0112-KDSL2-2.440.403.2023.3.DS - WIS USŁUGA – wykonanie usługi na przyjęciu weselnym - PKWiU 2015 - 90 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-2.440.403.2023.3.DS WIS USŁUGA – wykonanie usługi na przyjęciu weselnym - PKWiU 2015 - 90 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 4 grudnia 2023 r. (data wpływu 4 grudnia 2023 r.), uzupełnionego pismem z dnia 7 lutego 2023 r. (data wpływu 7 lutego 2024 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - wykonanie (...) na przyjęciu weselnym

Opis usługi: Działalność Wnioskodawcy polega na organizacji wydarzeń artystycznych na zamówienie. Wydarzenie artystyczne, którego dotyczy usługa polega na wykonaniu (...) na przyjęciu weselnym. W wydarzeniu tym bierze udział (...) Tematyką przedstawienia będą sceny inspirowane sytuacjami życia codziennego związane z tematyką imprezy - w tym przypadku przyjęcia weselnego. Jest to przedstawienie artystyczne, którego istotnym elementem jest improwizacja oraz wynikający z tego, co do zasady, niepowtarzalny charakter przedstawienia. Tematyka wydarzenia wskazywana jest przez organizatora przyjęcia weselnego. Scenariusz (...) musi zostać zaakceptowany przez organizatora wesela. Celem wykonania usługi jest uatrakcyjnienie przyjęcia weselnego oraz zorganizowanie dodatkowej formy rozrywki dla gości weselnych. Wnioskodawca ustala z organizatorem przyjęcia weselnego liczbę gości weselnych i na tej podstawie Wnioskodawca dokonuje kalkulacji wynagrodzenia stanowiącego iloczyn liczby gości oraz ceny biletu wstępu na wykonywaną przez (...) Organizator przyjęcia weselnego zleca Wnioskodawcy organizację Wydarzenia o określonej tematyce i nabywa wszystkie bilety wstępu na (...) dla określonej liczby gości weselnych. Wnioskodawca nie sprzedaje biletów wstępu na (...) pojedynczym uczestnikom.

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 90

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

Zastrzeżenie: Wskazuje się, że niniejsza WIS ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy usługa ta nie jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43-81 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ustawy, czego weryfikacja pozostaje również poza zakresem postępowania w sprawie wydania WIS. W zakresie ustalenia, czy do usługi objętej niniejszą WIS, ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca może zwrócić się z odrębnym wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2023 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 7 lutego 2024 r. poprzez doprecyzowanie opisu usługi oraz przesłanie dokumentu.

W treści wniosku przedstawiono następujący opis usługi

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej także jako: "Spółka") i posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy.

Przedmiotem działalności Spółki jest działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (...).

Spółka jest agencją artystyczną, skupiającą wielu artystów, reprezentujących różne dziedziny sztuki (...)

Działalność Spółki polega na organizacji wydarzeń artystycznych na zamówienie. Zakres wydarzeń artystycznych organizowanych przez Spółkę obejmuje szeroki przedmiot i tematykę w obszarze dziedzin sztuki artystów współpracujących ze Spółką (...) (dalej: "Wydarzenie").

Każde Wydarzenie, w zależności od konkretnych okoliczności sprawy zorganizowane jest w ramach własnych zasobów Spółki (zaplecze/personel własny) lub przy udziale podwykonawców (np. konkretni artyści, z usług których Spółka korzysta na podstawie zawartych umów), w lokalizacji wskazanej przez klienta.

Wydarzenie artystyczne, którego dotyczy opisywana we wniosku usługa polega na wykonaniu (...) na przyjęciu weselnym. W wydarzeniu tym bierze udział (...) (jedna osoba). (...) Tematyką przedstawienia będą sceny inspirowane sytuacjami życia codziennego związane z tematyką imprezy - w tym przypadku przyjęcia weselnego. (...) Celem wykonania usługi jest uatrakcyjnienie przyjęcia weselnego oraz zorganizowanie dodatkowej formy rozrywki dla gości weselnych (beneficjentów usługi). Jednocześnie wskazany cel wykonania usługi jest tożsamy z oczekiwaniami nabywcy w odniesieniu do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi.

Tematyka wydarzenia wskazywana jest przez organizatora przyjęcia weselnego. Natomiast Wnioskodawca i (...) wzajemnie ustalają sposób jej realizacji, tj. scenariusz (...). Scenariusz (...) musi zostać zaakceptowany przez Organizatora wesela. Organizator przyjęcia weselnego w programie tego przyjęcia ustala odpowiedni czas, w którym wykonana zostanie (...).

W wydarzeniu artystycznym będą brali udział goście weselni przede wszystkim jako widzowie wykonywanej (...), ale również goście weselni, którzy wyrażą na to chęć będą mogli wziąć udział (...).

Realizacja wydarzenia artystycznego będzie przebiegała w sposób następujący. W pierwszej kolejności w celu wykonania (...) następuje ustalenie tematyki (...) z organizatorem wesela. Następnie Wnioskodawca ustala z organizatorem przyjęcia weselnego liczbę gości weselnych, tj. uczestników przyjęcia będących widzami (...). Na tej podstawie, tj. na podstawie podanej przez organizatora przyjęcia weselnego liczby gości, Wnioskodawca dokonuje kalkulacji wynagrodzenia stanowiącego iloczyn liczby gości oraz ceny biletu wstępu na wykonywaną przez (...). W ustalonym terminie przed dniem wykonania (...), tj. dniem przyjęcia weselnego, Wnioskodawca przekaże organizatorowi przyjęcia zbiorczo dokumenty stanowiące bilety wstępu dla zadeklarowanej przez organizatora przyjęcia liczby gości weselnych (widzów (...)). Jednocześnie po ustaleniu tematyki (...) z organizatorem przyjęcia weselnego, Wnioskodawca w porozumieniu z artystą, (...), który będzie wykonywał (...) ustala scenariusz (...). Wykonanie (...) składa się z jednego etapu (brak jest wyodrębnienia poszczególnych części). (...)

Przed wykonaniem (...) odbędzie się próba (bez udziału gości) w miejscu, w którym odbywa się przyjęcie weselne. Natomiast po wykonaniu (...) chętni goście weselni będą mogli wchodzić również w inne interakcje z (...) np. poprzez możliwość wykonania wspólnego pamiątkowego zdjęcia. Natomiast opisane czynności nie stanowią etapów wykonania (...) lub innego/kolejnego wydarzenia artystycznego stanowiącego opisywaną usługę lub inną usługę.

Spółka samodzielnie dokonuje sprzedaży biletów wstępu na Wydarzenie. Wnioskodawca każdorazowo będzie znał liczbę uczestników wydarzenia. Wynagrodzenie Spółki jak już to zostało wcześniej wspomniane stanowić będzie iloczyn liczby uczestników Wydarzenia oraz ceny biletu. Cena biletu jest uzależniona od specyfiki konkretnego Wydarzenia, tj. od takich czynników jak m.in. czas dokonania opłaty, charakter uczestnika, ilość dni, podczas których uczestnik będzie brał udział w Wydarzeniu, w przypadku Wydarzeń trwających więcej niż jeden dzień lub ilość części/etapów Wydarzenia, w których uczestnik będzie brał udział (w przypadku Wydarzeń, w których wyodrębnione zostaną poszczególne moduły). Sprzedaż biletów wstępu przez Spółkę będzie polegała na tym, że inicjator/organizator Wydarzenia zleci Spółce organizację Wydarzenia o określonej tematyce i nabędzie wszystkie bilety wstępu na (...) dla określonej liczby gości weselnych. Wnioskodawca nie sprzedaje biletów wstępu na (...) pojedynczym uczestnikom. Cena pojedynczego biletu wynika ze stosowanej przez Wnioskodawcę stawki ustalonej w oparciu o koszty własne, tj. związane z wynagrodzeniem (...) i marżę zysku. Rozliczenie wynagrodzenia za bilety wstępu nastąpi pomiędzy Spółką a inicjatorem/organizatorem Wydarzenia, przy czym Spółka nie posiada i nie będzie posiadała informacji o rozliczeniu wynagrodzenia za zakupione bilety wstępu w relacji inicjator/organizator Wydarzenia - uczestnik Wydarzenia.

Proponowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w zakresie stawki podatku.

Świadczona przez Spółkę usługa (bez względu na PKWiU) odpowiada wskazanym poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o VAT usługom kulturalnym i rozrywkowym w zakresie wstępu na widowiska artystyczne. W szczególności Wydarzenie ma charakter (i) artystyczny, bowiem jest związane z konkretną sztuką oraz artystą, a także (ii) jest widowiskiem bowiem odbywa się w obecności uczestników (patrzących). Ponadto jest to usługa "wstępu", gdyż Spółka dokonuje sprzedaży biletów, tj. co umożliwia określonej grupie uczestników udział w Wydarzeniu. Mając na uwadze powyższe, a w szczególności, że świadczona przez Spółkę usługa stanowi usługę wstępu na widowisko artystyczne (Wydarzenie), podlega ona opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a, i poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (bez względu na klasyfikację PKWiU).

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Jednocześnie z art. 42a ustawy o VAT wynika, że wiążąca informacja stawkowa (dalej: "WIS") jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi;

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.

Z powyższego wynika więc, że w sytuacji gdy stawka podatku od towarów i usług nie jest uzależniona od zakwalifikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB, PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) w odpowiednim przepisie ustawy o VAT lub pozycji załącznika do ustawy o VAT, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

W poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o VAT stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% VAT wskazano "bez względu na symbol PKWiU" - "Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1)

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2)

do obiektów kulturalnych").

Tym samym ustawodawca objął 8% stawką podatku VAT usługi wstępu, ale wyłącznie na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe oraz do obiektów kulturalnych.

Jednocześnie załącznik nr III Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: "Dyrektywa VAT") stanowiący wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których zastosować można stawki obniżone i zwolnienie z prawem do odliczenia VAT, wymienia w pkt nr 7 usługi wstępu na przedstawienia, do teatrów, cyrków, na targi, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na koncerty, do muzeów, ogrodów zoologicznych, kin, na wystawy oraz podobne imprezy i obiekty kulturalne lub dostęp do transmisji strumieniowej na żywo z tych imprez bądź wizyt lub obie te usługi.

Ponadto stosownie do art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: "Rozporządzenie") wynika, że usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w Dyrektywie 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

Powyższe rozumienie usługi wstępu wynikające z przepisów unijnych jest komplementarne z rozumieniem pojęcia "wstępu" w języku potocznym. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) "wstęp" oznacza "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Tym samym usługę, o której mowa w poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o VAT stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% należy rozumieć jako możliwość wejścia gdzieś, uczestniczenia w czymś, bez względu na formę biletu lub opłaty. Jednocześnie pojęcie "wstępu" powinno być utożsamione określone świadczenie typowe dla danej kategorii podmiotów lub obiektów, tj. w przypadku podmiotów takich jak Spółka lub podobnych możliwość obejrzenia programu artystycznego.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia widowiska artystycznego, o którym mowa w poz. 64 ww. załącznika do ustawy o VAT. Ponownie odwołując się do potocznego rozumienia tego wyrażenia wskazać należy w ślad za z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl), że "artystyczny" to "związany ze sztuką lub artystą". "Widowisko" z kolei definiowane jest jako "zdarzenie odbywające się w obecności patrzących".

Natomiast jak wynika z opisu usługi będącej przedmiotem WIS Spółka świadczy usługi związane z organizacją wydarzeń artystycznych (Wydarzenia). Podczas Wydarzenia uczestnicy biorący w nim udział mają możliwość obejrzenia artystów Spółki (tj. artystów stanowiących personel własny oraz podwykonawców) przedstawiających określony program artystyczny, a także wzięcia udziału w tym programie. Zasadniczy element usługi Spółki stanowi możliwość wzięcia udziału w programie artystycznym (Wydarzeniu), podczas którego uczestnik może obejrzeć i posłuchać artystów przedstawiających program, jak również (w zależności od programu) wziąć udział w programie (w charakterze gościa/ochotnika). Spółka dokonuje sprzedaży biletów wstępu na Wydarzenie.

Podsumowując podczas (...) gość weselny (beneficjent usługi wstępu opisanej we wniosku) będzie mógł przede wszystkim obejrzeć artystę (...), a także jeżeli wyrazi taką chęć wziąć udział w przedstawieniu (w sytuacji, gdy scenariusz przedstawienia będzie przewidywał w danym momencie udział publiczności (...)).

Mając na uwadze ww. opis usługi, wskazać należy, że - zdaniem Wnioskodawcy - odpowiada on wskazanym poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o VAT usługom kulturalnym i rozrywkowym w zakresie wstępu na widowiska artystyczne. W szczególności wskazać należy, że Wydarzenie ma charakter (i) artystyczny, bowiem jest związane z konkretną sztuką oraz artystą, a także (ii) jest widowiskiem bowiem odbywa się w obecności uczestników (patrzących). Ponadto jest to usługa "wstępu", gdyż Spółka dokonuje sprzedaży biletów, tj. co umożliwia określonej grupie uczestników udział w Wydarzeniu.

W przedmiocie stawki VAT, stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%. Niemniej stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Mając na uwadze powyższe, a w szczególności, że świadczona przez Spółkę usługa stanowi usługę wstępu na widowisko artystyczne (Wydarzenie) - w opinii wnioskodawcy - podlega ona opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i ust. 1a, i poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazuje, iż nie posiada opinii Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącej klasyfikacji statystycznej dla usługi będącej przedmiotem wniosku.

Pismem z dnia 31 stycznia 2024 r., znak 0112-KDSL2-2.440.403.2023.1.DS, organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o poniższe informacje:

1. Czy (...) zaprezentowana na przyjęciu weselnym może być wykorzystywana podczas innych wydarzeń/przyjęć, czy tylko na tym jednym przyjęciu weselnym, dla jednego, konkretnego organizatora?

2. Kto jest autorem scenariusza - (...), Wnioskodawca, inny podmiot - jaki?

3. Na podstawie jakiego tytułu prawnego (np. umowa o pracę, umowa o działo, inny) (...) współpracuje z Wnioskodawcą?

Ponadto, organ prosił o przesłanie:

a) Aktualnie obowiązującej umowy zawartej przez Wnioskodawcę na wykonanie usługi będącej przedmiotem wniosku lub wzór takiej umowy;

b) Scenariusza (...), o którym mowa we wniosku.

W odpowiedzi na ww. wezwanie Wnioskodawca wskazał co następuje:

(...) Jest to przedstawienie wykonywane w czasie rzeczywistym i jako takie wykonywane jest tylko na jedno przyjęcie, dla jednego, konkretnego organizatora. (...) charakter tego rodzaju przedstawienia artystycznego sprawia, ze (...) nie może być wykorzystywana podczas innych wydarzeń/przyjęć.

Scenariusz (...) nie jest spisany w formie planu działania, opisu fabuły itd. Zgodnie z opisem usługi Wnioskodawca oraz (...) wykonujący (...) ustalają jej scenariusz, w tym rozumieniu, że Wnioskodawca przekazuje (...) informacje o ustalonej z organizatorem przyjęcia tematyce (...), następnie (...) oraz Wnioskodawca ustalają odgrywane w związku z jej realizacją sceny tj. w zakresie, który pozostaje spójny z ustaloną z organizatorem przyjęcia tematyką tj. ustalają wyłącznie ogólny zakres fabuły (...). Natomiast sposób wykonania (...) i charakterystyka (...) stanowią autorskie działania (...) wykonującego (...). Ponownie podkreślić należy, że (...). Tym samym to (...) wykonujący (...), poprzez swoje autorskie wykonanie będzie decydował o sposobie realizacji fabuły (...).

(...) wykonujący (...) współpracuje z Wnioskodawcą na podstawie umowy o świadczenie usług.

Do ww. pisma Wnioskodawca dołączył (...).

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, postanowieniem z dnia 15 lutego 2024 r. nr 0112-KDSL2-2.440.403.2023.2.DS tutejszy organ wyznaczył Wnioskodawcy siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone Wnioskodawcy w dniu 29 lutego 2024 r.

W dniu 7 marca 2024 r. za pomocą skrzynki podawczej platformy ePAUP Krajowej Informacji Skarbowej wpłynęło pismo z dnia 7 marca 2024 r. stanowiące wypowiedzenie się Strony w zakresie zebranego materiału dowodowego.

W piśmie tym Wnioskodawca wypowiedział się w zakresie zebranego materiału dowodowego w następujący sposób:

"W ocenie Wnioskodawcy zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w tym na podstawie uzupełnień dokonanych przez Wnioskodawcę w odniesieniu do wezwań Organu wskazuje, iż świadczona przez Spółkę usługa stanowi usługę wstępu na widowisko artystyczne, a w tym zakresie podlega ona opodatkowaniu 8% stawką VAT. Opis usługi odpowiada wskazanym w poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy o VAT usługom kulturalnym i rozrywkowym w zakresie wstępu na widowiska artystyczne. Wydarzenie ma charakter (i) artystyczny, bowiem jest związane z konkretną sztuką oraz artystą, a także (ii) jest widowiskiem bowiem odbywa się w obecności uczestników (patrzących). Ponadto jest to usługa "wstępu", gdyż Spółka dokonuje sprzedaży biletów tj. co umożliwia określonej grupie uczestników udział w Wydarzeniu".

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Jak wynika z art. 42a ustawy - wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.

Zatem w przypadku, gdy stawka podatku od towarów i usług nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach usługi będącej przedmiotem wniosku świadczy on usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne.

W załączniku nr 3 do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), stanowiącym wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98, w poz. 7 wymieniony został wstęp na przedstawienia, do teatrów, cyrków, na targi, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na koncerty, do muzeów, ogrodów zoologicznych, kin, na wystawy oraz podobne imprezy i obiekty kulturalne.

Obowiązujący od dnia 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), wskazuje, że:

1) Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

2) Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a)

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b)

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c)

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3) Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Jak skazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku C-3/09 z dnia 18 marca 2010 r., Erotic Center BVBA przeciwko Belgische Staat, ECLI:EU:C:2010:149, pojęcie wstępu do kina należy tłumaczyć zgodnie ze zwyczajnym znaczeniem tych określeń (pkt 16). Trybunał w pkt 17 doprecyzował, że poszczególne wydarzenia i obiekty (...) łączy w szczególności to, że są one dostępne dla publiczności po uprzednim zapłaceniu za wstęp, co przyznaje ogółowi osób, które zapłaciły za wstęp, prawo do zbiorowego korzystania ze świadczeń kulturalnych i rozrywkowych właściwym tym wydarzeniom lub obiektom.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych obecnie stawką podatku w wysokości 8% wskazano m.in. - bez względu na symbol PKWiU:

- w poz. 64 - "Usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1) na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2) do obiektów kulturalnych".

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem "wstępu" należy rozumieć "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Zatem pod pojęciem "wstępu" w rozumieniu powołanej pozycji załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Wejścia (wstępu) nie można jednak kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak, np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej - możliwość tańczenia, na imprezę sportową - możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, "na siłownię" - możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego - możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zagadnienie związane z wykładnią analizowanych przepisów, w szczególności w odniesieniu do użytego w powołanych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy sformułowania "wyłącznie w zakresie wstępu" było wielokrotnie przedmiotem rozważań sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego. W orzecznictwie utrwalony został jednoznaczny pogląd, że w tym przypadku wykładnia pojęcia "wstęp" nie może ograniczać się wyłącznie do wejścia do obiektu lub na imprezę rozrywkową bez możliwości aktywnego uczestniczenia w zaoferowanej usłudze i korzystania z urządzeń potrzebnych do jej realizacji, stanowiłoby to bowiem niczym nieuzasadnione zawężenie tego pojęcia. Jak podkreślono, użyte przez ustawodawcę sformułowanie "usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" odnosi się do kart wstępu, stałych abonamentów lub biletów i innych form opłaty za umożliwienie zarówno biernego jak i aktywnego korzystania z rozrywki i rekreacji, w tym przystosowanych do tego sal, pomieszczeń oraz urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast określenie "wyłącznie w zakresie wstępu" należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi, które nie są związane z normalnym typowym użytkowaniem takiego obiektu, np. usługi restauracyjne na terenie sali sportowej, zakup napojów, odżywek, usługi osobistego/personalnego trenera - nie są objęte stawką obniżoną. Konsekwentnie podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT.

Jak wynika ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego:

- działalność Wnioskodawcy polega na organizacji wydarzeń artystycznych na zamówienie,

- tematyka wydarzenia wskazywana jest przez organizatora przyjęcia weselnego,

- celem wykonania usługi jest uatrakcyjnienie przyjęcia weselnego oraz zorganizowanie dodatkowej formy rozrywki dla gości weselnych,

- scenariusz (...) musi zostać zaakceptowany przez organizatora wesela,

- Wnioskodawca ustala z organizatorem przyjęcia weselnego liczbę gości weselnych,

- (...),

- organizator wydarzenia nabędzie wszystkie bilety wstępu na (...) dla określonej liczby gości weselnych,

- Wnioskodawca nie sprzedaje biletów wstępu na (...) pojedynczym uczestnikom,

- cena pojedynczego biletu wynika ze stosowanej przez Wnioskodawcę stawki ustalonej w oparciu o koszty własne, tj. związane z wynagrodzeniem (...) i marżę zysku,

- rozliczenie wynagrodzenia za bilety wstępu nastąpi pomiędzy Wnioskodawcą a inicjatorem/organizatorem Wydarzenia,

- każde wydarzenie zorganizowane jest w lokalizacji wskazanej przez klienta.

Jak wyjaśniono powyżej, pod pojęciem "wstępu" w rozumieniu powołanej pozycji załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, jednak wstępu nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (lokalu). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest także określone świadczenie (typowe dla danego obiektu), np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, a w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń.

W sprawie będącej przedmiotem analizy, przedstawienie artystyczne w postaci (...) jest realizowane przez Wnioskodawcę na zlecenie konkretnego organizatora konkretnego przyjęcia weselnego, który decyduje o tematyce przedstawienia i liczbie gości, którzy będą widzami spektaklu (choć goście - jeśli wyrażą taką chęć w trakcie spektaklu - mogą również wziąć udział w przedstawieniu poprzez odegranie określonej sceny, (...)). Widzowie wystawianej przez Wnioskodawcę (...) są zatem jednocześnie gośćmi przyjęcia weselnego organizowanego przez zleceniodawcę Wnioskodawcy. Wydarzenie nie odbywa się w miejscu/obiekcie przeznaczonym zasadniczo do wystawiania przedstawień artystycznych, ponieważ jest elementem rozrywkowym przyjęcia weselnego. Konsekwentnie, nie odbywa się w miejscu i czasie wyznaczonym przez Wnioskodawcę, ale w miejscu i czasie wskazanym przez organizatora przyjęcia weselnego. Wystawiana (...) - z uwagi na fakt, że jest wykonywana w związku z określonym przyjęciem weselnym, dotyczy tematycznie konkretnej pary nowożeńców - nie może być wykorzystywana przez Wnioskodawcę podczas innych wydarzeń/przyjęć. Każde wydarzenie zorganizowane jest w lokalizacji wskazanej przez klienta. Co ważne, Wnioskodawca nie sprzedaje poszczególnym widzom/uczestnikom wesela biletów wstępu na (...), wynagrodzenie za wykonanie przez Wnioskodawcę (...) zobowiązany jest uiścić Zleceniodawca - organizator przyjęcia weselnego. Wystawiona (...) jest tylko częścią wydarzenia zorganizowanego przez klienta. Z powyższych względów w analizowanym przypadku nie można przyjąć, że mamy do czynienia z "wstępem" na przedstawienie artystyczne w zamian z bilet w rozumieniu wskazanym wyżej.

W przedmiotowej sprawie nie występuje sytuacja, by goście weselni w zamian za zakupiony bilet nabywali prawo do obejrzenia/uczestnictwa w przedstawieniu. Przedstawienie jest elementem rozrywkowym wesela, w którym goście ci uczestniczą, a samo przedstawienie zostało zlecone do realizacji i wykonania przez organizatora wesela.

Fakt, że Wnioskodawca wylicza wynagrodzenie za wykonanie usługi, w ten sposób, że ustala cenę za "pojedynczy bilet" wg stawki ustalonej w oparciu o koszty własne (związane z wynagrodzeniem (...) i marżą zysku), a następnie mnoży liczbę uczestników wydarzenia (gości weselnych) przez cenę "pojedynczego biletu" (...) pozostaje bez znaczenia. Charakter świadczonej usługi, a przede wszystkim okoliczności jej świadczenia, w tym miejsce świadczenia (wskazane przez klienta), wskazują jednoznacznie, że w opisanym przypadku nie mamy do czynienia ze wstępem na widowisko artystyczne w rozumieniu poz. 64 załącznika nr 3 usługi.

W związku z brakiem możliwości zastosowania w przedmiotowej sprawie obniżonej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy oraz poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy, należy dokonać prawidłowej klasyfikacji statystycznej usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015, Sekcja R "Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne" obejmuje: - szeroki zakres usług kulturalnych, rozrywkowych i rekreacyjnych, włączając usługi świadczone przez artystów wykonawców, muzea, biblioteki i archiwa, usługi związane z grami losowymi i zakładami wzajemnymi, usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją.

Sekcja ta nie obejmuje:

- usług sprzedaży i organizowania wystaw świadczonych przez handlowe galerie sztuki, sklasyfikowanych w 47.00.69.0,

- usług agentów i agencji artystycznych, występujących w imieniu indywidualnych artystów, sklasyfikowanych w 74.90.20.0,

- usług wypożyczania książek, sklasyfikowanych w 77.29.19.0,

- usług agencji biletowych, sklasyfikowanych w 79.90.39.0,

- usług indywidualnych nauczycieli, zawodowych instruktorów sportowych, trenerów, sklasyfikowanych w 85.51.10.0.

W sekcji R zawarty jest m.in. dział 90 "Usługi kulturalne i rozrywkowe".

Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem 90 "Usługi kulturalne i rozrywkowe".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Natomiast stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Wykonywana przez Wnioskodawcę usługa spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 90 "Usługi kulturalne i rozrywkowe" i nie została wymieniona jako usługa, dla której ustawodawca w ustawie oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidział obniżoną stawkę podatku. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania tej usługi jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawczyni może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która zostanie wykonana w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- -podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi będącej przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla usługi lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl