowo jest użytkowany (części 653 m2 - jak zostało wskazane wyżej), a część która pozostaje w rozbudowie nie jest użytkowana (507 m2).

Data pierwszego zasiedlenia poszczególnych budynków jest oceną prawną stanu faktycznego, nie zaś samym opisem stanu faktycznego. Zainteresowany będący stroną opisał w ramach stanu faktycznego od kiedy użytkowane są jakie budynki oraz w jakim zakresie. Na podstawie tego stanu faktycznego Zainteresowany będący stroną wskazał w ocenie prawnej, że wedle jego oceny pierwsze zasiedlenie budynków miało miejsce przed 2 laty - w odniesieniu do szklarni wielonawowej oraz budynku gospodarczego (o powierzchni 360 m2) wraz z kotłownią w dniu 25 czerwca 2003 r., w odniesieniu do rozbudowanej części budynku gospodarczego o powierzchni łącznej 653 m2 Zainteresowany nie zna dokładnej daty, ale miało to miejsce przed 30 grudnia 2016 r.; w odniesieniu zaś do pozostałej części budynku gospodarczo-socjalnego, która nadal w budowie jeszcze nie nastąpiło. Jest to jednakże stanowisko Zainteresowanego, będące oceną prawną i w celu wydania prawidłowej Interpretacji powinno podlegać weryfikacji przez Organ.

Na pytanie nr 13 Organu: "Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części poszczególnych budynków/budowli, to należy wskazać, w jakiej części?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Odpowiedź na to pytanie została uwzględniona w odpowiedzi na pyt. nr 12 powyżej.

Na pytanie nr 14 Organu: "W wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Jak zostało wyżej wskazane, budynki znajdujące się na nieruchomości (szklarnia, kotłownia i budynek gospodarczo-socjalny o pow. 653 m2) były użytkowane na potrzeby własne po ich wybudowaniu lub ulepszeniu przez właściciela W.... Część budynku gospodarczo-socjalnego, która jest w rozbudowie nie jest użytkowana.

Na pytanie nr 15 Organu: "Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli lub części budynków/budowli a ich sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Jak zostało wyżej wskazane, to kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków jest oceną prawną. Zainteresowany będący stroną opisał w ramach stanu faktycznego od kiedy użytkowane są jakie budynki oraz w jakim zakresie. Informacja, czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli lub części budynków/budowli a ich sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata jest oceną prawną zaistniałego stanu faktycznego, którą Zainteresowany będący stroną przedstawił we wniosku. Zdaniem Zainteresowanego będącego stroną pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli lub części budynków/budowli a ich sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata - jest to jednakże stanowisko Zainteresowanego, będące oceną prawną i w celu wydania prawidłowej Interpretacji powinno podlegać weryfikacji przez Organ.

Na pytanie nr 16 Organu: "Czy ww. nieruchomość zabudowana była wykorzystywana przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była nieruchomość zabudowana, wykonywał Zainteresowany będący stroną postępowania - należy podać podstawę prawną zwolnienia?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Nieruchomość zabudowana nie była wykorzystywana przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany będący stroną jest czynnym podatnikiem VAT.

Na pytanie nr 17 Organu: "Czy Zainteresowany będący stroną postępowania ponosił lub do dnia sprzedaży będzie ponosił wydatki na ulepszenie budynków/budowli położonych na działce... w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Zainteresowany będący stroną nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków w wysokości przekraczającej 30% ich wartości i nie planuje ponieść ich do czasu sprzedaży nieruchomości.

Na pytanie nr 18 Organu: "W związku z podaną w opisie sprawy informacją, że "M... wynajmuje obecnie niewielką część powierzchni magazynowo-biurowej" należy wskazać, w którym z budynków/budowli wymienionych w uzupełnieniu wniosku znajduje się przedmiotowa powierzchnia." Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Przedmiotowa powierzchnia znajduje się w budynku socjalno-gospodarczym.

Na pytanie nr 19 Organu: "Należy podać datę oddania w najem powierzchni magazynowo-biurowej." Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Zainteresowany będący stroną wynajmuje powierzchnię magazynowo-biurową od stycznia 2019 r. do chwili obecnej.

Na pytanie nr 20 Organu: "Czy przyszły nabywca nieruchomości zabudowanej - Pan K.... jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Tak, Pan K... jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1.

(we wniosku oznaczone nr 3) Czy w przedmiotowym stanie faktycznym, sprzedaż Nieruchomości przez M..., prowadzącego działalność rolniczą, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23, dalej: "u.p.t.u.") oraz czy do sprzedaży Nieruchomości będzie miało zastosowanie zwolnienie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług w myśl u.p.t u.?

2.

(we wniosku oznaczone nr 4) Czy w przypadku uznania, że do sprzedaży Nieruchomości będzie miało zastosowanie zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl u.p.t.u., strony transakcji będą uprawnione do rezygnacji ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz wyboru opodatkowania podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%?

Zdaniem Zainteresowanych:

Ad 1 (we wniosku oznaczone Ad 3)

Wnioskodawcy stoją na stanowisku, iż sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała o podatkiem od towarów i usług oraz że w przedmiotowym stanie faktycznym będzie miało zwolnienie od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a-b u.p.t.u.

Pojęcie rzeczy definiuje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. 2019.1145 t.j. z dnia 2019.06.19, dalej jako: "k.c."), według którego są to przedmioty materialne (art. 45 k.c.). W definicji tej mieszczą się zarówno rzeczy ruchome, jak i nieruchomości. Sprzedaż nieruchomości traktowana jest zatem jako dostawa towarów w rozumieniu u.p.t.u.

Obrót nieruchomościami podlega opodatkowaniu VAT, jeśli jest dokonywany przez podatników VAT, działających w takim charakterze.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.t.u. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 15 ust. 2 u.p.t.u. stanowi, że: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Sprzedaż nieruchomości jest zatem opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeśli następuje w ramach działalności gospodarczej, natomiast nie jest opodatkowana, jeśli następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Przedstawiciele doktryny oraz organy skarbowe wskazują, że sprzedaż nieruchomości przez rolnika może podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w pewnych okolicznościach, m.in.:

* "działalnością gospodarczą w rozumieniu VAT jest, między innymi, działalność rolników. Fakt, iż sprzedawane działki stanowią fragment gospodarstwa rolnego niekoniecznie oznacza automatycznie, że ich sprzedaż następuje w wykonaniu działalności gospodarczej w rozumieniu VAT. Jest tak w dwóch przypadkach. Po pierwsze, sprzedaż działek stanowiących fragment gospodarstwa rolnego następuje w następuje w wykonaniu działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, jeżeli - analogicznie jak ma się rzecz w przypadku "zwykłych" działek - sprzedające takie działki osoby fizyczne podejmują aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców (zob. przykładowo wyrok NSA z dnia 9 stycznia 2013 r., I FSK 277/12). Po drugie, sprzedaż takich działek następuje w następuje w wykonaniu działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, jeżeli były one faktycznie wykorzystywane przez osobę fizyczną do działalności rolniczej (zob. wyrok NSA z dnia 26 października 2016 r., I FSK 246/15). Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy przed sprzedażą działki te zostały przekazane na cele osobiste osoby fizycznej";

* "Z kolei sprzedaż przez czynnego podatnika VAT prowadzącego działalność rolną, stanowiącą zgodnie z ustawą o VAT działalność gospodarczą (zob. komentarz do art. 2 ustawy o VAT), działek wydzielonych z gruntu wykorzystywanego do tej działalności, stanowiącego majątek przedsiębiorstwa rolnego, będzie dostawą dokonywaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a tym samym opodatkowaną VAT (por. wyrok NSA z 26 października 2016 r., I FSK 246/15, LEX nr 2144001). O opodatkowaniu zbycia aktywów (zwłaszcza nieruchomości) każdorazowo decydują okoliczności towarzyszące transakcji.

Przykładowo sprzedaży nieruchomości nabytej w wyniku realizacji prawa pierwokupu, w tym samym dniu (co nabycie) określonemu nabywcy, który jednocześnie sfinansował zakup nieruchomości (zaliczka na poczet przyszłej transakcji) w ramach pierwokupu, sugeruje profesjonalizm działania, a co za tym idzie - zasadność jej (tej sprzedaży) opodatkowania VAT (por. nieprawomocny wyrok WSA w Krakowie z 27 września 2016 r., I SA/Kr 869/16, LEX nr 2141358). Powyższe potwierdza prawdziwość tezy, że podatnikiem VAT się bywa, a nie jest się nim z zasady" (tak: Matarewicz Jacek, Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany); * "gdy sprzedaży działki (działek) należącej (należących) do przedsiębiorstwa rolnego dokonuje rolnik będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, należy uznać, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą podejmowaną przez podatnika VAT czynnego. Rozstrzygając zatem niniejszą sprawę podkreślić trzeba, że działki, które Wnioskodawca planuje sprzedać, służą (i służyły przed ich wydzieleniem) do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (tj. działalności rolniczej), z tytułu której jest od 2012 r. zarejestrowany jako podatnik VAT czynny". Tak: (Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 1 marca 2018 r., sygn.: 0115-KDIT1-3.4012.24.2018.2.MD).

M... prowadzi działalność rolniczą pod firmą Gospodarstwo... M.... Z tytułu tej działalności jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Nieruchomość jest wykorzystywana przez M... do prowadzonej przez niego działalności i nie została przez niego przekazana na cele osobiste. W związku z tym, M... stoi na stanowisku, iż sprzedaż Nieruchomości będzie dostawą dokonywaną w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (rolniczej), a tym samym opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u. przewiduje zwolnienie od opodatkowania "dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę".

W związku z tym, iż na Nieruchomości znajdują się budynki gospodarstw rolnych (zgodnie z wypisem z kartoteki budynków wydanym przez Starostę...), sprzedaż Nieruchomości nie będzie podlegała zwolnieniu od opodatkowania jako teren niezabudowany.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 u.p.t.u., w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W związku z tym, w przypadku gruntu zabudowanego, grunt niejako przejmuje stawkę VAT właściwą dla budynku/budowli, czyli w konsekwencji podlega opodatkowaniu na tych samych zasadach, co budynek/budowla na gruncie posadowiona i trwale z gruntem związana. Biorąc pod uwagę, iż na gruncie M.... znajdują się: budynek szklarni wielonawowej, budynek gospodarczo-socjalny (określony w ewidencji jako budynek produkcyjny, usługowy i gospodarczy dla rolnictwa) oraz budynek kotłowni (określony w ewidencji jako inny budynek w gospodarstwie rolnym), a zatem są to obiekty budowlane trwale związane z gruntem, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. 2019.1186 t.j. z dnia 2019.06.26), z podstawy opodatkowania nie powinna być wyodrębniona wartość gruntu, tj. grunt powinien zostać opodatkowany w taki sposób, w jaki opodatkowane będą znajdujące się na nim budynki gospodarcze.

Wskazać należy, iż przepisy u.p.tu. przewidują dla dostaw budynków/budowli:

* zwolnienie od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a-c i pkt 10a lit. a-b u.p.t.u.),

* opodatkowanie preferencyjną stawką podatku w wysokości 8% (art. 41 ust. 12 pkt 1 u.p.t.u. tj. dostawa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym),

* opodatkowanie podstawową stawką podatku w wysokości 23% (w pozostałym zakresie).

Artykuł 43 ust. 1 pkt 10 lit. a-b u.p.t.u. przewiduje zwolnienie od opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim albo pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Co do zasady zatem dostawa budynków (a także gruntów, na których znajdują się trwale związane z nimi budynki) jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Należy zbadać jednak, czy nie zachodzi przypadek wyłączający zwolnienie, określony w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a-b.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 u.p.t.u. poprzez pierwsze zasiedlenie rozumie się "oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich: wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej".

Szklarnia wielonawowa wraz z budynkiem gospodarczym (o powierzchni 360 m2) użytkowana jest od momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie, tj. od 2003 r. Budynek gospodarczy o powierzchni 653 m2 oraz kotłownia o powierzchni 221 m2 użytkowane są najprawdopodobniej od 2014 r. (co wynika z wypisu z kartoteki budynków). Rozbudowa budynku gospodarczego o powierzchni 653 m2, która rozpoczęła się na podstawie decyzji o pozwoleniu na rozbudowę z dnia 22 maja 2015 r. pozostaje nadal w trakcie. Budynek gospodarczy jest zatem użytkowany częściowo (w zakresie części o powierzchni 653 m2), natomiast w pozostałej części pozostaje nadal w rozbudowie i nie jest użytkowany. Swoją aktualną postać osiągnął 20 grudnia 2017 r., kiedy to nastąpiło wstrzymanie prac budowlanych (ostatni wpis w dzienniku budowy). Po dokonaniu sprzedaży Nieruchomości, nabywca będzie kontynuował rozbudowę. Wnioskodawcy stoją zatem na stanowisku, iż dostawa tego budynku gospodarczego nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia, pomimo poniesienia wydatków na ulepszenia, które w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej - część, która jest użytkowana przez M... (o powierzchni 653 m2) została zasiedlona przez W... przed dokonaniem darowizny na rzecz K... w 2016 r., natomiast pozostała część jest w trakcie rozbudowy i w związku z tym nie zostaje oddana do użytkowania pierwszemu nabywcy (brak pozwolenia na użytkowanie i możliwości faktycznego jej użytkowania). Gdyby zaś uznać, że pomimo braku pozwolenia na użytkowanie, w związku z poniesieniem wydatków przekraczających 30% wartości początkowej budynku następuje pierwsze zasiedlenie, to miało ono miejsce ponad 2 lata temu, ponieważ ostatnie ulepszenia budynku miało miejsce dnia 20 grudnia 2017 r. Od tego czasu nie wykonywano prac - budowa jest przerwana.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawców, dostawa budynków położonych na Nieruchomości, a zatem także dostawa Nieruchomości jako całości, jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a-b u.p.t.u.

Ad 2 (we wniosku oznaczone Ad 4)

Wnioskodawcy stoją na stanowisku, iż będą uprawnieni do rezygnacji ze zwolnienia od opodatkowania wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a-b u.p.t.u. oraz wyboru opodatkowania podatkiem od towarów usług w wysokości 23%.

Zgodnie z art. 43 ust. 10 pkt 1-2 u.p.t.u. podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u., i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelników urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W związku z tym, że zarówno dokonujący dostawy, jak i nabywca Nieruchomości są podatnikami VAT czynnymi, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że uprawnieni będą do rezygnacji ze zwolnienia o podatku od towarów i usług i wyboru opodatkowania dostawy Nieruchomości, pod warunkiem złożenia przed dniem dostawy zgodnego oświadczenia o wyborze opodatkowania. W takim przypadku, dostawa Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem w stawce podstawowej, tj. 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa", zatem dla potrzeb przepisów podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla badanej kwestii jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Przedsiębiorstwo, w rozumieniu powyższego przepisu, powinno więc łączyć mienie w funkcjonalnie zorganizowane przedsięwzięcie gospodarcze, a nie tylko stanowić zgromadzone niematerialne i materialne składniki stanowiące sobą przedsiębiorstwo w przedstawionym znaczeniu przedmiotowym. Organizacyjna i funkcjonalna istota przedsiębiorstwa kreuje powstanie samodzielnego podmiotu gospodarczego, zdolnego do funkcjonowania w obrocie na niezmienionych zasadach, pomimo jego zbycia. Ponadto, przepis art. 551 Kodeksu cywilnego wskazuje, że przedsiębiorstwo jest "zespołem składników". Pojęcie zespół (a nie zbiór) zakłada istnienie pewnego poziomu powiązań organizacyjnych pomiędzy składnikami przedsiębiorstwa.

Natomiast przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa - w myśl art. 2 pkt 27e ustawy - rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące "część przedsiębiorstwa" powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w "istniejącym przedsiębiorstwie", a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Jak wskazał Zainteresowany będący stroną postępowania, w ramach czynności sprzedaży, Zainteresowany będący stroną nie będzie zbywał na rzecz przyszłego nabywcy nazwy własnego przedsiębiorstwa, praw i obowiązków z jakichkolwiek umów, wierzytelności, należności o charakterze pieniężnym, tajemnicy przedsiębiorstwa, ksiąg i dokumentów związanych z prowadzoną działalnością. Czynność sprzedaży będzie obejmować wyłącznie Nieruchomość opisaną powyżej oraz we wniosku, nie będzie zaś obejmować żadnych składników niematerialnych.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że przedmiot sprzedaży nie będzie spełniał definicji przedsiębiorstwa z art. 551 Kodeksu cywilnego ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej w art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym zbycie przedmiotowej Nieruchomości nie będzie korzystać z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze fakt, iż Nieruchomość była wykorzystywana w prowadzonej przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania działalności gospodarczej, należy stwierdzić iż jej sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy również zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ww. ustawy, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 9 ustawy, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy wynika, że dnia 10 maja 2018 r. M... zawarł z K... umowę darowizny, na mocy której K... darował M... nieruchomość utworzoną z jedynej działki nr... o powierzchni.... ha. Na nieruchomości znajdują się następujące obiekty: szklarnia ogrodnicza, budynek gospodarczo-socjalny (który zawiera sortownię, przechowalnię owoców, chłodnię oraz zaplecze administracyjno-socjalne) oraz kotłownia. Ponadto, na nieruchomości znajdują się: betonowy zbiornik na wodę oraz plac manewrowy. Plac manewrowy jest utwardzony, zabudowany kostką brukową, które w ocenie Zainteresowanego będącego stroną stanowią urządzenia budowlane - zbiornik na wodę związany jest ze szklarnią, zaś plac manewrowy ze szklarnią, budynkiem gospodarczo-socjalnym oraz kotłownią. Na pytanie Organu - czy kotłownia oraz szklarnia są budynkami/budowlami/urządzeniami budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał, że w jego ocenie obiekty te są budynkami.

Na mocy decyzji z dnia 25 czerwca 2003 r. udzielone zostało pozwolenie na użytkowanie budynku szklarni oraz budynku gospodarczo-socjalnego wraz z kotłownią.

Szklarnia i kotłownia były wykorzystywane w prowadzonej działalności rolniczej przez:

* Pana W... w latach od 25 czerwca 2003 r. do 30 grudnia 2016 r.

* Pana K... w latach od 30 grudnia 2016 r. do 10 maja 2018 r.

* Pana M... w latach od 10 maja 2018 r. do chwili obecnej.

Szklarnia wielonawowa oraz budynek gospodarczy (o powierzchni 360 m2) wraz z kotłownią użytkowane były od momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie, tj. od 25 czerwca 2003 r. przez ówczesnego właściciela nieruchomości - W.... Następnie, budynek gospodarczo-socjalny został rozbudowany - osiągnął powierzchnię 653 m2 i użytkowany był przez ówczesnego właściciela nieruchomości - W... (był użytkowany w takiej formie przed dokonaniem darowizny przez W... na rzecz K..., tj. przed 30 grudnia 2016 r.)

W dniu 22 maja 2015 r. K... uzyskał pozwolenie na rozbudowę budynku gospodarczego (o powierzchni 653 m2). Budynek miał zostać rozbudowany o powierzchnię użytkową 507 m2. K... dokonywał rozbudowy budynku od uzyskania pozwolenia na rozbudowę do dnia 20 grudnia 2017 r., kiedy prace zostały przerwane (ostatni wpis w dzienniku budowy). K.... poniósł wydatki na ulepszenie budynku, które w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły łącznie co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku. Obecnie, rozbudowa budynku gospodarczego (o powierzchni 653 m2) nadal nie została ukończona (pozostaje na takim etapie, na jakim była w 2017 r.). Obecnie budynek gospodarczy jest w rozbudowie - częściowo jest użytkowany (w części 653 m2), a część która pozostaje w rozbudowie nie jest użytkowana (507 m2).

Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał, że wedle jego oceny pierwsze zasiedlenie budynków miało miejsce przed 2 laty - w odniesieniu do szklarni wielonawowej oraz budynku gospodarczego (o powierzchni 360 m2) wraz z kotłownią w dniu 25 czerwca 2003 r., w odniesieniu do rozbudowanej części budynku gospodarczego o powierzchni łącznej 653 m2 miało to miejsce przed 30 grudnia 2016 r.; w odniesieniu zaś do pozostałej części budynku gospodarczo-socjalnego, która nadal w budowie jeszcze nie nastąpiło.

Zainteresowany będący stroną postępowania nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków w wysokości przekraczającej 30% ich wartości i nie planuje ponieść ich do czasu sprzedaży nieruchomości.

Zainteresowanemu będącemu stroną nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zainteresowany będący stroną postępowania prowadzi działalność rolniczą pod nazwą Gospodarstwo... M.....

M... jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Pan K.... jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do objętych zakresem pytań kwestii dotyczących zastosowania zwolnienia od podatku do sprzedaży Nieruchomości oraz możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku i wyboru opodatkowania dostawy budynków podatkiem w wysokości 23% (objętych pytaniem oznaczonym we wniosku nr 3 i nr 4) należy wskazać, że:

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa budynku, budowli lub ich części spełniających określone w przepisie warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do budynków: szklarni ogrodniczej, części budynku gospodarczo-socjalnego oraz kotłowni doszło do pierwszego zasiedlenia i od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży minie okres dłuższy niż dwa lata.

Z wniosku wynika bowiem, że szklarnia i kotłownia były wykorzystywane w prowadzonej działalności rolniczej przez:

* Pana W... w latach od 25 czerwca 2003 r. do 30 grudnia 2016 r.

* Pana K... w latach od 30 grudnia 2016 r. do 10 maja 2018 r.

* Pana M... w latach od 10 maja 2018 r. do chwili obecnej,

natomiast budynek gospodarczy (o powierzchni 360 m2) użytkowany był od momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie, tj. od 25 czerwca 2003 r. przez ówczesnego właściciela nieruchomości - W.... Następnie, budynek gospodarczo-socjalny został rozbudowany - osiągnął powierzchnię 653 m2 i użytkowany był przez ówczesnego właściciela nieruchomości - W... (był użytkowany w takiej formie przed dokonaniem darowizny przez W... na rzecz K..., tj. przed 30 grudnia 2016 r.).

Ponadto z okoliczności sprawy wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej i nie planuje ponieść ich do czasu sprzedaży nieruchomości.

Tym samym budynek szklarni ogrodniczej, część budynku gospodarczo-socjalnego (o powierzchni 653 m2) oraz kotłownia, zostały już zasiedlone i od pierwszego zasiedlenia do dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata, zatem ich sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zaznaczyć należy, iż skoro dostawa ww. budynków będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to dostawa urządzeń budowlanych: betonowego zbiornika na wodę związanego ze szklarnią oraz placu manewrowego w części przypadającej ww. budynkom: szklarni ogrodniczej, części budynku gospodarczo-socjalnego (o powierzchni 653 m2) oraz kotłowni, jako elementów przynależnych do przedmiotowych budynków, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponieważ, zgodnie z cytowanym wcześniej art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, to sprzedaż gruntu, przynależnego do budynków: szklarni ogrodniczej, części budynku gospodarczo-socjalnego (o powierzchni 653 m2) oraz kotłowni również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Od zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca przewidział wyjątek określony w art. 43 ust. 10 ustawy. Na podstawie powołanego przepisu, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W art. 43 ust. 11 ustawy, doprecyzowano zakres ww. oświadczenia, które musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Zatem w świetle powyższych przepisów, Sprzedający będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia od podatku sprzedaży budynków: szklarni ogrodniczej, części budynku gospodarczo-socjalnego (o powierzchni 653 m2) oraz kotłowni i wybrać opodatkowanie ich dostawy tym podatkiem, ponieważ Strony transakcji są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni. Nadto, warunkiem rezygnacji ze zwolnienia będzie złożenie we właściwym dla Nabywcy urzędzie skarbowym przez strony transakcji, przed dniem dokonania planowanej transakcji zbycia Nieruchomości, zgodnych oświadczeń o wyborze opodatkowania dostawy ww. budynków wchodzących w skład Nieruchomości, zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 11 ustawy.

W związku z tym, na skutek rezygnacji Stron ze zwolnienia z VAT do dostawy budynków: szklarni ogrodniczej, części budynku gospodarczo-socjalnego (o powierzchni 653 m2), kotłowni, zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 23%, na mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Konsekwentnie, również dostawa urządzeń budowlanych: betonowego zbiornika na wodę oraz placu manewrowego - w części przypadającej ww. budynkom: szklarni ogrodniczej, części rozbudowanego budynku gospodarczo-socjalnego (o powierzchni 653 m2) oraz kotłowni, będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W przypadku rezygnacji z ww. zwolnienia dostawy budynków: szklarni ogrodniczej, części budynku gospodarczo-socjalnego (o powierzchni 653 m2) oraz kotłowni i wyboru ich opodatkowania stawką 23%, taka sama stawka będzie miała zastosowanie do dostawy gruntu przyporządkowanego do ww. budynków.

Natomiast odnośnie części budynku gospodarczo-socjalnego, która pozostaje w rozbudowie (o powierzchni 507 m2, rozpoczętej przez Pana K... w dniu 22 maja 2015 r. i trwającej do 20 grudnia 2017 r., a która nadal trwa) należy mieć na uwadze, że zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwolnieniem objęta jest również dostawa budynku, budowli lub ich części, która nie jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby dostawa mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu muszą być spełnione oba warunki określone w tym przepisie.

Z treści wniosku wynika, że Zainteresowanemu będącemu stroną nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowej Nieruchomości, a ponadto Zainteresowany będący stroną postępowania - M... nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej i nie planuje ponieść ich do czasu sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że w zakresie sprzedaży części budynku gospodarczego w rozbudowie (o powierzchni 507 m2) znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zatem, skoro planowana dostawa budynku gospodarczego w części będącej w rozbudowie (o powierzchni 507 m2) będzie czynnością zwolnioną od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, to dostawa urządzenia budowalnego - placu manewrowego w części przypadającej tej części budynku gospodarczo-socjalnego również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Konsekwentnie, również sprzedaż części gruntu przyporządkowanego do tej części budynku gospodarczego w rozbudowie - zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy - będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT.

Reasumując:

* sprzedaż budynków: szklarni ogrodniczej, części budynku gospodarczo-socjalnego (o powierzchni 653 m2), kotłowni, wraz z betonowym zbiornikiem na wodę oraz częścią placu manewrowego, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz Sprzedający i Kupujący mają prawo zrezygnować z ww. zwolnienia i po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy mogą wybrać opodatkowanie dostawy tym podatkiem,

* sprzedaż części budynku gospodarczego w rozbudowie (o powierzchni 507 m2) wraz z częścią placu manewrowego będzie czynnością zwolnioną od podatku VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy i do dostawy w tej części Zainteresowani nie będą mogli skorzystać z rezygnacji ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.

Dostawa gruntu przyporządkowanego do szklarni ogrodniczej, budynku gospodarczo-socjalnego (o powierzchni 653 m2), kotłowni - stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy - będzie opodatkowana w taki sam sposób, w jaki będą opodatkowane położone na nich budynki (lub ich części).

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Zainteresowanych, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej-rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług Natomiast, wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). a ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy wskazać, że w myśl art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej "WIS", wydawanych przed dniem 1 lipca 2020 r.:

1.

nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,

2.

stosuje się przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą - z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.

W myśl art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., WIS wydana przed dniem 1 lipca 2020 r. wiąże organy podatkowe wobec podatnika, dla którego została wydana w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu 30 czerwca 2020 r. oraz usługi, która została wykonana po tym dniu, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3.

Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. - przy czym WIS będzie mógł dotyczyć stanu prawnego, który zacznie obowiązywać dopiero od 1 lipca 2020 r.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie zastosowania dla dostawy Nieruchomości stawki 23%, w związku z rezygnacją ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wywiera skutki prawne wyłącznie w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji, natomiast nie wywiera skutków prawnych dla ww. dostawy Nieruchomości dokonanej po 30 czerwca 2020 r.

Końcowo, należy podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego obiektów do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektów znajdujących się na nieruchomości do kategorii budynków, budowli, urządzeń budowlanych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.) nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o klasyfikację obiektów wskazaną przez Wnioskodawcę we wniosku i Organ nie dokonywał w tym zakresie oceny.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Należy także podkreślić, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych lub Naczelnego Sądu Administracyjnego, wskazane wyroki zostały potraktowane jako element argumentacji Wnioskodawcy, są to jednak rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w konkretnych, indywidualnych sprawach, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane orzeczenia nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl