0113-KDIPT1-1.4012.155.2017.2.AK - Opodatkowanie podatkiem VAT zbycia przez gminę udziałów w działkach budowlanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.155.2017.2.AK Opodatkowanie podatkiem VAT zbycia przez gminę udziałów w działkach budowlanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2017 r. (data wpływu 17 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wg stawki 23% zniesienia współwłasności w odniesieniu do przekazywanych przez Wnioskodawcą udziałów w działkach nr 52/4 i 75/1 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wg stawki 23% zniesienia współwłasności w odniesieniu do przekazywanych przez Wnioskodawcą udziałów w działkach nr 52/4 i 75/1

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 17 maja 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina Miasto... jest współwłaścicielem w udziale 1/2 z trzema osobami fizycznymi posiadającymi po 1/6, nieruchomości położonej na terenie Gminy składającej się z następujących działek ewidencyjnych:

1. Dz. Nr 52/3 ark. 37 o pow. 0,2061 ha, wartość netto - 230.000,00 zł,

2. Dz. Nr 52/4 ark. 37 o pow. 0,2062 ha, wartość netto - 230.000,00 zł,

3. Dz. Nr 75/1 ark. 42 o pow. 0,1359 ha, wartość netto - 135.000,00 zł,

4. Dz. Nr 75/2 ark. 42 o pow. 0,1359 ha, wartość netto - 133.000,00 zł,

5. Dz. Nr 36/4 ark. 19 o pow. 0,1570 ha, wartość netto - 40.000,00 zł,

6. Dz. Nr 32 ark. 7 o pow. 0,4012 ha, wartość netto - 27.000,00 zł,

7. Dz. Nr 112 ark. 9 o pow. 0,2578 ha, wartość netto - 21.000,00 zł,

8. Dz. Nr 45/2 ark. 19 o pow. 0,2212 ha, wartość netto - 81.000,00 zł,

9. Dz. Nr 35 ark. 20 o pow. 0,0506 ha, wartość netto - 20.000,00 zł,

10. Dz. Nr 100 ark. 9 o pow. 0,6154 ha, wartość netto -79.000,00 zł.

Działki wymienione w pkt 1-4 są działkami budowlanymi i przy zbyciu podlegają opodatkowaniu stawką 23%. Zbycie pozostałych działek korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Gmina Miasto... jest czynnym podatnikiem podatku VAT, zaś pozostali współwłaściciele podatnikami nie są. Współwłasność nieruchomości jest ich majątkiem osobistym niezwiązanym w jakikolwiek sposób z działalnością gospodarczą, której nigdy nie prowadzili.

Dotychczasowi współwłaściciele zamierzają znieść współwłasność przedmiotowych gruntów w ten sposób, że działki wymienione w pkt 1, 4, 5, 6 i 7 staną się wyłączną własnością Gminy Miasto.... Po zniesieniu dotychczasowej współwłasności z Gminą osoby fizyczne staną się współwłaścicielami działek wymienionych w pkt 2, 3, 8, 9 i 10 w udziałach po 1/3. Tym samym Gmina zbędzie towary o łącznej wartości netto 272.500,00 zł (tj. 50% wartości działek wymienionych w pkt 2, 3, 8, 9, i 10), z czego opodatkowana stawką 23% zostanie dostawa 50% wartości działek wymienionych w pkt 2 i 3 (tj. 182.500,00 zł + 23% VAT). Natomiast dotychczasowi współwłaściciele zbędą na rzecz Gminy towary o łącznej wartości 225.500,00 zł (tj. 50% wartości działek wymienionych w pkt 1, 4, 5, 6 i 7). Dostawa ta nie zostanie opodatkowana podatkiem VAT, jako że nie są oni czynnymi podatnikami podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż rozliczenie pomiędzy współwłaścicielami z tytułu zniesienia współwłasności odbędzie się w następujący sposób:

L.p.-Przed zniesieniem współwłasności z Gminą-Po zmianie

- Działki niezabudowane-Współwłaściciel 1/2 udziału-Współwłaściciele 1/2 udziału-Wycena wartość rynkowa nieruchomości-Po zniesieniu współwłasności z Gminą właścicielem będzie-Zbywa udział 1/2-Nabywa udział 1/2-Wartość wykonanej dostawy przez, podatnika czynnego A-Wartość wykonanej dostawy przez podmiot B (trzy osoby fizyczne nie będące podatnikami)

1-52/3 a. 37-Gmina Miasto... (A)-3 osoby fizyczne posiadające udziały po 1/6 (B)----115 000 zł

- --230 000 zł-A-B-A-

2-52/4 a. 37--230 000 zł-B-A-B-115 000 zł

+VAT-

3-75/1 a. 42--135 000 zł-B-A-B-67 500 zł

+VAT-

4-75/2 a. 42--133 000 zł-A-B-A-66 500 zł

5-36/4 a. 19--40 000 zł-A-B-A-20 000 zł

6-32 a. 7--27 000 zł-A-B-A-13 500 zł

7-112 a. 9--21 000 zł-A-B-A-10 500 zł

8-45/2 a. 19--81 000 zł-B-A-B-40 500 zł

+VAT-

9-35 a. 20--20 000 zł-B-A-B-10 000 zł

+VAT-

10-100 a. 9--79 000 zł-B-A-B-39 500 zł

+V AT-

RAZEM-272 500 zł

+ VAT-225 500 zł

Zniesienie współwłasności opisane we wniosku i w tabeli powyżej nastąpi w formie spłat, które formalnie wyniosą:

* za działkę nr 52/3 ark. 37, gmina na rzecz 3 osób fizycznych 115.000,00 zł,

* za działkę 52/4 ark. 37, 3 osoby fizyczne na rzecz Gminy 115.000,00 zł + VAT,

* za działkę 75/1 ark. 42, 3 osoby fizyczne na rzecz Gminy 67.500,00 zł + VAT,

* za działkę 75/2 ark. 42, gmina na rzecz 3 osób fizycznych 66.500,00 zł,

* za działkę 36/4 ark. 19, gmina na rzecz 3 osób fizycznych 20.000,00 zł,

* za działkę 32 ark. 7, gmina na rzecz 3 osób fizycznych 13.500,00 zł,

* za działkę 112 ark. 9, gmina na rzecz 3 osób fizycznych 10.500,00 zł,

* za działkę 45/2 ark. 19, 3 osoby fizyczne na rzecz Gminy 40.500,00 zł + VAT,

* za działkę 35 ark. 20, 3 osoby fizyczne na rzecz Gminy 10.000,00 zł + VAT,

* za działkę 100 ark. 9, 3 osoby fizyczne na rzecz Gminy 39.500,00 zł + VAT,

W celu rozliczenia, współwłaściciele dokonają wzajemnej kompensaty należności i zobowiązań.

Z tytułu nabycia działek 52/4 i 75/1 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ww. działki nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działki wymienione w pkt 2 i 3 (nr 52/4 ark. 37 i nr 75/1 ark. 42) na dzień zniesienia współwłasności są niezabudowane. Na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego... - "Ogrody" zatwierdzonego Uchwałą Nr.. Rady Miasta w... z dnia 29 kwietnia 2009 r. (Dz. Urz. Województwa... nr... poz.... z 30 czerwca 2009 r.) są one położone w obszarze oznaczonym symbolami: Działka nr 52/4 ark. 37 - "4.MN.Z - teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej", "7.P.-KDD. - droga powiatowa nr..." i "8.G-KDD - droga gminna nowoprojektowana".

Działka nr 75/1 ark. 42 - "13.MN.P.Z. - teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz częściowo występuje oznaczenie graficzne - "obszary przeznaczone do wprowadzenia zieleni wysokiej i ozdobnej", a także "4.P-KDL - droga powiatowa nr..." oraz występuje oznaczenie graficzne "główne ciągi piesze".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zniesienie współwłasności w opisany wyżej sposób poprzez dostawę ze strony Gminy Miasto... przysługujących jej udziałów w działkach opisanych w pkt 2 i 3 stanu faktycznego na rzecz pozostałych dotychczasowych współwłaścicieli spowoduje konieczność opodatkowania zbywanych udziałów, tj. 1/2 wartości tych działek (182.500,00 zł) podatkiem od towarów i usług według stawki 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zniesienie współwłasności w opisany wyżej sposób poprzez dostawę ze strony Gminy Miasto... przysługujących jej udziałów w działkach opisanych w pkt 2 i 3 stanu faktycznego na rzecz pozostałych dotychczasowych współwłaścicieli spowoduje konieczność opodatkowania zbywanych udziałów, tj. 1/2 wartości działek opisanych w pkt 2 i 3 stanu faktycznego podatkiem od towarów i usług stawką 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy zbycie udziałów we współwłasności rzeczy na rzecz pozostałych współwłaścicieli będące formą przynależnego wspólnikowi prawa rozporządzania udziałem należy traktować jak sprzedaż towaru podlagająca VAT. Nie ma przy tym znaczenia, że odpłatność w części ma charakter rzeczowy. Przedstawiony tryb rozliczenia transakcji należy potraktować jako zamianę towarów, gdyż za udział w nieruchomości nabyty od osób fizycznych, gmina przekaże na rzecz tych osób fizycznych udział w innej nieruchomości. Zamiana udziałów odpowiada pojęciu dostawy towarów i jeżeli jest dokonywana przez podatnika VAT, podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym Gmina Miasto... winna doliczyć do wartości zbywanych "swoich" udziałów w działkach opisanych w pkt 2 i 3 stanu faktycznego, tj. do kwoty 182.500,00 zł podatek VAT w stawce 23%.

Wspomnieć również należy, iż przyjęcie odmiennego stanowiska spowodowałoby, że w przypadku wzajemnych dostaw towarów o równoważnych wartościach pomiędzy podatnikami VAT, nie dochodziłoby do opodatkowania takiej transakcji w ogóle, z uwagi na jej "zerowy" ekonomiczny efekt. W istocie zaś są to dwie niezależne dostawy, które mogłyby zostać przeprowadzone oddzielnie. W przypadku dokonania zapłaty w pieniądzu za dostawę każdego towaru efekt byłby tożsamy ekonomicznie, ale nie byłoby wątpliwości co do ilości dostaw. Wybór sposobu przeprowadzenia rozliczeń nie może zmieniać oceny ilości dostaw, z którymi mamy do czynienia w przedstawionym stanie faktycznym. W przeciwnym wypadku układanie umownie (cywilistycznie) stosunków między kontrahentami determinowałoby np. istnienie lub brak dostawy, w zależności od woli stron umowy. Wówczas występowałyby w efekcie odmiennie traktowane czynności do opodatkowania tożsamego przebiegu dostaw w rozumieniu przepisów o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. Nr 710, z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art, 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przed dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy i członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także przekazanie lub zużycie towarów oraz wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o VAT zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Ponadto zauważyć należy, że aby dana czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji

Jednocześnie należy wskazać, że kwestia współwłasności została uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459).

W myśl art. 195 ustawy - Kodeks cywilny własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność). Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się - jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji - przepisy odnoszące się do własności. Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.

Współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną (art. 196 Kodeksu cywilnego). W przypadku współwłasności w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w rzeczy. Udział wyraża zakres uprawnień współwłaściciela względem rzeczy wspólnej. Współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, jako wyłącznego prawa współwłaściciela, zasadą jest, że każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 Kodeksu cywilnego). Współwłaściciele są zatem odrębnymi podmiotami prawa.

Zgodnie z art. 210 ust. 1 ustawy - Kodeks cywilny, każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia współwłasności. Uprawnienie to może być wyłączone przez czynność prawną na czas nie dłuższy niż lat pięć. Jednakże w ostatnim roku przed upływem zastrzeżonego terminu dopuszczalne jest jego przedłużenie na dalsze lat pięć; przedłużenie można ponowić. Z powyższej normy wynika więc, że ustawodawca przyznaje każdemu ze współwłaścicieli roszczenie o zniesienie współwłasności. Jego zaspokojenie może nastąpić w trybie umownego zniesienia współwłasności lub na drodze orzeczenia sądowego. Żaden ze współwłaścicieli nie może zaś skutecznie sprzeciwiać się zniesieniu współwłasności.

Ponadto, każdy ze współwłaścicieli może żądać, ażeby zniesienie współwłasności nastąpiło przez podział rzeczy wspólnej, chyba że podział byłby sprzeczny z przepisami ustawy lub ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem rzeczy albo że pociągałby za sobą istotną zmianę rzeczy lub znaczne zmniejszenie jej wartości (art. 211 Kodeksu cywilnego).

Zasadą jest, że zniesienie współwłasności powinno nastąpić przede wszystkim przez podział fizyczny rzeczy wspólnej. Podział rzeczy wspólnej prowadzi do zniesienia współwłasności. Jest bowiem oczywiste, że w wyniku podziału powstają nowe przedmioty własności - samoistne, odrębne rzeczy, wydzielone z większej rzeczy macierzystej (poprzednio wspólnej). Przypadają zaś one na wyłączną własność poszczególnym współwłaścicielom. Tym samym wygasa współwłasność macierzystej rzeczy wspólnej.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ww. zniesienie współwłasności w opisany wyżej sposób poprzez dostawę ze strony Gminy Miasto... przysługujących jej udziałów w działkach opisanych w pkt 2 i 3 zdarzenia przyszłego na rzecz pozostałych dotychczasowych współwłaścicieli spowoduje konieczność opodatkowania zbywanych udziałów. tj. 1/2 wartości tych działek podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

Odnosząc przytoczone przepisy prawa na grunt rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że w myśl zasady wyrażonej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatne transakcje dostawy towarów i świadczenia usług. Aby mówić o dostawie towarów, musi nastąpić czynność polegająca na przeniesieniu prawa do rozporządzania (dysponowania) towarem jak właściciel. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że dotychczasowi współwłaściciele zamierzają znieść współwłasność przedmiotowych gruntów w ten sposób, że działki wymienione w pkt 1, 4, 5, 6 i 7 staną się wyłączną własnością Gminy Miasto.... Zniesienie współwłasności opisane we wniosku i w tabeli powyżej nastąpi w formie spłat. Po zniesieniu dotychczasowej współwłasności z Gminą osoby fizyczne staną się współwłaścicielami działek wymienionych w pkt 2, 3, 8, 9 i 10 w udziałach po 1/3. Natomiast dotychczasowi współwłaściciele zbędą na rzecz Gminy towary o łącznej wartości 225.500,00 zł, (tj. 50% wartości działek wymienionych w pkt 1, 4, 5, 6 i 7). W celu rozliczenia, współwłaściciele dokonają wzajemnej kompensaty należności i zobowiązań.

Mając powyższe na względzie, należy uznać, iż w takim przypadku, w momencie zniesienia współwłasności działek nr 52/4 i nr 75/1, Wnioskodawca będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów na rzecz dotychczasowych współwłaścicieli, w rozumieniu przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ustawy. Stwierdzić bowiem należy, iż w powyższej sprawie dojdzie do sytuacji analogicznej jak w przypadku zbycia udziału w nieruchomości, gdy jeden podmiot (tj. współwłaściciel) zbywa na rzecz drugiego określony udział w nieruchomości otrzymując wynagrodzenie w postaci ceny sprzedaży. Podobnie, jak w przypadku zbycia udziału, w wyniku zniesienia współwłasności nieruchomości, jeden ze współwłaścicieli zmniejszy ekonomiczny zakres prawa do rozporządzania rzeczą (nieruchomością) mierzony wartością tego prawa (wartość nieruchomości przypadającej w wyniku podziału będzie bowiem mniejsza niż wartość udziału w nieruchomości przed podziałem), za co otrzymuje swego rodzaju rekompensatę w postaci dopłaty pieniężnej. Tym samym zniesienie współwłasności nieruchomości, wywołuje w kontekście ekonomicznym skutki analogiczne, jak sprzedaż udziału w nieruchomości. W związku z czym na gruncie VAT zniesienie współwłasności - gdy dokonywane są między współwłaścicielami dopłaty - należy traktować jako równoważne sprzedaży udziału. Wskazać należy, iż zbycie udziału w nieruchomości prowadzi do przeniesienia na nabywcę takiego udziału prawa do rozporządzania towarem (nieruchomością) tak jak właściciel, w związku z czym stanowi dostawę towarów.

Bez znaczenie w tym przypadku pozostaje fakt, iż w celu rozliczenia współwłaściciele dokonają wzajemnej kompensaty należności i zobowiązań. Stwierdzić bowiem należy, iż wskutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej, a w niniejszej sprawie współwłaściciele dokonają dostawy na rzecz Gminy w kwocie 225.500,00 zł, przy czym Gmina dokona dostawy na rzecz współwłaścicieli w kwocie 272.500,00 zł + VAT, a zatem w kwocie wyższej niż wartość dostawy dokonanej przez współwłaścicieli.

Stanowisko to znajduje oparcie w m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 października 2016 r. sygn. akt I FSK 386/16, w której Sąd wskazał, iż " (...) umowne zniesienie współwłasności rzeczy, które będzie miało charakter odpłatny, a więc strony postanowią, że w wyniku zniesienia współwłasności jeden ze wspólników uzyska własność nowej rzeczy o wartości niższej od wartości jego udziału we własności wspólnej rzeczy, a drugi ze wspólników zostanie zobowiązany do wyrównania tej wartości przez dopłatę pieniężną (z uwagi na to, że wartość jego nowej rzeczy jest wyższa od wartości przysługującego mu uprzednio udziału), na gruncie VAT będzie miała miejsce odpłatna dostawa towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 u.p.t.u., której odpłatność wyznacza wielkość poczynionej dopłaty. W takiej bowiem sytuacji, skoro w wyniku zawartej umowy "część" pozyskanego przez współwłaściciela towaru w części przewyższającej wartość przysługującego mu udziału w rzeczy wspólnej, znalazła się w jego wyłącznym władaniu, oznacza to, że drugi współwłaściciel dokonał jej zbycia z przynależnej mu części towaru wspólnego, mającego charakter dostawy towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 u.p.t.u., za odpłatnością w wysokości ustalonej dopłaty pieniężnej (...)".

Nadto w tym miejscu należy wskazać, iż na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zatem przedmiotowe zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Tym samym ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi - są zwolnione od podatku VAT.

Jak wynika z opisu działki wymienione w pkt 2 i 3 (nr 52/4 ark. 37 i nr 75/1 ark. 42) na dzień zniesienia współwłasności są niezabudowane. Na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego... - "Ogrody" zatwierdzonego Uchwałą Nr.. Rady Miasta w... są one położone w obszarze oznaczonym symbolami: Działka nr 52/4 ark. 37 - "4.MN.Z - teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej", "7.P.-KDD. - droga powiatowa nr..." i "8.G-KDD - droga gminna nowoprojektowana". Działka nr 75/1 ark. 42 - "13.MN.P.Z. - teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz częściowo występuje oznaczenie graficzne - "obszary przeznaczone do wprowadzenia zieleni wysokiej i ozdobnej", a także "4.P-KDL - droga powiatowa nr..." oraz występuje oznaczenie graficzne "główne ciągi piesze".

W związku z powyższym należy stwardzić, iż ww. działki nr 52/4 i nr 75/1 nie stanową terenu niezabudowanego, innego niż teren budowlany i w związku z powyższym ich dostawa nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu towaru wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie opisanego zwolnienia od podatku VAT, to w przypadku nieruchomości gruntowych może znaleźć zastosowanie inne zwolnienie przewidziane w art. 43 ustawy, jeżeli zostaną spełnione warunki wskazane w tym przepisie.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W opisie sprawy Zainteresowany wskazał, iż z tytułu nabycia działek 52/4 i nr 75/1 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ww. działki nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług

Zatem odnosząc się do okoliczności analizowanej sprawy należy stwierdzić, że zniesienie współwłasności udziałów działek nr 52/4 i nr 75/1 nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Nie zostaną spełnione bowiem warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu, gdyż jak wynika z opisu sprawy, ww. działki nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że dla czynności objętych zakresem wniosku Gmina będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zniesienie współwłasności w opisany wyżej sposób poprzez dostawę ze strony Gminy Miasto... przysługujących jej udziałów w działkach nr 52/4 i nr 75/1, stanowić będzie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, które nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku. Zatem, stosownie do treści art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, dostawa ww. udziałów w działkach nr 52/4 i nr 75/1 na rzecz dotychczasowych współwłaścicieli będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zniesienie współwłasności w opisany wyżej sposób spowoduje konieczność opodatkowania zbywanych udziałów stawką 23% podatku VAT należał uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl