0113-KDIPT1-1.4012.121.2019.1.ŻR - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie dziedzictwa kulturowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.121.2019.1.ŻR Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie dziedzictwa kulturowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: "..." jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku w miesięcznych okresach rozliczeniowych, z tytułu umów cywilnoprawnych, umów najmu lokali komunalnych, dzierżawy, sprzedaży ciepła.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Gminę i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę.

Jednym z obszarów działalności Gminy jest wykonywanie zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie, obejmujących między innymi sprawy kultury oraz promocji gminy (pkt 9 i 18).

Gmina zawarła w dniu 7 marca 2018 r. z Zarządem Województwa... umowę o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na realizację operacji w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER", poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, w zakresie innym niż podejmowanie działalności gospodarczej". Gmina zrealizowała operację pn.: "...". W wyniku realizacji operacji osiągnięty został następujący cel: zachowanie dziedzictwa kulturowego, historycznego i naturalnego obszaru objętego..., poprzez rozwój i promocję obszaru... w oparciu o zasoby regionu. Zorganizowano imprezę promującą..., która skupiała się wokół szeroko pojętej kultury oraz akcentowała walory i zasoby naturalne Gminy. W przygotowanie i przebieg wydarzenia Gmina zaangażowała swoich mieszkańców (poszczególne sołectwa) i pracowników. Impreza miała charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Zorganizowano stoiska wystawiennicze przez poszczególne sołectwa. W stoiskach zaprezentowali się między innymi lokalni artyści malarze oraz twórcy rękodzieła z pracami hafciarskimi, zdobniczymi czy koronkarstwem - była możliwość zapoznania się z technikami i sposobem wykonywania prac. Zapewniono również degustację potraw regionalnych, charakterystycznych dla obszaru... a przygotowanych przez sympatyków regionalnej kuchni. Rękodzielników stanowiła grupa Pań działających przy Gminnym Ośrodku Kultury w..., zaliczająca się do osób z grup defaworyzowanych (seniorzy 60+, wśród nich również osoby bezrobotne - 2 i 5 grupa ujęta w kryteriach wyboru operacji). Na scenie wystąpiły w szczególności zespoły ludowe i śpiewacze (m.in. z N... i J... - także kwalifikujące się do ww. grup docelowych) oraz grupy taneczne i soliści. Wszystkim występującym na scenie przewidziano drobne upominki (słodycze) dla podkreślenia integracji i więzi społecznych. Własne stoisko zaprezentował Zespół...-... flora i fauna, ciekawostki i niezbędne informacje to zakres tematyki, której znajomością odważni musieli się wykazać w konkursie wiedzy. Dzięki wcześniejszemu ogłoszeniu o konkursie oraz przewidzianym nagrodom dla zwycięzców, stymulowano popularyzację i naukę o walorach przyrodniczych i krajobrazowych Gminy. Pogłębiło się zainteresowanie o możliwościach wypoczynku na łonie natury a także rozrywki w postaci turystyki aktywnej, podkreślone zostały przy tym inne operacje..., np.b..., w ramach której wytyczono i oznakowano szlak kajakowy po rzece... - w tym kontekście operacja przyczyniła się do wzrostu atrakcyjności....

Gmina... położona jest na terenie... "...", na jej terenie występują obszary Natura 2000, projektowane są kolejne rezerwaty przyrody; Gmina jest laureatem konkursu "..." oraz beneficjentem projektu dotyczącego OZE, dzięki któremu zapewniła wielu swoim mieszkańcom instalacje solarne i panele fotowoltaiczne, sama korzysta z biomasy przy dostarczaniu energii cieplnej. Wydarzenie było więc okazją do dokonania podsumowań. Do prezentacji informacji wykorzystano telebim ustawiony przy scenie. W ten sposób nastąpiła promocja ochrony środowiska jako jedno z kryterium wyboru operacji. Na potrzeby prezentacji wizualnej (telebim) został przygotowany materiał poklatkowy, prezentujący również wspomniane atrakcje przyrodnicze, archiwalne wydarzenia kulturalne, oferty gospodarstw agroturystycznych - w sposób innowacyjny z wykorzystaniem techniki informacyjno-komunikacyjnej został wypromowany obszar....

Z uwagi na kompleksowość ujętych działań w operacji: ukazanie zasobów przyrodniczo-krajobrazowych (stoisko..., konkurs, wykorzystanie telebimu), które wpłyną na ich lepsze wykorzystanie; aktywności społecznej (udział m.in. grup defaworyzowanych w przygotowaniu i prezentacji stoisk wystawienniczych, występów na scenie, przygotowanie materiału i informacji na telebim, potraw regionalnych); pokazanie oferty gospodarstw agroturystycznych, nastąpi znaczny wpływ na podniesienie się stopnia wykorzystania zasobów obszaru.... Uwydatnione zostały korzystne walory przyrodniczo-krajobrazowe i tereny ich występowania, w tym tereny...; pojawiła się promocja rękodzieła, kuchni regionalnej i zespołów ludowych a jednocześnie nastąpiła aktywizacja społeczna połączona z realizacją własnych zainteresowań. Wsparte zostały co najmniej dwie mocne strony obszaru... w ramach analizy.... Do objęcia patronatem imprezy zostały zaproszone media o zasięgu regionalnym. Powyższy projekt przyczynił się do pobudzenia aktywności wszystkich mieszkańców Gminy, przedstawienia mieszkańcom historii, tradycji, kultury i obyczajów, jakie obowiązywały w dawnych latach. Projekt skierowany był do szerokiego grona odbiorców, tj. w szczególności mieszkańców Gminy, przedstawicieli sołectw Gminy i okolic, przedstawicieli miast i gmin sąsiednich, rolników, mieszkańców obszarów wiejskich, sołtysów, producentów żywności regionalnej i tradycyjnej.

Wstęp na imprezę plenerową był nieodpłatny (wolny). Nie osiągnięto także innych dochodów z związku z organizacją tej imprezy.

W ujęciu finansowym Gmina miała więc do czynienia z imprezą o charakterze czysto wydatkowym, tj. generującym po stronie Gminy wydatki (koszty), bez generowania dochodów (przychodów). W związku z organizacją ww. imprezy, Gmina poniosła m.in. niżej wymienione wydatki na: wynagrodzenie dla zespołówgwiazd uświetniających imprezę, wynajem sceny, nagłośnienia, oświetlenia, telebimu, stoiska wystawiennicze poszczególnych sołectw z tradycyjną żywnością, materiały promocyjne, plakaty, baner, ochronę imprezy, pogotowia ratunkowego, pokaz pirotechniczny.

Interpretacja indywidualna jest niezbędna na etapie rozliczenia dofinansowania. Przygotowując do złożenia wniosek o płatność o przyznanie pomocy, Gmina zaliczyła w całości koszty podatku VAT do kosztów kwalifikowanych operacji. Gmina, będąc czynnym podatnikiem VAT, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż wykonane zadanie pn. "..." stanowi zadanie własne Gminy. Zadanie to nie miało charakteru inwestycyjnego w związku z tym nie powstały żadne obiekty, za korzystanie z których można by pobierać opłaty, bądź osiągać inne dochody. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, co jednocześnie uniemożliwia odzyskanie podatku VAT, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż zakup towarów i usług związanych z powyższą imprezą nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi. Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków, a tym samym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym w ww. projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie jako podatnikowi podatku od towarów i usług, realizującej zadanie własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), obejmujące między innymi sprawy z zakresu kultury i promocji gminy, będącej czynnym podatnikiem VAT, realizującej zadanie nieinwestycyjne pn.: "..." przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej na operację objętą Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania 19 "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER", poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, w zakresie innym niż podejmowanie działalności gospodarczej"; przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości wynikających z zapłaconych faktur dokumentujących poniesione nakłady na realizację przedmiotowej operacji, a jednocześnie zaliczenia wydatków brutto jako koszty kwalifikowalne, które podlegać będą zwrotowi w ramach otrzymanego dofinansowania z PROW 2014-2020, z uwagi na brak możliwości odzyskania tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług nabytych w celu realizacji operacji pn. "..." polegającej na organizacji imprezy plenerowej na terenie Gminy.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym nie ma możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Realizując powyższą operację Gmina poniosła wydatki, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi i jednocześnie nie osiągnęła z tego tytułu żadnych dochodów związanych z organizacją tej imprezy plenerowej. Wstęp na imprezę plenerową był nieodpłatny (wolny). A zatem nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej operacji. Niniejsze zadanie jest jednym z zadań własnych gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.).

Realizując zadanie pn. "...", Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ efekty zrealizowanego ww. projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Operacja miała charakter nieinwestycyjny, polegała na zorganizowaniu imprezy kulturalnej i promocyjnej. W związku z tym nie powstały żadne obiekty, za korzystanie których Gmina mogłaby naliczać opłaty, czyli wykonywać czynności związane z opodatkowaniem VAT, co jednocześnie uniemożliwia odzyskanie podatku VAT, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, podatek naliczony wykazany w fakturach z realizacji ww. zadania może być ujęty i rozliczony jako koszt kwalifikowalny w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. operacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej operacji. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: "...", ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. operacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl