0113-KDIPT1-1.4012.199.2022.1.RG - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu utworzenia ekopracowni

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.199.2022.1.RG Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu utworzenia ekopracowni

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Powiatu z 14 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację konkursu Utworzenie Ekopracowni w Zespole... w..., Nasze ekologiczne pracownie - edycja 2022.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na terenie Powiatu funkcjonują jednostki budżetowe zajmujące się działalnością oświatową.

Zdarzenie przyszłe:

Realizacja konkursu: Nasze ekologiczne pracownie - edycja 2022 ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w..

Projekt będzie realizowany przez placówkę oświatową Powiatu... - Zespół... w..., ul....,..

W ramach ww. konkursu planuje się utworzenie Ekopracowni. Będzie ona służyła uczniom niepełnosprawnym intelektualnie oraz zagrożonym niedostosowaniem społecznym, umożliwi im poznawanie zjawisk przyrodniczych w naturalnym środowisku, bioróżnorodności gatunkowej zwierząt i roślin, obcowania ze środowiskiem, uczenia segregowania odpadów oraz pielęgnowania naturalnego środowiska. Poprzez zastosowanie zakupionych pomocy dydaktycznych i wdrażania systematycznych oddziaływań edukacyjnych pozwoli uczniom na wyuczenie podstawowych nawyków dbania o środowisko, kształtowania świadomych postaw proekologicznych, szacunku dla natury oraz szacunku dla wszystkich organizmów żyjących na ziemi. Umożliwi to zrozumieć uczniom, że "zdrowa natura to przede wszystkim zdrowy człowiek".

Utworzenie pracowni w ramach konkursu "Nasze ekologiczne pracownie" przyczyni się do poszerzania wiedzy uczniów w dziedzinie ekologii i przekazywania tej wiedzy członkom ich najbliższych rodzin. Utworzenie Ekopracowni nie tylko zintegruje środowisko uczniowskie, które zaangażuje się w proces tworzenia i wystroju pracowni, ale również w większym stopniu zachęci i zmotywuje rodziców uczniów do współpracy na rzecz podejmowanych w placówce działań, ponieważ rodzice są głównymi współtwórcami procesu edukacyjnego własnych dzieci. Podejmowanie inicjatyw tworzenia Ekopracowni edukacyjnych w ramach konkursów WFOSiGW w..., jest również formą promocji i wyróżnienia placówki w środowisku lokalnym i regionalnym. Ukształtowane już raz zachowania proekologiczne, będą powielane, zapamiętane i będą inspiracją do szukania nowych, innowacyjnych rozwiązań służących ochronie środowiska.

Efekty realizowanego zadania będą służyły do celów dydaktycznych. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, lecz nie ma możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu. Nabywane towary i usługi będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zespół... w..., ul....,... jest jednostką budżetową objętą centralizacją VAT Powiatu... wraz ze wszystkimi jego jednostkami organizacyjnymi. Beneficjentem zadania jest Powiat..., który w całości zleci realizację zadania dyrektorowi szkoły. Faktury będą wystawiane na: Nabywca: Powiat...,...,..., Odbiorca: Zespół... w..., ul....,..

Pytanie

Czy Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację konkursu (Utworzenie Ekopracowni w Zespole... w...) Nasze ekologiczne pracownie - edycja 2022 ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w...?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Powiat... przy projekcie "Nasze ekologiczne pracownie - edycja 2022" - Utworzenie Ekopracowni w Zespole.... w... dofinansowanym ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w..., nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. W myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo to przysługuje "...w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych... " podatnikowi o którym mowa w ustawie o VAT. W związku z tym, iż realizacja projektu służyć będzie edukacji ekologicznej oraz skierowana będzie do uczniów szkoły, Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Powiat przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Państwa Powiat we wniosku - nabywane towary i usługi będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Państwa Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację ww. konkursu. Tym samym, Państwa Powiatowi z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Państwa Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację konkursu Utworzenie Ekopracowni w Zespole... w..., Nasze ekologiczne pracownie - edycja 2022, ponieważ nabywane towary i usługi będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Powiat przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Powiatu musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Powiat musi się zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl