0113-KDIPT1-1.4012.175.2018.1.Msu - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.175.2018.1.Msu Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2018 r. (data wpływu 17 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2018 r. (data wpływu 16 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. ".......",

* braku prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. ".....",

* braku prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. "......",

* prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. ".....",

* prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. ".....",

* prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. ".....".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2018 r. (data wpływu 16 lutego 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie pełnego adresu elektronicznego do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina.... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, oraz Zamawiającym w świetle ustawy - Prawo zamówień publicznych.

W 2018 r. Gmina.... realizować będzie następujące zadania inwestycyjne:

1.

"...." współfinansowane ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, obejmujące swoim zakresem budowę sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. Wydatki kwalifikowalne ponoszone będą w latach 2018-2019. Gmina..... samodzielnie prowadzi gospodarkę wodno-ściekową (poprzez referat urzędu). Faktury za dostawę wody i oczyszczanie ścieków wystawiane są dla odbiorców usług przez Gminę.... Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu będą związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę.... Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. W ramach wydatków inwestycyjnych ponoszone będą również koszty ogólne związane m.in. z pełnieniem nadzoru inwestorskiego, autorskiego, nadzoru archeologicznego, promocją projektu. Wydatki te powiększać będą wysokość środka trwałego (stanowić będą wydatki inwestycyjne), który powstanie w rezultacie realizacji przedmiotowego projektu.

2.

"......" współfinansowane będzie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa..... na lata 2014-2020, obejmujące swoim zakresem budowę od podstaw budynku przedszkola wraz z wykonaniem niezbędnych przyłączy i instalacji wewnętrznych, zewnętrznych oraz zagospodarowanie terenu. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę.... Powstała infrastruktura będzie stanowić własność Beneficjenta, zarządzana będzie przez jednostkę organizacyjną Gminy, nieposiadającą osobowości prawnej - Zespół Szkolno-Przedszkolny, któremu przekazana zostanie w formie trwałego zarządu. Wydatki kwalifikowalne ponoszone będą w 2018 r. Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (w tym przedszkolnej). Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

3.

"......" współfinansowany będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...... na lata 2014-2020, obejmujący swoim zakresem zakup wyposażenia przedszkola oraz organizację zajęć przedszkolnych. Wydatki kwalifikowalne ponoszone będą w latach 2018-2019. Projekt realizowany będzie przez Zespół Szkolno-Przedszkolny, jednostkę organizacyjną Gminy nieposiadającą osobowości prawnej, działającej zawsze w imieniu i na rzecz Gminy.... Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę....., a odbiorcą będzie Zespół Szkolno- Przedszkolny w....... Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (w tym przedszkolnej). Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

4.

"......" współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2014-2020, obejmujący swoim zakresem wykonanie instalacji odnawialnych źródeł energii na posesjach stanowiących własność osób fizycznych. Beneficjentem/Wnioskodawcą projektu jest: Gmina....., która w oparciu o przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych wybierze w imieniu i na rzecz Gminy.... i..... wykonawcę robót. Każda z Gmin natomiast zawrze umowę indywidualnie (w imieniu i na własną rzecz) i ponosić będzie wydatki w zakresie, w jakim projekt realizowany będzie na jej obszarze. W okresie trwałości projektu, tj. przez okres co najmniej 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej, ogniwa fotowoltaiczne do produkcji prądu oraz kolektory słoneczne dla uzyskiwania ciepłej wody użytkowej, stanowić będą własność Gminy.... (zamontowane natomiast na obszarze Gminy..... stanowić będą własność Gminy......). Instalacje zamontowane zostaną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych, na podstawie zawartej między Gminą...... a mieszkańcem umowy użyczenia części nieruchomości (analogiczne postępowanie prowadzić będzie Gmina......). Po okresie trwałości projektu (tj. ok. 5-7 lat od dnia zamontowania OZE), instalacje zostaną nieodpłatnie przekazane (przeniesienie własności) właścicielowi nieruchomości, z którym wcześniej zawarta była umowa użyczenia nieruchomości, oraz umowa wewnątrzprojektowa określająca zobowiązania stron umowy (Gmina zobowiązuje się do zrealizowania projektu który zakłada zainstalowanie wybranego przez mieszkańca/właściciela nieruchomości wybranego OZE, mieszkaniec natomiast zobowiązuje się do wpłaty wkładu własnego, oraz korzystania z urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem - instalacje wykonane w ramach projektu wykorzystywane będą wyłącznie do celów socjalno-bytowych mieszkańców i nie będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, agroturystycznej i rolniczej). Przed rozpoczęciem realizacji projektu, beneficjenci końcowi (mieszkańcy, późniejsi użytkownicy instalacji) zobowiązani będą do wniesienia na rzecz Gminy...... kwoty stanowiącej wkład własny mieszkańca, w wysokości co najmniej 40% wartości wydatków kwalifikowanych oraz 100% wydatków niekwalifikowanych. Gmina natomiast uzyska dofinansowanie w wysokości 60% kosztów kwalifikowanych ze środków Unii Europejskiej. Wpłata dokonana zostanie na podstawie wystawionej przez Gminę...... faktury VAT. Od kwoty uzyskanej dotacji (60% kosztów kwalifikowanych - pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) Gmina odprowadzi należy podatek VAT, gdyż dotacja ta będzie miała wpływ na cenę, czyli będzie stanowić dopłatę do ceny mieszkańcowi Gminy. Wydatki kwalifikowalne ponoszone będą w latach 2018-2020. Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu będą związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę...... w zakresie, jakim projekt realizowany będzie na obszarze Gminy........ Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy związane z zaopatrzeniem w energię elektryczną i cieplną. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z inną jednostką samorządu terytorialnego - Gminą.... Partner (Gmina.......) zawrze odrębną umowę z Wykonawcą robót budowlanych związanych z realizacją projektu na zakres obejmujący montaż instalacji OZE na jej obszarze i samodzielnie ponosić będzie wydatki z tym związane. W ramach wydatków inwestycyjnych ponoszone będą również koszty ogólne związane m.in. z pełnieniem nadzoru inwestorskiego, autorskiego, promocją projektu. Wydatki te powiększać będą wysokość środka trwałego, który powstanie w rezultacie realizacji przedmiotowego projektu.

5.

"......" współfinansowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, obejmujący swoim zakresem przebudowę i zaadaptowanie budynku (w tym zagospodarowanie terenu), jego wyposażenie w celu utworzenia miejsca, które udostępniane będzie rolnikom odpłatnie w celu przetworzenia płodów rolnych na produkty o wydłużonym terminie przydatności do spożycia (np. soki owocowe). Inwestor zamierza wykorzystywać minie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu do celów opodatkowanych podatkiem VAT. Działalność związana z funkcjonowaniem inkubatora prowadzona będzie bezpośrednio przez Gminę, która wynajmować będzie osobom zainteresowanym obiekt na podstawie umowy. Za wynajem inkubatora wystawiona zostanie faktura VAT. Zakłada się również inną koncepcję funkcjonowania obiektu, poprzez jego wydzierżawienie podmiotowi zewnętrznemu, który prowadził będzie inkubator. Na podstawie zawartej umowy dzierżawy, Gmina...... wystawiać będzie fakturę VAT. Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę.... Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W ramach wydatków inwestycyjnych ponoszone będą również koszty ogólne związane m.in. z pełnieniem nadzoru inwestorskiego, autorskiego, nadzoru archeologicznego, promocją projektu. Wydatki te powiększać będą wysokość środka trwałego, który powstanie w rezultacie realizacji przedmiotowego projektu.

6.

"......" współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2014-2020, projekt obejmuje następujące komponenty: 1) utworzenie portalu interesanta, 2) e-woda, 3) sprzęt IT, 4) modernizacja systemów dziedzinowych, 5) modernizacja stron www, 6) promocja projektu. Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu w zakresie modułu 2) e-woda, będą związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną, a w zakresie pozostałych modułów z działalnością mieszaną: opodatkowaną, zwolnioną, jak również niepodlegającą VAT. Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę....... Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3, 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, telekomunikacji. W ramach wydatków inwestycyjnych ponoszone będą również koszty ogólne związane m.in. z pełnieniem nadzoru inwestorskiego, autorskiego, promocją projektu. Wydatki te powiększać będą wysokość środka trwałego, który powstanie w rezultacie realizacji przedmiotowego projektu. Komponent 1) związany z utworzeniem portalu interesanta obejmuje również utworzenie 35 e-usług. Powstanie portalu interesanta umożliwi dwukierunkową interakcję między urzędem, a mieszkańcem. Funkcjonalności powstałe w rezultacie realizacji komponentu 1 wykorzystywane będą do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT). Komponent 2) e-woda zakłada wymianę wodomierzy, których odczyt odbywać się będzie w sposób zdalny drogą radiową. Gmina..... samodzielnie prowadzi gospodarkę wodno-ściekową, tak więc urządzenia zakupione w ramach komponentu e-woda wykorzystywane będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Na zakres rzeczowy komponentu 3) składa się zakup komputerów, serwera, innych urządzeń komputerowych. Urządzenia zakupione w rezultacie realizacji komponentu 3 wykorzystywane będą do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług). Modernizacja systemów dziedzinowych w ramach komponentu 4, zakłada wymianę księgowych programów i systemów informatycznych związanych z działalnością Gminy. Wartości niematerialne i prawne nabyte w rezultacie realizacji komponentu nr 4, wykorzystywane do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług). Pozostałe komponenty związane z promocją projektu (komponent 5) oraz modernizacją strony internetowej (komponent 6), stanowić będą wartości niematerialne i prawne, wykorzystywane do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług). Wszystkie wydatki stanowić będą wydatki inwestycyjne.

W zakresie inwestycji pn. ".......", Wnioskodawca uzupełnił wniosek następująco:

Na pytania Organu:

1. Czy towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania inwestycyjnego "......", Wnioskodawca będzie wykorzystywał zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?

2. W sytuacji, gdy towary i usługi nabywane do realizacji przedmiotowej inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

3. Do jakich czynności Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej inwestycji:

a.

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c.

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

4. W sytuacji gdy nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

5. Na jaki okres zostanie zawarta umowa dzierżawy/najmu przedmiotowego obiektu?

6. W jakiej wysokości Gmina będzie pobierała opłatę z tytułu dzierżawy/najmu przedmiotowej inwestycji? Jaka będzie jego skala (np. kilkaset, kilkadziesiąt złotych)?

7. W jakiej wysokości Gmina będzie ponosiła nakłady (wydatki) w związku z budową inkubatora przetwórstwa rolnego?

8. Jaka będzie wartość przedmiotowego inkubatora przetwórstwa rolnego, o którym mowa we wniosku?

9. W jakiej relacji będzie pozostawał czynsz z tytułu odpłatnej dzierżawy bądź opłata za najem, z budową inkubatora przetwórstwa rolnego? Proszę podać wielkość udziału.

10. Przy uwzględnieniu jakich czynników zostanie dokonana kalkulacja czynszu za dzierżawę/najem?

11. Czy wysokość czynszu za dzierżawę/najem umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych?

12. Czy wysokość czynszu za dzierżawę/najem będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?

Wnioskodawca odpowiedział, iż:

Ad. 1-3

Towary i usługi nabyte w rezultacie ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę Stopnica tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji wykorzystywane będzie wyłącznie do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (czynności cywilnoprawnych).

Ad. 2-4

W związku z powyższym, odpowiedź na pytanie 2 i 4 staje się bezprzedmiotowa.

Ad. 5

Przewiduje się zawarcie umowy dzierżawy na czas nieoznaczony, nie krótszy jednak niż 10 lat. W przypadku, gdy Gmina.... samodzielnie prowadzić będzie inkubator, zakłada się, iż mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji wykorzystywane będzie wyłącznie do czynności opodatkowanych (Gmina będzie pobierać opłaty od osób, które korzystać będą z inkubatora, przez cały cykl życia infrastruktury powstałej w rezultacie realizacji inwestycji).

Ad. 6-9

W przypadku, gdy obiekt zostanie wydzierżawiony planuje się, że wysokość czynszu dzierżawy wyniesie ok. 1000 zł miesięcznie. Jeżeli natomiast inkubator prowadzony będzie samodzielnie przez Gminę, wysokość czynszu z tytułu najmu wynosić będzie około kilkudziesięciu złotych za godzinę. Na chwilę obecną trudno jednoznacznie określić wysokość kwoty czynszu dzierżawy lub najmu, ze względu na brak możliwości określania na tym etapie kosztów związanych z budową obiektu, jak również z kosztami bieżącymi jego funkcjonowania. Biorąc pod uwagę powyższe, relacja wysokości czynszu dzierżawy w stosunku do kosztów budowy wynosić będzie ok. 1:1000 w skali miesiąca, opłaty z tytułu najmu do kosztów budowy ok. 1:500 w skali miesiąca. Gmina będzie udostępniać obiekt osobom zainteresowanym po uprzednim skalkulowaniu kosztów całkowitej usługi, bez nastawienia na zysk.

Ad. 7-8

Szacunkowa wartość inwestycji wynosić będzie ok. 1 mln brutto (w tym kwota dofinansowania ok. 500 000 zł).

Ad. 10

Wysokość czynszu zostanie skalkulowana w oparciu o przewidywane/projektowane (po pewnym okresie funkcjonowania obiektu - rzeczywiste (wysokość czynszu zostanie zaktualizowana]) koszty funkcjonowania inkubatora, wynikające ze zużycia energii elektrycznej, gazu ziemnego, wody i innych kosztów niezbędnych do funkcjonowania obiektu.

Ad. 11

Wysokość czynszu umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w okresie wieloletnim.

Ad. 12

Wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem faktycznie ponoszonych kosztów oraz realiów rynkowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie.... przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "......"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie..... przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "......." od wszystkich wydatków inwestycyjnych, w tym również kosztów ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestię prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. "......".

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą". W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości. Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te - co do zasady - w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina będzie samodzielnie wynajmować osobom zainteresowanym obiekt na podstawie umowy, albo wydzierżawiać go na podstawie umowy dzierżawy podmiotowi zewnętrznemu, który będzie prowadził inkubator. Mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji wykorzystywane będzie wyłącznie do celów działalności gospodarczej, (czynności cywilnoprawnych). Przewiduje się zawarcie umowy dzierżawy na czas nieoznaczony, nie krótszy jednak niż 10 lat. W przypadku, gdy Gmina..... samodzielnie prowadzić będzie inkubator, zakłada się, iż mienie powstałe w wyniku realizacji inwestycji wykorzystywane będzie wyłącznie do czynności opodatkowanych (Gmina będzie pobierać opłaty od osób, które korzystać będą z inkubatora, przez cały cykl życia infrastruktury powstałej w rezultacie realizacji inwestycji). W przypadku, gdy obiekt zostanie wydzierżawiony planuje się, że wysokość czynszu dzierżawy wyniesie ok. 1000 zł miesięcznie. Jeżeli natomiast inkubator prowadzony będzie samodzielnie przez Gminę, wysokość czynszu z tytułu najmu wynosić będzie około kilkudziesięciu złotych za godzinę. Gmina będzie udostępniać obiekt osobom zainteresowanym po uprzednim skalkulowaniu kosztów całkowitej usługi, bez nastawienia na zysk. Wysokość czynszu zostanie skalkulowana w oparciu o przewidywane/projektowane (po pewnym okresie funkcjonowania obiektu - rzeczywiste (wysokość czynszu zostanie zaktualizowana]) koszty funkcjonowania inkubatora, wynikające ze zużycia energii elektrycznej, gazu ziemnego, wody i innych kosztów niezbędnych do funkcjonowania obiektu. Wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem faktycznie ponoszonych kosztów oraz realiów rynkowych.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

W myśl art. 659 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa/najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego/wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy/najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy/najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wydzierżawiającego/wynajmującego, jak i dzierżawcę/najemcę - określone przepisami obowiązki.

Należy zatem stwierdzić, że dzierżawa/najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że dzierżawa/najem jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Jak wskazano powyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji pn. "....", będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem przez Gminę przedmiotowej infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy lub najmu (wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem faktycznie ponoszonych kosztów oraz realiów rynkowych), czyli będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "......", ponieważ wydatki związane z realizacją ww. inwestycji będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn. "......". Natomiast wniosek w pozostałym zakresie załatwiony zostanie odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl