0112-KDIL4.4012.533.2019.4.MB - Prawo do odliczenia VAT w związku z nabyciem usług doradczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.533.2019.4.MB Prawo do odliczenia VAT w związku z nabyciem usług doradczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2019 r. (data wpływu 29 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 23 grudnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 31 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie usług doradczych (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie usług doradczych (pytanie oznaczone we wniosku nr 4). Wniosek uzupełniono w dniu 23 grudnia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz w dniu 31 grudnia 2019 r. o pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

X Spółka z o.o. - dalej: Spółka lub Wnioskodawca, podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych - dalej: CIT lub podatek CIT oraz jest czynnym podatnikiem podatku do towarów i usług - dalej: VAT lub podatek VAT.

Spółka posiada:

* 100% udziałów w Y Spółka z o.o. - dalej: Spółka córka 1, która podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT,

* 100% udziałów w Z z siedzibą w A - dalej: Spółka córka 2, która nie podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT oraz nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce.

Spółka córka 1 i Spółka córka 2 dalej łącznie nazywane są Spółkami córkami. Spółki córki prowadzą działalność gospodarczą w tej samej branży co Spółka.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja opakowań (...), w tym wysokiej jakości (...) dla branży farmaceutycznej, spożywczej, higieny osobistej, elektronicznej i technologicznej. Przychody uzyskiwane przez Spółkę opodatkowane są stawką 19% podatku CIT, a produkowane przez Spółkę towary i świadczone przez Spółkę usługi opodatkowane są podatkiem VAT według stawki podstawowej.

Spółka w ostatnich latach regularnie odnotowywała znaczący wzrost przychodów i chce w dalszym ciągu rozszerzać swoją działalność i dynamicznie się rozwijać. Spółka nastawiona jest na umacnianie swojej pozycji na rynku, zwiększanie konkurencyjności na tle branży produkcji opakowań (...) oraz budowanie wiarygodności wobec kontrahentów.

Aktualnie Spółka poszukuje nowych inwestorów branżowych lub finansowych nastawionych na dalszy rozwój Spółki, ponieważ dotychczasowi inwestorzy rozważają całkowite wycofanie się z inwestycji. Biorąc pod uwagę korzyści jakie zapewni Spółce zmiana inwestorów (dofinansowanie działalności m.in. poprzez pożyczki, spłatę aktualnych zobowiązań i kredytów, a w przypadku inwestorów branżowych uzyskanie efektu synergii, udostępnienie Spółce międzynarodowych kontaktów). Spółka przedsięwzięła odpowiednie kroki mające doprowadzić do pozyskania odpowiednich dla niej najlepszych inwestorów.

Zgodnie z utrwaloną na rynku praktyką, Spółka będzie miała możliwość pozyskać inwestora, jeśli potwierdzi swoją dobrą kondycję finansową, prawną podatkową i techniczną, przez przedstawienie rzetelnych i pochodzących z niezależnego źródła informacji o swojej sytuacji finansowej, prawnej, podatkowej, technicznej, przy czym dla potencjalnych inwestorów informacje te będą wiarygodne, jeśli będą pochodziły z niezależnych źródeł, tj. od profesjonalnych niezależnych doradców zewnętrznych.

W tym celu Spółka zleciła przygotowanie oraz przeprowadzenie procesu pozyskania odpowiednich inwestorów profesjonalnym, niezależnym, renomowanym doradcom zewnętrznym (audytorom, prawnikom, doradcom biznesowym i doradcom podatkowym), świadczącym tego typu usługi rozpoznawalnym na rynku, wzbudzającym zaufanie i dającym rękojmię prawidłowego wykonania usługi.

Zlecone przez Spółkę prace - dalej: Usługi doradcze, związane z procesem pozyskania inwestora/inwestorów obejmują między innymi:

* doradztwo biznesowe, a w nim: przygotowanie strategii działania w procesie pozyskiwania nowego inwestora i jego koordynacji, w tym przygotowanie modelu finansowego, koordynacji prac pozostałych doradców, przygotowanie dokumentów informacyjnych, zbieranie ofert potencjalnych inwestorów, konsultacje i prowadzenie negocjacji, analiza ofert i wyselekcjonowanie inwestorów spełniających oczekiwania Spółki, prezentacja ofert i inwestorów Spółce:

* przeprowadzenie badania due diligence finansowego, skutkującego przedstawieniem raportu zawierającego m.in. informacje o wpływach do Spółki, o strukturze przychodów w różnych konfiguracjach (w podziale na grupy produktowe, na destynacje, na klientów) oraz strukturze ponoszonych kosztów (transakcyjnych, ogólnych, zarządu, pracowników itp.), stawkach wynagrodzenia, określenie EBIDTA Spółki, a także prognozowanych przychodach; zawierającego także analizę należności i zobowiązań oraz przepływów finansowych, analizę środków trwałych, analizę uzyskanych przez Spółkę dofinansowań i inne;

* przeprowadzenia badania due diligence podatkowego, skutkującego przedstawieniem raportu zawierającego m.in. wynik przeglądu rozliczeń podatkowych za okres od (...) r. do (...) r., zestawienie zidentyfikowanych ryzyk podatkowych wraz z oceną ich istotności, weryfikacja prawidłowości metodologii rozliczeń w zakresie CIT, VAT, p.c.c., PIT, ZUS, informację o wypełnianiu przez Spółkę obowiązków podatkowych, posiadanych zaświadczeniach o braku zaległości podatkowych, prowadzonych postępowaniach podatkowych kontrolnych, informację o wypełnianiu obowiązków w zakresie wht czy dokumentacji cen transferowych i inne;

* przeprowadzenia badania due diligence prawnego, skutkującego przedstawieniem raportu w tym zakresie, zawierającego m.in. informacje dotyczące Spółki w obszarze korporacyjnym (weryfikacja dokumentacji korporacyjnej), kontraktowym, informacje o zawartych umowach finansowych, kredytowych, ubezpieczeniu, posiadanym majątku rzeczowym, własności intelektualnej, wypełnianiu przez Spółkę obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych, a także o prowadzonych procesach sądowych i inne;

* doradztwo prawne w związku z procesem poszukiwania nowego inwestora prowadzone w trzech etapach: przygotowawczym, marketingowym oraz negocjacji i realizacji transakcji, w ramach których Spółka uzyska pomoc m.in. w zakresie: zabezpieczenia danych Spółki przez przygotowanie klauzul poufności do podpisania przez zainteresowanych inwestorów, ustalenia struktury planowanego procesu, analizy dokumentów przygotowanych przez doradców biznesowych, przygotowanie projektów dokumentów (w tym wstępnej i finalnej wersji umowy nabycia udziałów) dla celów transakcji, współpraca z innymi doradcami w procesie poszukiwania nowych inwestorów, przygotowanie odpowiedzi na pytania dotyczące wyników due diligence prawnego oraz inne zadawane przez zainteresowanych inwestorów; negocjacje z potencjalnymi inwestorami i inne.

Spółka podkreśla, że zlecone prace przeprowadzenia badania due diligence finansowego, podatkowego i prawnego będzie dotyczyło nie tylko Spółki, ale również Spółek córek, przy czym intencją Spółki jest, aby wydatek na przeprowadzenie ww. prac w Spółkach córkach ostatecznie poniosła Spółka.

Spółka zleciła już opisane prace. Wykonanie prac zleconych przez Spółkę będzie trwało kilka miesięcy. Spółka poniesie wydatki z tytułu zlecenia doradcom Usług doradczych. Spółka zapłaci doradcom za wykonanie zleconych prac wynagrodzenie rozliczane w oparciu o stawki godzinowe, ustalone ryczałtowo lub od efektu (tzw. success fee). Wynagrodzenia na rzecz doradców będą płatne na podstawie wystawianych na Spółkę przez doradców faktur VAT.

Dla pozyskania wartościowych dla Spółki inwestorów konieczne jest skorzystanie z profesjonalnych doradców, o uznanej renomie. Efekty zleconych przez Spółkę prac będą istotne również dla samej Spółki, ponieważ zobrazują Spółce jej kondycję finansową, biznesową, prawną i podatkową, wskażą obszary i procesy odpowiednio zarządzane jak i wymagające poprawy. Tym samym w efekcie zlecenia wykonania Usług doradczych Spółka uzyska wiarygodne i rzetelne informacje z niezależnych źródeł o mocnych stronach Spółki, jej potencjale możliwym do wykorzystania, czy nieprawidłowościach koniecznych do usunięcia, co wpłynie korzystnie na bieżące funkcjonowanie Spółki, doprowadzi do usprawnienia jej procesów wewnętrznych a w efekcie przełoży się na zwiększenie przychodów podatkowych Spółki.

W piśmie z dnia 23 grudnia 2019 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca poinformował, że usługi doradcze nabywane przez Spółkę w celu pozyskiwania inwestora/inwestorów będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji opakowań (...) (sprzedaż towarów i usług), która w całości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydatki, które Spółka poniesie na nabycie usług doradczych dotyczą czynności, które służą prowadzeniu działalności opodatkowanej, ponieważ celem podejmowanych przez Spółkę działań związanych z pozyskaniem nowego inwestora jest rozszerzenie dotychczasowej działalności i dynamiczny rozwój, umacnianie pozycji Spółki na rynku, zwiększenie konkurencyjności na tle branży opakowań (...) oraz budowanie wiarygodności wobec kontrahentów.

Zmiana inwestorów będąca wynikiem nabycia Usług doradczych zagwarantuje Spółce korzyści w postaci dofinansowania działalności m.in. poprzez pożyczki, spłatę aktualnych zobowiązań i kredytów, a w przypadku inwestorów branżowych uzyskanie efektu synergii, udostępnienie Spółce międzynarodowych kontaktów. Ponadto Spółka wykorzysta efekty nabytych Usług doradczych do ustalenia swojej kondycji finansowej, prawnej i podatkowej, weryfikacji obszarów i procesów odpowiednio zarządzanych i wymagających poprawy niezbędnych do prowadzenia opodatkowanej podatkiem VAT działalności w zakresie produkcji opakowań (...). W rezultacie, efekty Usług doradczych Spółka wykorzysta do wyeliminowania nieprawidłowości w jej bieżącym funkcjonowaniu i usprawnienia procesów wewnętrznych działalności w zakresie prowadzonej przez Spółkę produkcji opakowań (...) opodatkowanych podatkiem VAT według stawki podstawowej. A zatem, wydatki związane z nabyciem Usług doradczych w procesie pozyskania inwestora mają pośrednio wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność w zakresie produkcji opakowań (...) (sprzedaż towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 4).

Mając na uwadze opisany stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, Spółka chciałaby potwierdzić, że będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie ww. Usług doradczych?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie Usług doradczych, ponieważ Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność gospodarczą podlegającą w całości opodatkowaniu podatkiem VAT, a wydatki poniesione na nabycie Usług doradczych w procesie pozyskania inwestora mają związek z czynnościami Spółki opodatkowanymi podatkiem VAT i nie istnieją okoliczności wyłączające prawo do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 88 uptu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 j.t. z późn. zm. - dalej: uptu), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przewidział sytuacje, w których to otrzymane przez podatnika faktury nie pozwalają na odliczenie zawartego w nich podatku VAT. I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a uptu, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

* sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący;

* transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

* wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności, podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością, potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

* faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

* wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 uptu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powołanych przepisów podstawowym kryterium decydującym o prawie do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w cenie nabytych towarów i usług jest istnienie związku pomiędzy podatkiem VAT naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT (w przypadku Spółki w zakresie produkcji opakowań (...)).

Jednocześnie, ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku VAT naliczonego. W opinii Spółki, związek ten może być zarówno bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży), jak i pośredni (koszty ogólne działalności).

Spółka poniesie szereg wydatków na nabycie opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Usług doradczych związanych z procesem pozyskiwania inwestora. W opinii Spółki, ww. wydatki dotyczą czynności, które służą prowadzeniu działalności opodatkowanej. Celem podejmowanych przez Spółkę działań związanych z pozyskaniem nowego inwestora jest rozszerzenie dotychczasowej działalności i dynamiczny rozwój, umacnianie pozycji Spółki na rynku, zwiększenie konkurencyjności na tle branży opakowań (...) oraz budowanie wiarygodności wobec kontrahentów. Jak zostało to już opisane w pierwszej części wniosku (opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) zmiana inwestorów będąca efektem nabycia Usług doradczych zapewni Spółce korzyści w postaci dofinansowania działalności m.in. poprzez pożyczki, spłatę aktualnych zobowiązań i kredytów, w przypadku inwestorów branżowych uzyskanie efektu synergii, udostępnienie Spółce międzynarodowych kontaktów. Ponadto Spółka wykorzysta efekty nabytych Usług doradczych do ustalenia swojej kondycji finansowej, prawnej i podatkowej, weryfikacji obszarów i procesów odpowiednio zarządzanych i wymagających poprawy niezbędnych do prowadzenia opodatkowanej podatkiem VAT działalności w zakresie produkcji opakowań (...). W rezultacie, efekty Usług doradczych Spółka wykorzysta do wyeliminowania nieprawidłowości z jej bieżącym funkcjonowaniu i usprawnienia procesów wewnętrznych działalności w zakresie prowadzonej przez Spółkę produkcji opakowań (...) opodatkowanej podatkiem VAT według stawki podstawowej. A zatem, wydatki związane z nabyciem Usług doradczych w procesie pozyskania inwestora mają pośrednio wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność w zakresie produkcji opakowań (...) (sprzedaż towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

Podsumowując, Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzącym działalność gospodarczą podlegającą w całości opodatkowaniu podatkiem VAT, wydatki poniesione na nabycie Usług doradczych w procesie pozyskania inwestora mają związek z czynnościami Spółki opodatkowanymi podatkiem VAT, nie istnieją okoliczności wyłączające prawo do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 88 uptu, a zatem, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie Usług doradczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Powołane wyżej przepisy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego, stanowią implementację przepisów wspólnotowych odnoszących się do tego zagadnienia.

Podstawowym aktem określającym ramy prawne opodatkowania podatkiem od wartości dodanej od dnia 1 stycznia 2007 r. jest Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, a wcześniej Szósta Dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku - 77/388/EWG (Dz. Urz. WE L Nr 145, str. 1, z późn. zm.).

Do fundamentalnych cech podatku od wartości dodanej, wynikających z postanowień art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, należy zaliczyć zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.

Szczegółowe zasady realizacji prawa do odliczenia podatku zawierają przepisy Tytułu X Dyrektywy. Z tego powodu należy uznać, że przepisy tego Tytułu należą bez wątpienia do najistotniejszych regulacji Dyrektywy VAT. Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.

Zgodnie z art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE (odpowiednik art. 17 ust. 2 Szóstej Dyrektywy), jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić:

a. VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika;

b. VAT należnego od transakcji uznanych za dostawy towarów i świadczenie usług zgodnie z art. 18 lit. a i art. 27;

c. VAT należnego od wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b pkt (i);

d. VAT należnego od transakcji uznanych za wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów zgodnie z art. 21 i 22;

e. VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

W tym miejscu należy podkreślić również, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie stwierdzał, iż prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Potwierdzeniem powyżej przedstawionej linii orzecznictwa jest m.in. wyrok TSUE w sprawie C-268/83 D. A. Rompelman i E. A. Rompelman-Van Deelen, z którego wynika, że regulacja dotycząca odliczenia, ma za cel całkowicie odciążyć podmiot podlegający opodatkowaniu VAT od podatku od wartości dodanej, który jest winien zapłacić w związku ze swoją działalnością gospodarczą. Wspólny system wartości dodanej zapewnia, że obciążenie podatkiem VAT jest całkowicie neutralne wobec każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od celów i wyników przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że takie przedsiębiorstwo samo w sobie podlega opodatkowaniu VAT.

Dopełnieniem tej tezy jest orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV, w którym Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności podatku VAT), że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT zostaje zachowane. W świetle powołanego wyroku należy stwierdzić, że w przypadku, gdy zakup danego towaru przez Wnioskodawcę jest dokonany z zamiarem wykorzystania tego towaru do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to pomimo utraty danego towaru z przyczyn niezależnych, tj. w sposób niezawiniony, czy jak to ujął Trybunał - "z powodów pozostających poza kontrolą podatnika", jego prawo do odliczenia w związku z nabyciem tego towaru zostaje zachowane.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wskazane wyżej przepisy ustawy oraz orzeczenia, umożliwiają podatnikowi, w ramach działalności opodatkowanej, odliczenie podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług stanowiących inwestycje z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto, w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, Trybunał przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

Z opisu sprawy wynika, Spółka jest czynnym podatnikiem podatku do towarów i usług.

Spółka posiada:

* 100% udziałów w Spółce córce 1, która podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

* 100% udziałów w Spółce córce 2, która nie podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT oraz nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce.

Spółki córki prowadzą działalność gospodarczą w tej samej branży co Spółka. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja opakowań (...), w tym wysokiej jakości (...) dla branży farmaceutycznej, spożywczej, higieny osobistej, elektronicznej i technologicznej. Przychody uzyskiwane przez Spółkę opodatkowane są stawką 19% podatku CIT a produkowane przez Spółkę towary i świadczone przez Spółkę usługi opodatkowane są podatkiem VAT według stawki podstawowej. Spółka w ostatnich latach regularnie odnotowywała znaczący wzrost przychodów i chce w dalszym ciągu rozszerzać swoją działalność i dynamicznie się rozwijać. Spółka nastawiona jest na umacnianie swojej pozycji na rynku, zwiększanie konkurencyjności na tle branży produkcji opakowań (...) oraz budowanie wiarygodności wobec kontrahentów. Aktualnie Spółka poszukuje nowych inwestorów branżowych lub finansowych nastawionych na dalszy rozwój Spółki, ponieważ dotychczasowi inwestorzy rozważają całkowite wycofanie się z inwestycji. Biorąc pod uwagę korzyści jakie zapewni Spółce zmiana inwestorów (dofinansowanie działalności m.in. poprzez pożyczki, spłatę aktualnych zobowiązań i kredytów, a w przypadku inwestorów branżowych uzyskanie efektu synergii, udostępnienie Spółce międzynarodowych kontaktów), Spółka przedsięwzięła odpowiednie kroki mające doprowadzić do pozyskania odpowiednich dla niej najlepszych inwestorów. Zgodnie z utrwaloną na rynku praktyką Spółka będzie miała możliwość pozyskać inwestora, jeśli potwierdzi swoją dobrą kondycję finansową, prawną, podatkową i techniczną, przez przedstawienie rzetelnych i pochodzących z niezależnego źródła informacji o swojej sytuacji finansowej, prawnej, podatkowej, technicznej, przy czym dla potencjalnych inwestorów informacje te będą wiarygodne, jeśli będą pochodziły z niezależnych źródeł, tj. od profesjonalnych niezależnych doradców zewnętrznych. W tym celu Spółka zleciła przygotowanie oraz przeprowadzenie procesu pozyskania odpowiednich inwestorów profesjonalnym, niezależnym, renomowanym doradcom zewnętrznym (audytorom, prawnikom, doradcom biznesowym i doradcom podatkowym), świadczącym tego typu usługi rozpoznawalnym na rynku, wzbudzającym zaufanie i dającym rękojmię prawidłowego wykonania usługi. Zlecone prace przeprowadzenia badania due diligence finansowego, podatkowego i prawnego będzie dotyczyło nie tylko Spółki, ale również Spółek córek, przy czym intencją Spółki jest aby wydatek na przeprowadzenie ww. prac w Spółkach córkach ostatecznie poniosła Spółka. Wykonanie prac zleconych przez Spółkę będzie trwało kilka miesięcy. Spółka poniesie wydatki z tytułu zlecenia doradcom Usług doradczych. Spółka zapłaci doradcom za wykonanie zleconych prac wynagrodzenie rozliczane w oparciu o stawki godzinowe, ustalone ryczałtowo lub od efektu (tzw. success fee). Wynagrodzenia na rzecz doradców będą płatne na podstawie wystawianych na Spółkę przez doradców faktur VAT. Efekty zleconych przez Spółkę prac będą istotne również dla samej Spółki, ponieważ zobrazują Spółce jej kondycję finansową, biznesową, prawną i podatkową, wskażą obszary i procesy odpowiednio zarządzane jak i wymagające poprawy. Tym samym w efekcie zlecenia wykonania Usług doradczych Spółka uzyska wiarygodne i rzetelne informacje z niezależnych źródeł o mocnych stronach Spółki, jej potencjale możliwym do wykorzystania, czy nieprawidłowościach koniecznych do usunięcia, co wpłynie korzystnie na bieżące funkcjonowanie Spółki, doprowadzi do usprawnienia jej procesów wewnętrznych a w efekcie przełoży się na zwiększenie przychodów podatkowych Spółki. Usługi doradcze nabywane przez Spółkę w celu pozyskiwania inwestora/inwestorów będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji opakowań (...) (sprzedaż towarów i usług), która w całości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydatki, które Spółka poniesie na nabycie usług doradczych dotyczą czynności, które służą prowadzeniu działalności opodatkowanej, ponieważ celem podejmowanych przez Spółkę działań związanych z pozyskaniem nowego inwestora jest rozszerzenie dotychczasowej działalności i dynamiczny rozwój, umacnianie pozycji Spółki na rynku, zwiększenie konkurencyjności na tle branży opakowań (...) oraz budowanie wiarygodności wobec kontrahentów. Zmiana inwestorów będąca wynikiem nabycia Usług doradczych zagwarantuje Spółce korzyści w postaci dofinansowania działalności m.in. poprzez pożyczki, spłatę aktualnych zobowiązań i kredytów, a w przypadku inwestorów branżowych uzyskanie efektu synergii, udostępnienie Spółce międzynarodowych kontaktów. Ponadto Spółka wykorzysta efekty nabytych Usług doradczych do ustalenia swojej kondycji finansowej, prawnej i podatkowej, weryfikacji obszarów i procesów odpowiednio zarządzanych i wymagających poprawy niezbędnych do prowadzenia opodatkowanej podatkiem VAT działalności w zakresie produkcji opakowań (...). W rezultacie, efekty Usług doradczych Spółka wykorzysta do wyeliminowania nieprawidłowości w jej bieżącym funkcjonowaniu i usprawnienia procesów wewnętrznych działalności w zakresie prowadzonej przez Spółkę produkcji opakowań (...) opodatkowanych podatkiem VAT według stawki podstawowej. A zatem, wydatki związane z nabyciem Usług doradczych w procesie pozyskania inwestora mają pośrednio wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność w zakresie produkcji opakowań (...) (sprzedaż towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie ww. Usług doradczych.

Jak wyżej wskazano, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności.

W świetle przedstawionej treści wniosku i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że w kontekście poniesionych wydatków na zakup Usług doradczych Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Spółkę, dokumentujących nabycie ww. usług. Jak wynika z wniosku Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa Usługi doradcze, związane z procesem pozyskania nowych inwestorów branżowych lub finansowych nastawionych na dalszy rozwój Spółki, ponieważ dotychczasowi inwestorzy rozważają całkowite wycofanie się z inwestycji. Jak wskazał Wnioskodawca - Usługi doradcze nabywane przez Spółkę w celu pozyskiwania inwestora/inwestorów będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji opakowań (...) (sprzedaż towarów i usług), która w całości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydatki, które Spółka poniesie na nabycie usług doradczych dotyczą czynności, które służą prowadzeniu działalności opodatkowanej, ponieważ celem podejmowanych przez Spółkę działań związanych z pozyskaniem nowego inwestora jest rozszerzenie dotychczasowej działalności i dynamiczny rozwój, umacnianie pozycji Spółki na rynku, zwiększenie konkurencyjności na tle branży opakowań (...) oraz budowanie wiarygodności wobec kontrahentów.

Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - efekty Usług doradczych Spółka wykorzysta do wyeliminowania nieprawidłowości w jej bieżącym funkcjonowaniu i usprawnienia procesów wewnętrznych działalności w zakresie prowadzonej przez Spółkę produkcji opakowań (...) opodatkowanych podatkiem VAT według stawki podstawowej. A zatem, wydatki związane z nabyciem Usług doradczych w procesie pozyskania inwestora mają pośrednio wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność w zakresie produkcji opakowań (...) (sprzedaż towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

Wobec powyższego należy uznać, że w zakresie w jakim nabyte Usługi doradcze, są/będą związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT prowadzoną przez Wnioskodawcę, Spółce będącej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przysługuje/będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących zakup ww. Usług. Ww. prawo będzie przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

W konsekwencji Spółka jest/będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie ww. Usług doradczych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4, należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie usług doradczych (pytanie oznaczone we wniosku nr 4). Z kolei, w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Nadto Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zakresu prawa do odliczenia podatku VAT.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl