0112-KDIL4.4012.37.2018.2.JKU - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów dotyczących inwestycji pn. "Budowa ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego (...)".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.37.2018.2.JKU Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów dotyczących inwestycji pn. "Budowa ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego (...)".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2018 r. (data wpływu 23 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2018 r. (data wpływu 27 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów dotyczących inwestycji pn. "Budowa ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów dotyczących inwestycji pn. "Budowa ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego (...)". Wniosek został uzupełniony w dniu 27 lutego 2018 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 5 grudnia 2016 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. "Budowa ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego (...)", w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wnioskowana inwestycja polegała na budowie wielofunkcyjnego boiska o wymiarach 44,00 m na 32,00 m i powierzchni całkowitej wynoszącej 1.408,00 m2. Boisko umożliwia rozgrywanie gier zespołowych, takich jak: piłka ręczna, piłka koszykowa, piłka siatkowa. Wraz z budową boiska dokonano zakupu i montażu niezbędnych elementów wyposażenia, m.in.: słupków wolnostojących, naciągu siatki, siatki całorocznej, 2 sztuk statywu do tablicy do koszykówki, 2 sztuk koszy uchylnych, 2 sztuk siatek do kosza. Elementy te mają charakter demontowalny, co umożliwia rozgrywanie różnego rodzaju gier. Znajdować będą się one w posiadaniu Ludowego Klubu Sportowego, który będzie sprawował nad nimi pieczę, jak i zajmował będzie się wydawaniem ich zainteresowanym użytkowaniem boiska. Formalnie jednak, nowopowstały obiekt, jak i zakupione wyposażenie pozostaje przedmiotem własności Gminy. Dodatkowo, boisko ogrodzone zostało siatką, pełniącą również rolę piłkochwytu.

Na przedmiotowym boisku zamontowany zostanie również system elektronicznego zarządzania oświetleniem, którego centralny element stanowi automat wrzutowy, uruchamiający 12 źródeł światła, zamontowanych na 6 słupach. System oświetlenia uruchamiany jest poprzez wrzucenie równowartości 2 zł. Przedmiotowy wrzutomat, stanowiący główny element systemu zarządzania oświetleniem boiska, nie pozwala na osiąganie dochodu. W opisanym stanie sprawy, 12 lamp, oświetlających boisko, pobiera 5 kWh. Koszt 1 kWh wraz z jej dystrybucją wynosi dla Gminy ok. 0,55 zł. Zatem koszt energii elektrycznej do zasilenia lamp przez godzinę wynosi około 2,75 zł. Nie wchodzą w to koszty obsługi, amortyzacji i ewentualnego serwisu przedmiotowego systemu oświetlenia. Zamontowany wrzutomat uruchamia całe oświetlenie boiska na jedną godzinę, po uiszczeniu we wpłatomacie równowartości 2 złotych. Ze względu na powyższe, wrzutomat pokrywa jedynie 80% kosztów, jakie Gmina ponosi na zapewnienie oświetlenia przedmiotowego boiska. Uzasadnieniem montażu opisywanego wrzutomatu było zwiększenie dostępności obiektu dla mieszkańców, dzięki możliwości korzystania z boiska również po zmroku oraz względy ekonomiczne i ekologiczne - zastosowanie automatu kontrolującego czas włączenia lamp, pozwoli uniknąć sytuacji, w których energia elektryczna będzie zużywana niepotrzebnie. Kolejną przesłanką przemawiającą za montażem wrzutomatu była chęć wprowadzenia innowacyjności, która promowana jest przez instytucje zarządzające środkami europejskimi. Dzięki zastosowaniu wrzutomatu zaoszczędzona zostanie energia elektryczna, a tym samym również środki publiczne, przeznaczone na ponoszenie jej kosztów. Odbędzie się to bez ponoszenia dodatkowych kosztów np. osobowych, przy jednoczesnym wykluczeniu możliwości niepotrzebnego zużywania energii na oświetlenie. Kwota uzyskiwana z automatu wrzutowego jest trudna do oszacowania, ze względu na niemożliwy do określenia poziom zainteresowania boiskiem oraz zmienne natężenie użytkowania obiektu z uwagi na uzależnienie go od warunków pogodowych oraz pór roku. Pismem z dnia 30 marca 2017 r. Urząd Marszałkowski Województwa, instytucja zarządzająca środkami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, poinformowała Gminę o wyborze przedmiotowego projektu do dofinansowania. Gmina dokonała realizacji przedmiotowej inwestycji w roku 2017. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, stanowi część postępowania, związanego z rozliczeniem dofinansowania na realizację przedmiotowego zadania. Boisko usytuowane zostało w miejscowości. Boisko zostanie oddane do dyspozycji mieszkańców, po zakończeniu formalności związanych z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Boisko będzie miało charakter ogólnodostępny i bezpłatny - korzystanie ze wpłatomatu nie ma charakteru obligatoryjnego. Z boiska korzystać można bez ponoszenia jakichkolwiek opłat. Gmina nie uzyskała, ani nie planuje uzyskiwać żadnych przychodów z przedmiotowego obiektu. Jego realizacja stanowi zaspokojenie zadań własnych gminy, w szczególności dotyczących kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych - wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

Wniosek został uzupełniony w dniu w dniu 27 lutego 2018 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

1. Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji inwestycji pn. "Budowa ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego w ramach poprawy jakości przestrzeni publicznej integrującej społeczność lokalną" służyć będą do czynności nieopodatkowanych, gdyż będą dotyczyć działań zwolnionych z podatku VAT - ze względu na fakt, iż służą one realizacji zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Wyjątkiem jest jednak kwestia związana z automatem wrzutowym, opisana w ad. 3.

3. Automat wrzutowy, stanowiący centralny element systemu elektronicznego zarządzania oświetleniem, mimo swojej centralnej roli, nie jest urządzeniem, którego użytkowanie ma charakter obligatoryjny. Boisko dostępne będzie dla wszystkich, korzystanie z automatu ma całkowicie dobrowolny charakter i nie jest warunkiem koniecznym dla korzystania z boiska. Jak opisano we wniosku, kwota 2 zł, której uiszczenie uruchamia system elektronicznego sterowania oświetleniem, pokrywa ok. 80% kosztów związanych z zakupem energii elektrycznej, zasilającej oświetlenie boiska. Z tego względu, Gmina nie będzie osiągać dochodu z przedmiotowego boiska. Jednakże, zakwalifikowanie prawnopodatkowe czynności polegającej na osiąganiu przychodów z dobrowolnego korzystania z automatu wrzutowego, stanowi kwestię niedookreśloną. Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie określić, czy jest to czynność opodatkowana, zwolniona, czy niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji założonej w projekcie?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przedmiotowej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje - gmina nie osiąga przychodów z przedmiotowego wrzutomatu (koszty energii elektrycznej oraz jej dystrybucji przewyższają równowartość 2 zł, których wrzucenie uruchamia światło na godzinę). Dodatkowo, Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na opodatkowanej sprzedaży lub wynajmie obiektów sportowych. Z tego względu nie zostanie spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z wymienioną we wniosku inwestycją.

Wszelkie środki uzyskane z przedmiotowego wrzutomatu, przeznaczone zostaną na bieżące utrzymanie boiska i jako takie, nie zasilą budżetu gminy.

Po zakończeniu realizacji tej inwestycji Gmina zamierza złożyć wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego Województwa w celu rozliczenia środków dofinansowania w ramach PROW na lata 2014-2020.

W kosztach inwestycji Gmina ujęła podatek od towarów i usług jako koszt kwalifikowalny w całości i w zależności od przekazanego stanowiska Organu Podatkowego, planuje przedstawić go do refundacji lub uznać go za koszt niekwalifikowalny.

Inwestycja po zrealizowaniu będzie służyć społeczności lokalnej, a korzystanie z niej będzie możliwe również bez uiszczania żadnej opłaty. Inwestycja będzie realizowana w ramach działalności statutowej Gminy, jest ona zadaniem publicznym nałożonym odrębnymi przepisami, wykonywanym w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez Gminę (art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) i nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych dotyczących wieczystego użytkowania, dzierżawy i sprzedaży działek. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z przedmiotową inwestycją.

Analizując przedstawiony stan sprawy i stan prawny, Gmina stoi na stanowisku, że przedmiotowa inwestycja po zrealizowaniu nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi i Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT, ponieważ zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem podatek ten przy ubieganiu się o refundację ze środków zewnętrznych, będzie kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 5 grudnia 2016 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. "Budowa ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego (...)", w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wnioskowana inwestycja polegała na budowie wielofunkcyjnego boiska o wymiarach 44,00 m na 32,00 m i powierzchni całkowitej wynoszącej 1.408,00 m2. Boisko umożliwia rozgrywanie gier zespołowych, takich jak: piłka ręczna, piłka koszykowa, piłka siatkowa. Wraz z budową boiska dokonano zakupu i montażu niezbędnych elementów wyposażenia, m.in.: słupków wolnostojących, naciągu siatki, siatki całorocznej, 2 sztuk statywu do tablicy do koszykówki, 2 sztuk koszy uchylnych, 2 sztuk siatek do kosza. Elementy te mają charakter demontowalny, co umożliwia rozgrywanie różnego rodzaju gier. Znajdować będą się one w posiadaniu Ludowego Klubu Sportowego, który będzie sprawował nad nimi pieczę, jak i zajmował będzie się wydawaniem ich zainteresowanym użytkowaniem boiska. Formalnie jednak, nowopowstały obiekt, jak i zakupione wyposażenie pozostaje przedmiotem własności Gminy. Dodatkowo, boisko ogrodzone zostało siatką, pełniącą również rolę piłkochwytu.

Na przedmiotowym boisku zamontowany zostanie również system elektronicznego zarządzania oświetleniem, którego centralny element stanowi automat wrzutowy, uruchamiający 12 źródeł światła, zamontowanych na 6 słupach. System oświetlenia uruchamiany jest poprzez wrzucenie równowartości 2 zł. Przedmiotowy wrzutomat, stanowiący główny element systemu zarządzania oświetleniem boiska, nie pozwala na osiąganie dochodu. W opisanym stanie faktycznym, 12 lamp, oświetlających boisko, pobiera 5 kWh. Koszt 1 kWh wraz z jej dystrybucją wynosi dla Gminy ok. 0,55 zł. Zatem koszt energii elektrycznej do zasilenia lamp przez godzinę wynosi około 2,75 zł. Nie wchodzą w to koszty obsługi, amortyzacji i ewentualnego serwisu przedmiotowego systemu oświetlenia. Zamontowany wrzutomat uruchamia całe oświetlenie boiska na jedną godzinę, po uiszczeniu we wpłatomacie równowartości 2 złotych. Ze względu na powyższe, wrzutomat pokrywa jedynie 80% kosztów, jakie Gmina ponosi na zapewnienie oświetlenia przedmiotowego boiska. Uzasadnieniem montażu opisywanego wrzutomatu było zwiększenie dostępności obiektu dla mieszkańców, dzięki możliwości korzystania z boiska również po zmroku oraz względy ekonomiczne i ekologiczne - zastosowanie automatu kontrolującego czas włączenia lamp, pozwoli uniknąć sytuacji, w których energia elektryczna będzie zużywana niepotrzebnie. Kolejną przesłanką przemawiającą za montażem wrzutomatu była chęć wprowadzenia innowacyjności, która promowana jest przez instytucje zarządzające środkami europejskimi. Dzięki zastosowaniu wrzutomatu zaoszczędzona zostanie energia elektryczna, a tym samym również środki publiczne, przeznaczone na ponoszenie jej kosztów. Odbędzie się to bez ponoszenia dodatkowych kosztów np. osobowych, przy jednoczesnym wykluczeniu możliwości niepotrzebnego zużywania energii na oświetlenie. Kwota uzyskiwana z automatu wrzutowego jest trudna do oszacowania, ze względu na niemożliwy do określenia poziom zainteresowania boiskiem oraz zmienne natężenie użytkowania obiektu z uwagi na uzależnienie go od warunków pogodowych oraz pór roku. Pismem z dnia 30 marca 2017 r. Urząd Marszałkowski, instytucja zarządzająca środkami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, poinformowała Gminę o wyborze przedmiotowego projektu do dofinansowania. Gmina dokonała realizacji przedmiotowej inwestycji w roku 2017. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, stanowi część postępowania, związanego z rozliczeniem dofinansowania na realizację przedmiotowego zadania. Boisko usytuowane zostało w miejscowości. Boisko zostanie oddane do dyspozycji mieszkańców, po zakończeniu formalności związanych z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Boisko będzie miało charakter ogólnodostępny i bezpłatny - korzystanie ze wpłatomatu nie ma charakteru obligatoryjnego. Z boiska korzystać można bez ponoszenia jakichkolwiek opłat. Gmina nie uzyskała, ani nie planuje uzyskiwać żadnych przychodów z przedmiotowego obiektu. Jego realizacja stanowi zaspokojenie zadań własnych gminy, w szczególności dotyczących kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych - wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji inwestycji pn. "Budowa ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego (...)" służyć będą do czynności nieopodatkowanych, gdyż będą dotyczyć działań zwolnionych z podatku VAT - ze względu na fakt, iż służą one realizacji zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Wyjątkiem jest jednak kwestia związana z automatem wrzutowym, opisana w ad. 3.

Automat wrzutowy, stanowiący centralny element systemu elektronicznego zarządzania oświetleniem, mimo swojej centralnej roli, nie jest urządzeniem, którego użytkowanie ma charakter obligatoryjny. Boisko dostępne będzie dla wszystkich, korzystanie z automatu ma całkowicie dobrowolny charakter i nie jest warunkiem koniecznym dla korzystania z boiska. Jak opisano we wniosku, kwota 2 zł, której uiszczenie uruchamia system elektronicznego sterowania oświetleniem, pokrywa ok. 80% kosztów związanych z zakupem energii elektrycznej, zasilającej oświetlenie boiska. Z tego względu, Gmina nie będzie osiągać dochodu z przedmiotowego boiska. Jednakże, zakwalifikowanie prawnopodatkowe czynności polegającej na osiąganiu przychodów z dobrowolnego korzystania z automatu wrzutowego, stanowi kwestię niedookreśloną. Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie określić, czy jest to czynność opodatkowana, zwolniona, czy niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji założonej w projekcie.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy wskazać, że w odniesieniu do inwestycji pn. "Budowa ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego (...)", warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony.

Z treści wniosku wynika, że budowa wielofunkcyjnego boiska służy do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których Gmina została powołana, tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu. Gmina przystąpiła do realizacji projektu z zamiarem wykorzystywania nowopowstałego obiektu przede wszystkim do celów statutowych, tj. zaspokojenia zadań własnych gminy, w szczególności dotyczących kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Zatem, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji założonej w projekcie.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał w opisie sprawy, że głównym celem inwestycji jest realizacja zadań własnych. Ponadto - jak również wskazał Zainteresowany - boisko będzie miało charakter ogólnodostępny i bezpłatny - korzystanie z systemu elektronicznego zarządzania oświetleniem nie ma charakteru obligatoryjnego. Z boiska korzystać można bez ponoszenia jakichkolwiek opłat. Gmina nie uzyskała, ani nie planuje uzyskiwać żadnych przychodów z przedmiotowego obiektu. Zamontowany wrzutomat uruchamia całe oświetlenie boiska na jedną godzinę, po uiszczeniu we wpłatomacie równowartości 2 złotych.

W konsekwencji, w ocenie Organu, Wnioskodawcy w tym przypadku nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją wskazanej inwestycji polegającej na budowie boiska, gdyż cel inwestycji służy przede wszystkim zaspokajaniu potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie realizacji zadań własnych Gminy, tj. kultury fizycznej i sportu, a wykorzystanie systemu elektronicznego zarządzania oświetleniem, którego centralny element stanowi automat wrzutowy, który uruchamiany jest poprzez wrzucenie równowartości 2 zł - jak wynika z okoliczności sprawy - w niewielkim, incydentalnym zakresie, nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji tego prawa.

Oznacza to, że związek dokonanych zakupów inwestycyjnych z wykonywaniem czynności opodatkowanych jest w rozpatrywanej sprawie zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W omawianych okolicznościach, zdaniem Organu, nie występuje związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z realizowanym projektem w przedmiocie zadania inwestycyjnego dotyczącego budowy ogólnodostępnego boiska wielofunkcyjnego.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji założonej w projekcie. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania uznano za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy nadmienić, ze kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl