0112-KDIL3.4012.78.2020.1.AW - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.78.2020.1.AW Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2020 r. (data wpływu 10 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2020 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. (...). Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 18 lutego 2020 r. o pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. (także Wnioskodawca lub ZUK) jest podatnikiem VAT czynnym. Jednym z głównych przedmiotów działalności Wnioskodawcy jest gospodarka wodno-ściekowa na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2018 r. poz. 650) - czynności te są opodatkowane podatkiem VAT wg stawki 8% i nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. nie korzysta przy tym ze zwolnienia podmiotowego i jest podatnikiem czynnym podatku VAT, samodzielnie wykonującym działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy o VAT), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 realizacji operacji typu: (...). Zakład Usług Komunalnych będzie starał się o dofinansowanie ww. inwestycji w wartości netto zatem podatek VAT nie będzie w tym ujęciu kosztem kwalifikowanym w ramach programu pomocowego. W tym zakresie koniecznym jest jednak uzyskanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego przez Spółkę, by potwierdzić, że ZUK, jako czynny podatnik VAT, wykorzystujący ww. elementy infrastruktury do czynności opodatkowanych będzie miał prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. ma prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w ramach dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w związku z realizacją inwestycji pn. (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego w związku z ww. inwestycją. Jak już wskazano, Spółka nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego i jest podatnikiem czynnym podatku VAT, samodzielnie wykonującym działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy o VAT), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w dniu 25 października 2019 r. wystąpił z wnioskiem pn. (...) o dofinansowanie w naborze wniosków na operację typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania (...) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020. Wartość (kwota brutto z VAT) planowanej inwestycji wynosi (...) zł, z czego koszty kwalifikowane (kwota netto) wynoszą (...) zł. Kwota wnioskowanego dofinansowania wyniosłaby (...) zł. Poziom dofinansowania wynosi 63,63% z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Głównym celem operacji jest poprawa stanu środowiska naturalnego poprzez uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w wyniku budowy nowej sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości (...) (2,223 km) oraz magistrali wodociągowej w miejscowościach (...) i (...) (0,836 km) oraz budowę stacji uzdatniania wody. Realizacja operacji umożliwi rozwój na obszarach wiejskich oraz przyczyni się do poprawy warunków życia mieszkańców miejscowości (...) oraz (...). Dofinansowanie to jest związane z "Gospodarką wodno-ściekową" w ramach działania (...) objętego PROW na lata 2014-2020. Wnioskodawca jest podmiotem, którego przeważający przedmiot działalności gospodarczej obejmuje gospodarkę wodno-ściekową, wykonywaną na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Czynności wykonywane przez Spółkę w tym zakresie stanowią usługi, będące opodatkowanymi podatkiem VAT wg stawki 8% i niepodlegające zwolnieniu z podatku VAT. Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. z chwilą przystąpienia do budowy kanalizacji sanitarnej, magistrali wodociągowej oraz ujęcia wody zamierza nabyć towary i usług związane z realizacją tej inwestycji i wykorzystywać do celów działalności opodatkowanej. Zatem stara się o dofinansowanie ww. inwestycji wartości netto i podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, ponieważ Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem VAT i przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy VAT, gdyż realizowane przedsięwzięcie związane będzie z działalnością opodatkowaną. Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli realizowana inwestycja ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych (odprowadzanie ścieków, dostarczanie wody) to Zakład usług Komunalnych ma prawo na zasadach ogólnych do odliczenia VAT naliczonego zawartego na fakturze dokumentującej taki zakup. Spółka skorzysta z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego ponieważ istnieć będzie bezpośredni i bezsporny związek realizowanej inwestycji z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (odprowadzenie ścieków, zaopatrzenie w wodę) tzn. takimi, których następstwem jest określenie VAT należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Jednym z głównych przedmiotów działalności Wnioskodawcy jest gospodarka wodno-ściekowa na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków - czynności te są opodatkowane podatkiem VAT wg stawki 8% i nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Wnioskodawca nie korzysta przy tym ze zwolnienia podmiotowego i jest podatnikiem czynnym podatku VAT, samodzielnie wykonującym działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejski w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 realizacji operacji typu: pn. (...).

Wnioskodawca z chwilą przystąpienia do budowy kanalizacji sanitarnej, magistrali wodociągowej oraz ujęcia wody zamierza nabyć towary i usług związane z realizacją tej inwestycji i wykorzystywać do celów działalności opodatkowanej.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków (towarów i usług) związanych z realizacją ww. inwestycji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji będą spełnione. Bowiem Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak wynika z wniosku Wnioskodawca "z chwilą przystąpienia do budowy kanalizacji sanitarnej, magistrali wodociągowej oraz ujęcia wody zamierza nabyć towary i usług związane z realizacją tej inwestycji i wykorzystywać do celów działalności opodatkowanej". W związku z powyższym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków (towarów i usług) związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. (...).

Przy czym podkreślić należy, że Wnioskodawca będzie mógł zrealizować ww. prawo pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.) dodany przez art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl