0112-KDSL2-1.4012.65.2019.1.MD - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi w celu realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL2-1.4012.65.2019.1.MD Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi w celu realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2019 r. (data wpływu 3 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia - brak daty (data wpływu 6 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi w celu realizacji projektu pn. "..." i w efekcie prawa do odzyskania tego podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Wniosek uzupełniono pismem w dniu 6 grudnia 2019 r. o pełnomocnictwo dla osoby podpisanej pod wnioskiem oraz potwierdzenie przelewu opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o charakterze lokalnym dbającym o rozwój Miasta. Zgodnie ze statutem celem Stowarzyszenia jest realizacja działalności nieodpłatnej m.in. w zakresie:

1.

podtrzymywania i kultywowania tradycji szczególnie wśród młodego pokolenia,

2.

pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób,

3.

działalności charytatywnej,

4.

podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

5.

działalności na rzecz mniejszości narodowych,

6.

ochrony i promocji zdrowia,

7.

działania na rzecz osób niepełnosprawnych,

8.

promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,

9.

upowszechniania i obrony praw kobiet oraz działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,

10.

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,

11.

nauki, edukacji, oświaty i wychowania,

12.

krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży,

13.

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,

14.

upowszechniania kultury fizycznej i sportu,

15.

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,

16.

porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym,

17.

upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,

18.

ratownictwa i ochrony ludności,

19.

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą,

20.

działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,

21.

promocji i organizacji wolontariatu.

22.

ochrony środowiska.

Poza tym celem Stowarzyszenia jest również działalność odpłatna w zakresie:

1.

działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,

2.

działalności promującej lokalnych przedsiębiorców.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

współpracę z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi podmiotami realizującymi cele i zadania w zakresie rozwoju Miasta, w tym ich współfinansowanie,

2.

współpracę z osobami oraz organizacjami pozarządowymi z innych miejscowości w Polsce i poza jej granicami zainteresowanymi współdziałaniem, ze szczególnym uwzględnieniem terenów przygranicznych,

3.

udział w imprezach promocyjnych, kulturalnych, sportowych rekreacyjnych oraz targach krajowych i zagranicznych, koordynację działań w zakresie realizacji kalendarza imprez.

Działalność Stowarzyszenia wg Polskiej Klasyfikacji Działalności obejmuje:

* 84.12.Z - Kierowanie w zakresie działalności związanej z ochroną zdrowia, edukacją, kulturą oraz pozostałymi usługami społecznymi, z wyłączeniem zabezpieczeń społecznych,

* 82.30.Z - Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,

* 85.60.Z - Działalność wspomagająca edukację,

* 93.29.Z - Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna,

* 93.21.Z - Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki,

* 85.51.Z - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,

* 81.30.Z - Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni,

* 84.24.Z - Bezpieczeństwo państwa, porządek i bezpieczeństwo publiczne,

* 93.19.Z - Pozostała działalność związana ze sportem.

Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność w sferze pożytku publicznego. Dochód z działalności Stowarzyszenia jest w całości przeznaczany na realizację celów statutowych. Ponadto Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, jest zarejestrowane w Rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego. Posiada również status czynnego podatnika podatku VAT.v

W związku ze swoją szeroką działalnością statutową Stowarzyszenie wystąpiło z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację projektu w ramach działania 19 LEADER, poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020.

Przedmiotem projektu jest "...". Projekt wpisuje się w cel ogólny Lokalnej Strategii Rozwoju, tj. wzmacniania społeczności lokalnej poprzez wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego obszaru A.

Istniejące "B" stanowią obiekt niekomercyjnej, ogólnodostępnej, szeroko rozumianej kultury, które w wyrazisty sposób przekazują artystyczną wizję scen zawartych w Starym i Nowym Testamencie. Stanowią one dziedzictwo kultury materialnej wraz ze związanymi z nim wartościami duchowymi uznawanymi dla dobra społeczeństwa i jego rozwoju oraz dla przekazania ich następnym pokoleniom. Z uwagi na zrozumiałe i akceptowalne wartości religijne, mają znaczenie dla tożsamości i ciągłości rozwoju społecznego i kulturalnego oraz służą do istotnego kultywowania wspólnoty cywilizacyjnej. W ramach projektu powstanie kolejny element poszerzający ofertę "B o strefę rzeźb. Poprzez udzielone dofinansowanie Stowarzyszenie zrealizowało zadania polegające na:

1.

wykonaniu, dostarczeniu i zamontowaniu figury kultu religijnego,

2.

wykonaniu konstrukcji daszku wraz z pokryciem,

3.

zakupie urządzenia do symultanicznego tłumaczenia,

4.

zakupie słupka multimedialnego.

Projekt przyczynił się do wzmocnienia społeczności lokalnej poprzez wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego obszaru A jakim są istniejące "B", które przyciągają rzeszę turystów. Dzięki realizacji projektu nastąpiła również poprawa jakości infrastruktury szeroko rozumianej kultury ogólnodostępnej i niekomercyjnej.

Zrealizowane przez Stowarzyszenie zadania w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie zrealizowało zadania na potrzeby projektu i zakwalifikowało w jego koszty całą wartość poniesionych wydatków uznając, że podatek VAT naliczony nie podlega zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania ze sprzedażą opodatkowaną. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości.

Dodatkowo zauważa się, iż otrzymane dofinansowanie na realizację projektu przeznaczone jest na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z tym przedsięwzięciem (tzw. dofinansowanie o charakterze zakupowym). Przedmiotowe dofinansowanie nie stanowi dopłaty do wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczonej usługi, stanowi jedynie zwrot poniesionych kosztów realizacji projektu (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby wyżej powołanego projektu (z czym wiąże się obowiązek zapłaty VAT wskazanego na fakturach kontrahentów - dostawców towarów i usług), Stowarzyszeniu przysługuje prawo zastosowania przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, to jest prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT (związanego z zakupami dokonanymi dla celu wykonania zadań wyżej opisanego projektu), a więc czy w efekcie przysługuje Stowarzyszeniu prawo do odzyskania tego podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej: u.p.t.u., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wskazanych powyżej, tj.m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 u.p.t.u,

Stowarzyszenie wskazało, że przedmiotowy projekt ma na celu wzmacnianie społeczności lokalnej poprzez wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego obszaru A. Projekt polega na modernizacji infrastruktury kultury, "B". Realizowane przez Stowarzyszenie zadania w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie będzie realizować zadania na potrzeby projektu i kwalifikować w jego koszty całą wartość poniesionych wydatków uznając, że podatek VAT naliczony nie podlega zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania ze sprzedażą opodatkowaną. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości.

Stowarzyszenie w ramach realizacji projektu nie prowadzi działalności gospodarczej a zatem nie podlega pod u.p.t.u. W związku z powyższym brak jest możliwości odliczenia w tym przypadku naliczonego podatku VAT, skoro wszystkie zakupy do projektu będą wykonywane poza prowadzeniem działalności gospodarczej. Dodatkowym argumentem przemawiającym za tezą braku prowadzenia działalności w tym zakresie jest fakt, iż realizacja projektu odbywa się w ramach podstawowych i statutowych celów Stowarzyszenia, które mają charakter niegospodarczy. W tym zakresie Stowarzyszenia nie można uznać jako podatnika podatku VAT, gdyż brak jest w tym przypadku prowadzenia działalności gospodarczej z którą danina ta jest immanentnie związana.

Poza tym zauważyć trzeba, że otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone jedynie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu (tzw. dofinansowanie o charakterze zakupowym). Przedmiotowe dofinansowanie nie stanowi dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi, ale zwrot poniesionych kosztów realizacji projektu (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). Dofinansowuje się bowiem jedynie wykonawcę projektu, a nie konkretną, świadczoną przez niego usługę bądź dostawę towarów. Skoro dofinansowanie na realizację przedmiotowego projektu pokrywa tylko koszty z nim związane, to przyznane wsparcie finansowe nie będzie stanowiło dopłaty do ceny świadczonych usług bądź dostawy towarów, lecz zwrot poniesionych kosztów. Należy bowiem zaznaczyć, że celem Stowarzyszenia w realizacji projektu nie jest cel zarobkowy i komercyjny, a przede wszystkim wykonywanie jego statutowych zadań, do którego zostało powołane.

Z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 u.p.t.u. uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabyte w trakcie realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Stowarzyszenie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, w ocenie Stowarzyszenia: Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu. W tym stanie rzeczy Stowarzyszenie nie może odzyskać poprzez dokonanie obniżenia podatku należnego, podatku VAT wydatkowanego w ramach poczynionych w sprawie zakupów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o charakterze lokalnym dbającym o rozwój Miasta. Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność w sferze pożytku publicznego. Dochód z działalności Stowarzyszenia jest w całości przeznaczany na realizację celów statutowych. Ponadto Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, jest zarejestrowane w Rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego. Posiada również status czynnego podatnika podatku VAT. W związku ze swoją szeroką działalnością statutową Stowarzyszenie wystąpiło z wnioskiem o przyznanie pomocy na realizację projektu w ramach działania 19 LEADER, poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Przedmiotem projektu jest "...". Projekt wpisuje się w cel ogólny Lokalnej Strategii Rozwoju, tj. wzmacniania społeczności lokalnej poprzez wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego obszaru A. W ramach projektu powstanie kolejny element poszerzający ofertę "B" o strefę rzeźb. Poprzez udzielone dofinansowanie Stowarzyszenie zrealizowało zadania polegające na: wykonaniu, dostarczeniu i zamontowaniu figury kultu religijnego; wykonaniu konstrukcji daszku wraz z pokryciem; zakupie urządzenia do symultanicznego tłumaczenia; zakupie słupka multimedialnego. Projekt przyczynił się do wzmocnienia społeczności lokalnej poprzez wykorzystanie zasobów dziedzictwa kulturowego obszaru A jakim są istniejące "B", które przyciągają rzeszę turystów. Dzięki realizacji projektu nastąpiła również poprawa jakości infrastruktury szeroko rozumianej kultury ogólnodostępnej i niekomercyjnej.

Zrealizowane przez Stowarzyszenie zadania w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie zrealizowało zadania na potrzeby projektu i zakwalifikowało w jego koszty całą wartość poniesionych wydatków uznając, że podatek VAT naliczony nie podlega zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania ze sprzedażą opodatkowaną. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości.

Dodatkowo zauważa się, iż otrzymane dofinansowanie na realizację projektu przeznaczone jest na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z tym przedsięwzięciem (tzw. dofinansowanie o charakterze zakupowym). Przedmiotowe dofinansowanie nie stanowi dopłaty do wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczonej usługi, stanowi jedynie zwrot poniesionych kosztów realizacji projektu (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dokonanymi w celu realizacji opisanego projektu i w efekcie prawa do odzyskania tego podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione. Wnioskodawca jest wprawdzie zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jednakże - jak wskazano we wniosku - towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego - na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy - związanego z realizowanym zadaniem.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby opisanego projektu Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT (związanego z zakupami dokonanymi dla celu wykonania zadań wyżej opisanego projektu) i w konsekwencji Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do odzyskania tego podatku.

W konsekwencji, stanowisko Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zaznaczyć, że wydając niniejszą interpretację indywidualną tut. Organ oparł się w szczególności na informacjach zawartych w opisie sprawy, że "Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości". W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania powstałego w efekcie działania mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Końcowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl