0112-KDSL2-1.440.293.2024.1.SS - WIS - saperskie oczyszczanie terenu - PKWiU 2015 39.00.1 - 8%

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-1.440.293.2024.1.SS WIS - saperskie oczyszczanie terenu - PKWiU 2015 39.00.1 - 8%

WIĄŻĄCA INFORMACJA STAWKOWA (WIS)

Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 1 czerwca 2024 r. (data wpływu 1 czerwca 2024 r.), uzupełnionego pismami z dnia 24 i 28 czerwca 2024 r. (data wpływu 24 i 28 czerwca 2024 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.

Przedmiot wniosku: usługa - saperskie oczyszczanie terenu

Opis usługi: Wnioskodawca świadczy usługi saperskie oczyszczania terenu. Usługa obejmuje łącznie wykonanie następujących prac: stały nadzór saperski na wskazanym przez zlecającego terenie, w tym w szczególności wykrywanie przedmiotów niebezpiecznych w gruncie, ich zabezpieczeniu, podejmowaniu i przekazywaniu wojskowym jednostkom saperskim; dostarczenie i obsługa wykrywacza (np. ramowego) o parametrach umożliwiających zlokalizowanie koncentracji przedmiotów metalowych zalegających na głębokości minimum 2 metrów. Przedmiotowa usługa ma na celu wydobycie obiektów pochodzenia wojskowego takich jak miny, bomby, granaty moździerzowe itp., a następnie zutylizowanie ich metodą wybuchową. Podczas świadczenia usługi nie dochodzi do odzyskania materiału wybuchowego z wydobytych obiektów. Z przesłanej przez Wnioskodawcę umowy wynika, że znalezione materiały niebezpieczne zostają przez Wnioskodawcę zabezpieczone a następnie przekazywane wojskowym jednostkom saperskim, które dokonują ich zniszczenia. Obiekty ulegają całkowitemu zutylizowaniu. Po zakończonej usłudze Wnioskodawca wystawia atest czystości potwierdzający czystość terenu. Oczekiwaniem Zleceniodawców jest przekazanie im terenu oczyszczonego z przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego (potwierdzone wystawieniem atestu czystości) tak, aby teren był bezpieczny dla pracy ludzi i sprzętu. Oczyszczanie terenu wykonywane jest przed przystąpieniem do inwestycji (m.in. pogłębianie terenu, budowa dróg, budowa obiektów, jak również prace archeologiczne). Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie na podstawie wystawianych przez niego faktur. Faktury wystawiane są zgodnie z umową, po podpisaniu protokołu częściowego/końcowego.

Rozstrzygnięcie: PKWiU 2015 - 39.00.1

Stawka podatku od towarów i usług: 8%

Podstawa prawna: art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 36 załącznika nr 3 do ustawy

Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek w zakresie sklasyfikowania ww. usługi na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono w dniu 24 czerwca 2024 r. o podpisany elektronicznie formularz do wniosku WIS i umowę na wykonanie usługi oraz 28 czerwca 2024 r. o informację, że Wnioskodawca założył konto w e-Urzędzie Skarbowym i że została wyrażona zgoda na doręczenia elektroniczne.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis usługi

Wnioskodawca świadczy usługi saperskie oczyszczania terenu. Usługa obejmuje łącznie wykonanie następujących prac:

- stały nadzór saperski na wskazanym przez zlecającego terenie, w tym w szczególności wykrywanie przedmiotów niebezpiecznych w gruncie, ich zabezpieczeniu, podejmowaniu i przekazywaniu wojskowym jednostkom saperskim,

- dostarczenie i obsługa wykrywacza (np. ramowego) o parametrach umożliwiających zlokalizowanie koncentracji przedmiotów metalowych zalegających na głębokości minimum 2 metrów.

Usługi saperskie oczyszczania terenu świadczone są na rzecz uczelni publicznych w ramach prowadzonych przez te uczelnie prac archeologicznych, Państwowych Instytucji Kultury (np. muzea) oraz Urzędów, Lasów Państwowych, Prywatnych Instytucji, będących Wykonawcą dla wcześniej wymienionych Instytucji Państwowych (dalej łącznie jako: "Zleceniodawcy").

Usługi saperskie oczyszczania terenu wymagają specjalistycznej wiedzy oraz doświadczenia.

W ramach wykonywanych prac Wnioskodawca musi posiadać aktualne zaświadczenie (...) potwierdzające przygotowanie zawodowe do wykonania prac związanych z dostępem do materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego na samodzielnym stanowisku, w tym stanowisku nadzoru w zakresie prowadzenia prac z zakresu oczyszczania terenów z materiałów wybuchowych, w tym ich niszczenia przy użyciu materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego.

Usługa saperska oczyszczania terenu ma na celu wydobycie obiektów pochodzenia wojskowego takich jak miny, bomby, granaty moździerzowe itp., a następnie zutylizowanie ich metodą wybuchową. Podczas świadczenia usługi nie dochodzi do odzyskania materiału wybuchowego z wydobytych obiektów. Obiekty ulegają całkowitemu zutylizowaniu. Po zakończonej usłudze Wnioskodawca wystawia atest czystości potwierdzający czystość terenu.

Wnioskodawca pozyskuje zlecenia startując w przetargach ogłaszanych przez Zleceniodawców oraz składając oferty cenowe prywatnym firmom.

Do wykonywania prac na obszarze lądowym wykorzystywane są magnetometry i wykrywacze metali (ręczne i ramowe). Sprzęt wykorzystywany do świadczenia usługi jest własnością Wnioskodawcy.

Oczekiwaniem Zleceniodawców jest przekazanie im terenu oczyszczonego z przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego (potwierdzone wystawieniem atestu czystości) tak, aby teren był bezpieczny dla pracy ludzi i sprzętu. Oczyszczanie terenu wykonywane jest przed przystąpieniem do inwestycji (m.in. pogłębianie terenu, budowa dróg, budowa obiektów, jak również prace archeologiczne).

Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie na podstawie wystawianych przez niego faktur. Faktury wystawiane są zgodnie z umową, po podpisaniu protokołu częściowego/końcowego. Kalkulacja usługi obejmuje koszty związane z mobilizacją/demobilizacją sprzętu oraz pozostałe koszty związane z realizacją usługi.

Czy w takim zakresie prac Wnioskodawca może stosować preferencyjną stawkę podatkową w wysokości 8% (PKWiU 39.00.11.0)?

W dalszej części wniosku Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie wskazując, że usługa będąca przedmiotem wniosku spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych kategorią 39.00.1 "USŁUGI ZWIĄZANE Z ODKAŻANIEM I CZYSZCZENIEM".

Wniosek uzupełniono w dniu 24 czerwca 2024 r. poprzez przesłanie:

(...).

(...).

UZASADNIENIE klasyfikacji usługi

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.).

Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zawarte w ww. rozporządzeniu.

Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3).

Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) składa się z:

- niniejszych zasad metodycznych,

- uwag do poszczególnych sekcji,

- schematu klasyfikacji.

Natomiast schemat klasyfikacji - jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych - stanowi wykaz grupowań i obejmuje:

- symbole grupowań,

- nazwy grupowań.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:

- grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

- usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

- usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

Zgodnie z tytułem, Sekcja E Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje "USŁUGI DOSTARCZANIA WODY, ŚCIEKI I ODPADY ORAZ USŁUGI ZWIĄZANE Z ICH REKULTYWACJĄ".

Z wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wynika, że sekcja E obejmuje:

- wodę w postaci naturalnej,

- wodę leczniczą i wody termalne,

- usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody,

- handel wodą za pośrednictwem sieci wodociągowej,

- usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków,

- osady ze ścieków kanalizacyjnych,

- odpady,

- pellety i brykiety, z odpadów komunalnych,

- pellety i brykiety wytwarzane z różnych rodzajów odpadów przemysłowych,

- usługi związane ze zbieraniem odpadów,

- usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów,

- usługi związane ze składowaniem odpadów,

- usługi związane z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów,

- usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych,

- surowce wtórne,

- transport, jeżeli jest on integralną częścią zbierania odpadów,

- usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych, wód powierzchniowych, powietrza, odkażaniem budynków, zakładów i terenów przemysłowych i inne usługi związane z rekultywacją.

Sekcja ta nie obejmuje:

- sprzedaży hurtowej odpadów i złomu, włącznie z segregowaniem, magazynowaniem, pakowaniem, itp., ale bez procesu dalszego przekształcania, sklasyfikowanej w 46.77.10.0,

- usług doradztwa w sprawach środowiska, sklasyfikowanych w 74.90.13.0.

W sekcji E zawarty jest m.in. dział 39 "USŁUGI ZWIĄZANE Z REKULTYWACJĄ I POZOSTAŁE USŁUGI ZWIĄZANE Z GOSPODARKĄ ODPADAMI", który obejmuje:

- usługi związane z odkażaniem gleby i wód gruntowych w miejscu zanieczyszczenia lub poza nim, przy zastosowaniu metod mechanicznych, chemicznych lub biologicznych,

- usługi związane z odkażaniem zakładów i terenów przemysłowych, włączając zakłady i tereny elektrowni jądrowych,

- usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem wód powierzchniowych z zanieczyszczeń powstałych w wyniku gromadzenia się substancji szkodliwych lub przez zastosowanie środków chemicznych,

- usługi związane z usuwaniem wycieku oleju lub pozostałych zanieczyszczeń na lądzie i na wodzie,

- usługi związane z usuwaniem azbestu, farb ołowiowych i pozostałych surowców toksycznych,

- pozostałe specjalistyczne usługi związane z kontrolą zanieczyszczeń.

Dział ten nie obejmuje:

- usług związanych z oczyszczaniem wody w celu jej dostawy, sklasyfikowanych w 36.00.20.0,

- usług związanych z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów innych niż niebezpieczne, sklasyfikowanych w 38.21,

- usług związanych z przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów niebezpiecznych, sklasyfikowanych w 38.22,

- usług związanych z zamiataniem i polewaniem ulic itp., sklasyfikowanych w 81.29.1.

Klasa 39.00 "USŁUGI ZWIĄZANE Z REKULTYWACJĄ I POZOSTAŁE USŁUGI ZWIĄZANE Z GOSPODARKĄ ODPADAMI" obejmuje usługi związane z rekultywacją, takie jak: dotyczące skutków zanieczyszczeń i skażeń spowodowanych bezpośrednio przez zakłady produkcyjne lub powstałych bezpośrednio w wyniku wypadku. Usługi te mają na celu usuwanie lub powstrzymanie rozprzestrzeniania się istniejących zanieczyszczeń i skażeń gleby, wody lub powietrza i wykonywane są na miejscu zdarzenia.

Kategoria 39.00.1 "USŁUGI ZWIĄZANE Z ODKAŻANIEM I CZYSZCZENIEM" zawiera m.in. pozycję 39.00.11.0 "Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych", która obejmuje:

- usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych w miejscu zanieczyszczenia, wykonywane zgodnie z zatwierdzonymi planami, które spełniają określone prawne normy i wymogi lub są określone przez odrębne przepisy,

- usuwanie min itp., włączając detonację.

Uwzględniając powyższe, usługa będąca przedmiotem wniosku spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych kategorią 39.00.1 "USŁUGI ZWIĄZANE Z ODKAŻANIEM I CZYSZCZENIEM".

Klasyfikacja została dokonana zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), zwłaszcza z uwzględnieniem pkt 5.3.2 tych zasad.

UZASADNIENIE zastosowania stawki podatku od towarów i usług

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W poz. 36 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano PKWiU 39.00.1 - "Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem".

Opisana we wniosku usługa mieści się w grupowaniu PKWiU 39.00.1. Zatem stawką właściwą dla tej usługi jest - na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 36 załącznika nr 3 do ustawy - stawka podatku w wysokości 8%.

Informacje dodatkowe

Niniejsza WIS jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano WIS, może ją stosować wyłącznie do usług tożsamych pod każdym względem z usługą będącą przedmiotem niniejszej decyzji.

Niniejsza WIS wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d ustawy, organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do usługi będącej jej przedmiotem, która zostanie wykonana w okresie ważności WIS (art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

- podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

- usługa, będąca przedmiotem niniejszej WIS, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

Niniejsza WIS jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia następującego po dniu jej doręczenia (art. 42 ha ust. 1 ustawy).

WIS traci ważność przed upływem 5 lat, z dniem:

1)

następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo

2)

wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1

- w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42 ha ust. 2 ustawy).

WIS wygasa z mocy prawa przed upływem powyższego terminu w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do usługi będącej przedmiotem tej WIS, gdy zmiana tych przepisów spowodowała, że:

- klasyfikacja usługi, lub

- stawka podatku właściwa dla usługi lub

- podstawa prawna stawki podatku

staje się niezgodna z tymi przepisami.

Wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji - stosownie do art. 220 § 1 w związku z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej - służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Odwołanie zgodnie z art. 42g ust. 4 ustawy, można złożyć wyłączne za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy/ będąc użytkownikiem konta/wyznaczając użytkownika konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.

Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: www.kis.gov.pl