0113-KDIPT1-1.4012.190.2018.2.MGO - Brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji oraz po zakończeniu projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.190.2018.2.MGO Brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji oraz po zakończeniu projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2018 r. (data wpływu 8 marca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę..., budynku gospodarczego, infrastruktury oraz targowiska poniesione w ramach realizacji oraz po zakończeniu projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę...., budynku gospodarczego, infrastruktury oraz targowiska poniesione w ramach realizacji oraz po zakończeniu projektu pn. "....".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina... jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, 2232). Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina łącznie ze scentralizowanymi jednostkami prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Gmina... przystąpiła do realizacji partnerskiego projektu "...", który jest współfinansowany ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 13. Infrastruktura Społeczna, Działania 13.8 Rewitalizacja.... w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Liderem w przedmiotowym Projekcie jest Gmina..., która w dniu 22 grudnia 2017 r. zawarła umowę o dofinansowanie na realizację projektu z Województwem... nr..... Partnerami projektu są następujące Gminy:.... W gminach objętych projektem zidentyfikowano obszary, w których występuje niższy standard życia, większe bezrobocie, niski poziom uczestnictwa mieszkańców w życiu lokalnym, niewystarczające wyposażenie w infrastrukturę. Grupę docelową, do której kierowany jest projekt rewitalizacyjny, stanowią: mieszkańcy..., osoby zagrożone wykluczeniem społecznym lub ubóstwem, otoczenie osób wykluczonych społecznie, osoby zamieszkujące obszar zdegradowany, potencjalni mieszkańcy i turyści.

W ramach realizacji projektu w Gminie... zostanie przeprowadzona:

1.

budowa... na miejscu budynków po byłych magazynach w celu nadania im nowych funkcji, m.in. stworzenie sali konferencyjnej wraz z zapleczem kuchennym i sanitarnym oraz budynku gospodarczego. Sala konferencyjna umożliwi zarówno mieszkańcom z miejscowości zdegradowanych, jak i z pozostałych terenów Gminy, realizację integracji społecznej jako miejsca spotkań mieszkańców, miejsca realizacji wspólnych działań społecznych, kulturalnych, a także służących rozwojowi lokalnej przedsiębiorczości. Stworzenie tego miejsca przyczyni się w znacznym stopniu do rozbudowy infrastruktury społecznej, poprawy jakości kapitału ludzkiego oraz aktywizacji społeczno-gospodarczej mieszkańców,

2.

budowa budynku gospodarczego, która umożliwi stworzenie zaplecza gospodarczo-magazynowego niezbędnego w celu utrzymania właściwego stanu porządku na terenie objętym projektem,

3.

zakup wyposażenia do remontowanych pomieszczeń, m.in. stołów konferencyjnych, krzeseł, biurek, szaf ubraniowych, szaf na dokumenty, zestawu multimedialnego, telewizora, zestawu nagłaśniającego,

4.

uporządkowanie oraz zagospodarowanie terenu wokół wybudowanych budynków poprzez:

* wybudowanie miejsca parkingowego oraz podjazdów oraz wejścia do potrzeb osób niepełnosprawnych, matek z dziećmi i osób starszych,

* zainstalowanie monitoringu i oświetlenia, w celu przeciwdziałania dewastacji rewitalizowanego terenu,

* wybrukowanie podjazdu wraz z utworzeniem kompleksu zespołu zieleni,

* wybudowanie placu zabaw,

* uporządkowanie terenu wokół zdewastowanego budynku, m.in. poprzez zasypanie i zabezpieczenie istniejącego bunkra, stworzenie miejsc parkingowych,

5.

budowa kompleksu targowego dla mieszkańców poprzez przebudowę istniejącej wiaty targowej wraz z doposażeniem jej w stanowiska w celu stworzenia miejsca sprzedaży produktów regionalnych oraz przebudowę drogi dojazdowej. Obecna wiata metalowa jest w znacznym stopniu skorodowana, co uniemożliwia jej dalszą adaptację oraz możliwość wykorzystania w celu promocji produktów regionalnych.

Rewitalizacją objęty zostanie obszar 0,52 ha oraz budowa 2 budynków i targowiska położonych w miejscowości.... Na terenie Gminy... niezbędne jest przeprowadzenie działań rewitalizacyjnych w celu dostosowania przestrzeni i budynków użyteczności publicznej do pełnienia funkcji społeczno-gospodarczych i kulturalnych. Przyczyni się to do złagodzenia negatywnych zjawisk społecznych, w tym do ograniczenia ubóstwa i wykluczenia społecznego mieszkańców. Zrealizowanie przedmiotowego projektu pozwoli na zniwelowanie problemów społecznych na obszarze Gminy, co w konsekwencji przełoży się na większą aktywność społeczną i kulturalną, ograniczone zostanie ubóstwo, wykluczenie społeczne oraz nastąpi wzmocnienie potencjału rozwojowego rewitalizowanego obszaru. Przywrócona wewnętrzna spójność architektoniczna przyczyni się do ożywienia aktywności społecznych, gospodarczych, kulturowych oraz ruchu turystycznego. Rewitalizacja terenu wraz z istniejącą infrastrukturą przywróci także spójność kompozycyjną i architektoniczną miejscowości objętej rewitalizacją, nada Gminie nowoczesnego i prospołecznego charakteru. Działania związane z procesem rewitalizacji poprawią estetykę otoczenia i funkcjonalność przestrzeni publicznej, wpłyną również pozytywnie na wizerunek Gminy, władz samorządowych oraz mieszkańców. Modernizacja placu przyczyni się do społeczno-gospodarczego ożywienia Gminy. Kompleksowy rozwój Gminy podniesie jej atrakcyjność inwestycyjną, zainicjuje napływ potencjalnych partnerów biznesowych, co spowoduje stworzenie nowych miejsc pracy oraz optymalnych warunków dla rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. Wzrost aktywności turystycznej oraz rozwój gospodarczy Gminy sprawi, że obszar objęty rewitalizacją stanie się miejscem aktywnym gospodarczo i społecznie. Przebudowa targowiska poprawi jakość funkcjonowania handlu po stronie producentów rolno-spożywczych, sprzedawców, a także nabywców. Umożliwi lepszą prezentację towarów, a tym samym wpłynie na ich wyeksponowanie i ułatwi promocję. Utworzenie miejsc handlowych, w tym stanowisk rolno-spożywczych, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorczości i poprawy konkurencyjności producentów rolnych. Nowopowstałe zadaszone miejsca handlowe stanowić będą zachętę dla rolników do skorzystania z tej formy sprzedaży towarów. Projekt poprawi estetykę miejscowości i korzystnie wpłynie na jakość życia mieszkańców. Dzięki realizacji projektu mieszkańcy Gminy zyskają możliwość robienia zakupów w bezpiecznych i w higienicznych warunkach. Dzięki przebudowie targowiska rolnicy będą mogli sprzedawać produkty w warunkach zdecydowanie lepszych niż obecnie. Przebudowa targowiska umożliwi rozwój lokalnej przedsiębiorczości oraz promocję lokalnych produktów. Działanie wspiera rozwój infrastruktury wiejskiej oraz odnowę wsi, przyczyniając się tym samym do poprawy warunków życia mieszkańców Gminy.

Po dokonanej rewitalizacji Gmina udostępni nieodpłatnie inwestycję (... wraz z infrastrukturą) mieszkańcom - będzie ona ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników. Gmina z tego tytułu nie będzie osiągała żadnych dochodów. Targowisko będzie wykorzystywane przez Gminę... do czynności niepodlegających podatkiem VAT. Na targowisku będzie pobierana tylko opłata targowa. Opłata targowa ma charakter daniny publicznoprawnej, stanowiącej dochód publiczny i pobierana będzie na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1785 z późn. zm.). Gmina z tytułu prowadzenia targowiska nie uzyska żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT. Zasady korzystania z targowiska będą wynikały z "Regulaminu korzystania z targowiska".

Regulamin będzie m.in. określać, że:

* targowisko będzie całoroczne i ogólnodostępne,

* na targowisku dozwolone będzie prowadzenie sprzedaży artykułów rolno-spożywczych,

* prowadzenie działalności handlowej możliwe będzie na wyznaczonych stanowiskach,

* Zarządca targowiska odpowiada za porządek, bezpieczeństwo oraz stan sanitarny. Budynkami oraz targowiskiem po rewitalizacji będzie administrowała oraz ponosiła wszystkie wydatki na jego utrzymanie Gmina... za pomocą jednostki Urząd Gminy....

Gmina..., w ramach realizacji projektu, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, 2232), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią ww. ustawy, do zadań własnych gmin należą sprawy: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy), pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy), kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy), kultury fizycznej i turystyki (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy), targowisk i hal (art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy), zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy).

Realizacja projektu została zaplanowana na lata 2014-2020. Pomiędzy Partnerami oraz Liderem została zawarta umowa partnerska, która reguluje wzajemne zasady współpracy oraz rozliczeń, a także Regulamin szczegółowych zasad współpracy w zakresie terminowej realizacji oraz rozliczania projektu pn. "....".

Umowa partnerska została zawarta w dniu.... pomiędzy Gminami - Partnerami projektu. Wynikają z niej następujące prawa i obowiązki Partnerów:

1. Upoważnienie Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją projektu, w tym do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Zarządzającą (zakres upoważnienia został określony w pełnomocnictwach dla Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów i stanowi załącznik do porozumienia).

2. Przygotowanie dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.

3. Udostępnienie Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz Instytucji Zarządzającej wszelkich informacji i dokumentów związanych ze stanem realizacji zadania.

4. Realizacja projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu.

5. Zabezpieczenie odpowiednich środków w budżecie każdej gminy na czas realizacji projektu w wysokości umożliwiającej realizację zadań.

6. Monitorowanie przebiegu realizacji projektu i niezwłoczne informowanie Lidera o zmianach i zaistniałych nieprawidłowościach.

7. Przekazywanie wszelkich informacji dla Lidera w celu wypełniania obowiązków sprawozdawczych wynikających z umowy o dofinansowanie i jej załączników.

8. Utworzenie wyodrębnionego rachunku bankowego dotyczącego realizacji projektu.

9. Prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu.

10. Przechowywanie dokumentacji związanej z realizacją projektu w terminie wyznaczonym w umowie o dofinansowanie projektu i zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi archiwizacji dokumentacji.

11. Składanie dokumentów do wniosku o płatność Liderowi w terminach przyjętych w harmonogramie określonym po podpisaniu umowy o dofinansowanie.

12. Monitorowanie wykonania wskaźników realizacji celów projektu.

13. Uczestniczenia w spotkaniach organizowanych przez Lidera Projektu.

14. Udział przedstawicieli gmin w Komitecie Sterującym Projektu zajmującym się przygotowaniem, realizacją i trwałością projektu.

15. Zabezpieczenie trwałości projektu przez okres 5 lat od daty jego zakończenia w zakresie odpowiadającym poszczególnym zadaniom gmin.

16. Partycypacja w kosztach wspólnych tj. kosztach działalności biura, wynagrodzeń pracowników biura, wynagrodzenia dla doradcy z zakresu zamówień publicznych oraz studium wykonalności projektu.

Partnerzy nie otrzymują od Lidera żadnych usług i towarów w zamian za przekazanie środki.

Do praw i obowiązków Lidera należy:

1. Opracowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu oraz podpisanie w imieniu Partnerów umowy o dofinansowanie projektu.

2. Reprezentowanie Partnerów przed Instytucją Zarządzającą oraz innymi instytucjami w sprawach związanych z realizacją, monitoringiem wskaźników oraz kontrolą projektu.

3. Koordynowanie prawidłowości działań Partnerów przy realizacji zadań wynikających z projektu.

4. Wsparcie i współpraca z Partnerami przy podejmowaniu decyzji dotyczących realizacji projektu.

5. Zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami oraz Instytucją Zarządzającą.

6. Przygotowanie oraz terminowe przedkładanie wniosków o płatność, rozliczanie wydatków oraz raportowanie danych.

7. Monitorowanie przebiegu realizacji projektu (sprawozdania, harmonogramy, wizyty monitorujące).

8. Koordynowanie działań informacyjno-promocyjnych na temat projektu.

9. Przechowywanie dokumentacji związanej z projektem.

10. Utworzenie Biura Projektu.

11. Rozliczenie końcowe projektu.

W przedmiotowym projekcie Gmina... pełni rolę Partnera, odpowiedzialnego za przygotowanie do realizacji elementów projektu przypisanych jej terytorialnie, tj.: przygotowania dokumentacji technicznej, uzyskania wymaganych zgłoszeń oraz pozwoleń, uczestniczenia w sporządzaniu dokumentacji aplikacyjnej i rozliczeniowej, wyboru wykonawcy zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych, realizacji prac, nadzoru inwestorskiego, raportowania przebiegu realizacji projektu oraz zabezpieczenia finansowego niezbędnego do wykonania zadania (udział finansowy w projekcie to 1 319 104,00 zł, wartość dofinansowania to 1 215 663,62 zł).

Do szczegółowych obowiązków Gminy.... przy realizacji projektu należeć będzie:

1. Pełnienie funkcji Inwestora na terytorium Gminy...:

a.

wyłonienie zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych wykonawców robót budowlanych,

b.

protokolarne przekazanie terenu budowy,

c.

zapewnienie nadzoru inwestorskiego,

d.

dokonywanie odbiorów robót.

2. Zawarcie umów z wykonawcami dotyczących inwestycji na terenie Gminy....

3. Dokonywanie zakupów towarów i usług na potrzeby inwestycji realizowanej na jej terytorium. Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę... (na Partnera), z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

4. Regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych na rzecz Gminy przez wykonawców.

5. Odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją.

6. Dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu w części dotyczącej inwestycji prowadzonej przez Gminę (Partnerzy będą składać wnioski cząstkowe, a Lider Projektu będzie składał całościowy wniosek o płatność, zaliczkowy bądź sprawozdawczy).

7. Partycypacja Gminy... w kosztach utrzymania Biura Projektu, wynagrodzenia dla doradcy z zakresu zamówień publicznych oraz studium wykonalności projektu - przekazanie środków na rzecz Lidera zgodnie z zasadami finansowania Biura Projektu. Podstawą rozliczeń z tytułu kosztów funkcjonowania Biura jest Regulamin szczegółowych zasad współpracy w zakresie terminowej realizacji oraz rozliczania projektu pn. "...". Obowiązki poszczególnych gmin dotyczące udziału w ponoszonych kosztach utrzymania Biura zostały określone w Zasadach finansowania Biura Projektu pn. "...". Środki finansowe na utrzymanie Biura Projektu w 85% współfinansowane będą ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 oraz w 15% z budżetu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (Partnerów). Partnerzy Projektu partycypują w kosztach wynagrodzeń pracowników Biura Projektu (obsługa administracyjna i merytoryczna projektu) w wysokości zgodnej z ich procentowym udziałem w całkowitej wartości projektu. Lider Projektu ponosi koszty zarządzania oraz utrzymania Biura Projektu. Następnie koszty te są zwracane Liderowi przez Partnerów Projektu w okresach kwartalnych, na podstawie wystawionych przez Lidera Projektu not księgowych. Rozliczenia z tytułu kosztów funkcjonowania Biura dokonywane pomiędzy gminami nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż porozumienie będące podstawą płatności nie ma charakteru cywilnoprawnego - a służy jedynie realizacji zadań własnych.

Gminy nie wykonują wobec siebie świadczeń wzajemnych powodujących wypłatę wynagrodzenia. Wspólna realizacja i prowadzenie powyższego przedsięwzięcia z Gminą - Partnerem zadania nie stanowi odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy VAT. Stanowią one jedynie zwrot poniesionych kosztów przez Lidera niezbędnych od realizacji wspólnego przedsięwzięcia.

Na podstawie umowy zawartej z Województwem... przyznane zostało ogólne dofinansowanie projektu na pokrycie całkowitych wydatków kwalifikowalnych w wysokości

27 458 890,00 zł, tj. 69,10% w formie płatności ze środków europejskich, - 3 973 527,00 zł, tj. 10,00% w formie dotacji celowej. Środki pomocowe są środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077). Beneficjent (łącznie z Partnerami) obowiązany jest zapewnić wkład własny w wysokości nie mniejszej niż 8 302 855,83 zł, tj. nie mniej niż 20,90% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Zgodnie z umową o dofinansowanie - Gmina... obowiązana jest do zapewnienia wkładu własnego w wysokości 103 440,38 zł. Wysokość wkładu własnego może ulec zmianie po przeprowadzonych postępowaniach przetargowych. Podatek VAT w projekcie został zaliczony jako koszt kwalifikowalny - podlegający dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Środki na dofinansowanie projektu należne poszczególnym gminom nie będą przekazywane przez Instytucję Zarządzającą na rachunek bankowy Lidera. Dofinansowanie będzie przekazywane przez Instytucję Zarządzającą bezpośrednio na wyodrębnione rachunki bankowe poszczególnych Partnerów Projektu, których numery zostały przekazane Instytucji Zarządzającej w momencie podpisywania umowy o dofinansowanie. Instytucja Zarządzająca przekazywać będzie środki na finansowanie realizacji zadań w formie zaliczki - refundacji poniesionych wydatków przez poszczególnych Partnerów Projektu. Wnioski o refundację będą składane zgodnie z harmonogramem składania wniosków. Ewentualne oszczędności powstałe na poszczególnych zadaniach będą mogły być rozdysponowane pomiędzy Partnerów, zgodnie z decyzją Komitetu Sterującego Projektem, zaakceptowaną przez Instytucję Zarządzającą. Otrzymane na realizację projektu dofinansowanie przez Gminę... zostanie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją całego projektu na terenie Gminy.

Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują następujące wydatki:

1. Roboty budowlane związane z:

a.

budową budynków,

b.

budową targowiska,

c.

zewnętrzną infrastrukturą.

2. Dokumentację techniczną.

3. Nadzór inwestorski.

4. Promocję projektu.

5. Studium wykonalności.

6. Zarządzanie projektem.

7. Zakup wyposażenia budynków oraz rewitalizowanego placu.

Po zakończeniu realizacji projektu inwestycja będzie własnością Gminy, i pozostanie własnością Gminy przez okres 5 lat od dnia zatwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą końcowego wniosku o płatność z realizacji przedmiotowego projektu, tj. przez okres trwałości projektu. Po zakończeniu projektu - wszyscy Partnerzy oraz Lider - staną się właścicielami jego efektów na terytorium poszczególnych Gmin. Podczas realizacji projektu i po jego zakończeniu mienie nie będzie przekazywane innym podmiotom.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją Projektu - dotyczące..., budynku gospodarczego, infrastruktury - wykorzystywane będą do czynności niepodlegających podatkowi VAT. W złożonym wniosku Gmina podała: "Po dokonanej rewitalizacji Gmina udostępni nieodpłatnie inwestycję (... wraz z infrastrukturą) mieszkańcom - będzie ona ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników. Gmina z tego tytułu nie będzie osiągała żadnych dochodów. Targowisko będzie wykorzystywane przez Gminę... do czynności niepodlegających podatkiem VAT" oraz "Gmina..., w ramach realizacji projektu, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, 2232)". Efekty realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych - będą służyły wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy. Faktury wystawiane będą na poszczególnych Partnerów, w tym Gminę.... W części opisu dotyczącej szczegółowych obowiązków Gminy... przy realizacji projektu podano (w pkt 3): "Dokonywanie zakupów towarów i usług na potrzeby inwestycji realizowanej na jej terytorium. Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę... (na Partnera), z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki (na budowę...., budynku gospodarczego, infrastruktury oraz targowiska) poniesione w ramach realizacji projektu oraz po jego zakończeniu, które nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do powyższego przepisu - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Projekt pn. "...", będzie realizowany przez Gminę... w ramach reżimu publicznoprawnego. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, a więc Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ponadto efekty projektu dotyczące budowy...wraz z infrastrukturą będą udostępniane nieodpłatnie, natomiast na targowisku pobierana będzie wyłącznie opłata targowa. Gmina nie osiągnie żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu udostępnienia inwestycji.

Warunkiem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

* wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

* nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z faktem, iż realizując inwestycję Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT - będzie wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą) oraz wydatki ponoszone przez Gminę na inwestycje nie będą związane z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT, przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. Tym samym Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia VAT od tych wydatków.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2017 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.57.2017.1.DC, wskazano, iż: "(...) w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.". Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2017 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.25.2017.1.MS, w której wskazał, iż: "W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca w związku z realizacją inwestycji, która stanowi wykonanie zadań własnych Wnioskodawcy, działał będzie, nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a efekt realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, polegającego na urządzeniu siłowni zewnętrznej i placu zabaw jako miejsca rekreacji w miejscowości D". Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 kwietnia 2017 r., nr 0115-KDIT1-3.4012.7.2017.1, w której uznano, że "Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w związku z inwestycją nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi". Podobne stanowisko wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 lutego 2017 r., nr 3063-ILPP2-3.4512.197.2016.2.AG, w której stwierdzono, że " (...) w związku z realizacją zadania pn. "Centrum Rekreacji Turystyczno-Krajoznawczej (...)" Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Gmina nie będzie mogła odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. zadania. W konsekwencji, zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji". Identyczne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2017 r., nr 0461-ITPP2.4512.160.2017.1.KN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż "warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż na co wskazuje treść wniosku - poniesione wydatki w ramach projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało, po realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, prawo do odliczenia podatku naliczonego". Ponadto w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2017 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.160.2017.1.MSU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odnosząc się do możliwości odzyskania podatku VAT w związku z budową ogólnodostępnej infrastruktury, stwierdził iż "warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, bowiem - jak wynika z okoliczności sprawy w ramach operacji Gmina realizuje zadanie własne przypisane samorządowi gminnemu - zaspakajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie spraw dotyczących kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Nadto wybudowana infrastruktura nie wiąże się z żadną odpłatnością jej użytkowników. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania przedmiotowej inwestycji, nie będzie nabywała ich jako podatnik podatku VAT w ramach swojej działalności gospodarczej, lecz jako organ władzy publicznej w ramach realizacji zadań własnych. Dlatego też nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Zadania". Stanowisko takie zostało również zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2017 r., nr 3063-ILPP2-3.4512.197.2016.2.AG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, odnosząc się do prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych przez jednostkę samorządu terytorialnego na inwestycję w zakresie budowy Centrum Rekreacji Turystyczno-Krajoznawczej, wskazał, że "mimo że Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu". Wydatki dotyczące przebudowy targowiska będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi przepisom ustawy o VAT - z udostępnianiem miejsc targowych przez organ władzy za opłatę targową, która jest szczególną formą daniny publicznej, pobieraną od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach lub innych wydzielonych miejscach. Wysokość opłaty targowej ustala właściwa miejscowo rada gminy w trybie określonym ustawowo. Gmina pobierając opłatę targową działa jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 marca 2016 r., sygn. akt I FSK 736/14 wynika, że: "Obowiązek płacenia opłaty targowej nie jest zależny od świadczeń wzajemnych ze strony Gminy na rzecz kupców prowadzących sprzedaż na targowiskach. Na powyższe wskazuje art. 15 ust. 3 PodLokU, z którego wynika, że pobieranie opłaty targowej jest niezależnie od należności za korzystanie z urządzeń targowych, czy też konieczności ponoszenia opłat za usługi świadczone przez prowadzącego targowisko. Opłata targowa jest po prostu nieekwiwalentnym zobowiązaniem podatkowym powstającym z mocy prawa, z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, tj. dokonywania sprzedaży na targowisku. Co istotne, zgodnie z art. 15 ust. 2 PodLokU pobór tej opłaty dotyczy każdego miejsca, w którym prowadzona jest sprzedaż - także tych, które nie są targowiskiem w potocznym tego słowa znaczeniu. Ponadto zobowiązanie podatkowe z tytułu opłaty targowej wiąże się z zaistnieniem zdarzenia jakim jest sprzedaż. Zatem, skoro opłata targowa jest uzależniona od samego faktu sprzedaży, to nie można przyjąć, że uiszcza się ją od zajęcia powierzchni na targowisku. Innymi słowy: opłata targowa nie jest wynagrodzeniem za udostępnienie miejsca na targowisku". Z powyższego wynika, że opłata targowa nie stanowi zapłaty za dostarczony przez Gminę towar lub wykonaną usługę, a obowiązek jej uiszczenia nie jest zależny od świadczeń wzajemnych Gminy na rzecz podmiotów prowadzących sprzedaż na targowiskach. Tym samym, opłata targowa jest świadczeniem publicznoprawnym, nie stanowi czynności cywilnoprawnej, a jej wysokość jest ściśle określona w przepisach prawa. Gmina... nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących przebudowy targowiska. Powyższe znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. z dnia 27 lipca 2017 r. nr 0112-KDIL4.4012.185.2017.1.EB, gdzie wskazano, że "Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację planowanej operacji polegającej na przebudowie targowiska. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Gmina realizując inwestycję nie będzie działała jako podatnik VAT. Jak wskazał Wnioskodawca, Gmina nie wykorzystuje targowiska do czynności opodatkowanych, a jedynym dochodem jest opłata targowa, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy". Analogicznie wskazano w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 lipca 2017 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.331.2017.1.MSU gdzie uznano, że: "W rozpatrywanej sprawie przebudowa targowiska nie odbywa się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą lecz Gmina wykonując to zadanie, działa jako organ administracji publicznej. Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika z tytułu wykonywania czynności objętych wnioskiem, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację planowanej operacji polegającej na przebudowie targowiska gminnego w... na działce nr..... Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Gmina realizując inwestycję nie będzie działała jako podatnik VAT. Jak wskazał Wnioskodawca, po zakończeniu inwestycji Gmina... będzie pobierać tylko opłatę targową, a zatem inwestycja będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu".

Pobierana przez Gminę opłata targowa, stanowiąca należność Gminy o charakterze publicznoprawnym, nie stanowi wynagrodzenia i nie jest objęta przepisami ustawy o VAT, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z pobieraniem przez Gminę opłaty targowej nie wiąże się prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizowanej inwestycji. Inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w szczególności z tytułu korzystania z infrastruktury nie będą pobierane opłaty podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Targowisko nie jest budowane w celu czerpania dochodów z odpłatnego udostępniania stanowisk, ale w celu wykonywania zadań publicznych, tj. zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Gmina... udostępniając targowisko dla mieszkańców będzie działała jako organ władzy publicznej i nie będzie działać jako podatnik. W świetle powyższych okoliczności, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie targowiska.

Podsumowując, zdaniem Gminy... dokonując wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu, a także po jego zakończeniu, brak będzie prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. targowisk i hal targowych, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych; edukacji publicznej; kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; zieleni gminnej i zadrzewień; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 6, 8, 9, 10, 11, 12, 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu dotyczą prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki (na budowę..., budynku gospodarczego, infrastruktury oraz targowiska) poniesione w ramach realizacji projektu oraz po jego zakończeniu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu, dotyczące..., budynku gospodarczego, infrastruktury oraz targowisko wykorzystywane będą do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Wnioskodawca wskazał również, że w ramach realizacji projektu, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na budowę..., budynku gospodarczego, infrastruktury oraz targowiska.

Reasumując, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę..., budynku gospodarczego, infrastruktury oraz targowiska poniesione w ramach realizacji oraz po zakończeniu projektu pn. "....", ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie jest wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl