0112-KDIL4.4012.516.2017.2.EB - Brak możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Budowa placów zabaw i miejsc rekreacji".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.516.2017.2.EB Brak możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Budowa placów zabaw i miejsc rekreacji".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2017 r. (data wpływu 4 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2017 r. (data wpływu 23 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Budowa placów zabaw i miejsc rekreacji (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Budowa placów zabaw i miejsc rekreacji na terenie Gminy Byczyna". Wniosek uzupełniono w dniu 23 listopada 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ludowy Klub Sportowy ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020, na realizację operacji w zakresie poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na realizację przedsięwzięcia pn. "Budowa placów zabaw i miejsc rekreacji (...)". Przedsięwzięcie będzie polegało na utworzeniu nowych placów zabaw, doposażeniu istniejących oraz zostaną utworzone miejsca rekreacyjne (siłownie zewnętrzne). Wnioskodawca inwestycję będzie realizował na terenie miasta działka nr 385 oraz w następujących sołectwach A. działka nr 6/1, B. działka nr 60/2, C. działka nr 335, D. działka nr 154/1, E. nr 31/1, F. działka nr 480/12, G. działka nr 18/3, H. działka nr 27/10, I. działka nr 64. W ramach inwestycji zostaną wykonane ogrodzenia placów zabaw, które to place zostaną wyposażone m.in. w bujaki, huśtawki, karuzele, panele z tablicą do rysowania, stoły do ping ponga, stoły do szachów/chińczyka, piaskownice, zestawy zabawowe, ławeczki, regulaminy oraz siłownie zewnętrzne, które zostaną wyposażone w urządzenia, takie jak wyciąg górny, ławeczki, biegacz, orbitrek, rower. Dzięki placom zabaw mniejsze dzieci zyskają miejsce, w którym będą mogły rozwijać swoje umiejętności społeczne i kreatywność oraz zaspokajać jedną ze swoich podstawowych potrzeb, jaką jest zabawa. Dokumentacją umożliwiającą weryfikację wykonanych prac związanych z budową, modernizacją placów zabaw i siłowni zewnętrznych będzie film nakręcony przy użyciu dronu, całość prac będzie także fotografowana przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Co na koniec będzie wspaniałą pamiątką po wszystkich zakończonych pracach. Obecność dorosłych w miejscach spotkań, którymi staną się siłownie zewnętrzne, będą swoistą odskocznią od trosk życia codziennego oraz zachętą do aktywnego wypoczynku. Place zabaw stanowią cześć bazy rekreacyjnej, która ulokowana na atrakcyjnym terenie sołectw Gminy i świeżym powietrzu jest czymś w rodzaju swoistego bogactwa lokalnego, służącego całym pokoleniom społeczeństwa. Place zabaw poprawią estetykę sołectw oraz bezpieczeństwo korzystających z nich rodzin, co wpłynie na ożywienie istniejących i zbudowanie nowych więzi społecznych, czyli integrację środowisk. Zrealizowanie powyższej operacji przyczyni się do poprawy jakości spędzania czasu wolnego i zaspokojenia potrzeb społecznych i kulturalnych. Spędzanie czasu wolnego przez rodziny na placach zabaw umocni więzi rodzinne. Projekt nie będzie generował przychodów. Zakłada się, że place zabaw oraz siłownie zewnętrzne będą ogólnodostępne, udostępnione nieodpłatnie dla mieszkańców ww. miejscowości oraz osób przyjezdnych. Przy zakupie towarów i usług dotyczących projektu Ludowy Klub Sportowy nie planuje odliczyć podatku VAT, gdyż powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności niezbędnych do osiągnięcia celów projektu. Planowany termin realizacji inwestycji to marzec 2018 r.

Wniosek uzupełniono w dniu 23 listopada 2017 r. o informację, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia pn. "Budowa placów zabaw i miejsc rekreacji (...)" będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z tym, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu opisanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, Ludowy Klub Sportowy zamierza realizować zadanie inwestycyjne polegające na utworzeniu nowych placów zabaw, doposażeniu istniejących oraz zostaną utworzone miejsca rekreacyjne (siłownie zewnętrzne) z udziałem środków unijnych. Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna, udostępniana nieodpłatnie. Poniesione wydatki związane z realizacją inwestycji potwierdzone zostaną fakturami zawierającymi VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, jednak pomimo to nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania podatku naliczonego ani obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ wytworzona infrastruktura w ramach realizacji projektu nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej. Wnioskodawca pozbawiony będzie prawa do odliczenia podatku naliczonego tak w czasie realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu i przyjęciu wytworzonego obiektu do użytku, bowiem na żadnym z tych etapów nie wystąpią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Trzeba wyjaśnić, że z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Podsumowując Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia (odzyskania) podatku VAT zawartego w fakturach potwierdzających ponoszenie wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na utworzeniu nowych placów zabaw, doposażeniu istniejących oraz zostaną utworzone miejsca rekreacyjne (siłownie zewnętrzne), planowanej do współfinansowania ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Ludowy Klub Sportowy ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020, na realizację operacji w zakresie poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na realizację przedsięwzięcia pn. "Budowa placów zabaw i miejsc rekreacji (...)". Przedsięwzięcie będzie polegało na utworzeniu nowych placów zabaw, doposażeniu istniejących oraz utworzeniu nowych miejsc rekreacyjnych (siłowni zewnętrznych). Wnioskodawca inwestycję będzie realizował na terenie miasta oraz w następujących sołectwach (...). W ramach inwestycji zostaną wykonane ogrodzenia placów zabaw, które to place zostaną wyposażone m.in. w bujaki, huśtawki, karuzele, panele z tablicą do rysowania, stoły do ping ponga, stoły do szachów/chińczyka, piaskownice, zestawy zabawowe, ławeczki, regulaminy oraz siłownie zewnętrzne, które zostaną wyposażone w urządzenia takie jak wyciąg górny, ławeczki, biegacz, orbitrek, rower. Dzięki placom zabaw mniejsze dzieci zyskają miejsce, w którym będą mogły rozwijać swoje umiejętności społeczne i kreatywność oraz zaspokajać jedną ze swoich podstawowych potrzeb, jaką jest zabawa. Dokumentacją umożliwiającą weryfikację wykonanych prac związanych z budową, modernizacją placów zabaw i siłowni zewnętrznych będzie film nakręcony przy użyciu dronu, całość prac będzie także fotografowana przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Place zabaw poprawią estetykę sołectw oraz bezpieczeństwo korzystających z nich rodzin, co wpłynie na ożywienie istniejących i zbudowanie nowych więzi społecznych, czyli integrację środowisk. Zrealizowanie powyższej operacji przyczyni się do poprawy jakości spędzania czasu wolnego i zaspokojenia potrzeb społecznych i kulturalnych. Spędzanie czasu wolnego przez rodziny na placach zabaw umocni więzi rodzinne. Projekt nie będzie generował przychodów. Zakłada się, że place zabaw oraz siłownie zewnętrzne będą ogólnodostępne, udostępnione nieodpłatnie dla mieszkańców ww. miejscowości oraz osób przyjezdnych. Przy zakupie towarów i usług dotyczących projektu Ludowy Klub Sportowy nie planuje odliczyć podatku VAT, gdyż powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności niezbędnych do osiągnięcia celów projektu. Planowany termin realizacji inwestycji to marzec 2018 r. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia pn. "Budowa placów zabaw i miejsc rekreacji (...)" będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług w związku z tym, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Klub Sportowy ma wątpliwości, czy może odzyskać podatek VAT uiszczony w związku z realizacją projektu pn. "Budowa placów zabaw i miejsc rekreacji (...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W zakresie przedmiotowego działania Klub Sportowy nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miało więc możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Ludowy Klub Sportowy nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa placów zabaw i miejsc rekreacji (...)".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl