0113-KDIPT1-1.4012.167.2018.2.MGO - Brak możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji i cyfryzacji zasobów geodezyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.167.2018.2.MGO Brak możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji i cyfryzacji zasobów geodezyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2018 r. (data wpływu 2 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2018 r. (data wpływu) oraz z dnia 12 kwietnia 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji i cyfryzacji zasobów geodezyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji i cyfryzacji zasobów geodezyjnych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 marca 2018 r. (data wpływu) o opłatę oraz z dnia 12 kwietnia 2018 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca Powiat... jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat... jako partner realizuje projekt pod nazwą "....", Działanie 1.2 polegający na cyfryzacji zasobów geodezyjnych i kartograficznych poszczególnych powiatów województwa.... oraz hardwer'owo - softwer'ową rozbudowę istniejących systemów dla potrzeb e-usług.

W tym zakresie przewiduje się:

* wykonanie cyfrowej ortofotomapy dla obszaru powiatów uczestniczących w projekcie,

* wykonanie modernizacji ewidencji gruntów i budynków wytypowanych obrębów ewidencyjnych polegającej na zastąpieniu danych prowadzonych w formie analogowej do postaci numerycznej (część kartograficzna operatu ewidencyjnego) oraz na doprowadzeniu zawartych w tej ewidencji danych do zgodności z obowiązującymi przepisami i obowiązującym modelem pojęciowym (część opisowa operatu ewidencyjnego),

* utworzenie baz danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu dla wytypowanych obrębów ewidencyjnych,

* utworzenie baz danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 - 1:5000,

* skanowanie dokumentów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

* zakup sprzętu i oprogramowania oraz rozbudowę istniejących systemów do realizacji e-usług,

* wdrożenie e-usług zaplanowanych do realizacji w ramach projektu na lata 2014 - 2020.

Wartość projektu 187 500 000 złotych.

Powiat.... realizuje przedmiotowe zadanie, mieszczące się w katalogu zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868 z późn. zm.). Realizacja zadania przewidziana jest na lata 2016-2019. Faktury za realizację tego projektu wystawiane będą na Powiat.... i pozostałych partnerów, (powiaty), którzy są czynnymi podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Po zakończeniu realizacji projektu podatnik za świadczone usługi będzie naliczał opłaty, są to jednak opłaty publicznoprawne, naliczane zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2101), a zatem Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Stosownie do brzmienia art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2101 z późn. zm.) Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej w osobach starostów, wykonujących zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania tych organów wykonywane są jako zadania administracji rządowej.

Zgodnie z art. 7d ww. ustawy do zadań starosty należy:

1.

prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:

a.

prowadzenie dla obszaru powiatu:

* ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych ewidencji gruntów i budynków,

* geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych powiatowej bazy GESUT,

* gleboznawczej klasyfikacji gruntów,

b.

tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych rejestru cen i wartości nieruchomości, szczegółowych osnów geodezyjnych oraz baz danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000 tzw. BDOT500;

c.

tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych (mapy ewidencyjne i zasadnicze) w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;

2.

koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;

3.

zakładanie osnów szczegółowych;

4.

przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;

5.

ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych.

Projekt realizowany będzie na podstawie porozumienia o partnerstwie dwudziestu samorządów powiatowych województwa...; nie przewidziano formy organizacyjnej.

Obowiązki Lidera:

* opracowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu, przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie projektu,

* ponoszenie wydatków związanych z przygotowaniem projektu,

* monitoring prac nad przygotowaniem przez Partnerów dokumentacji wymaganej do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu,

* wyłonienie wykonawcy studium wykonalności projektu,

* utworzenie Biura Projektu,

* zabezpieczenie środków w budżecie na czas realizacji projektu,

* przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie projektu,

* podpisanie umowy o dofinansowanie projektu,

* realizacja projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu,

* opracowanie wzorów dokumentów na potrzeby realizacji projektu,

* przygotowanie i prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w celu wyłonienia Wykonawców prac realizowanych w ramach projektu,

* monitorowanie przebiegu realizacji projektu,

* składanie wniosków o płatność,

* monitorowanie wykonania wskaźników projektu,

* prowadzenie wyodrębnionego rachunku bankowego i wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu,- promocja projektu,

* przechowywanie dokumentacji związanej z realizacją projektu,

* informowanie społeczeństwa o finansowaniu realizacji projektu przez Unię Europejską,

* rozliczenia końcowego projektu,

* przeprowadzenia odbioru prac po upływie rękojmi i gwarancji.

Na Powiecie... - Partnerze projektu będą ciążyć między innymi następujące obowiązki:

* przygotowanie dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu,

* ponoszenie wydatków związanych z przygotowaniem projektu,

* realizacja projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu,

* zabezpieczenie odpowiednich środków w budżecie na czas realizacji projektu,

* monitorowanie przebiegu realizacji projektu,

* utworzenie wyodrębnionego rachunku bankowego,

* prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu,

* przygotowanie szczegółowych opisów przedmiotu zamówienia,

* zawarcie we własnym imieniu odrębnej umowy na usługi objęte przypadającą na Powiat... częścią zamówienia,

* realizacji projektu zgodnie z umową o dofinansowanie,

* przeprowadzenie postępowania o zamówienie publiczne dotyczące wyłonienia inspektora kontroli i nadzoru usług objętych przypadającą na Powiat... częścią zamówienia,

* monitorowanie wykonania wskaźników projektu,

* promocja projektu,

* przekazanie wykonanego zakresu prac do użytkowania.

W ramach realizacji ww. zadania celowego Starosta prowadzi powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny. Powyższe oznacza, że uzyskane efekty materialne w postaci:

* cyfrowej ortofotomapy dla obszaru powiatu,

* wykonanej modernizacji ewidencji gruntów i budynków wytypowanych obrębów ewidencyjnych powiatu,

* bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu dla wytypowanych obrębów ewidencyjnych,

* bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 - 1:5000,

* zeskanowane dokumenty (kopie cyfrowe) państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego

stanowią własność Skarbu Państwa, natomiast oprogramowanie do rozbudowy istniejących systemów do realizacji e-usług i wdrożenie e-usług zaplanowanych do realizacji w ramach projektu stanowić będą własność Powiatu....

Przeniesienie baz danych wyszczególnionych w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne powstałych w wyniku realizacji projektu nastąpi nieodpłatnie na rzecz Skarbu Państwa.

Przekazanie mienia nastąpi protokółem zdawczo-odbiorczym. Przekazanie nastąpi nieodpłatnie - brak podstawy do wystawienia faktury.

Środki finansowe niezbędne do zabezpieczenia kosztów projektu (koszty wspólne tj. koszty przygotowawcze, koszty działania Biura Projektu, obsługi prawnej, usług doradczych, ekspertyz, szkoleń itp.) Partnerzy przekazują na rachunek bankowy Lidera.

Nie będą wystawiane odrębne dokumenty na przekazanie wkładów własnych/środków finansowych przez Partnera na rzecz Lidera. Środki finansowe przekazywane będą na konto Lidera na podstawie ww. porozumienia o partnerstwie, zgodnie z harmonogramem określonym w porozumieniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi na Powiat..., poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji i cyfryzacji zasobów geodezyjnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat... nie ma prawnych możliwości do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia, ponieważ rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Powiat... warunku tego nie spełni, ponieważ realizacja planowanego zadania nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem Powiat... nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868 z późn. zm.), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat realizuje przedmiotowe zadanie, mieszczące się w katalogu zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Po zakończeniu realizacji projektu podatnik za świadczone usługi będzie naliczał opłaty, są to jednak opłaty publicznoprawne, naliczane zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi na Powiat..., poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na modernizacji i cyfryzacji zasobów geodezyjnych, ponieważ nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl