0112-KDSL2-2.4012.16.2019.1.ZD - Ustalenie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-2.4012.16.2019.1.ZD Ustalenie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2019 r. (data wpływu 8 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (...) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego - Miastem na prawach powiatu w myśl art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511, z późn. zm.; dalej: UOSP). Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Do jej zadań należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 pkt 1 UOSP) oraz przeciwdziałania bezrobociu (art. 4 ust. 1 pkt 17 UOSP.).

Gmina realizuje projekt pn. " (...)" (dalej: Projekt). Celem Projektu jest wzmocnienie potencjału edukacyjnego czterech szkół podstawowych zlokalizowanych w (...), co znajdzie odzwierciedlenie we wzroście efektywności realizowanych programów edukacyjnych oraz efektywności i jakości nauczania w ww. szkołach.

Celem Projektu jest wzmocnienie, w zakresie zdiagnozowanych potrzeb, potencjału edukacyjnego 4 Szkół Podstawowych zlokalizowanych w (...), umożliwiającego wzrost efektywności realizowanych programów edukacyjnych oraz efektywności i jakości nauczania w ww. szkołach w okresie realizacji 2-letniego projektu edukacyjnego skutkującego podniesieniem o co najmniej 40% kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw niezbędnych na rynku pracy w zakresie przedmiotów przyrodniczych, matematyki, umiejętności pracy metodą eksperymentu, WebQuestów (...) uczestniczących w zajęciach, rozwojem kompetencji umiejętności zawodowych 30 nauczycieli (...) w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi (...) oraz zaawansowanego oprogramowania, nauczaniem z wykorzystaniem pracy metodą eksperymentu oraz WebQuestów w obszarze matematyki i przedmiotów przyrodniczych, na zajęciach wyrównawczych i rozwijających uzdolnienia uczniów. Cel zostanie osiągnięty od 1 września 2019 r. - 31 lipca 2021 r.

Pod względem zakresu realizacji Projekt składa się z dwóch elementów: I. (...) 2019-09-01 - 2021-07-31:

Kształtowanie i rozwijanie u U/U kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy w zakresie matematyki/fizyki/chemii/biologii/geografii - wyrównanie braków w wiedzy i kompetencji U/U, zachęcenie do nauki poprzez wykorzystanie narzędzi (...) (komputerowych gier dydaktycznych) oraz nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze skierowane do zainteresowanych U/U klas 5, 6, 7 SP realizowanych przez 2 lata (2019/2020 i 2020/2021) dla każdej grupy: XII.2019-V.2020 i X.2020-V.2021. Uczniowie rozpoczynają zajęcia w klasie 5 i 6 i kontynuują w klasie 6 i 7. Rekrutacja U/U, przygotowanie materiałów dydaktycznych i zaplanowanie harmonogramu - IX-XI.2019. Grupy 6-osobowe - 13 grup: 3gr. - SP (...), 4gr. - SP (...), 2gr - SP (...), 4 gr. - SP (...). Liczba grup wynika i jest tożsama z liczbą klas na podstawie zdiagnozowanego zapotrzebowania i zainteresowania U/U założono udział 78 U/U z klas objętych projektem. Z uwagi na podst. charakter wsparcia, bezpośrednio wzmacniający kompetencje i umiejętności niezbędne do zdania egzaminu końcowego po kl. 8, a we wcześniejszych klasach do przyswojenia materiału objęto wsparciem U/U, mających problemy z matematyką, biologią/geografią w klas 5 i 6 oraz matematyką/fizyką/chemią w klasach 7.

Zajęcia realizowane w 2 częściach:

1. Część A:

o techniki efektywnego przyswajania wiedzy (kompetencje uczenia się),

o techniki zapamiętywania, szybkiego uczenia się, wzbudzanie motywacji osiągnięć, czasem - ustalania priorytetów, oprac. planu działań;

2. Część B:

o wiadomości i umiejętności z podstawy programowej w SP z matematyki i biologii/geografii (w klasie 5 i 6) oraz matematyki i fizyki/chemii (klasa 7).

Zajęcia prowadzone będą w doposażonych w projekcie pracowniach matematycznych (z nowymi komputerami i programami do matematyki i dydaktycznymi grami komputerowymi do matematyki (cel: zainteresowanie zajęciami U/U z dużymi brakami i niechętnych do nauki tradycyjnymi metodami, mających trudności ze skupieniem się podczas lekcji prowadzonej w formie wykładu nauczyciela) oraz w doposażonej pracowni przedmiotów przyrodniczych z nowymi programami do nauki przedmiotów przyrodniczych i nowymi pomocami dydaktycznymi do prowadzenia zajęć.

Liczba godzin zajęć (h) i zakres są dostosowane do zdiagnozowanych braków i średnich ocen z matematyki, biologii, geografii, fizyki i chemii aktualnych klas IV, V SP, które będą objęte projektem w 2019/2020 i 2020/2021. Łącznie 80h/grupa (część A i B):

* 2019-2020 - 40 h/grupa,

* 2020-2021 - 40 h/grupa

Zakres materiału obejmuje zdiagnozowane braki kompetencyjne U/U SP - m.in.:

1. Matematyka:

o ułamki zwykłe i dziesiętne,

o działania na liczbach całkowitych,

o procenty,

o równania,

o właściwości figur geometrycznych.

2. Biologia/Geografia:

o praca na modelach biologicznych,

o praca z wykorzystaniem globusów, kompasu, obliczanie skali, itp.

3. Chemia:

o doświadczenia zilustrowane schematem,

o reakcje strącenie (sole),

o budowa i reakcje zw. organicznych.

4. Fizyka:

o optyka,

o mechanika,

o elektrostatyka.

Zajęcia na terenie szkoły, w tygodniu w godz. popołudniowych, dostosowane do planu lekcji U/U. Szczegółowy harmonogram ustalany dla każdej grupy indywidualnie z uwzględnieniem rozkładu lekcji (śr. 1-2h/tydzień na grupę - optymalne do realizacji, harmonogram uwzględnia uczestniczenie U/U w innych zajęciach w projektowych i zajęciach pozalekcyjnych poza proj.). W ramach wszystkich (...) U/U otrzymują zestaw szkoleniowy (teczka, notes, długopis) oraz założono wydruk materiałów szkoleniowych i zakup artykułów do zajęć.

II. (...) 2020-09-01 - 2021-07-31.

Celem zajęć jest kształtowanie i rozwijanie u U/U kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej z matematyki, przedmiotów przyrodniczych, fizyki/chemii. Zajęcia dla zainteresowanych U/U z objętych projektem klas SP, realizowane w drugim roku proj.: XI.2020-V.2021. U/U stworzą Zespoły Doświadczalne (ZD) - 5-os. złożone z U/U z równoległych klas 6 i 7 (łącznie 8 zespołów). ZD pracują samodzielnie, ale pod kontrolą N, w pracowniach przedmiotów przyrodniczych i pracowni matematycznej. Łącznie 60h/ZD (zajęcia w blokach 2-h, śr. raz w tygodniu na ZD) - optymalne do realizacji zajęć na terenie szkoły w tygodniu w godzinach popołudniowych, dostosowanie harmonogramu do planu lekcji).

Zajęcia w formie projektów edukacyjnych, jako projekt łączący wiadomości i umiejętności z przedmiotów przyrodniczych i matematyki. Prowadzone w oparciu o metodę eksperymentu problemowego najbardziej angażującą U/U (Ż: Specyfikacja metod prowadzenia zajęć do programu " (...)" - innowacyjny, interdyscyplinarny program ekologiczny realizowany metodą projektu edukacyjnego - projekt innowacyjny, pozytywnie walidowany w (...) - kryterium premiujące) oraz wykorzystaniem WebQuestów (narzędzie i metoda wypracowana w projekcie (...), ucząca efektywnego korzystania z Internetu jako źródła informacji). Metoda Eksperymentu zakłada na ZD przemyślenie wybranego problemu, jego sformułowanie, określenie celów, hipotez, zaproponowanie doświadczalnego zweryfikowania hipotezy, technik wykonania obserwacji, doświadczeń i pomiarów, tworzenie szczegółowych procedurę instrukcji wykonawczych (planu pracy). ZD będą korzystać z informacji/wiedzy i rozwijać kompetencje kluczowe z różnych dziedzin, zgodnie z opracowanym scenariuszem projektowym w formie WebQuestów. U/U pod kontrolą N przeprowadzą doświadczenia, ocenią efekty eksperymentu, zweryfikują hipotezę i opracują wyniki. Zadaniem N jest stymulowanie pytań i motywowanie U/U do samodzielnych poszukiwań wykorzystując Internet. U/U pracujący - uczący się w warunkach laboratoryjnych stają się badaczami i zdobywają wiedzę przez doświadczenie określonych sytuacji przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii - forma atrakcyjna dla U/U. Zajęcia wymuszą na ZD łączenie różnych dziedzin nauki, wykorzystania wiedzy w sposób użyteczny rozwiązywania problemów, współpracy w grupie itd. Zajęcia będą mieć formę etapową - 10 zadań/problemów do rozwiązania, prowadzących do opracowania finalnego rozwiązania. Efektem zajęć będzie prezentacja przez ZD wyników eksperymentów opracowanych na podstawie instrukcji z WebQuestów. Prezentacja wyników na stronie www. szkoły i/lub na stoisku szkoły podczas Dni Miasta (V-VII.2021).

W pierwszym roku szkol. w ramach zadania w szkołach zostaną doposażone pracownie matematyczne (wykorzystywane w (...) i (...)) oraz pracownia przedmiotów przyrodniczych (wykorzystywana w (...) i (...)). Z ww. pracowni będą korzystać przez min. 3 lata po zakończeniu proj. (trwałość). Wyposażenie pracowni założone na podstawie zdiagnozowanego zapotrzebowania SP z uwzględnieniem inwentaryzacji posiadanego wyposażenia i niezbędne do realizacji zajęć w (...) i (...) (opis wyposażenia w budżecie). Zajęcia poprzedzone szkoleniami dla N (IX-XII.2019):

* z technologii inform. i komunikacyjnych -14 N (16h),

* z Metody Eksperymentu z wykorzystaniem WebQuestów -16 N (24h).

W ramach realizacji Projektu Gmina dokona zakupu:

* wyposażenia pracowni matematycznych w 4 szkołach w laptopy - 80 sztuk,

* wyposażenia nauczycieli w 4 szkołach w zestawy laptopów wraz z myszą i oprogramowaniem - szt. 4,

* wyposażenia pracowni przyrodniczej w 4 szkołach w tablety dla uczniów - 84 szt.

* wyposażenia pracowni przyrodniczej w 4 szkołach w zestawy do nauki biologii - każdy zestaw składa się z następujących elementów:

1.

model szkieletu człowieka na podstawie, z zaznaczonymi elementami mięśni - 1 szt.,

2.

model budowy serca człowieka i naczyń zmienionych chorobowo - 1 szt.,

3.

model tułowia ludzkiego z głową - 1 szt.,

* wyposażenia pracowni fizyki w 4 szkołach w zestaw: ława optyczna z pełnym wyposażeniem - 1 szt.,

* modelu sejsmografu - 1 szt.,

* zestawu "Proste obwody elektryczne z multimetrem" - 1 komplet,

* zestawu wprowadzającego do optyki - uczniowski - 2 komplety,

* programu do nauki fizyki - 20 zestawów,

* zestawu do nauki fizyki i geografii:

1.

energia odnawialna wody-wiatru-Słońca - model demonstracyjny - 1 szt.,

2. Słońce, Ziemia i Księżyc w ruchu - model IV (tellurium) - 1 szt., 3. obieg wody w przyrodzie - model-symulator - 1 szt.

Całkowita wartość Projektu wynosi (...) zł, przy czym Gmina uzyskała dofinansowanie w kwocie (...) zł.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo odliczyć lub w jakikolwiek inny sposób odzyskać podatek VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o VAT nie ma on prawa odliczyć lub w jakikolwiek inny sposób odzyskać podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wskazuje, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Projekt stanowi realizację zadań Gminy nałożonych na nią odrębnymi ustawami. Nie ma on związku z prowadzoną prze Gminę działalnością gospodarczą oraz nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym, Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa odliczyć lub w jakikolwiek inny sposób odzyskać podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), w miastach powyżej 100 000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Dotyczy to również miast, w których do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy prezydent miasta był organem wykonawczo-zarządzającym.

Natomiast stosownie do treści art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511, z późn. zm.), prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100 000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Na podstawie art. 92 ust. 2 cyt. ustawy, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 17 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej i przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca ma wątpliwości w zakresie możliwości odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje/nie będzie występował. Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje/będzie realizowała opisany projekt w ramach nałożonych na nią ustawowo zadań własnych. Ponadto, w analizowanym przypadku - jak wskazała Gmina - towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma/nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją zadania pn. " (...)", Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są/nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa/nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a nabyte towary i usługi w celu realizacji ww. zadania nie służą/nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl