0112-KDSL2-1.440.61.2024.5.MW - WIS USŁUGA - wykonanie projektu aranżacji wnętrza w programie stworzonego przez projektanta zatrudnionego na podstawie umowy o dzieło wraz z udzieleniem licencji - PKWiU 2015 - 74 - stawka 23% VAT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-1.440.61.2024.5.MW WIS USŁUGA - wykonanie projektu aranżacji wnętrza w programie stworzonego przez projektanta zatrudnionego na podstawie umowy o dzieło wraz z udzieleniem licencji - PKWiU 2015 - 74 - stawka 23% VAT

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 24 stycznia 2024 r. (data wpływu 31 stycznia 2024 r.), uzupełnionego pismami: z dnia 10 kwietnia 2024 r. (data wpływu 10 kwietnia 2024 r.), z dnia 11 kwietnia 2024 r. (data wpływu 11 kwietnia 2024 r.), z dnia 12 kwietnia 2024 r. (data wpływu 12 kwietnia 2024 r.) oraz z dnia 22 kwietnia 2024 r. (data wpływu 23 kwietnia 2024 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - wykonanie projektu aranżacji wnętrza w programie (...) stworzonego przez projektanta zatrudnionego na podstawie umowy o dzieło wraz z udzieleniem licencji

Opis usługi: Wnioskodawczyni wykonuje projekty wnętrz na zlecenie inwestora indywidualnego. Jako główny projektant prowadzi wszystkie projekty, utrzymuje kontakt z klientem oraz określa wytyczne projektowe. W ramach ww.usługi wykonuje następujące czynności:

- rozmowa lub wymiana e-maili z potencjalnym odbiorcą w celu zebrania od niego informacji odnośnie preferencji i oczekiwań,

- etap przygotowania oferty na projekt wnętrza (w tym kosztorys),

- po akceptacji następuje przygotowanie umowy na projekt wnętrz,

- podpisanie umowy,

- wysłanie formularza z pytaniami szczegółowymi dotyczącymi wytycznych projektu,

- stworzenie tzw. "briefu" wytycznych projektowych,

- akceptacja briefu przez klienta,

- przygotowanie I etapu projektu - praca kreatywna wg indywidualnych wskazań klienta i pomysłu projektanta owocująca wstępną wizualizacją,

- omówienie I etapu projektu z klientem (on line, bądź osobiście),

- naniesienie ewentualnych poprawek do wytycznych projektowych do II etapu projektu,

- akceptacja przez klienta,

- przygotowanie II etapu projektu - praca kreatywna wg indywidualnych wskazań klienta i pomysłu projektanta owocująca ostateczną wizualizacją,

- przygotowanie dokumentacji technicznej projektu (rysunki techniczne dla ekipy budowlanej, remontowej, stolarzy itp.).

Wnioskodawczyni współpracuje z innymi projektantami przy wykonywaniu konkretnego zlecenia. Zawiera z nimi umowy o dzieło. Projektanci mają tworzony adres e-mail do kontaktu z klientem w domenie będącej własnością Wnioskodawczyni, natomiast nie są wyposażani w żadne dodatkowe narzędzia pracy. Projektują na własnym sprzęcie i własnym oprogramowaniu. Przygotowane przez projektantów wizualizacje i rysunki techniczne podlegają akceptacji przez Wnioskodawczynię. Do zakresu czynności projektantów należy wykonanie bryły 3D obiektu, przygotowanie wizualizacji na podstawie wytycznych Wnioskodawczyni (pomysłu projektowego) i pod jej nadzorem, przygotowanie dokumentacji technicznej oraz uzupełnienie produktów w kosztorysie. Zawarta umowa o dzieło przenosi na Wnioskodawczynię prawa autorskie, jest ona autorem koncepcji w każdorazowo zleconym podwykonawcy projekcie, nadzoruje i koryguje wykonanie. Projekt jest następnie, zgodnie z zawieraną umową, sprzedawany konkretnemu klientowi przez Studio Projektowe Wnioskodawczyni wraz z udzieleniem licencji.

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 74

Stawka podatku od towarów i usług: 23%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2024 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono: w dniu 10 kwietnia 2024 r. o podpis pod formularzem i o informację, że Wnioskodawczyni udzieliła zgodę na doręczenia elektroniczne, w dniu 11 kwietnia 2024 r. o pełnomocnictwo i opłatę od pełnomocnictwa, w dniu 12 kwietnia 2024 r. o sprostowanie pomyłki oraz w dniu 23 kwietnia 2024 r. o doprecyzowanie opisu usługi oraz stosowne dokumenty.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi

Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym, opodatkowanym w Polsce od całości osiąganych przez siebie dochodów. Prowadzi działalność gospodarczą, z tytułu której zarejestrowana jest do rejestru czynnych podatników VAT począwszy od dnia 31 stycznia 2016 r. Jest także przedstawicielem wolnego zawodu, posiada dyplom (...). W ramach działalności gospodarczej osiąga przychody z projektowania wnętrz wg klasyfikacji PKWiU sklasyfikowane wg kodu 74.10.11.0.

Studio projektowe Wnioskodawczyni wykonuje projekty wnętrz, głównie na potrzeby osób fizycznych, ale także dla przedsiębiorców na cele działalności gospodarczej. Projekty dotyczą głównie inwestycji prowadzonych na terenie kraju, ale zdarza się, że dotyczą inwestycji prowadzonych poza granicami kraju, zawsze jednak na terenie Unii Europejskiej.

Wszystkie projekty jako główny projektant prowadzi Wnioskodawczyni, co oznacza, że ona utrzymuje kontakt z klientem i określa wytyczne projektowe, zawiera jednak umowy o dzieło z projektantami. Projektanci mają tworzony adres e-mail do kontaktu z klientem w domenie będącej własnością Wnioskodawczyni, natomiast nie są wyposażani w żadne dodatkowe narzędzia pracy. Projektują na własnym sprzęcie i własnym oprogramowaniu, przygotowane przez projektantów wizualizacje i rysunki techniczne podlegają akceptacji Wnioskodawczyni. Umowa o dzieło przenosi na Wnioskodawczynię prawa autorskie. Usługa projektowa nie jest w żadnym wypadku wykonywana przez podwykonującego projektanta w ramach obowiązku pracowniczego. Projekt jest następnie sprzedawany konkretnemu klientowi przez Studio Projektowe Wnioskodawczyni wraz z przeniesieniem praw autorskich.

Wątpliwość odnośnie uprawnienia do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług dotyczy właśnie współpracy z innymi projektantami przy wykonywaniu konkretnego zlecenia. Wnioskodawczyni jest autorem koncepcji w każdorazowo zleconym podwykonawcy projekcie, nadzoruje i koryguje wykonanie, nie wiąże jej z żadnym z podwykonującym zlecenie projektantów stosunek pracy, a zawierana z nimi umowa przewiduje przeniesienie na Wnioskodawczynię praw autorskich.

W dniu 23 kwietnia 2024 r. Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek o następujące informacje:

1. Usługa dotyczy projektów wnętrz domów i mieszkań. Jest to kompleksowa usługa projektu wnętrza wykonana w programie (...), przedstawiona za pomocą wizualizacji fotorealistycznych oraz dokumentacji technicznej.

2. Katalog wykonywanych czynności:

- rozmowa lub wymiana e-maili z potencjalnym odbiorcą w celu zebrania od niego informacji odnośnie preferencji i oczekiwań,

- etap przygotowania oferty na projekt wnętrza (w tym kosztorys),

- po akceptacji następuje przygotowanie umowy na projekt wnętrz,

- podpisanie umowy,

- wysłanie formularza z pytaniami szczegółowymi dotyczącymi wytycznych projektu,

- stworzenie tzw "briefu" wytycznych projektowych,

- akceptacja briefu przez klienta,

- przygotowanie I etapu projektu - praca kreatywna wg indywidualnych wskazań klienta i pomysłu projektanta owocująca wstępną wizualizacją,

- omówienie I etapu projektu z klientem (on line, bądź osobiście),

- naniesienie ewentualnych poprawek do wytycznych projektowych do II etapu projektu,

- akceptacja przez klienta,

- przygotowanie II etapu projektu - praca kreatywna wg indywidualnych wskazań klienta i pomysłu projektanta owocująca ostateczną wizualizacją,

- przygotowanie dokumentacji technicznej projektu (rysunki techniczne dla ekipy budowlanej, remontowej, stolarzy itp.).

3. W opinii Wnioskodawcy usługa wykonywana jest jako utwór w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne.

Wnioskodawca jest przedstawicielem wolnego zawodu, posiada dyplom (...).

4. Każdy projekt jest inny, oryginalnie tworzony do każdorazowo tworzonych wytycznych projektowych, uwzględniających konkretne wnętrze, jego rozmiary, rozkład oraz potrzeby konkretnego zamawiającego, w tym zakres projektu, budżet zamawiającego. Każdy projekt nosi indywidualny, niepowtarzalny charakter.

5. Każdy projekt wykonywany przez studio Wnioskodawcy jest tworzony indywidualnie, bez powielania szablonowych rozwiązań, z wykorzystaniem indywidualnych materiałów wg wytycznych projektowych. Wnioskodawca nie korzysta z żadnych schematów czy kalek pozwalających na powielenie stosowanych rozwiązań.

6. Nie jest możliwe sporządzenie w przyszłości takiego samego projektu przez inną osobę/zespół osób. Każdy projekt jest wypadkową indywidualnego zapotrzebowania zamawiającego i indywidualnie skierowanej odpowiedzi kreacyjnej studia prowadzonego przez Wnioskodawcę.

7. Wnioskodawca ma pełną swobodę w kształtowaniu ostatecznego projektu, w zakresie opracowanych wcześniej wytycznych.

8. Wnioskodawca świadczy usługę na zlecenie inwestora indywidualnego.

9. Wynagrodzenie Wnioskodawcy spełnia słownikową definicję honorarium, przytoczoną w wezwaniu. Przedmiotem umowy jest wykonanie dzieła i udzielenie licencji na korzystanie z niego za wynagrodzeniem.

10. Zakres czynności projektantów współpracujących z Wnioskodawcą:

- wykonanie bryły 3D obiektu, który ma być zaprojektowany,

- przygotowanie wizualizacji na podstawie wytycznych Wnioskodawcy (pomysłu projektowego) i pod nadzorem Wnioskodawcy,

- przygotowanie dokumentacji technicznej,

- uzupełnienie produktów w kosztorysie.

Do ww. uzupełnienia Wnioskodawczyni dołączyła (...).

(...).

W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, w postanowieniu z dnia 6 maja 2024 r. nr 0112-KDSL2-1.440.61.2024.4.MW tutejszy organ wyznaczył Wnioskodawczyni siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w zakresie zebranego w sprawie materiału dowodowego. Postanowienie zostało skutecznie doręczone w dniu 7 maja 2024 r. Pismem z dnia 7 maja 2024 r. Wnioskodawczyni w odpowiedzi na powyższe postanowienie poinformowała, że rezygnuje z prawa do zapoznania się z materiałem dowodowym.

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej "WIS", jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)

opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)

klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:

a)

określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)

stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie - w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)

stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w przypadku gdy stawka podatku od towarów i usług nie jest uzależniona od zaklasyfikowania danego towaru lub usługi do odpowiedniej klasyfikacji (CN, PKOB lub PKWiU), ale od spełnienia definicji (opisu) zawartej w odpowiednim przepisie ustawy lub pozycji załącznika do ustawy, przedmiotem postępowania w zakresie wydania WIS jest ustalenie, czy opisany towar lub usługa spełnia wymogi wskazane przez ustawodawcę w tym opisie.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 63 wskazano, bez względu na symbol PKWiU "Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2509) wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania".

Preferencyjna stawka podatku dla usług wymienionych w pozycji 63 załącznika nr 3 do ustawy ma charakter podmiotowy, co oznacza, że preferencyjnej stawce podlegają usługi wykonywane przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów wykonujących te usługi.

Ustawa nie zawiera wprost definicji "twórcy", zaś pozycja 63 załącznika nr 3 do ustawy wskazuje, że pojęcie "twórcy" należy przyjąć w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności, przedmiotem prawa autorskiego - w myśl art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - są utwory:

1)

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2)

plastyczne;

3)

fotograficzne;

4)

lutnicze;

5)

wzornictwa przemysłowego;

6)

architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7)

muzyczne i słowno-muzyczne;

8)

sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9)

audiowizualne (w tym filmowe).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.

Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

* mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),

* stanowić przejaw działalności twórczej,

* posiadać indywidualny charakter.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Twórcy przysługują autorskie prawa osobiste. Z przepisu art. 16 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika, że jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do:

1)

autorstwa utworu;

2)

oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo;

3)

nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania;

4)

decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności;

5)

nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

Twórcy, zgodnie z przywołanym art. 16 ustawy o prawie autorskim przysługują autorskie prawa osobiste obejmujące przede wszystkim prawo autora do wiązania z dziełem jego nazwiska. Prawo to nigdy nie wygasa i jest, z natury rzeczy, niezbywalne, nie można się go zrzec ani przenieść na inną osobę. W ramach ochrony dóbr osobistych autor ma prawo do przedstawienia utworu pod pseudonimem lub anonimowo. Można więc powiedzieć, że autorskie prawa osobiste chronią pewien "intelektualny" związek twórcy z dziełem.

Natomiast w art. 17 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określono zakres autorskich praw majątkowych. Przepis ten stanowi, że jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Należy podkreślić, że autorskie prawa majątkowe mogą przysługiwać w niektórych przypadkach także innym podmiotom niż twórca.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:

1)

autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy;

2)

nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej.

Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej "licencją", obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione (art. 41 ust. 2 ww. ustawy).

Zatem w myśl przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autorskie prawa majątkowe do utworu mogą przejść na inne osoby na podstawie umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub na podstawie umowy o korzystanie z utworu, zwanej licencją.

Wskazać należy, iż Wnioskodawczyni zlecając projektantowi wykonanie projektu wnętrz, może nabyć jedynie prawa majątkowe do projektu stworzonego przez projektanta na podstawie zawartej umowy o dzieło. Nie oznacza to jednak, że w ten sposób Wnioskodawczyni stała się twórcą tego projektu (utworu). Przede wszystkim, nie przysługują jej autorskie prawa osobiste, a w szczególności - prawo do autorstwa utworu.

Zauważyć również należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia "honorarium", zatem można wyjaśnić jego znaczenie posługując się Słownikiem Języka Polskiego (Słownik Współczesnego Języka Polskiego, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 1996, str. 309), według którego "honorarium to wynagrodzenie za pracę w wolnych zawodach"; ustawa ta nie definiuje także pojęcia "wolnego zawodu". Nie oznacza to jednak, że wynagrodzenie otrzymane z tytułu przeniesienia majątkowych praw autorskich do utworu, nie stanowi wynagrodzenia za pracę w wolnym zawodzie o charakterze honorarium, a wynagrodzenia za wykonaną pracę nie można utożsamiać z zapłatą za usługę wykonaną w ramach działalności gospodarczej.

Dokonując językowej wykładni pojęcia twórca należy wskazać, że jest to ktoś kto stworzył dany utwór. Wykonał go w sposób fizyczny. Jego działanie spowodowało powstanie utworu. Osoba, która miała pomysł wykonania utworu i własną pracą o artystycznym charakterze wykonała utwór. Utwór zaś jest wynikiem oryginalnej twórczej pracy człowieka. Według Słownika Języka Polskiego Wydawnictwa PWN (wyd. internetowe www.sjp.pwn.pl) twórca to: osoba, która coś tworzy, zwłaszcza w dziedzinie sztuki lub osoba, która jest sprawcą czegoś.

Według Słownika Języka Polskiego T. 7-/ułożony pod red. Jana Karłowicza, Adama Kryńskiego i Władysława Niedźwiedzkiego/ twórca to ten co utworzył, autor, sprawca, wynalazca. Tylko człowiek może być stwórcą. Twórcą zwiemy człowieka, autora jakiegoś dzieła. Według Małego Słownika Języka Polskiego (Wyd. Naukowe; PWN, Warszawa 1997 str. 962) twórca to ten kto coś tworzy, np.: twórca wielu dzieł sztuki. Według Słownika Współczesnego Języka Polskiego (Wyd. Wilga; Warszawa 1996 str. 1161) twórca to osoba która tworzy, stworzyła coś, autor.

Tak więc tylko osoba (kilka osób), która własnym działaniem lub wraz z innymi osobami wykonała lub współwykonała utwór może korzystać z tytułu jego twórcy, w tym być w posiadaniu autorskich praw osobistych do utworu. Podmiot nabywający od twórcy prawa majątkowe nie staje się twórcą utworu i nie nabywa automatycznie praw osobistych do utworu (bo te są niezbywalne), nabywca może nabyć wyłącznie prawa majątkowe do utworu.

Na rozdzielenie znaczenia pojęć twórca i posiadacz autorskich praw majątkowych wskazuje również przepis art. 2 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Stanowi on, że rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu pierwotnego wygasły. (...) Wygaśnięcie autorskich praw majątkowych nie powoduje, że ten kto stworzył dzieło przestaje być jego twórcą. Można być twórcą dzieła pomimo, że prawa autorskie do jego utworu wygasły.

Wykładnia systemowa zewnętrzna oparta na zapisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w sposób jednoznaczny prowadzi więc do wniosku, że twórcą jest tylko i wyłącznie osoba (osoba fizyczna), która wykonała dany utwór sama lub z udziałem innych współtwórców. Podmiot, który nabywa te prawa majątkowe do utworu nie jest jego twórcą. Pojęcia tego nie można więc rozszerzać i przypisywać jednostce, która na przykład tylko nabyła autorskie prawa majątkowe do danego utworu od osoby, która osobiście go stworzyła.

Podsumowując, tylko osoba (kilka osób), która własnym działaniem lub wraz z innymi osobami wykonała lub współwykonała utwór może korzystać z tytułu jego twórcy. Podmiot nabywający od twórcy autorskie prawa majątkowe do utworu, nie stanie się w ten sposób jego twórcą. Twórcy przysługują bowiem autorskie prawa osobiste (art. 16 ustawy o prawie autorskim) i majątkowe (art. 17 ustawy o prawie autorskim). Autorskie prawa osobiste są niezbywalne. Fakt przeniesienia autorskich praw majątkowych nie ma znaczenia dla określenia osoby twórcy (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 17 września 2013 r., sygn. akt I SA/Rz 598/13).

Odnosząc powyższe do rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że Wnioskodawczyni jako główny projektant prowadzi wszystkie projekty, utrzymuje kontakt z klientem i określa wytyczne projektowe. Współpracuje z innymi projektantami przy wykonywaniu konkretnego zlecenia. Zawiera z nimi umowy o dzieło. Projektanci mają tworzony adres e-mail do kontaktu z klientem w domenie będącej własnością Wnioskodawczyni, natomiast nie są wyposażani w żadne dodatkowe narzędzia pracy. Projektują na własnym sprzęcie i własnym oprogramowaniu. Przygotowane przez projektantów wizualizacje i rysunki techniczne podlegają akceptacji Wnioskodawczyni. Do zakresu czynności projektantów współpracujących z Wnioskodawczynią należy wykonanie bryły 3D obiektu, przygotowanie wizualizacji na podstawie wytycznych Wnioskodawczyni (pomysłu projektowego) i pod jej nadzorem, przygotowanie dokumentacji technicznej oraz uzupełnienie produktów w kosztorysie. Zawarta umowa o dzieło przenosi na Wnioskodawczynię prawa autorskie, jest ona autorem koncepcji w każdorazowo zleconym podwykonawcy projekcie, nadzoruje i koryguje wykonanie. Projekt jest następnie, zgodnie z zawieraną umową, sprzedawany konkretnemu klientowi przez Studio Projektowe Wnioskodawczyni wraz z udzieleniem licencji.

W opinii Wnioskodawczyni przedmiotowa usługa wykonywana jest jako utwór w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wnioskodawczyni nie może zostać jednak uznana za "twórcę" w rozumieniu ww. ustawy, do którego odnosi się poz. 63 zał. nr 3 do ustawy. Tym samym warunek podmiotowości w rozpatrywanej sprawie nie jest spełniony. Wnioskodawczyni nie można bowiem przypisać w żadnej mierze cech twórcy, może ona nabyć jedynie autorskie prawa majątkowe do utworów stworzonych przez projektantów ale nie oznacza to jednak, że w ten sposób Wnioskodawczyni stanie się twórcą tego projektu. Przede wszystkim Wnioskodawczyni nie będą przysługiwać autorskie prawa osobiste, a w szczególności prawo do autorstwa utworu.

W związku z tym, że będąca przedmiotem wniosku usługa nie jest - wbrew twierdzeniom Wnioskodawczyni - usługą, o której mowa w poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy, należy dokonać jej prawidłowej klasyfikacji statystycznej.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z tytułem, Sekcja M Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje "USŁUGI PROFESJONALNE, NAUKOWE I TECHNICZNE".

Na podstawie wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) sekcja M obejmuje:

- usługi prawne,

- usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu,

- usługi doradztwa podatkowego,

- usługi firm centralnych (head offices),

- usługi doradztwa związane z zarządzaniem,

- usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne,

- usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

- usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych,

- usługi reklamowe,

- usługi badania rynku i opinii publicznej,

- usługi fotograficzne,

- usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych,

- usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne,

- pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane,

- usługi weterynaryjne.

Sekcja ta nie obejmuje:

- usług schronisk dla zwierząt gospodarskich, bez zapewnienia opieki weterynaryjnej, sklasyfikowanych w 01.62.10.0,

- usług strzyżenia owiec, sztucznego unasienniania, opieki nad stadem, wypasania cudzego inwentarza, trzebienia kogutów, czyszczenia kojców itp., sklasyfikowanych w 01.62.10.0,

- realizacji projektów budowlanych do sprzedaży, sklasyfikowanej w 41.00,

- wydawania map, atlasów i globusów, w formie drukowanej, sklasyfikowanego w 58.11.15.0 i 58.11.16.0,

- usług związanych z produkcją promocyjnych lub reklamowych filmów i nagrań wideo, sklasyfikowanych w 59.11.12.0,

- usług projektowania księgowych systemów informatycznych, sklasyfikowanych w 62.01.1,

- usług holdingów finansowych, sklasyfikowanych w 64.20.10.0,

- usług sporządzania list adresowych i obsługi poczty, sklasyfikowanych w 82.19.12.0,

- usług związanych z organizacją targów, wystaw i kongresów, sklasyfikowanych w 82.30.1,

- prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz prowadzenia państwowych ewidencji, sklasyfikowanego w 84.13.1,

- usług sądów i prokuratury, sklasyfikowanych w 84.23.11.0,

- usług schronisk dla zwierząt domowych, bez zapewnienia opieki weterynaryjnej, sklasyfikowanych w 96.09.11.0.

W sekcji M zawarty jest m.in. dział 74 "POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA". Stosownie do wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) dział ten obejmuje:

- usługi w zakresie specjalistycznego projektowania,

- usługi fotograficzne,

- usługi związane z tłumaczeniami,

- pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Natomiast w dziale 74 "POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA" znajduje się klasa 74.10 "USŁUGI W ZAKRESIE SPECJALISTYCZNEGO PROJEKTOWANIA".

Klasa 74.10 "USŁUGI W ZAKRESIE SPECJALISTYCZNEGO PROJEKTOWANIA" zawiera kategorię 74.10.1 "USŁUGI W ZAKRESIE SPECJALISTYCZNEGO PROJEKTOWANIA WNĘTRZ, PROJEKTOWANIA PRZEMYSŁOWEGO ITP".

Kategoria 74.10.1 "USŁUGI W ZAKRESIE SPECJALISTYCZNEGO PROJEKTOWANIA WNĘTRZ, PROJEKTOWANIA PRZEMYSŁOWEGO ITP" zawiera m.in. pozycję 74.10.11.0 "Usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji", która obejmuje:

- usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji, takie jak: planowanie i projektowanie przestrzeni wnętrz celem zaspokojenia fizycznych, estetycznych i funkcjonalnych potrzeb ludzi,

- rysowanie projektów dekoracji wnętrz,

- dekorowanie wnętrz.

Natomiast grupowanie to nie obejmuje: - usług projektowania architektonicznego, sklasyfikowanych w 71.11.

Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem analizy spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 74 "POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że - ponieważ Wnioskodawczyni nie może być uznana za twórcę w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - do świadczonej przez Wnioskodawczynię usługi nie ma zastosowania art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 63 załącznika nr 3 do ustawy, a tym samym nie ma zastosowania stawka VAT w wysokości 8%.

Opisana we wniosku usługa mieści się w dziale 74 PKWiU "POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA". Usługa ta nie została wymieniona jako usługa, dla której ustawodawca, w ustawie oraz w aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidział obniżoną stawkę podatku. Zatem, właściwą stawką dla opodatkowania tej usługi jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawczyni może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która zostanie wykonana w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi będącej przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że

- klasyfikacja usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla usługi lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwanej dalej "Ordynacją podatkową".

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: (KIS/SkrytkaESP albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl