0112-KDIL5.4010.71.2017.1.EK - Zaliczenie wydatków na nocleg dla uczestników konferencji do kosztów uzyskania przychodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL5.4010.71.2017.1.EK Zaliczenie wydatków na nocleg dla uczestników konferencji do kosztów uzyskania przychodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 maja 2017 r. (data wpływu 11 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) działa w branży budowlanej. Jest dystrybutorem największego w Europie producenta m.in. drzwi, bram, ościeżnic i napędów.

Spółka prowadzi sprzedaż wyrobów marki Spółki poprzez trzy kanały dystrybucji:

1.

sieć autoryzowanych partnerów handlowych,

2.

sieć marketów i składów budowlanych oraz

3.

jako bezpośredni dostawca dla inwestorów lub generalnych wykonawców obiektów budowlanych.

Pierwszym kanałem dystrybucji dla klientów indywidualnych, istniejącym od początku działalności Spółki jest sieć autoryzowanych partnerów handlowych (dalej: Partnerzy). Partnerzy to przede wszystkim osoby fizyczne prowadzące własną działalność gospodarczą, nieraz podmioty działające jako spółki prawa handlowego. Partnerzy związani są ze Spółką umową, która szczegółowo reguluje zasady współpracy.

W większości przypadków Partnerzy działają na zasadzie wyłączności Spółki, tzn. mogą sprzedawać wyłącznie drzwi, bramy, ościeżnice i napędy firmy. Partnerzy otrzymują istotne wsparcie od firmy w obszarze marketingu, odpowiedniego urządzenia, organizacji, wystroju salonów sprzedaży i eksponowania marki Wnioskodawcy. Współpraca z Partnerami ma charakter długofalowy - umowy o współpracy zawierane są bezterminowo, niektórzy Partnerzy współpracują ze Spółką od 25 lat.

Prowadzenie sprzedaży poprzez sieć wyspecjalizowanych partnerów handlowych stanowi podstawę działalności Spółki na rynku odbiorców detalicznych. Spółka we własnym zakresie nie prowadzi sprzedaży detalicznej. Ze względu na szerokość i głębokość oferowanego asortymentu, niezwykle istotne dla Spółki jest posiadanie trwałej sieci partnerów, mających gruntowną wiedzę o oferowanych produktach, opartą na wieloletnim doświadczeniu w ich sprzedaży i montażu. Wiele firm współpracuje ze Spółką od początku jej istnienia do dziś i dzięki zdobytej wiedzy i doświadczeniu może prowadzić działalność handlową i montażową w najszerszym zakresie oferowanych produktów - nie tylko bramy garażowe i drzwi domowe, ale także drzwi o różnych klasach antywłamaniowych, drzwi ognioodporne, dymoszczelne, dźwiękoszczelne, bramy wjazdowe, bramy o zastosowaniu przemysłowym, pełen zakres automatyki sterowania. Korzystanie przez klienta detalicznego z usług Partnerów związane jest także z kompleksowością obsługi - fachowy, kompleksowy montaż oraz serwis gwarancyjny i pogwarancyjny, czego nie zapewnia alternatywny zakup w składzie lub markecie budowlanym.

Prowadzenie sprzedaży wyrobów Wnioskodawcy wymaga od Partnera handlowego zarówno specjalistycznej wiedzy, jak i specjalnego wyposażenia salonu sprzedaży. Znaczne zaawansowanie technologiczne produktów, możliwość zamówienia indywidualnego wymiaru lub wyposażenia dodatkowego, a także powiązanie z nowoczesnymi technikami sterowania (np. otwieranie zamykanie bramy poprzez system informatyczny - "dom inteligentny") powoduje konieczność stałego szkolenia Partnerów. Polega ono na dostarczaniu i doskonaleniu wiedzy o produktach oraz o technikach montażu, promowaniu i wprowadzaniu do salonów nowych narzędzi sprzedaży, np. ekspozytory, pozwalające na prezentację drzwi, bram, napędów w działaniu, informowaniu o planowanych kampaniach reklamowych i innych akcjach promocyjnych oraz zasadach ich wspólnej realizacji.

Specjalistyczne szkolenia produktowe, marketingowe i montażowe odbywają się wielokrotnie w roku. W zależności od tematyki i ilości uczestników organizowane są w biurach terenowych spółki (mniejsze grupy, szkolenia z wiedzy o produktach i nowościach), wynajętych salach (większe grupy, tematyka marketingowa, spotkania ze specjalistami producenta) lub w centrum szkoleniowym w Niemczech (małe grupy specjalistyczne, praktyczne szkolenia montażowe i serwisowe).

Efektem wieloletniej współpracy i systemu szkoleń jest system certyfikacji Partnerów handlowych. Na podstawie oceny umiejętności personelu Spółka przyznaje certyfikaty autoryzacji serwisowej (ocena profesjonalizmu montażystów i serwisantów) oraz certyfikaty autoryzacji handlowej (profesjonalizm sprzedawców, wygląd, wyposażenie miejsca sprzedaży w produkty, sposób prezentacji).

Spółka związana jest z Partnerami nie tylko sprzedażą, ale wspólnym organizowaniem działań handlowych (np. akcje promocyjne wybranego asortymentu produktów w sieci partnerskiej), wypracowywaniu jednolitego, wysokiego standardu sprzedaży (np. pokazywanie produktu w działaniu poprzez instalację w salonie sprzedaży tzw. ekspozytorów drzwi, bram lub napędów - w odróżnieniu od zakupu w markecie drzwi lub napędu w paczce opartej o ścianę). Partnerzy handlowi korzystają także z portalu internetowego, za pomocą którego mają indywidualny dostęp do wszystkich materiałów handlowych, promocyjnych, a także (w zakresie produktów o standardowym wykonaniu) do informacji o dostępnych stanach magazynowych i terminach realizacji dostaw.

Spółka w 2017 r. obchodzi 25-lecie działalności na terenie Polski. Z tego powodu Spółka organizuje w poszczególnych "regionach" swojej działalności konferencje jubileuszowe. Na konferencjach obecni są pracownicy Spółki oraz Partnerzy.

Celem konferencji jubileuszowej jest prezentacja nowych produktów Spółki, integracja oraz wzmocnienie więzi między Spółką a Partnerami.

Program konferencji jest następujący:

* multimedialne przypomnienie historii rozwoju Spółki, od powstania pierwszej siedziby i pozyskania pierwszych partnerów, do obecnych czterech terenowych biur handlowych i magazynów oraz sieci kilkuset Partnerów, w tym ponad stu autoryzowanych;

* omówienie nowości produktowych w pełnym asortymencie, np. nowe rodzaje bram garażowych segmentowych, nowa oferta drewnianych drzwi wewnętrznych, nowości w zakresie bram przemysłowych i technik przeładunku (specjalne rampy przeładunkowe dla małych samochodów dostawczych), nowości techniki sterowania automatyką;

* przedstawienie planowanych premier produktów na targi budowlane w roku 2018;

* przedstawienie działań reklamowych i promocyjnych związanych z 25-leciem Spółki, realizowanych ogólnie oraz przeznaczonych wyłącznie dla sieci Partnerów;

* uhonorowanie dyplomami Partnerów najdłużej współpracujących ze Spółką w danym regionie sprzedaży oraz odnotowujących najlepsze wyniki w sprzedaży w roku 2016;

* wykład specjalisty (w miarę możliwości organizacyjnych).

W trakcie konferencji prezentowane są produkty Spółki. Wieczorem odbywa się bankiet.

Z uwagi na późną godzinę zakończenia konferencji Spółka zapewnia uczestnikom konferencji (w tym Partnerom) nocleg w hotelu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może zaliczyć wydatki na nocleg (hotel) dla uczestników konferencji do kosztów uzyskania przychodu?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on zaliczyć wydatki na nocleg (hotel) dla uczestników konferencji do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W ramach wykładni definicji kosztów uzyskania przychodów przyjęło się, że koszt może być uznany za celowy (i jako taki za koszt uzyskania przychodu) gdy jest chociażby w sposób pośredni powiązany z przychodem, który to przychód niekoniecznie został uzyskany, ale który hipotetycznie jest możliwy do osiągnięcia. Ważne jest też to, by dany wydatek był ekonomicznie uzasadniony.

W kontekście okoliczności przedstawionych w opisie stanu faktycznego, nie może budzić wątpliwości, że z uwagi na model współpracy Spółki z Partnerami, według którego pełnią oni kluczową rolę w procesie dystrybucji produktów Spółki wydatki na ich nocleg w trakcie konferencji jubileuszowej spełniają kryterium celowości, służą działalności Spółki i są racjonalne gospodarczo.

Partnerzy są bardzo istotnym elementem w generowaniu przychodów przez Spółkę. Spółce zależy na regularnym i dobrym edukowaniu Przedstawicieli w zakresie oferty produktowej Spółki, na dobrych relacjach z Partnerami i na długoterminowym utrzymaniu z nimi współpracy. Z tego powodu Spółka zaprasza Przedstawicieli na konferencję jubileuszową i zapewnia im nocleg po tej konferencji.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Reprezentację definiuje się w orzecznictwie jako wydatki, których głównym celem jest stworzenie i utrwalenie pozytywnego wizerunku podatnika oraz ułatwienie nawiązywania kontaktów handlowych. Zakwalifikowanie danych wydatków jako reprezentacji należy oceniać przede wszystkim przez kryterium celowości. Zatem, jeżeli głównym celem danego wydatku jest zrobienie na kontrahencie dobrego wrażenia, to wydatek ten należy uznać za reprezentację.

Poniesione przez Spółkę wydatki na nocleg dla uczestników konferencji jubileuszowej nie mają charakteru reprezentacji. Głównym celem organizacji konferencji jubileuszowej jest prezentacja nowych produktów, integracja/związanie Przedstawicieli ze Spółką. We współczesnej rzeczywistości gospodarczej zapewnienie zaproszonym kontrahentom (w przypadku Spółki - Przedstawicielom) noclegu na koszt gospodarza, w przypadku wydarzeń czy spotkań związanych z działalnością gospodarczą organizatora, które trwają do późna, należy do dobrych praktyk handlowych i nie odbiega od normy w tym zakresie. W szczególności jest to standardowa praktyka, jeżeli kontrahenci mają miejsce zamieszkania lub siedzibę poza miejscowością, w której miało miejsce spotkanie.

W świetle powyższej argumentacji, zdaniem Wnioskodawcy, zapewnienie noclegu uczestnikom konferencji jubileuszowej, która składała się z części prezentacyjno-szkoleniowej oraz integracyjno-bankietowej nie miało charakteru reprezentacyjnego.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym powyżej stanie faktycznym, wydatki na nocleg (hotel) dla uczestników konferencji jubileuszowej mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien kierować się podstawową zasadą zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że jego poniesienie ma (lub może mieć) wpływ na wysokość osiąganych przychodów (lub na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów). Ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodu.

Dokonując powyższej kwalifikacji podatnik powinien mieć również na uwadze negatywny katalog kosztów zawarty w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wymienienie w przepisach podatkowych jako przykładowych kosztów reprezentacji, tj. wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Dla kwalifikacji określonych wydatków, jako wydatków na reprezentację, wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów, nie jest istotne miejsce podawania poczęstunków, czy świadczenia usług gastronomicznych, tj. nie bierze się pod uwagę tego, czy poczęstunki odbywają się w siedzibie firmy, czy też poza nią. Dla oceny takich wydatków nie są także istotne takie cechy jak wystawność, wytworność, okazałość poczęstunków. Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Poniesione wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych powinny spełniać wymogi zawarte w art. 15 ust. 1 ww. ustawy, czyli muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie pozostają zatem w jakimkolwiek związku z przychodami podatnika wydatki np. na "obiady dla rodziny", "fundowane przyjęcia dla znajomych", "na usługi rozrywkowe".

Odnosząc się z kolei do kwestii podatkowych związanych z wydatkami poniesionymi na reklamę, wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).

Dokonując zatem oceny zakresu pojęciowego "reprezentacji" i "reklamy" wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy, w 2017 r. Spółka obchodzi 25-lecie działalności na terenie Polski. Z tego powodu Spółka organizuje w poszczególnych "regionach" swojej działalności konferencje jubileuszowe. Na konferencjach obecni są pracownicy Spółki oraz Partnerzy.

Celem konferencji jubileuszowej jest prezentacja nowych produktów Spółki, integracja oraz wzmocnienie więzi między Spółką a Partnerami.

Program konferencji obejmuje:

* multimedialne przypomnienie historii rozwoju Spółki, od powstania pierwszej siedziby i pozyskania pierwszych partnerów, do obecnych czterech terenowych biur handlowych i magazynów oraz sieci kilkuset Partnerów, w tym ponad stu autoryzowanych;

* omówienie nowości produktowych w pełnym asortymencie, np. nowe rodzaje bram garażowych segmentowych, nowa oferta drewnianych drzwi wewnętrznych, nowości w zakresie bram przemysłowych i technik przeładunku (specjalne rampy przeładunkowe dla małych samochodów dostawczych), nowości techniki sterowania automatyką;

* przedstawienie planowanych premier produktów na targi budowlane w roku 2018;

* przedstawienie działań reklamowych i promocyjnych związanych z 25-leciem Spółki, realizowanych ogólnie oraz przeznaczonych wyłącznie dla sieci Partnerów;

* uhonorowanie dyplomami Partnerów najdłużej współpracujących ze Spółką w danym regionie sprzedaży oraz odnotowujących najlepsze wyniki w sprzedaży w roku 2016;

* wykład specjalisty (w miarę możliwości organizacyjnych).

W trakcie konferencji prezentowane są produkty Spółki. Wieczorem odbywa się bankiet.

Z uwagi na późną godzinę zakończenia konferencji Spółka zapewnia uczestnikom konferencji (w tym Partnerom) nocleg w hotelu.

Jak wynika z opisu sprawy, z uwagi na model współpracy Spółki z Partnerami pełnią oni kluczową rolę w procesie dystrybucji produktów Spółki. Spółka związana jest z Partnerami nie tylko sprzedażą, ale wspólnym organizowaniem działań handlowych i wypracowaniem jednolitego, wysokiego standardu sprzedaży.

Ponadto, jak zauważył Wnioskodawca, głównym celem organizacji konferencji jubileuszowej jest prezentacja nowych produktów, a także integracja Przedstawicieli ze Spółką.

W tym stanie rzeczy, wydatki na nocleg (hotel) dla uczestników konferencji mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem należytego ich udokumentowania.

Przy czym, Wnioskodawca powinien posiadać dowody nie tylko dokumentujące wysokość poniesionych przez niego wydatków, lecz także wskazujące na promocyjno-reklamowy charakter tej imprezy, jak również ich zakres, dzięki czemu możliwe będzie powiązanie poniesionych wydatków z przychodami uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę z prowadzonej działalności gospodarczej oraz wykazanie racjonalności i celowości poniesionych wydatków.

Nadmienić także należy, że zasadność zaliczenia tych wydatków (w szczególności związek pomiędzy ich poniesieniem a osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu), do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.

Zatem pełna weryfikacja prawidłowości zaliczenia poszczególnych wydatków Wnioskodawcy do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy - Ordynacja podatkowa. Dokonując bowiem interpretacji indywidualnej tut. organ przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl