0112-KDIL4.4012.378.2017.1.JKU - Brak prawa do odliczenia VAT przez podatnika wykonującego wyłącznie czynności zwolnione z VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.378.2017.1.JKU Brak prawa do odliczenia VAT przez podatnika wykonującego wyłącznie czynności zwolnione z VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

1. Wnioskodawca prowadzi na terytorium Polski indywidualną praktykę stomatologiczną pod firmą Praktyka Stomatologiczna.

2. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach wykonywania zawodu lekarza dentysty.

3. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa wyżej podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.

4. Równocześnie Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wynajmie innemu lekarzowi stomatologii gabinetu stomatologicznego wraz z kompleksową obsługą, obejmującą w szczególności zapewnienie usług sprzątania gabinetu, zapewnienie wysterylizowanych narzędzi, utylizację odpadów medycznych, obsługę recepcji (w dalszej części niniejszego wniosku usługi polegające na wynajmie gabinetu stomatologicznego wraz z kompleksową obsługą nazywane są "usługami wynajmu gabinetu").

5. W związku ze świadczeniem usług wynajmu gabinetu Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia z VAT dla przedmiotowych usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, jako że:

a. Wnioskodawca nie realizuje dostaw towarów wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT, ani nie świadczy usług wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT,

b. Wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski,

c. Wnioskodawca nie utracił prawa do zwolnienia sprzedaży z VAT w oparciu o art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT, w związku ze sprzedażą realizowaną w latach poprzednich,

d. Wnioskodawca nie skorzystał z prawa do rezygnacji ze zwolnienia sprzedaży z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy VAT (stosownie do art. 113 ust. 4 ustawy o VAT).

6. W kontekście powyższego wszelka sprzedaż realizowana przez Wnioskodawcę podlega aktualnie zwolnieniu z VAT (w oparciu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT lub art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).

7. Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (z uwzględnieniem art. 113 ust. 2 ustawy o VAT) w roku 2017 nie przekroczy przewidzianego w tym przepisie progu w wysokości 200 tys. PLN - w praktyce Wnioskodawca spodziewa się, że wartość przedmiotowej sprzedaży w całym roku 2017 wyniesie ok. 50 tys. PLN. Jednocześnie Wnioskodawca spodziewa się, że także w kolejnych latach próg sprzedaży w wys. 200 tys. PLN, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie zostanie przez Wnioskodawcę osiągnięty.

8. Wnioskodawca ani w roku 2017, ani w latach kolejnych nie zamierza rezygnować ze zwolnienia sprzedaży z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy VAT (stosownie do art. 113 ust. 4 ustawy o VAT).

9. Wnioskodawca ani w roku 2017, ani w latach kolejnych nie zamierza rozszerzać swojej działalności o czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 i 2 ustawy o VAT.

10. Wnioskodawca ani w roku 2017, ani w latach kolejnych nie zamierza przenosić siedziby działalności gospodarczej poza terytorium Polski.

11. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny ani jako podatnik VAT zwolniony.

12. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca nabył w czerwcu br. ciąg urządzeń służących myciu, dezynfekcji oraz sterylizacji narzędzi medycznych (dalej: ciąg myjąco-dezynfekcyjno-sterylizujący).

13. W związku z nabyciem ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego Wnioskodawca otrzymał od dostawcy fakturę z naliczonym podatkiem VAT.

14. Wartość netto ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego wynosi 55 462,99 PLN. Ciąg myjąco-dezynfekcyjno-sterylizujący będzie stanowił dla Wnioskodawcy środek trwały w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., 2032, z późn. zm.)

15. W związku z nabyciem ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego Wnioskodawca stara się pozyskanie dofinansowania ze środków unijnych. Wnioskodawca występuje z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w celu wyjaśnienia, czy podatek VAT naliczony na fakturze otrzymanej od dostawcy ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego może stanowić koszty kwalifikowane projektu inwestycyjnego, w ramach którego Wnioskodawca stara się dofinansowanie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on uprawniony do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego.

Powyższe stanowisko potwierdza poniższa argumentacja:

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski.

W myśl przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Stawki podatku VAT reguluje co do zasady art. 41 ustawy o VAT z zastrzeżeniem szeregu przepisów szczególnych, w tym przepisów art. 146a i nast. ustawy o VAT.

Jednocześnie przepis art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zawiera katalog czynności, które podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT (tzw. zwolnienie przedmiotowe).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, z podatku VAT zwalnia się, m.in. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty.

Jednocześnie w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, cyt.: "Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku."

Stosownie natomiast do art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, cyt.: "Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaż wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji."

Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy o VAT, cyt.: "Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą rezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności."

Ponadto przepis art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zawiera katalog czynności, których wykonywanie wyłącza możliwość stosowania przez podatnika zwolnień, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Jednocześnie przepis ten wskazuje, że zwolnień tych nie stosuje się wobec podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Podstawowym przepisem regulującym prawo podatników do odliczenia naliczonego podatku VAT jest przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, cyt.: "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

Powyższy przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, iż prawo od odliczenia naliczonego podatku VAT przysługuje wyłącznie w przypadku, jeżeli towary lub usługi nabywane przez podatnika są wykorzystywane przez tego podatnika do wykonywani czynności opodatkowanych VAT.

W kontekście powyższych przepisów oraz okoliczności opisanych w stanie faktycznym w opinii Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości, że w związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę wyłącznie czynności zwolnionych z VAT (w oparciu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT lub art. 113 ust. 1 ustawy o VAT) i brakiem wykonywania przez Wnioskodawcę jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT, Wnioskodawca nie jest uprawniony do odliczenia VAT wykazanego na fakturze otrzymanej od dostawcy w związku z nabyciem ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą".

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy - podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jak stanowi art. 96 ust. 3 ustawy - podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak stanowi art. 96 ust. 5 pkt 4 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminie: przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia z tym, że w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty, o czym stanowi art. 113 ust. 5 ustawy.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu;

2.

świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca prowadzi na terytorium Polski indywidualną praktykę stomatologiczną pod firmą Praktyka Stomatologiczna. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach wykonywania zawodu lekarza dentysty. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa wyżej podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT. Równocześnie Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wynajmie innemu lekarzowi stomatologii gabinetu stomatologicznego wraz z kompleksową obsługą, obejmującą w szczególności zapewnienie usług sprzątania gabinetu, zapewnienie wysterylizowanych narzędzi, utylizację odpadów medycznych, obsługę recepcji (w dalszej części niniejszego wniosku usługi polegające na wynajmie gabinetu stomatologicznego wraz z kompleksową obsługą nazywane są "usługami wynajmu gabinetu"). W związku ze świadczeniem usług wynajmu gabinetu Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z VAT dla przedmiotowych usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, jako że: Wnioskodawca nie realizuje dostaw towarów wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy, ani nie świadczy usług wymienionych w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, Wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski, Wnioskodawca nie utracił prawa do zwolnienia sprzedaży z VAT w oparciu o art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT, w związku ze sprzedażą realizowaną w latach poprzednich, Wnioskodawca nie skorzystał z prawa do rezygnacji ze zwolnienia sprzedaży z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy (stosownie do art. 113 ust. 4 ustawy). W kontekście powyższego wszelka sprzedaż realizowana przez Wnioskodawcę podlega aktualnie zwolnieniu z VAT (w oparciu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy lub art. 113 ust. 1 ustawy). Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy (z uwzględnieniem art. 113 ust. 2 ustawy) w roku 2017 nie przekroczy przewidzianego w tym przepisie progu w wysokości 200 tys. PLN - w praktyce Wnioskodawca spodziewa się, że wartość przedmiotowej sprzedaży w całym roku 2017 wyniesie ok. 50 tys. PLN. Jednocześnie Wnioskodawca spodziewa się, że także w kolejnych latach próg sprzedaży w wys. 200 tys. PLN, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy nie zostanie przez Wnioskodawcę osiągnięty. Wnioskodawca ani w roku 2017, ani w latach kolejnych nie zamierza rezygnować ze zwolnienia sprzedaży z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy (stosownie do art. 113 ust. 4 ustawy). Wnioskodawca ani w roku 2017, ani w latach kolejnych nie zamierza rozszerzać swojej działalności o czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 112 ustawy. Wnioskodawca ani w roku 2017, ani w latach kolejnych nie zamierza przenosić siedziby działalność gospodarczej poza terytorium Polski. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny ani jako podatnik VAT zwolniony. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca nabył w czerwcu br. ciąg urządzeń służących myciu, dezynfekcji oraz sterylizacji narzędzi medycznych (dalej: ciąg myjąco-dezynfekcyjno-sterylizujący). W związku z nabyciem ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego Wnioskodawca otrzymał od dostawcy fakturę z naliczonym podatkiem VAT. Wartość netto ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego wynosi X PLN. Ciąg myjąco-dezynfekcyjno-sterylizujący będzie stanowił dla Wnioskodawcy środek trwały w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z nabyciem ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego Wnioskodawca stara się pozyskanie dofinansowania ze środków unijnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy jest On uprawniony do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego.

Jak wskazano powyżej, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, w odniesieniu do świadczonych usług, polegających na wynajmie gabinetu stomatologicznego wraz z kompleksową usługą, jak również świadczonych usług stomatologicznych, jako usługi w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w ramach wykonywania zawodu lekarza dentysty na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy. Zatem zakupiony ww. ciąg nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie jest uprawniony do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie ciągu myjąco-dezynfekcyjno-sterylizującego.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl