0113-KDIPT1-1.4012.14.2017.2.MG - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.14.2017.2.MG Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2017 r. (data wpływu 6 marca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. "....".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego, wskazania przedmiotu wniosku, sformułowania pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska.... składa do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.... wniosek o udzielenie dotacji w ramach konkursu - Edukacja ekologiczna mieszkańców województwa.... - edycja 2017" na zadanie ".....

Dwie edycje: XXVII i XXVIII Seminarium Uczniowsko-Studenckiego "....."... 2017 i 2018 odbędą się 17 marca 2017 r. i 16 marca 2018 r. w gmachu Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska..... Oprócz części konkursowej uczestnicy Seminarium będą mieli możliwość odwiedzenia nowych laboratoriów...., w których w sposób praktyczny można zapoznać się z problemami ochrony środowiska. Seminarium organizowane przez... od 27 lat i zawsze cieszy się dużą popularnością wśród uczniów ze wszystkich typów szkół. Każdego roku wszystkie konkursy i prezentacje związane z seminarium gromadzą blisko 200 osób. Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska ubiega się o dotację na zorganizowanie XXVII i XXVIII.... "Problemy Ochrony Środowiska" w ramach istniejącego modelu dydaktycznego, z przekonaniem, że w przyszłości zaowocuje ono w postaci wyższego poziomu kwalifikacji uczniów i studentów.

Dotacja WFOŚiGW przeznaczona będzie na zakup:

* nagród w postaci albumów, książek, przewodników dla laureatów poszczególnych konkursów,

* nagród dla nauczycieli biorących czynny udział w pracach komisji konkursowych,

* drobnych upominków dla wszystkich uczestników Seminarium,

* artykułów papierniczych wykorzystywanych przy realizacji zadania (pineski, taśma teczko, markery, papier, itp.).

Każdego roku na Seminarium prezentowane będzie ponad 100 prac. Uczniom towarzyszyć będą nauczyciele, opiekunowie i koledzy ze szkoły. W Seminarium będą uczestniczyć uczniowie ze szkół....

Prezentacja prac ma charakter konkursowy i przebiega w następujących kategoriach:

* referat (prezentacja wybranych referatów wyłonionych w wyniku odrębnego konkursu, którego regulamin zamieszczony jest na stronie http://.....pl). Laureaci konkursu zostali uhonorowani specjalnymi nagrodami Dziekana Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska...,

* film,

* poster (praca związana z prezentacją własnych wyników badań, studiów literaturowych),

* plakat (prezentacja zagadnień ekologicznych ujętych w formę artystyczną, hasła propagandowe, hasła reklamowe),

* EKO-wynalazek, najnowsza kategoria konkursowa polegająca na opracowaniu EKO-wynalazku (innowacyjnego projektu, rozwiązania technologicznego, itp.) i przedstawienie dokumentacji graficznej lub fotograficznej tego rozwiązania w postaci posteru lub makiety.

Podczas prezentacji poszczególnych prac, komisje (składające się z pracowników naukowych.... i nauczycieli szkół uczestniczących w seminarium) będą oceniały prace pod kątem ich oryginalności, aktualności poruszanych problemów, formy wykonania i merytorycznym w celu przyznania nagród i wyróżnień. Na koniec seminarium Władze Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska na czele z Dziekanem dr hab. inż.... ogłoszą wyniki wszystkich konkursów. Zwycięzcom wręczone zostaną dyplomy i nagrody. Wyłonieni zostaną również zwycięzcy konkursu o Nagrodę Dziekana Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska... na przygotowanie i wygłoszenie referatu nt. problemów ochrony środowiska.

W obu edycjach przyznane zostaną również Nagrody Dziekana Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska.... dla Najlepszej Szkoły podczas Seminarium Uczniowsko-Studenckiego "PROBLEMY OCHRONY ŚRODOWISKA".

... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją zadania "...." będą wystawiane na...., Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska.

Efekty zadania "....".... będzie wykorzystywała do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie nabyte w ramach ww. zadania towary i usługi i ewentualne środki trwale będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza. Nabyte w ramach ww. zadania towary, usługi i środki trwale nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy.... ma prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z opisanym zadaniem "...."?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), odnosząc się do art. 86 i art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), w zadaniu objętym wnioskiem "....",....nie będzie wykorzystywać zakupionych towarów, usług i środków trwałych do działalności gospodarczej, wobec czego uczelni nie będzie przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, iż efekty zadania będzie wykorzystywał do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie nabyte w ramach ww. zadania towary i usługi i ewentualne środki trwale będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza. Nabyte w ramach zadania towary, usługi i środki trwale nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "....", ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl