0112-KDIL4.4012.76.2017.1.JKU - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego lub prawa do zwrotu podatku w związku z realizacją projektu dotacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.76.2017.1.JKU Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego lub prawa do zwrotu podatku w związku z realizacją projektu dotacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2017 r. (data wpływu 8 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego lub prawa do zwrotu podatku w związku z realizacją projektu dotacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego lub prawa do zwrotu podatku w związku z realizacją projektu dotacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prawa handlowego prowadząca działalność pod nazwą (...). Sp. z o.o. jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. Nr 217, z późn. zm.) i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług medycznych objętych zakresem zwolnienia z podatku od towarów i usług, które są wykonywane wyłącznie na terenie RP.

Spółka ponadto wykonuje w niewielkim zakresie usługi niemedyczne, które opodatkowuje podatkiem od towarów i usług w stawce podstawowej 23%. Są to usługi solarium, które stanowią w Spółce jedyny obszar jej działalności związany z opodatkowaniem sprzedaży podatkiem VAT. Jako czynny podatnik w zakresie podatku od towarów i usług, Spółka zgodnie z art. 90 ust. 1 i ust. 10 ustawy, nie jest uprawniona do częściowego odliczania podatku VAT, ponieważ wskaźnik sprzedaży zwolnionej w całej sprzedaży wynosi 99,61%. Przychody z tytułu świadczenia usług solarium jako usług niemedycznych, które nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce podstawowej, są traktowane przez Spółkę jako obrót uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje szeregu zakupów towarów i usług związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Dokonywane zakupy realizowane są na potrzeby całości prowadzonej działalności, w tym wydatków w takich obszarach, jak np. usługi najmu, księgowe, porządkowe, informatyczne, ochroniarskie czy komunalne, bądź bezpośrednio na potrzeby określonych obszarów działalności Spółki, jak usługi solarium czy usługi stomatologiczne. W obszarach tych zakupów Spółka dokonuje powiązania ponoszonych wydatków z poszczególnymi obszarami prowadzonej działalności w taki sposób, aby dany wydatek został przyporządkowany do działalności uprawniającej bądź nieuprawniającej do odliczenia podatku VAT.

W przypadku zakupów, które można w sposób bezpośredni i jednoznaczny przyporządkować do danego obszaru działalności opodatkowanej lub nieopodatkowanej w zakresie podatku VAT, Spółka dokonuje bezpośredniej alokacji takich wydatków. Zatem w sytuacji, gdy dany zakup dokonywany jest wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT, Spółka nie odlicza podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej ten zakup. Przykładem takich wydatków jest np. zakup recept, leków, preparatów i innych materiałów medycznych stosowanych w ramach działalności medycznej gabinetów stomatologicznych. Natomiast w przypadku zakupów związanych z obszarem działalności opodatkowanej podatkiem VAT (usługi solarium), Spółka dokonuje odliczenia tego podatku w pełnej wysokości. Przykładowo dotyczy to zakupu preparatów i środków czyszczących wykorzystywanych wyłącznie w zakresie świadczonych usług solarium, usług przeglądów technicznych i napraw urządzeń wykorzystywanych w ramach tego obszaru działalności Spółki związanego ze sprzedażą opodatkowaną.

Zaznaczyć tu należy, że w przypadku zakupu sprzętu medycznego (środków trwałych i wyposażenia) lub kosztów związanych z jego najmem lub eksploatacją, Spółka również dokonuje bezpośredniej alokacji danego wydatku do określonego rodzaju działalności opodatkowanej lub nieopodatkowanej. Wynika to również z odrębnego charakteru użyteczności sprzętu i urządzeń wykorzystywanych w działalności medycznej zwolnionej z podatku VAT i w jedynej działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jaką są dla Spółki usługi solarium. W sytuacjach, gdy dany zakup jest związany ze sprzedażą zarówno opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną w zakresie podatku VAT, Spółka przyporządkowuje taki zakup do odpowiedniego obszaru, stosując wewnętrzne klucze alokacji wydatków, które najdokładniej i możliwie precyzyjnie odzwierciedlają powiązanie zakupu z poszczególnymi rodzajami sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej.

Obecnie zarówno działalność medyczna, jak i usługi solarium, Spółka prowadzi na terenie obiektu zlokalizowanego w B. Budynek ten znajduje się w gminnej ewidencji zabytków pod numerem 150 i zlokalizowany jest w strefie problemowej zdefiniowanej w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta B.

W związku z dużym stopniem zużycia budynku, z którym wiąże się degradacja jego stanu technicznego, Spółka planuje wykonać prace remontowo-adaptacyjne w zakresie jego rewitalizacji. Planując te działania inwestycyjne Spółka zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie w ramach Działania 10.2. Inwestycje Wynikające z Lokalnych Planów rewitalizacji (Gmina) Oś priorytetowa X Inwestycje w infrastrukturę społeczną Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020. Instytucją organizującą konkurs jest Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020. Funkcję Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa 2014-2020 pełni Zarząd Województwa, którego zadania wykonuje: Urząd Marszałkowski Województwa Departament Koordynacji Programów Operacyjnych.

Przedmiot konkursu, w tym typy projektów podlegające dofinansowaniu, stanowią kompleksowe projekty inwestycyjne (projekty rewitalizacyjne) wynikające z Lokalnych lub Gminnych Programów Rewitalizacji, które będą się przyczyniać do aktywizacji środowisk ubogich i zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym m.in.: przebudowa, remont i adaptacja zdegradowanych budynków, obiektów, terenów i przestrzeni w celu przywrócenia ich funkcji użytkowych lub nadania im nowych funkcji użytkowych (np. gospodarczych, społecznych, kulturalnych) sprzyjających poprawie życia mieszkańców (przez adaptację obiektu należy rozumieć prace inwestycyjne prowadzące do przystosowania obiektu do nowej funkcji, dotychczas przez niego nie pełnionej. Adaptacja obiektu budowalnego to nadbudowa, przebudowa, rozbudowa lub remont prowadzące do nadania mu nowych funkcji).

W związku z planowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie, Spółka zamierza uznać podatek VAT naliczony od wydatków poniesionych w ramach projektu na zakup towarów i usług jako koszt kwalifikowany projektu i w tym zakresie zobowiązana będzie do załączenia do wniosku interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie możliwości dokonania odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego, wydanej przez właściwy organ. Takie wskazanie dokonane przez Spółkę w ramach planowanej realizacji projektu wynika z faktu, że dokonywane przez Spółkę przyszłe zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych, zatem wykonany projekt po jego zakończeniu wykorzystywany będzie jedynie na potrzeby prowadzonej działalności medycznej zwolnionej z podatku VAT, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące przyszłe wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane bezpośrednio na Spółkę jako Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka w związku z planowaną realizacją projektu dotacyjnego będzie posiadała prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów, usług i robót lub prawo do otrzymania zwrotu tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony powyżej sposób przyporządkowywania dokonanych zakupów obszarom związanym ze sprzedażą uprawniającą lub nie dającą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie planowanego do realizacji projektu będzie skutkował dla Spółki brakiem możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją ww. projektu dotacyjnego. Skutek ten odnosił się będzie zarówno do braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego jako obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak i braku możliwości uzyskania zwrotu tego podatku.

Pierwszy wymieniony skutek, zdaniem Spółki, opisuje generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażone w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Spółka wnioskuje na podstawie tego przepisu, że prawo do odzyskania podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi Spółki, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana przez Spółkę norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Spółka w zakresie wykonywanej działalności podstawowej, tj. działalności leczniczej korzysta ze zwolnienia w podatku VAT na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, a planowane wydatki związane z realizacją projektu dotacyjnego będą wykorzystane w całości do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W dalszej kolejności, zdaniem Spółki, zaprezentowany skutek braku możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT będzie wynikał z treści rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm., tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z analizy warunków wynikających z przywołanego rozporządzenia, Spółka stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa w planowanym przez nią do realizacji projekcie dotacyjnym, nie stanowi środków wskazanych w powołanym powyżej rozporządzeniu, bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle przytoczonych powyżej argumentów Spółka stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego przy realizacji wskazanego we wniosku przyszłego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prawa handlowego jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług medycznych objętych zakresem zwolnienia z podatku od towarów i usług, które są wykonywane wyłącznie na terenie RP. Spółka ponadto wykonuje w niewielkim zakresie usługi niemedyczne, które opodatkowuje podatkiem od towarów i usług w stawce podstawowej 23%. Są to usługi solarium, które stanowią w Spółce jedyny obszar jej działalności związany z opodatkowaniem sprzedaży podatkiem VAT. Jako czynny podatnik w zakresie podatku od towarów i usług, Spółka zgodnie z art. 90 ust. 1 i ust. 10 ustawy, nie jest uprawniona do częściowego odliczania podatku VAT, ponieważ wskaźnik sprzedaży zwolnionej w całej sprzedaży wynosi 99,61%. Przychody z tytułu świadczenia usług solarium jako usług niemedycznych, które nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce podstawowej, są traktowane przez Spółkę jako obrót uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje szeregu zakupów towarów i usług związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Dokonywane zakupy realizowane są na potrzeby całości prowadzonej działalności, w tym wydatków w takich obszarach, jak np. usługi najmu, księgowe, porządkowe, informatyczne, ochroniarskie czy komunalne, bądź bezpośrednio na potrzeby określonych obszarów działalności Spółki, jak usługi solarium czy usługi stomatologiczne. W obszarach tych zakupów Spółka dokonuje powiązania ponoszonych wydatków z poszczególnymi obszarami prowadzonej działalności w taki sposób, aby dany wydatek został przyporządkowany do działalności uprawniającej bądź nieuprawniającej do odliczenia podatku VAT. W przypadku zakupów, które można w sposób bezpośredni i jednoznaczny przyporządkować do danego obszaru działalności opodatkowanej lub nieopodatkowanej w zakresie podatku VAT, Spółka dokonuje bezpośredniej alokacji takich wydatków. Zatem w sytuacji, gdy dany zakup dokonywany jest wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT, Spółka nie odlicza podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej ten zakup. Przykładem takich wydatków jest np. zakup recept, leków, preparatów i innych materiałów medycznych stosowanych w ramach działalności medycznej gabinetów stomatologicznych. Natomiast w przypadku zakupów związanych z obszarem działalności opodatkowanej podatkiem VAT (usługi solarium), Spółka dokonuje odliczenia tego podatku w pełnej wysokości. Przykładowo dotyczy to zakupu preparatów i środków czyszczących wykorzystywanych wyłącznie w zakresie świadczonych usług solarium, usług przeglądów technicznych i napraw urządzeń wykorzystywanych w ramach tego obszaru działalności Spółki związanego ze sprzedażą opodatkowaną. Zaznaczyć tu należy, że w przypadku zakupu sprzętu medycznego (środków trwałych i wyposażenia) lub kosztów związanych z jego najmem lub eksploatacją, Spółka również dokonuje bezpośredniej alokacji danego wydatku do określonego rodzaju działalności opodatkowanej lub nieopodatkowanej. Wynika to również z odrębnego charakteru użyteczności sprzętu i urządzeń wykorzystywanych w działalności medycznej zwolnionej z podatku VAT i w jedynej działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jaką są dla Spółki usługi solarium. W sytuacjach, gdy dany zakup jest związany ze sprzedażą zarówno opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną w zakresie podatku VAT, Spółka przyporządkowuje taki zakup do odpowiedniego obszaru, stosując wewnętrzne klucze alokacji wydatków, które najdokładniej i możliwie precyzyjnie odzwierciedlają powiązanie zakupu z poszczególnymi rodzajami sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej. Obecnie zarówno działalność medyczna, jak i usługi solarium Spółka prowadzi na terenie obiektu, który znajduje się w gminnej ewidencji zabytków i zlokalizowany jest w strefie problemowej zdefiniowanej w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta. W związku z dużym stopniem zużycia budynku, z którym wiąże się degradacja jego stanu technicznego, Spółka planuje wykonać prace remontowo-adaptacyjne w zakresie jego rewitalizacji. Planując te działania inwestycyjne Spółka zamierza wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie. Przedmiot konkursu, w tym typy projektów podlegające dofinansowaniu stanowią kompleksowe projekty inwestycyjne (projekty rewitalizacyjne) wynikające z Lokalnych lub Gminnych Programów Rewitalizacji, które będą się przyczyniać do aktywizacji środowisk ubogich i zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym m.in.: przebudowa, remont i adaptacja zdegradowanych budynków, obiektów, terenów i przestrzeni w celu przywrócenia ich funkcji użytkowych lub nadania im nowych funkcji użytkowych (np. gospodarczych, społecznych, kulturalnych) sprzyjających poprawie życia mieszkańców (przez adaptację obiektu należy rozumieć prace inwestycyjne prowadzące do przystosowania obiektu do nowej funkcji, dotychczas przez niego nie pełnionej. Adaptacja obiektu budowalnego to nadbudowa, przebudowa, rozbudowa lub remont prowadzące do nadania mu nowych funkcji). W związku z planowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie, Spółka zamierza uznać podatek VAT naliczony od wydatków poniesionych w ramach projektu na zakup towarów i usług jako koszt kwalifikowany projektu i w tym zakresie zobowiązana będzie do załączenia do wniosku interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie możliwości dokonania odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego, wydanej przez właściwy organ. Takie wskazanie dokonane przez Spółkę w ramach planowanej realizacji projektu wynika z faktu, że dokonywane przez Spółkę przyszłe zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych, zatem wykonany projekt po jego zakończeniu wykorzystywany będzie jedynie na potrzeby prowadzonej działalności medycznej zwolnionej z podatku VAT, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące przyszłe wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane bezpośrednio na Spółkę jako Wnioskodawcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Spółka w związku z planowaną realizacją projektu dotacyjnego będzie posiadała prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów, usług i robót lub prawo do otrzymania zwrotu tego podatku.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, towary, usługi i roboty nabywane w związku z planowaną inwestycją (prace remontowo-adaptacyjne w zakresie rewitalizacji budynku), wykorzystywane będą tylko i wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca, w związku z planowaną realizacją projektu dotacyjnego - prace remontowo-adaptacyjne w zakresie rewitalizacji budynku - nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów, usług i robót oraz nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu tego podatku.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, że planowana inwestycja - prace remontowo-adaptacyjne w zakresie rewitalizacji budynku, w ramach przedmiotowego projektu wykorzystywana będzie tylko i wyłącznie do świadczenia usług medycznych - wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl