0112-KDIL4.4012.201.2017.2.SŚ - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.201.2017.2.SŚ Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 12 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 9 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dotyczących budowy sieci wodnych i kanalizacyjnych w ramach przyszłej inwestycji pn. "Budowa oczyszczalni ścieków, przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci kanalizacyjnej (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dotyczących budowy sieci wodnych i kanalizacyjnych w ramach przyszłej inwestycji pn. "Budowa oczyszczalni ścieków, przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci kanalizacyjnej (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 sierpnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W listopadzie 2016 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji operacji (projektu) pn. "Budowa oczyszczalni ścieków, przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci kanalizacyjnej (...)" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Podatek VAT został zakwalifikowany w przedmiotowym wniosku jako koszt niekwalifikowalny, niepodlegający refundacji z PROW.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu umów cywilnoprawnych, umów najmu, dzierżawy.

Niniejsza inwestycja będzie polegała na budowie infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, która należy do zadań gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) obejmujących sprawy wodociągowe i kanalizacyjne.

Po realizacji projektu bieżące zarządzanie siecią wodociągową pozostawać będzie w gestii spółki utworzonej w wyniku przekształcenia Gminnego Zakładu Komunalnego (na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, jak np. umowa najmu, dzierżawy, zarządzania itp.). W obu przypadkach możliwe będzie naliczenie podatku od sprzedaży wody i przyjmowania ścieków a zatem VAT w projekcie ma charakter kosztów niekwalifikowalnych.

Gmina oświadcza, że sieć wodociągowa i kanalizacyjna wraz z oczyszczalnią ścieków w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w całości będzie wykorzystywana wyłącznie do działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza obejmuje czynności polegające na wykorzystaniu sieci i oczyszczalni w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Zakupy dotyczące budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z oczyszczalnią ścieków będą w przyszłości wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie spółki powstałej z przekształcenia zakładu budżetowego.

Na fakturach zakupowych Gmina będzie figurowała jako nabywca.

Wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna oraz oczyszczalnia ścieków będzie wykorzystywana przez Gminę do dostarczania wody oraz odbioru ścieków wyłącznie do budynków mieszkańców tej Gminy (przedsiębiorców działających w tej Gminie) na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych (czy przez Spółkę).

Gminny Komunalny Zakład Budżetowy jest zakładem budżetowym utworzonym przez Gminę.

Gmina planuje przekształcenie Gminnego Zakładu Komunalnego w spółkę od 15 lipca 2017 r.

Przekształcenie GZK w spółkę prawa handlowego nastąpi na podstawie art. 16 ust. 5 i ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1870).

Bieżące zarządzanie siecią wodociągową spółka będzie prowadziła na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej zawartej między Gminą, a tą spółką.

Spółka zobowiązana będzie do utrzymania sieci (naprawy, remontów, budowy) i rozliczeń z odbiorcami.

Umowy cywilnoprawne w zakresie dostarczania wody z mieszkańcami (przedsiębiorcami) będzie zawierała spółka. W fakturach dokumentujących dostarczanie wody jako sprzedawca będzie figurowała spółka.

Ponadto, w piśmie z dnia 9 sierpnia 2017 r., Zainteresowany uzupełnił wniosek o następujące informacje:

* Ad. 1

Ukończenie oraz oddanie do użytkowania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej planowane jest do 31 grudnia 2017 r., zakończenie budowy i oddanie do użytkowania oczyszczalni ścieków planowane jest do 31 grudnia 2018 r.

* Ad. 2

Gmina dokonała centralizacji VAT od 1 stycznia 2017 r., miało to miejsce przed rozpoczęciem realizacji inwestycji (realizacja inwestycji jeszcze się nie rozpoczęła, Gmina przygotowuje się do ogłoszenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dotyczącego wyboru wykonawcy).

* Ad. 3

Zakupy towarów i usług dotyczące budowy oczyszczalni ścieków, przebudowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, o których mowa we wniosku, będą wykorzystywane po stronie Gminy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących, podatek należny.

* Ad. 4

Przekształcenie Gminnego Komunalnego Zakładu Budżetowego w Spółkę nastąpi przed zakończeniem realizacji projektu oraz przed oddaniem jej do użytkowania.

* Ad. 5

Gmina na podstawie umowy cywilnoprawnej udostępni infrastrukturę Spółce od razu po oddaniu jej do użytkowania.

* Ad. 6

Oprócz odpłatnego udostępniania ww. infrastruktury Spółce, Gmina nie będzie wykorzystywać jej do innych celów.

* Ad. 7

Zarządzanie siecią będzie w gestii Spółki utworzonej w wyniku przekształcenia Gminnego Komunalnego Zakładu Budżetowego lub Gminnego Zakładu Komunalnego jako zakładu budżetowego.

"Oba przypadki" odnoszą się do: przypadek 1) umowa najmu lub dzierżawy, przypadek

2)

umowa zarządzania.

* Ad. 8

To Spółka będzie wykorzystywać infrastrukturę do dostarczania wody oraz odbioru ścieków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dotyczących budowy sieci wodnych i kanalizacyjnych w ramach przyszłej inwestycji pn. "Budowa oczyszczalni ścieków, przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci kanalizacyjnej (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, od kosztów budowy oraz eksploatacji sieci wodno-kanalizacyjnych może w 100% odliczać podatek naliczony. Zaopatrzenie w wodę oraz odbiór ścieków od mieszkańców oraz budowa infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej należy do zadań własnych gminy.

W tym zakresie Gmina (w jej imieniu Gminny Komunalny Zakład Budżetowy lub spółka utworzona w wyniku przekształcenia tego zakładu) prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż sprzedaż wody podlega opodatkowaniu stawką VAT 8%.

Gmina podpisuje umowy cywilnoprawne z mieszkańcami na ww. usługi, a należny podatek VAT wykazuje w deklaracji VAT-7 i odprowadza do Urzędu Skarbowego.

Po późniejszym odpłatnym przekazaniu, przekształconej z zakładu budżetowego spółce wybudowanej infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy Gmina będzie kontynuować wykonywanie czynności opodatkowanych - czynsz dzierżawy będzie opodatkowany podstawową stawką VAT 23%.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowić będzie suma kwot podatku wynikająca z otrzymanych faktur przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Gmina, w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w listopadzie 2016 r. złożył wniosek o dofinansowanie realizacji operacji (projektu) pn. "Budowa oczyszczalni ścieków, przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci kanalizacyjnej (...)" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu umów cywilnoprawnych, umów najmu, dzierżawy.

Opisana we wniosku inwestycja będzie polegała na budowie infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, która należy do zadań gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, obejmujących sprawy wodociągowe i kanalizacyjne.

Po realizacji projektu bieżące zarządzanie siecią wodociągową pozostawać będzie w gestii spółki utworzonej w wyniku przekształcenia Gminnego Zakładu Komunalnego (na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, jak np. umowa najmu, dzierżawy, zarządzania itp.).

Gmina oświadcza, że sieć wodociągowa i kanalizacyjna wraz z oczyszczalnią ścieków w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy w całości będzie wykorzystywana wyłącznie do działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza obejmuje czynności polegające na wykorzystaniu sieci i oczyszczalni w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Na fakturach zakupowych Gmina będzie figurowała jako nabywca.

Wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna oraz oczyszczalnia ścieków będzie wykorzystywana przez Gminę do dostarczania wody oraz odbioru ścieków wyłącznie do budynków mieszkańców tej Gminy (przedsiębiorców działających w tej Gminie) na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych (czy przez Spółkę).

Gminny Komunalny Zakład Budżetowy jest zakładem budżetowym utworzonym przez Gminę.

Gmina planuje przekształcenie Gminnego Zakładu Komunalnego w spółkę od 15 lipca 2017 r.

Przekształcenie GZK w spółkę prawa handlowego nastąpi na podstawie art. 16 ust. 5 i ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Bieżące zarządzanie siecią wodociągową spółka będzie prowadziła na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej zawartej między Gminą, a tą spółką.

Spółka zobowiązana będzie do utrzymania sieci (naprawy, remontów, budowy) i rozliczeń z odbiorcami.

Umowy cywilnoprawne w zakresie dostarczania wody z mieszkańcami (przedsiębiorcami) będzie zawierała spółka. W fakturach dokumentujących dostarczanie wody jako sprzedawca będzie figurowała spółka.

Ukończenie oraz oddanie do użytkowania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej planowane jest do 31 grudnia 2017 r., zakończenie budowy i oddanie do użytkowania oczyszczalni ścieków planowane jest do 31 grudnia 2018 r.

Gmina dokonała centralizacji VAT od 1 stycznia 2017 r., miało to miejsce przed rozpoczęciem realizacji inwestycji (realizacja inwestycji jeszcze się nie rozpoczęła, Gmina przygotowuje się do ogłoszenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dotyczącego wyboru wykonawcy).

Zakupy towarów i usług dotyczące budowy oczyszczalni ścieków, przebudowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, o których mowa we wniosku, będą wykorzystywane po stronie Gminy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących, podatek należny.

Przekształcenie Gminnego Komunalnego Zakładu Budżetowego w Spółkę nastąpi przed zakończeniem realizacji projektu oraz przed oddaniem jej do użytkowania.

Gmina na podstawie umowy cywilnoprawnej udostępni infrastrukturę Spółce od razu po oddaniu jej do użytkowania.

Oprócz odpłatnego udostępniania ww. infrastruktury Spółce, Gmina nie będzie wykorzystywać jej do innych celów.

Zarządzanie siecią będzie w gestii Spółki utworzonej w wyniku przekształcenia Gminnego Komunalnego Zakładu Budżetowego lub Gminnego Zakładu Komunalnego jako zakładu budżetowego.

To Spółka będzie wykorzystywać infrastrukturę do dostarczania wody oraz odbioru ścieków.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego, czy ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dotyczących budowy sieci wodnych i kanalizacyjnych w ramach przyszłej inwestycji pn. "Budowa oczyszczalni ścieków, przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci kanalizacyjnej (...)".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione. Jak wskazał Wnioskodawca, Inwestycja będzie wykorzystywana przez Gminę - czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku VAT - wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Gminie przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dotyczących budowy sieci wodnych i kanalizacyjnych w ramach przyszłej inwestycji pn. "Budowa oczyszczalni ścieków, przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci kanalizacyjnej (...)" wykorzystywanej przez Wnioskodawcę - jak wynika z opisu sprawy - wyłącznie do czynności opodatkowanych. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1323, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl