0113-KDIPT-1.4012.381.2017.1.JD - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją zadania redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT-1.4012.381.2017.1.JD Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją zadania redukcji emisji gazów cieplarnianych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina... (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT lub podatek), jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca, mając w szczególności na uwadze konieczność polepszania warunków życia mieszkańców, przystąpił do realizacji zadania, w ramach którego opracowany zostanie strategiczny dokument pn. "..." (dalej: Zadanie). Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie realizacji rzeczonego Zadania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w....

Sporządzony w ramach Zadania Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy (dalej: Dokument lub Plan) będzie określał wizję rozwoju Gminy w kierunku gospodarki niskoemisyjnej i obejmował informacje dotyczące przede wszystkim:

* celu stworzenia Planu,

* roli władz Gminy we wdrażaniu Planu,

* celów strategicznych i szczegółowych,

* podstaw prawnych Planu.

* spójności z priorytetami strategicznymi Unii Europejskiej oraz innymi dokumentami planowymi na szczeblu lokalnym, krajowym i międzynarodowym,

* analizy stanu obecnego emisji zanieczyszczeń,

* charakterystyki społeczno-gospodarczej Gminy,

* planów strategicznych Gminy (na podstawie posiadanych przez Gminę dokumentów strategicznych),

* analizy SWOT w obszarze związanym z emisją zanieczyszczeń,

* identyfikacji obszarów problemowych,

* wyników bazowej inwentaryzacji emisji dwutlenku węgla,

* planów działań na rzecz ograniczenia emisji do 2020 r.,

* oceny realizacji i zarządzania Planem.

Efektem końcowym Zadania będzie określony w Planie zestaw działań nakierowanych bezpośrednio i pośrednio na redukcję emisji gazów cieplarnianych, a także instrumentów, które wspomogą wszystkich uczestników realizacji Zadania w przechodzeniu w gospodarkę niskoemisyjną. Dokument będzie zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, a jego opracowanie zostanie skoordynowane z odpowiednimi dokumentami w tym zakresie, m.in. z Krajowym Planem Działań dotyczących Efektywności Energetycznej, w zakresie energii ze źródeł odnawialnych, Polityką energetyczną Polski do 2030 r. oraz zapisami i działaniami Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

W związku z powyższym, w ramach realizacji Zadania, Wnioskodawca planuje ponieść wydatki na usługi w zakresie:

* opracowania Dokumentu, zawierającego ogólną strategię określającą cele strategiczne i szczegółowe, charakterystykę stanu istniejącego, identyfikację obszarów problemowych, aspekty organizacyjne i finansowe niezbędne do realizacji Zadania (struktury odpowiedzialne, koordynacja i kontrola realizacji Planu, budżet, źródła finansowania inwestycji, środki finansowe na monitoring i ocenę);

* przeprowadzenia inwentaryzacji emisji dwutlenku węgla oraz opracowania bilansu gazów cieplarnianych, a także podania ich wyników w Planie; zestawienia możliwych do zastosowania rozwiązań (katalog w poszczególnych rodzajach oddziaływania), technik i technologii wraz z ich analizą efektywności rzeczowej, energetycznej i ekologicznej oraz ekonomicznej, a także oceną realności zastosowania w warunkach rynku polskiego i lokalizacji Gminy;

* opracowania i przedstawienia w Planie rekomendowanych działań/zadań (inwestycyjne, modernizacyjne, oszczędnościowe i efektywnościowe oraz pozainwestycyjne) wraz z opisem, określeniem podmiotów odpowiedzialnych za realizację, harmonogramem oraz oszacowaniem kosztów i wskazaniem źródeł finansowania;

* określenia i przedstawienia w Planie przewidywanego efektu energetycznego i ekologicznego zaproponowanych działań/zadań;

* opracowania i przedstawienia w Planie harmonogramu rzeczowo-finansowego działań/zadań z uwzględnieniem możliwości uzyskania największego (niezbędnego) efektu ekologicznego i energetycznego;

* przeprowadzenia i przedstawienia w Planie analizy ryzyka uwzględniającej zagrożenia technologiczne, finansowe i organizacyjne wpływające na realizację działań/zadań;

* sporządzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko (dalej: SOOŚ); poddania Planu wraz z SOOŚ opiniowaniu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego lub uzyskania zgody na odstąpienie od przeprowadzenia procedury SOOŚ.

* przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących Planu wraz z SOOŚ (o ile SOOŚ będzie wymagana) poprzez przygotowanie pisemnego podsumowania zawierającego informacje, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski do Planu wraz z SOOŚ, zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa.

Ponoszone w związku z realizacją Zadania wydatki będą dokumentowane przez dostawców towarów wykonawców usług wystawianymi na Gminę fakturami VAT. Realizacja rzeczonego Zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca nie będzie pobierał jakichkolwiek opłat tytułem udostępniania Dokumentu.

Przeprowadzenie Zadania pozwoli na podjęcie dalszych działań/zadań, mających ostatecznie na celu przejście w gospodarkę niskoemisyjną (dalej: Dalsze działania). Wnioskodawca na chwilę obecną nie jest w stanie określić, jakie działania/zadania będą w tym zakresie podejmowane i z jakich środków zostaną one sfinansowane, gdyż te kwestie zasadniczo zostaną określone w Planie. Gmina nie wyklucza, iż w przypadku, gdyby przystąpiła w przyszłości do realizacji Dalszych działań, zainteresowane podmioty (tj. w szczególności mieszkańcy Gminy, działające na terenie Gminy przedsiębiorstwa) będą partycypowały w kosztach ich realizacji, wnosząc odpowiednie opłaty (stałe lub określone np. jako procentowy udział w całkowitych kosztach realizacji danego działania/zadania) na rachunek Gminy, każdorazowo na podstawie zawartych z Wnioskodawcą umów. W przypadku przystąpienia do realizacji Dalszych działań, Gmina zasadniczo planuje ubiegać się o ich dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w perspektywie 2014-2020.

Gmina pragnie jednakże w tym miejscu podkreślić, iż realizacja Zadania, tj. opracowanie Planu, nastąpi niezależnie od ewentualnie realizowanych w przyszłości Dalszych działań i sposobu ich finansowania. Sporządzenie Dokumentu oraz jego dalsze wykorzystanie nastąpi w ramach wypełniania przez Gminę zadań własnych w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sferach: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na realizację zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na realizację Zadania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji".

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego, proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków, przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5

- w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Jednocześnie, w świetle art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wobec powyższego, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, należy każdorazowo przeanalizować:

A. czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT zostały nabyte przez podatnika tego podatku,

B. czy, a jeśli tak - to w jakim zakresie - pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT, jak również,

C. czy w danej sytuacji nie są spełnione przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 przywołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionych powyżej przepisów wynika, iż jeżeli jednostka samorządu terytorialnego realizuje swoje zadania przy wykorzystaniu narzędzi i uprawnień nadanych im w drodze aktów prawnych, nie będzie ona podatnikiem VAT.

W przypadku natomiast, gdy dane zadanie jest realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o umowy cywilnoprawne, a więc na warunkach i w okolicznościach typowych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - jednostka taka będzie traktowana jako podatnik VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją Zadania, Gmina będzie wykonywała zadania nałożone na nią w drodze aktów prawnych, tym samym nie powinna zostać w tym zakresie uznana za podatnika VAT.

Gmina nie będzie przy tym pobierała jakichkolwiek opłat w związku z Zadaniem, w szczególności Plan nie będzie służył Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem udostępniania Dokumentu. Innymi słowy - Zadanie nie będzie służyło działalności zarobkowej Gminy. Tym samym wydatki na realizację Zadania nie będą ponoszone przez Wnioskodawcę, działającego w charakterze podatnika VAT.

Podkreślenia wymaga, iż przeprowadzenie Zadania jest konieczne do ewentualnej realizacji Dalszych działań, mających ostatecznie na celu przejście w gospodarkę niskoemisyjną. Wnioskodawca na chwilę obecną nie jest w stanie określić, jakie działania / zadania będą w tym zakresie podejmowane i z jakich środków zostaną one sfinansowane, gdyż te kwestie zasadniczo zostaną określone w Planie. Gmina nie wyklucza, iż w przypadku, gdyby przystąpiła w przyszłości do realizacji Dalszych działań, zainteresowane podmioty (tj, w szczególności mieszkańcy, działające na terenie Gminy przedsiębiorstwa) będą partycypowały w kosztach ich realizacji, wnosząc odpowiednie opłaty (stałe lub określone np. jako procentowy udział w całkowitych kosztach realizacji danego działania/zadania) na rachunek Gminy, każdorazowo na podstawie zawartych z Gminą umów. W takim przypadku jednakże, w opinii Wnioskodawcy, dopiero nakłady na konkretne Dalsze działania będą mogły zostać uznane za ponoszone przez Gminę w związku z prowadzoną przez nią działalnością w zakresie ich realizacji (kwestia ewentualnego opodatkowania czynności w zakresie Dalszych działań nie stanowi jednakże przedmiotu niniejszego zapytania).

Należy bowiem zaznaczyć, iż realizacja Zadania nastąpi niezależnie od przyjętego przez Wnioskodawcę sposobu finansowania i realizacji ewentualnych Dalszych działań. W szczególności bowiem celem Zadania nie jest umożliwienie Gminie prowadzenia działalności zarobkowej - Zadanie zostanie zrealizowane również w przypadku, w którym zainteresowane podmioty nie będą ponosić ciężaru finansowego w związku z ewentualnymi Dalszymi działaniami. W konsekwencji w analizowanej sytuacji nie zostanie spełniony pierwszy z warunków umożliwiających skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie uprawniona do dokonywania odliczeń VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Zadania.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, które zostały wydane w imieniu ministra właściwego do spraw finansów. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2015 r. o sygn. IPTPP2/4512-193/15-4/k.k. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, że skoro "Przedmiotem projektu jest opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy..., jako dokumentu, w którym przyjęte zostaną działania przyczyniające się do zwiększenia efektywności energetycznej, zmniejszenia emisji oraz wdrożenie nowych technologii. Plan gospodarki ma przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, zwiększenia udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych" to "W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadania nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, w interpretacji indywidualnej z dnia 29 maja 2015 r. sygn. IBPP2/443-382/15/RSz - odnosząc się do wydatków na realizację projektu w zakresie w szczególności opracowania planu gospodarki niskoemisyjnej, którego celem jest w szczególności uporządkowanie i organizacja działań podejmowanych przez gminę w celu poprawy jakości powietrza, dokonanie oceny stanu sytuacji w gminie w zakresie emisji gazów cieplarnianych wraz ze wskazaniem tendencji rozwojowych oraz dobór działań, które mogą zostać podjęte w przyszłości wraz ze wskazaniem ich źródeł finansowania" - wskazał, że "skoro Wnioskodawca będzie nabywał towary usługi związane z realizacją projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy i nie będzie osiągać żadnych przychodów, a efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej przepisów, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia w części lub w całości podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu".

Analogiczne stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zaprezentował - w odniesieniu do inwestycji w zakresie opracowania planu gospodarki niskoemisyjnej dla wnioskującego miasta - w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2015 r. o sygn. IBPP1/443-1160/14/AW, wskazując, że "skoro Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi związane z realizacją projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy i nie będzie ich wykorzystywał w ramach żadnych umów cywilnoprawnych, to stwierdzić należy, że nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z tym przepisem odliczenie przysługuje podatnikowi. Skoro więc Wnioskodawca będzie dokonywał zakupów na takie cele, w ramach których nie działa w ogóle w charakterze podatnika podatku VAT, to nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów.

Na uwagę zasługuje również stanowisko zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 28 października 2014 r. o sygn. ILPP1/443-796/14-3/AI, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, mając na uwadze, iż "Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu w zakresie opracowania planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług", zgodził się ze stanowiskiem wnioskującej gminy, że "Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu".

Gmina pragnie również wskazać na interpretację indywidualną z dnia 1 września 2015 r. o sygn. IPTPP1/4512-395/15-2/ŻR, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził w podobnej sprawie, że "skoro efekty realizowanego zadania nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę, to Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie/nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - realizacja zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca nie będzie pobierał jakichkolwiek opłat tytułem udostępniania Dokumentu. Sporządzenie Dokumentu oraz jego dalsze wykorzystanie nastąpi w ramach wypełniania przez Gminę zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 15 ustawy o samorządzie gminnym.

Zatem, skoro Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi związane z realizacją projektu w ramach zadań własnych, to zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie działa/nie będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku zadanie nie działa/nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...", ponieważ efekty przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl