0112-KDIL4.4012.426.2017.1.JKU - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu ochrony gatunków roślin i zwierząt.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.426.2017.1.JKU Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu ochrony gatunków roślin i zwierząt.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2017 r. (data wpływu 5 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "Dobre praktyki" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "Dobre praktyki".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Dobre praktyki" w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Priorytet: II. Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu Działanie: 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna do Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych.

Umowa na dofinansowanie ww. projektu zostanie zawarta pomiędzy Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych a Uniwersytetem. Projekt będzie realizowany przez Uniwersytet (Beneficjent) we współpracy z Gminą Miasta A i Urzędem Miasta B (podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków).W celu wspólnej realizacji projektu i określeniu zadań pomiędzy zaangażowanymi podmiotami zostanie podpisana umowa o współpracy.

Uniwersytet będzie podmiotem odpowiedzialnym za wydatkowanie środków otrzymanych na realizację projektu i zobowiązany będzie do przekazywania Podmiotom upoważnionym środków na finansowanie kosztów kwalifikowalnych, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, zapisami umowy o współpracy na rzecz realizacji projektu.

Opis projektu:

Projekt jest odpowiedzią na negatywne zmiany zachodzące w obrębie muraw w całej Europie, w tym również Polsce. Do realizacji projektu wybrano sześć reprezentatywnych obszarów związanych z przeróbką rud cynku i ołowiu, będących jednocześnie jedynymi z najcenniejszych skupisk roślinności w Polsce. Obszary te są zlokalizowane na terenie dwóch województw: a i b; leżą w obrębie miasta B, A i gminy C. Wszelkie działania zaplanowane w projekcie nastawione są na zachowanie cennej mozaiki siedlisk, ważnej dla utrzymania wysokiej bioróżnorodności i licznych gatunków roślin i zwierząt o specyficznych wymaganiach siedliskowych. Projekt nastawiony jest na prowadzenie znanych, a także wdrażaniu nowych rozwiązań w ochronie tego typu muraw w Polsce oraz na rozpowszechnianie wiedzy na ten temat. Projekt ma na celu odtworzenie, wzmocnienie i utrzymanie odpowiednich warunków siedliskowych dla zachowania bioróżnorodności muraw galmanowych (6130) na utworzonych w regionie na obszarach Natura 2000 oraz w miejscach występowania cennych fragmentów muraw galmanowych - dotąd nie objętych żadną formą ochrony.

Ponadto, w ramach projektu zostanie podjęta próba wprowadzenia sasanki otwartej Pulsatilla patens na historyczne stanowisko w A. W projekcie zostanie stworzona między innymi pokazowa murawa, zostaną utworzone ścieżki edukacyjne, zostaną zamontowane tablice informacyjno-edukacyjne oraz ławki i kosze na śmieci. Struktura ta przyczyni się do skutecznego połączenia funkcji ochronnych obszarów z udostępnianiem edukacyjno-turystycznym. W wyniku projektu powstanie ogólnodostępna strona internetowa, odbędą się spotkania ze społecznościami lokalnymi. W trakcie różnorodnych konferencji naukowych, poruszone zostaną problemy muraw, co przyczyni się do reklamy tych miejsc turystycznie lub ze względu na aspekt naukowy. Dostęp do wytworzonej w ramach projektu infrastruktury będzie się odbywał na zasadzie ogólnej dostępności. Infrastruktura wytworzona w ramach projektu nie będzie wykorzystywana w celach komercyjnych.

Najważniejsze zadania w projekcie obejmą:

1.

przeprowadzenie inwentaryzacji przyrodniczych (z uwzględnieniem takich grup organizmów jak: rośliny naczyniowe, brioflora, lichenobiota, wybrane grupy zwierząt, w tym: mrówki, pająki i zapylacze) sześciu wytypowanych obszarów, na których występują murawy galmanowe;

2.

wykonanie zabiegów ochronnych zgodnych z tworzonymi obecnie planami zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 w C oraz wykonanie zabiegów ochrony na pozostałych obszarach (karczowanie drzew i krzewów, usuwanie inwazyjnych i ekspansywnych gatunków roślin, usuwanie nadmiaru materii organicznej (igliwia, wojłoku liści) z podłoża, likwidacji śmietnisk;

3.

ekstensywny wypas owiec na wybranych obszarach;

4.

wzmacnianie bioróżnorodności muraw (selektywne wysiewanie nasion i wysadzanie sadzonek pożądanych gatunków murawowych, pozyskanych z zasobów lokalnych; bądź poprzez naniesienie materiału (siana) ze skoszonego wcześniej, reprezentatywnego fragmentu murawy;

5.

próbę wprowadzenia sasanki otwartej (Pulsatilla patens) na obszary w A;

6.

monitoring przyrodniczy GDOŚ oraz monitoring skuteczności stosowanych zabiegów ochronnych dla muraw, jak również uzupełnienie działań monitoringowych o szczegółowe inwentaryzacje przy zastosowaniu regularnej siatki powierzchni badawczych, wykonanie zabezpieczeń wybranych obiektów przed niszczącym działaniem pojazdów mechanicznych;

7.

zabezpieczenie niektórych obiektów przed niszczącym działaniem pojazdów mechanicznych;

8.

stworzenie infrastruktury turystycznej, m.in. pokazowej murawy, utworzenie ścieżek edukacyjnych, wykonanie tablic informacyjnych, ławek, koszy na śmieci; infrastruktura przyczyni się do skutecznego połączenia funkcji ochronnych obszarów z udostępnianiem edukacyjno-turystycznym oraz do skanalizowania ruchu turystycznego;

9.

akcje promocyjno-informacyjne: spotkania, szkolenia, konferencje, wydanie materiałów informacyjnych.

Oczekiwane rezultaty:

1.

ochrona, odtworzenie i utrzymanie ok. 30 ha muraw oraz gatunków roślin i zwierząt z nimi związanych;

2.

utworzenie i utrzymanie stanowiska Pulsatilla patens na wybranym obszarze;

3.

powołanie minimum jednego nowego obszaru chronionego - użytku ekologicznego;

4.

przywrócenie tradycyjnego sposobu gospodarowania (wypas owiec na murawach);

5.

ukierunkowanie ruchu turystycznego poprzez wyposażenie 6 obszarów w infrastrukturę turystyczną (tablice, ścieżki edukacyjne);

6.

zaangażowanie społeczności, lokalnych samorządów i właścicieli gruntów w ochronę muraw.

Stan Faktyczny:

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Uczelnia prowadzi sprzedaż zwolnioną przedmiotowo (usługi edukacyjne), jak również opodatkowaną (wynajem pomieszczeń, sprzedaż książek, zakwaterowania, inne).W związku z tym, że uczelnia prowadzi działalność mieszaną; z części zakupów podatek VAT naliczony podlega częściowemu odliczeniu w oparciu o proporcję sprzedaży. Ze względu na realizację projektu, w Zakładowym Planie Kont zostaną wyodrębnione osobne konta księgowe, dzięki czemu uczelnia będzie w stanie odróżnić zakupy związane z poszczególnymi kategoriami działalności uczelni, jak również dotyczącymi projektu. Uniwersytet będzie wydatkował oraz rozliczał zakupy zgodnie ze swoim harmonogramem zadań. Wydatki na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu zostaną zakwalifikowane przez uczelnię na efekty projektu i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Uczelni podatek należny. Efekt projektu, jakim jest odtworzenie, wzmocnienie i utrzymanie odpowiednich warunków siedliskowych dla zachowania bioróżnorodności muraw (6130) na utworzonych w regionie na obszarach Natura 2000 oraz w miejscach występowania cennych fragmentów muraw galmanowych - dotąd nie objętych żadną formą ochrony, przyczyni się do wytworzenia infrastruktury na zasadzie ogólnej dostępności. Nie wystąpi komercjalizacja efektu projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do projektu pn. "Dobre praktyki" istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że wydatki związane z realizacja projektu pn. "Dobre praktyki" - Uczelnia będzie kwalifikować do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:

* efekt projektu nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług,

* nie wystąpi komercjalizacja efektu projektu.

Uniwersytet nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Dobre praktyki" w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura Środowisko 2014-2020 Priorytet: II. Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu Działanie: 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna do Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych. Umowa na dofinansowanie ww. projektu zostanie zawarta pomiędzy Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych a Uniwersytetem. Projekt będzie realizowany przez Uniwersytet (Beneficjent) we współpracy z Gminą Miasta A i Urzędem Miasta B (podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków).

W celu wspólnej realizacji projektu i określeniu zadań pomiędzy zaangażowanymi podmiotami zostanie podpisana umowa o współpracy. Uniwersytet będzie podmiotem odpowiedzialnym za wydatkowanie środków otrzymanych na realizację projektu i zobowiązany będzie do przekazywania Podmiotom upoważnionym środków na finansowanie kosztów kwalifikowalnych, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, zapisami umowy o współpracy na rzecz realizacji projektu.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Uczelnia prowadzi sprzedaż zwolnioną przedmiotowo (usługi edukacyjne), jak również opodatkowaną (wynajem pomieszczeń, sprzedaż książek, zakwaterowania, inne).W związku z tym, że uczelnia prowadzi działalność mieszaną; z części zakupów podatek VAT naliczony podlega częściowemu odliczeniu w oparciu o proporcję sprzedaży. Ze względu na realizację projektu, w Zakładowym Planie Kont zostaną wyodrębnione osobne konta księgowe, dzięki czemu uczelnia będzie w stanie odróżnić zakupy związane z poszczególnymi kategoriami działalności uczelni, jak również dotyczącymi projektu. Uniwersytet będzie wydatkował oraz rozliczał zakupy zgodnie ze swoim harmonogramem zadań. Wydatki na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu zostaną zakwalifikowane przez uczelnię na efekty projektu i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Uczelni podatek należny. Efekt projektu, jakim jest odtworzenie, wzmocnienie i utrzymanie odpowiednich warunków siedliskowych dla zachowania bioróżnorodności muraw (6130) na utworzonych w regionie na obszarach Natura 2000 oraz w miejscach występowania cennych fragmentów muraw-dotąd nie objętych żadną formą ochrony, przyczyni się do wytworzenia infrastruktury na zasadzie ogólnej dostępności. Nie wystąpi komercjalizacja efektu projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w odniesieniu do projektu pn. "Dobre praktyki" istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie są spełnione, gdyż, jak wynika z opisu sprawy, efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, w odniesieniu do projektu pn. "Dobre praktyki", Uczelnia nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, bowiem wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W świetle powyższego tut. Organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny (projektowane zdarzenie przyszłe) pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl