0112-KDIL4.4012.376.2019.2.JS - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury rekreacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.376.2019.2.JS Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury rekreacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2019 r. (data wpływu 9 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2019 r. (data wpływu 28 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego na fakturach dotyczących realizacji inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego na fakturach dotyczących realizacji inwestycji pn. "...". Wniosek uzupełniono w dniu 28 sierpnia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sprecyzowany w piśmie z dnia 23 sierpnia 2019 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku).

W dniu 29 kwietnia 2019 r. Gmina (dalej zwana: Gmina, Wnioskodawca, Miasto) podpisała umowę na dofinansowanie projektu pn. "..." (dalej zwany: Projekt).

Projekt jest dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest rewitalizacja Parku Miejskiego, w zakres projektu wchodzą studium wykonalności, prace przygotowawcze (opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej), roboty budowlane, nadzór inwestorski, zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, promocja projektu. Park został założony w roku 1894 i stanowi obszar zdegradowany pod względem technicznym i infrastrukturalnym, wymagający rewitalizacji, aby mógł stać się terenem do rekreacji i uprawiania sportów oraz integracji mieszkańców miasta. Na jego obszarze znajduje się wyeksploatowany amfiteatr. W złym stanie technicznym są utwardzenia na terenie i schody z płytek chodnikowych, elementów betonowych, mas bitumicznych. Część ciągów stanowią gruntowe ścieżki. Na jego terenie istnieją sieci: energetyczne, kanalizacyjne i wodociągowa.

W Parku nie funkcjonowało do tej pory oświetlenie terenu, zostało jedynie doprowadzone oświetlenie ciągu komunikacyjnego wzdłuż torów kolejowych i amfiteatru wykonane na słupach z szafy oświetleniowej zlokalizowanej przy wejściu do Parku od strony ul. X. Stan słupów oświetleniowych jest bardzo zły, natomiast szafa oświetleniowa nie stwarza zagrożenia. Dla potrzeb oświetlenia ścieżki rowerowej powstałej między torami kolejowymi a Parkiem powstało nowe oświetlenie w technologii LED na słupach metalowych. W ramach rewitalizacji słupy betonowe zostaną zdemontowane wraz z szafą oświetleniową, a nowe ścieżki zostaną objęte nowym oświetleniem. Celem głównym projektu jest lepsza jakość życia społeczności zamieszkujących obszary problemowe poprzez rewitalizację Parku Miejskiego przy ul. X.

Cele szczegółowe - sfera społeczna:

* wzrost integracji i aktywności społecznej mieszkańców,

* zmniejszenie poziomu ubóstwa i wykluczenia społecznego,

* zwiększenie szans na zatrudnienie,

* poprawa bezpieczeństwa na obszarze rewitalizacji,

* zwiększenie aktywności kulturalnej mieszkańców.

W wyniku realizacji Projektu zostaną ograniczone negatywne zjawiska społeczne, wynikające m.in. z bezrobocia i ubóstwa. Projekt ma wpływ na poprawę warunków uczestnictwa osób w trudnej sytuacji w życiu społecznym i gospodarczym. Przyczyni się do eliminacji sytuacji sprzyjających powstawaniu destrukcji i patologii w rodzinie, integracji mieszkańców oraz przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu. Park Miejski będzie miejscem spotkań mieszkańców obszaru rewitalizacji, ich integracji i aktywności społecznej. Powstała w wyniku realizacji projektu Infrastruktura przyczyni się również do zmiany postrzegania tego obszaru przez mieszkańców innych części miasta, co będzie sprzyjać procesom włączania społecznego mieszkańców OR, przez stworzenie warunków do integracji mieszkańców oraz zapewnienia im atrakcyjnej formy spędzenia czasu na świeżym powietrzu.

Teren zieleni miejskiej będzie miejscem wypoczynku czynnego i biernego oraz rekreacji. Umożliwi uprawianie sportów, spacerowanie oraz zabawy dziecięce, co ułatwia odpoczynek i poprawia samopoczucie. Kontakt z naturą jest ważny dla prawidłowego rozwoju człowieka, uczy szacunku nie tylko dla zieleni, ale również dla zwierząt żyjących w parkach.

Aktywizacja społeczna i zawodowa mieszkańców wpłynie na wzmocnienie sytuacji społecznej i materialnej dysfunkcyjnych rodzin zamieszkałych na obszarze rewitalizacji, co utrwali pozytywne relacje w rodzinach. Przeciwdziałanie ubóstwu nastąpi w wyniku poprawy sytuacji życiowej i bytowej mieszkańców wykluczonych społecznie. Zwiększenie zatrudnienia przyczyni się do poprawy sytuacji materialnej osób podejmujących pracę, a tym samym zredukuje stopień występującego wśród nich ubóstwa.

Przedsięwzięcie będzie uwzględniało konieczność dostosowania Infrastruktury i wyposażenia do potrzeb osób niepełnosprawnych, co pozytywnie wpłynie również na ich włączenie społeczne. Odnowiona przestrzeń publiczna przyczyni się do powstania nowych miejsc pracy związanych z utrzymywaniem porządku i stanu technicznego, a także organizacją aktywności fizycznej. Wprowadzenie nowej Infrastruktury na tym terenie umożliwi realizację usług w zakresie animacji lokalnej mającej na celu wzrost kompetencji społecznych. Realizacja prac rewitalizacyjnych oraz konieczność utrzymywania odnowionego terenu, da możliwość korzystania z nabytych kompetencji zawodowych. Wprowadzenie nowej Infrastruktury na tym terenie umożliwi realizację usług wspierających integrację rodzin ze środowiskiem lokalnym, tj. wspólne działania na rzecz poprawy przestrzeni publicznej z wykorzystaniem nabytych podczas aktywizacji zawodowej kompetencji, rodzinne pikniki. Działania te będą kształtować postawę zaangażowania społecznego i chęć działania na rzecz wspólnego dobra.

Wprowadzenie nowej infrastruktury na tym terenie umożliwi realizację działań w zakresie aktywności fizycznej (zajęcia prowadzone przez animatora). Będą one stanowiły dla członków rodzin objętych wsparciem znaczną pomoc w wychodzeniu z nałogów, budowaniu poczucia własnej wartości oraz osiąganiu lepszej pozycji społecznej. Nadanie walorów funkcjonalnych i estetycznych przedmiotowemu Parkowi będzie pozytywnie kształtować przestrzeń publiczną, zachęcając mieszkańców do zmian w ich życiu. Pozwoli to na wyeliminowanie dysfunkcji rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, aktywniejszy udział rodzin w życiu społecznym oraz powrót na rynek pracy. Działania te będą stanowiły element profilaktyki pomagającej przeciwdziałać zjawisku dziedziczenia biedy.

Realizacja projektu przyczyni się do ożywienia obszaru - zwiększenia efektywności w użytkowaniu publicznym i przywrócenie funkcji społecznych zaniedbanym obszarom tak, aby zmiany stały się impulsem do przemian społecznych.

Cele szczegółowe - sfera gospodarcza: * wsparcie rozwoju przedsiębiorczości (ożywienie gospodarcze).

Ze względu na specyficzne uwarunkowania przestrzenne i instytucjonalne oraz aktywność społeczną na rzecz zakładania nowych firm, większe możliwości rozwoju stwarzają obszary położone w centrum miasta. Projekt wpływa na poprawę warunków dla rozwoju przedsiębiorczości poprzez zwiększenie atrakacyjności okolic centrum Miasta, które będzie koncentrować w sobie życie społeczno-gospodarcze. Efektem przeprowadzonych działań rewitalizacyjnych będzie rozwój przedsiębiorczości lokalnej oraz tworzenie nowych miejsc pracy związanych z utrzymywaniem porządku i stanu technicznego, a także organizację aktywności fizycznej i tym samym zmniejszenia bezrobocia. Dzięki rewitalizacji przestrzeni publicznej Miasta, wzrosną jej walory i zwiększy się jej atrakcyjność dla turystów i mieszkańców. Ponadto poprawie ulegną warunki lokalizacji funkcji handlowych, usługowych i kulturalnych. W konsekwencji można liczyć się z trwałym wzmocnieniem lokalnej gospodarki. Wysokiej jakości przestrzeń publiczna wpłynie w znaczący sposób na wzrost atrakcyjności okolicy, co przełoży się na poprawę wizerunku Gminy pod względem miejsca lokalizacji dla działalności gospodarczych. Poprawa estetyki otoczenia i warunków społeczno-gospodarczych poprzez promocję terenów poddawanych procesom rewitalizacji jako atrakcyjnych miejsc lokalizacji działalności gospodarczej, przyciąganie nowych inwestorów, a także będzie pozytywnie oddziaływać na zainteresowanie ofertą już funkcjonujących podmiotów. Zmiana wizerunku OR przyczyni się do zwiększonego zainteresowania inwestorów tym obszarem.

Cele szczegółowe - sfera techniczna: * zahamowanie procesu stopniowej degradacji Parku Miejskiego poprzez podniesienie stanu technicznego Infrastruktury.

Rewitalizacja Parku Miejskiego zakłada m.in. modernizację alejek i ścieżek spacerowych poprzez wykonanie nawierzchni z kostki betonowej, mineralno-żywicznej i mineralnej, odnowienie schodów terenowych, wykonanie łącznika ścieżki rowerowej (nawierzchnia asfaltowa), montaż oświetlenia czy zagospodarowanie terenu obiektami małej architektury, co znacząco podniesie jego stan techniczny.

Cele szczegółowe - sfera środowiskowa: * poprawa jakości powietrza, zahamowanie degradacji terenu zieleni oraz ograniczenie hałasu w rejonie Parku Miejskiego poprzez zagospodarowanie i rozwój przestrzeni publicznej.

W wyniku przeprowadzonych działań rewitalizacyjnych nastąpi poprawa środowiska naturalnego. Roślinność ma duże znaczenie przy oczyszczaniu powietrza poprzez gromadzenie pyłów na powierzchni swoich liści, a także przy jednoczesnym produkowaniu tlenu. Dzięki swoim właściwościom wpływa na modyfikowanie wilgotności gleby oraz powietrza, co wpływa na mikroklimat Miasta.

Realizacja wnioskowanego projektu poprzez zadania z zakresu zieleni umożliwi zachowanie i zwiększenie bioróżnorodności obszaru Miasta. Zwiększenie terenów zieleni w Mieście przyczyni się do ograniczenia ilości zanieczyszczeń w atmosferze, ponieważ roślinność przyswaja szkodliwe związki i przetwarza je na tlen. Przywracanie różnorodności biologicznej przynosi wyraźne korzyści w zakresie obiegu węgla zwiększając możliwości pochłaniania i składowania dwutlenku węgla w glebie i materii roślinnej.

W kwestii hałasu, założenia zieleni obniżają również rozprzestrzenianie fal akustycznych. Prace w ramach projektu pozwolą na utworzenie w tym miejscu enklawy ciszy oraz ograniczenie hałasu i zanieczyszczenia emitowanego przez ruch uliczny. Jest to szczególnie ważne, gdyż w bezpośrednim sąsiedztwie Parku Miejskiego znajdują się ruchliwe drogi: (...). Odpowiednio dobrana roślinność tworzy bariery ochronne tłumiące hałas. Wykonanie i komponowanie nasadzeń drzew i krzewów o odpowiedniej wysokości przyczynia się do zmniejszenia poziomu hałasu w Mieście. Zieleń pełni funkcję ochronną dla mieszkańców Miasta, osłania od kurzu, dymu, a także od silnych wiatrów. Odpowiada również za tłumienie hałasu powstającego przy trasach komunikacyjnych i kolejowych, polegające na rozpraszaniu lub pochłanianiu dźwięków.

Z kolei mając na względzie aspekt społeczny inwestycji należy stwierdzić, że przyczyni się ona do promocji aktywności mieszkańców wśród terenów zielonych, a tym samym zmniejszenia ruchu samochodowego na rzecz spacerów, jazdy na rowerze, itp. Tym samym nastąpi redukcja emisji spalin drogowych. Proekologiczne podejście do rewitalizacji będzie bezpośrednio oddziaływać pozytywnie na warunki życia lokalnej społeczności i na atrakcyjność obszaru dla turystów i inwestorów. Ponadto Projekt obejmuje montaż energooszczędnego oświetlenia LED - dzięki ograniczeniu zużycia energii, projekt wpłynie na obniżenie poziomu emisji gazów cieplarnianych i zahamowanie procesu ocieplania się klimatu.

Cele szczegółowe - sfera przestrzenno-funkcjonalna:

* poprawa oferty wypoczynkowej i spędzania wolnego czasu dzięki modernizacji terenu sportowo-rekreacyjnego,

* poprawa stanu technicznego infrastruktury publicznej,

* poprawa jakości przestrzeni publicznej.

W ramach niniejszego Projektu planowane są działania inwestycyjne mające na celu nadanie nowej jakości wizualnej i funkcjonalnej obecnie zdegradowanej przestrzeni publicznej. Realizacja działań rewitalizacyjnych poprawi stan zagospodarowania i estetyki przestrzennej Miasta oraz dostępność i jakość infrastruktury publicznej dla mieszkańców Miasta. Nowy teren wypoczynkowy i rekreacyjny wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców Miasta, zgodnie z ideą miast sieci....

Przedmiotowy teren zieleni ze względu na lokalizację oraz znaczne walory estetyczno-widokowe posiada duży potencjał do wykorzystania rekreacyjnego. Mieszkańcy zyskają bezpieczną i atrakcyjną przestrzeń, która nabędzie właściwe funkcje reprezentacyjne oraz która posiadać będzie potencjał do wieloaspektowego rozwoju. Zakres planowanej wycinki drzew został zminimalizowany do egzemplarzy obumarłych i chorych zlokalizowanych w sąsiedztwie ciągów komunikacyjnych oraz bezpośrednio kolidujących z projektowaną Infrastrukturą. Część drzew kolidujących z inwestycją posiada wady konstrukcyjne lub znajduje się w słabej kondycji zdrowotnej. Do usunięcia przeznaczono 33 szt. drzew. Projektuje się trzebież selektywną mającą na celu uzyskanie przejrzystości, w tym celu należy usunąć młody samosiew, którego obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza 15 cm, znajdujący się w odległości do 2 m od remontowanych ścieżek. W ramach rekompensaty środowiskowej planowane są nasadzenia zastępcze gatunkami drzew rodzimych dopasowanych do warunków siedliskowych. Planowana trzebież młodych drzew i krzewów, która ma na celu poprawę bezpieczeństwa i estetyki, została ograniczona tylko do pasów terenu wzdłuż ciągów komunikacyjnych.

W efekcie realizacji przedsięwzięcia nastąpi wyraźna poprawa wizerunku obszaru rewitalizacji. Rewitalizacja przestrzeni publicznej będzie stanowić pozytywny sygnał dla prywatnych właścicieli nieruchomości usytuowany na OR i wprowadzi impuls dla kolejnych inwestycji. Inwestycja podwyższy atrakcyjność terenu oraz komfort i standard życia dla sąsiedzkich właścicieli i okolicznych mieszkańców mogących korzystać z zagospodarowanego zielonego terenu publicznego.

Profesjonalna realizacja Projektu wywoła u lokalnej społeczności pozytywne nastawienie do kwestii rewitalizacji i stworzy sprzyjającą atmosferę dla jej dalszego wdrażania, mając bezpośredni wpływ na zmiany na obszarach sąsiadujących.

Po zakończeniu realizacji zadania zarówno właścicielem, jak i operatorem powstałej infrastruktury, i realizatorem działań wynikających z celów projektu, będzie Gmina. Koszty na pokrycie bieżącego eksploatowania zrewitalizowanej infrastruktury w okresie operacyjnym będą pochodziły ze środków własnych Gminy, zabezpieczonych w budżecie gminnym, gwarantujących trwałość finansową projektu. Zostanie zachowana trwałość Projektu w rozumieniu art. 71 (Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.) w okresie 5 lat od płatności końcowej na rzecz Beneficjenta.

Właścicielem i Operatorem infrastruktury objętej Projektem będzie Gmina - Wnioskodawca. Projektem w okresie 5 lat trwałości będzie zarządzał Urząd Miejski poprzez Ref.... W okresie 5 lat trwałości koszty operacyjne pokrywane będą na bieżąco z budżetu Gminy. W związku z powyższym przedsięwzięciu inwestycyjnemu nie zagraża naruszenie płynności finansowej, a beneficjent zapewni trwałość projektu, co najmniej w okresie 5 lat.

Zrewitalizowany obiekt nie będzie służył w żadnym zakresie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ jest to zadanie własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Wszystkie faktury dotyczące realizacji powyższego zadania są wystawiane na Wnioskodawcę, czyli Gminę.

Do dnia 30 września 2009 r. Gmina była zwolnionym podatnikiem VAT (w tym czasie za Gminę nie składano deklaracji VAT-7), natomiast Urząd Miejski był czynnym podatnikiem VAT (za Urząd Miejski składano w tym okresie deklaracje VAT-7).

Od dnia 1 października 2009 r. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a Urząd Miejski z dniem 30 września 2009 r. został wyrejestrowany jako podatnik podatku VAT. Od dnia 1 stycznia 2016 r. dokonano centralizacji zasad rozliczeń podatku VAT w Gminie i jej jednostkach budżetowych. W skład centralizacji nie wchodzą instytucje kultury.

W zakresie czynności opodatkowanych Gmina świadczy głównie usługi dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedaży budynków, lokali i gruntów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zachodzi możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących realizacji powyższej inwestycji, od towarów i usług nabytych przez Gminę?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z dnia 23 sierpnia 2019 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku), Gminie nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "...", ponieważ Gmina po zakończonej realizacji inwestycji nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów, które generują podatek należny.

W związku z powyższym Gmina uważa, iż podatek od towarów i usług dotyczący ww. projektu jest wydatkiem kwalifikowanym podlegającym refundacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 29 kwietnia 2019 r. Gmina podpisała umowę na dofinansowanie Projektu, który jest dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest rewitalizacja Parku Miejskiego, w zakres projektu wchodzą studium wykonalności, prace przygotowawcze (opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej), roboty budowlane, nadzór inwestorski, zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, promocja projektu. Właścicielem i Operatorem infrastruktury objętej Projektem będzie Gmina - Wnioskodawca. W okresie 5 lat trwałości koszty operacyjne pokrywane będą na bieżąco z budżetu Gminy. Zrewitalizowany obiekt nie będzie służył w żadnym zakresie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ jest to zadanie własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Wszystkie faktury dotyczące realizacji powyższego zadania są wystawiane na Wnioskodawcę, czyli Gminę. Od dnia 1 października 2009 r. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego na fakturach dotyczących realizacji inwestycji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina będzie realizować przedmiotową Inwestycję, polegającą na rewitalizacji Parku, w ramach zadań własnych nałożonych na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana - czyli ustawą o samorządzie gminnym. Tym samym, w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem, nabywając towary bądź usługi w ramach realizacji przedmiotowego Projektu, nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - zrewitalizowany obiekt nie będzie służył w żadnym zakresie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Zainteresowany - w związku z tym, że realizując przedmiotowy Projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej Inwestycji. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działał jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących realizacji powyższej inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl