0112-KDIL4.4012.67.2017.2.JKU - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z planowaną inwestycją pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.67.2017.2.JKU Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z planowaną inwestycją pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2017 r. (data wpływu 30 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2017 r. (data wpływu 21 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z planowaną inwestycją pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z planowaną inwestycją pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej". Wniosek został uzupełniony w dniu 21 kwietnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W styczniu 2017 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020: Oś Priorytetowa III Gospodarka niskoemisyjna: Poddziałanie 3.2.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych. Celem ogólnym przedmiotowego projektu jest poprawa efektywności energetycznej obiektów publicznych, tj. Miejskiej Gminnej Biblioteki Publicznej oraz Świetlicy przy Szkole Podstawowej, a tym samym zmniejszenie nadmiernego zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej.

Na zakres robót budowlanych obejmujących przedmiotową inwestycję wchodzą:

I. Budynek użyteczności publicznej (Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej):

* Remont i docieplenie dachów;

* Instalowanie centralnego ogrzewania (wymiana źródła ciepła na kocioł na gaz ziemny kondensacyjny stojący do zasysania powietrza; wymiana istniejącej starej instalacji wewnętrznej c.o. (przewody i grzejniki) na nową z dwoma obiegami grzewczymi);

* Montaż stolarki okiennej i drzwiowej wraz z parapetami;

* Docieplenie ścian budynków;

* Roboty wykończeniowe.

Zakres prac: Modernizacja ścian zewnętrznych budynku będzie polegała na ich ociepleniu metodą lekką mokrą poprzez oczyszczenie mechaniczne i zmycie, uzupełnienie odbitego tynku, jednokrotne gruntowanie emulsją, oraz przyklejenie płyt styropianowych oraz warstwy siatki na ścianach, cokołach i pasie podokiennych parteru oraz ościeżach. Dodatkowo narożniki będą chronione przez kątowniki metalowe, zostaną również ręcznie wykonane wyprawy elewacyjne oraz zaizolowane styki stolarki z tynkiem silikonowym. Stolarka okienna zostanie wymieniona na nową, szczelną, spełniającą aktualne wymagania techniczne. Wartość zadania obejmuje zakup, dostawę i montaż niezbędnych materiałów oraz koszty robocizny. Termomodernizacja dachu będzie polegać na przygotowaniu otworów oraz na wdmuchaniu pod ciśnieniem granulatu z wełny szklanej.

W zakres termomodernizacji wchodzą również prace mające na celu poprawę sprawności systemu ogrzewania. Modernizacja systemów CO będzie polegała na zastosowaniu gazowej kotłowni kondensacyjnej. Zadanie obejmuje likwidację i demontaż dotychczasowego źródła ciepła (starego kotła węglowego). Zostaną zakupione i zamontowane grzejniki płytowe oraz zawory termostatyczne. Wprowadzony zostanie system zarządzania układem grzewczym. Osoby stale korzystające z budynku zostaną przeszkolone z obsługi urządzeń centralnego ogrzewania w celu poprawnej ich eksploatacji zapewniającej osiągnięcie i utrzymanie zakładanych oszczędności energii w ramach dostawy sprzętu, urządzeń, systemów przez wykonawcę. Dodatkowo zostanie wymienione oświetlenie, 125 żarówek tradycyjnych oraz świetlówek liniowych zostanie wymienione na lampy i oprawy ze źródłem LED, zmniejszając moc oprawy.

II. Świetlica (Termomodernizacja budynku świetlicy szkoły podstawowej):

* Remont i docieplenie dachów;

* Montaż stolarki okiennej i drzwiowej wraz z parapetami;

* Docieplenie ścian budynków;

* Roboty wykończeniowe.

Zakres prac: docieplenie stropu pod strychem poprzez rozłożenie izolacji z płyt z wełny mineralnej układanej na sucho, zabezpieczenie płytą OSB. Modernizacja ścian zewnętrznych budynku będzie polegała na ich oczyszczeniu, uzupełnieniu odbitego tynku, gruntowaniu emulsją, przyklejeniu płyt styropianowych, przyklejeniu warstwy siatki na ścianach oraz ościeżach. Dodatkowo zostaną wykonane: ręczna wyprawa elewacyjna, zostaną osadzone podokienniki oraz zaizolowany styk stolarki z tynkiem silikonowym. W ścianach ponownie zostaną zamontowane wykute i nowe okna. Modernizacja dachu na sali gimnastycznej, na części parterowej oraz na piętrze polegać będzie na rozbiórce obróbek blacharskich oraz na ociepleniu stropodachu z płyt styropianowych ułożonych na sucho na wierzchu konstrukcji i przymocowanych za pomocą dybli plastikowych oraz ułożenie na wierzchu papy termozgrzewalnej. Obróbki blacharskie zostaną wykonane z blachy stalowej ocynkowanej. Nad wejściem zostanie wymieniona konstrukcja dachu, montaż płyt warstwowych z okładzinami z papy. Docieplenie dachu nad resztą budynku odbędzie się poprzez wykonanie izolacji cieplnej pomiędzy krokwiami z jednej warstwy wełny mineralnej układanej na sucho, ułożenie ekranu zabezpieczającego z folii, impregnacja krokwi, przycięcie i przybicie łat krokwi, deskowanie połaci deskowej z tarcicy oraz dwuwarstwowe pokrycie papą termozgrzewalną.

W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z nadzorem inwestorskim, promocją projektu, opracowaniem dokumentacji projektowej i przetargowej, itp.

Szacunkowa wartość projektu: 1 133 425,98 zł.

Dofinansowanie z RPO WO: 500 000 zł.

Środki własne: 633 425,98 zł.

Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność z RPO 2014-2020.

W dniu 21 kwietnia 2017 r. wniosek uzupełniono pismem o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, co następuje:

Gmina (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek), jako podatnik VAT czynny.

Gmina w drugim i trzecim kwartale 2018 r. zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej" Inwestycją objęty zostanie budynek użyteczności publicznej oraz budynek świetlicy przy Szkole Podstawowej.

Gmina zamierza pozyskać na realizację projektu dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

W styczniu roku 2017 złożyła wniosek o dofinansowanie przedmiotowego projektu w ramach działania: Oś Priorytetowa III Gospodarka nisko emisyjna: Poddziałanie 3.2.1. Efektywność energetyczna w budynkach publicznych. Załącznikiem obowiązkowym do wniosku o dofinansowanie zadania jest interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania.

W związku z realizacją Przedsięwzięcia Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi związane z działaniami w zakresie robót budowlanych. Wydatki ponoszone na realizację inwestycji będą dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT. Budynki objęte inwestycją są własnością Gminy a działalność prowadzona w obiektach wynika z zadań własnych Gminy - ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym art. 7 ust. 8 (edukacji publicznej - działalność w obiekcie świetlicy szkolnej) i ust. 9 (kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami działalność w obiekcie biblioteki publicznej) (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W części pomieszczeń budynku prowadzi działalność Gminna Biblioteka Publiczna, która posiada odrębną podmiotowość prawną, a z obiektu korzysta nieodpłatnie. Nie jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Budynek świetlicy użytkowany jest przez Szkołę Podstawową, która od 1 stycznia 2017 r. podlega obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług w ramach Gminy.

Gmina będzie realizowała zadanie inwestycyjne w zakresie zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), tym samym nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi w całości nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie będą generowały dochodu).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej"?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w uzupełnieniu do wniosku z dnia 21 kwietnia 2017 r.), Gmina, nie będzie miała prawa do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej".

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne, będzie wykonywała zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności" nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów usług z wykorzystaniem ww. inwestycji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

a.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

b.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 9 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. W styczniu 2017 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu. Celem ogólnym przedmiotowego projektu jest poprawa efektywności energetycznej obiektów publicznych, a tym samym zmniejszenie nadmiernego zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej. W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z nadzorem inwestorskim, promocją projektu, opracowaniem dokumentacji projektowej i przetargowej, itp. Inwestycją objęty zostanie budynek użyteczności publicznej oraz budynek świetlicy przy Szkole Podstawowej nr 1. W związku z realizacją Przedsięwzięcia Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi związane z działaniami w zakresie robót budowlanych. Wydatki ponoszone na realizację inwestycji będą dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT. Budynki objęte inwestycją są własnością Gminy a działalność prowadzona w obiektach wynika z zadań własnych Gminy - ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym art. 7 ust. 8 (edukacji publicznej - działalność w obiekcie świetlicy szkolnej) i ust. 9 (kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami działalność w obiekcie biblioteki publicznej) i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W części pomieszczeń budynku użyteczności publicznej prowadzi działalność Gminna Biblioteka Publiczna, która posiada odrębną podmiotowość prawną, a z obiektu korzysta nieodpłatnie. Nie jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Budynek świetlicy użytkowany jest przez Szkołę Podstawową, która od 1 stycznia 2017 r. podlega obowiązkowej centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług w ramach Gminy. Gmina będzie realizowała zadanie inwestycyjne w zakresie zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tym samym nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi w całości nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie będą generowały dochodu).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina będzie realizowała opisaną inwestycję w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary bądź usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - realizacja zadania inwestycyjnego nie będzie w żaden sposób związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W świetle powyższego tut. Organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl