0112-KDIL3.4012.535.2020.1.WB - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu promowania folkloru regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.535.2020.1.WB Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu promowania folkloru regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2020 r. (data wpływu 21 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje obligatoryjne zadania gminy za pośrednictwem jednostek organizacyjnych, działających w różnych formach organizacyjno-prawnych. Zadania z zakresu kultury i promocji realizuje za pomocą instytucji kultury - Centrum (...). Centrum (...) posiada osobowość prawną i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jednostka korzysta ze zwolnienia od podatku, ze względu na wartość sprzedaży, która łącznie w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200.000,00 zł. W latach 2018 i 2019 Centrum (...) realizowało projekt pn. (...) finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Całkowite kwalifikowane koszty projektu wynosiły 1.370.539,32 zł, a dofinansowanie 941.340,41 zł. Rozliczenie z realizacji projektu odbywało się na podstawie wniosków o płatność. Po zatwierdzeniu przez Urząd Marszałkowski wniosków o płatność, na rachunek bankowy Centrum (...) wpływało dofinansowanie. Przekazane dofinansowanie wynosi 740.518,65 zł. Ostatni wniosek o płatność jest w trakcie rozliczania. Organ kontrolny uzależnił rozliczenie ostatniego wniosku od uzyskania przez Centrum (...) interpretacji w sprawie czy przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. (...). Jednostka już występowała o interpretację dot. ww. projektu i otrzymała interpretację indywidualną (...).

Instytucja Zarządzająca zwróciła uwagę na brak we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odniesienia do dwóch kwestii związanych z zakupem w ramach projektu telebimu i fortepianu i zaleciła ponowne wystąpienie. Głównym założeniem projektu było promowanie folkloru regionalnego wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. W ramach projektu prowadzone były warsztaty nauki gry na instrumentach, tańca, śpiewu oraz rękodzieła ludowego. Udział w warsztatach był nieodpłatny, ponieważ głównym jego celem było promowanie kultury, folkloru wśród mieszkańców Gminy. Wszystkie działania w ramach projektu miały na celu zachęcanie społeczności lokalnej do podtrzymywania zwyczajów i kultury regionalnej, która należy do historii gminy. W ramach projektu zakupiono instrumenty muzyczne. Instrumenty te zostały użyczone nieodpłatnie uczestnikom warsztatów. Ponadto zakupiono fortepian za kwotę 156.000,00 zł. Fortepian służy do nauki gry przez uczestników (...). W związku z tym, że Centrum (...) nie posiada odpowiedniej sali do przechowywania fortepianu. Fortepian jest przechowywany w budynku jednostki organizacyjnej Gminy - w Szkole Muzycznej (...), na podstawie umowy użyczenia i nieodpłatnie. W jej budynku odbywają się warsztaty gry na fortepianie dla uczestników (...) Nauka gry na fortepianie jest nieodpłatna. Natomiast uczniowie Szkoły Muzycznej nie korzystają z fortepianu zakupionego w ramach projektu podczas lekcji prowadzonych przez nauczycieli Szkoły Muzycznej. Fortepian przeznaczony jest tylko dla uczestników (...). Wszystkie koncerty na fortepianie i innych instrumentach będą odbywać się nieodpłatnie, ponieważ głównym założeniem projektu jest promowanie kultury, folkloru i tradycji regionalnej, którym zagraża "zapomnienie".

Poza instrumentami w ramach projektu zakupiony został telebim za kwotę 318.447,00 zł, w celu uatrakcyjnienia, rozszerzenia dotychczasowej oferty kulturalnej o organizację letniego kina plenerowego, transmisję koncertów, spektakli i innych imprez kulturalnych. Adresatami tej oferty będą mieszkańcy gminy i przyjezdni. Odbiorcy nie będą ponosić żadnych opłat, ich udział będzie nieodpłatny, ponieważ w tym zakresie będzie realizowane zadanie gminne w zakresie kultury, polegające na promowaniu znaczenia kultury, tradycji i historii wśród mieszkańców i odwiedzających gminę. Zorganizowany koncert pn. (...) transmitowany był na telebimie. Uczestnicy koncertu nie ponosili żadnych opłat, wstęp był darmowy. Wszystkie imprezy kulturalne organizowane przez Centrum (...) były, są i będą nieodpłatne, ponieważ w tym zakresie realizowane są obligatoryjne, statutowe zadania z zakresu kultury. Ich celem jest promowanie wartości kulturalnych, historycznych i folklorystycznych wśród mieszkańców gminy oraz promowanie Gminy (małej ojczyzny). W powyższym zakresie Centrum (...) działa jako podmiot publiczny realizujący zadania publiczne, a nie prowadzi działalności odpłatnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Centrum (...) miało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. (...) finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ w tym zakresie nie prowadziło działalności gospodarczej lecz realizowało zadania własne gminy w zakresie kultury. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy dotyczące kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Zadania te realizowane są przez instytucje kultury działające na terenie gminy. Jednostki te posiadają osobowość prawną. Biorąc pod uwagę wyznaczony przepisami zakres zadań gminnych oraz zakres przedmiotowy projektu (tj. promowanie kultury regionalnej, folkloru wśród mieszkańców gminy), należy w konsekwencji wskazać, iż realizacja projektu stanowiła realizację zadań własnych gminy, o których mowa w powołanym powyżej art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przeszłego od początku realizacji projektu Centrum (...) miało na celu realizację zadań własnych określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym poprzez upowszechnianie kultury regionalnej, folkloru, zwyczajów oraz historii lokalnej. Projekt skierowany był do mieszkańców Gminy. Projekt został zakończony ale jego idea jest realizowana dalej. Nadal organizowane są nieodpłatnie zajęcia związane z nauką folkloru regionalnego, instrumenty są użyczane nieodpłatnie uczestnikom warsztatów, Centrum (...) nie zamierzało i nie zamierza bowiem uzyskiwać dochodów związanych z organizacją imprez kulturalnych (koncertów, kina plenerowego, przedstawień, upamiętnień ważnych wydarzeń lokalnych). Zakupione w ramach projektu instrumenty i sprzęt będzie wykorzystywany do realizacji zadań publicznych i nie będą pobierane żadne opłaty z tego tytułu. Oferta kulturalna świadczona przez Centrum (...) mieści się w katalogu zadań statutowych jednostki i w tym zakresie jednostka występuje jako podmiot publiczny. Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT oraz gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy, Wnioskodawca uważa że Centrum (...) nie przysługiwało i nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu i w związku z jego kontynuacją z tego względu, iż wydatki poniesione na jego realizację nie były i nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Działalność gmin w zakresie kultury, jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego, została uregulowana ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1983, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów

i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki na zabytkami.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194, z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Tak więc organizatorami samorządowych instytucji kultury, o których mowa w ww. ustawie są odpowiednie organy samorządu gminnego, powiatowego lub wojewódzkiego, które powołując samorządową instytucję kultury, podejmują stosowne uchwały, stanowiące prawo miejscowe. Uchwały w zakresie organizacji instytucji kultury podejmowane są przez właściwe organy zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a także w oparciu o odpowiednie przepisy ustaw samorządowych, gdzie znajdują się podstawy prawne do stanowienia prawa miejscowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina realizuje obligatoryjne zadania gminy za pośrednictwem jednostek organizacyjnych, działających w różnych formach organizacyjno-prawnych. Zadania z zakresu kultury i promocji realizuje za pomocą instytucji kultury - Centrum (...). Centrum (...) posiada osobowość prawną i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2018 i 2019 Centrum (...) realizowało projekt pn. (...) finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Głównym założeniem projektu było promowanie folkloru regionalnego wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. W ramach projektu prowadzone były warsztaty nauki gry na instrumentach, tańca, śpiewu oraz rękodzieła ludowego. Udział w warsztatach był nieodpłatny, ponieważ głównym jego celem było promowanie kultury, folkloru wśród mieszkańców Gminy. Wszystkie działania w ramach projektu miały na celu zachęcanie społeczności lokalnej do podtrzymywania zwyczajów i kultury regionalnej, która należy do historii gminy. W ramach projektu zakupiono instrumenty muzyczne. Instrumenty te zostały użyczone nieodpłatnie uczestnikom warsztatów. Ponadto zakupiono fortepian za kwotę 156.000,00 zł. Fortepian służy do nauki gry przez uczestników (...). W związku z tym, że Centrum (...) nie posiada odpowiedniej sali do przechowywania fortepianu. Fortepian jest przechowywany w budynku jednostki organizacyjnej Gminy - w Szkole Muzycznej (...), na podstawie umowy użyczenia i nieodpłatnie. W jej budynku odbywają się warsztaty gry na fortepianie dla uczestników (...). Nauka gry na fortepianie jest nieodpłatna. Natomiast uczniowie Szkoły Muzycznej nie korzystają z fortepianu zakupionego w ramach projektu podczas lekcji prowadzonych przez nauczycieli Szkoły Muzycznej. Fortepian przeznaczony jest tylko dla uczestników (...). Wszystkie koncerty na fortepianie i innych instrumentach będą się odbywać się nieodpłatnie, ponieważ głównym założeniem projektu jest promowanie kultury, folkloru i tradycji regionalnej, którym zagraża zapomnienie. Poza instrumentami w ramach projektu zakupiony został telebim za kwotę 318.447,00 zł, w celu uatrakcyjnienia, rozszerzenia dotychczasowej oferty kulturalnej o organizację letniego kina plenerowego, transmisję koncertów, spektakli i innych imprez kulturalnych. Adresatami tej oferty będą mieszkańcy gminy i przyjezdni. Odbiorcy nie będą ponosić żadnych opłat, ich udział będzie nieodpłatny, ponieważ w tym zakresie będzie realizowane zadanie gminne w zakresie kultury, polegające na promowaniu znaczenia kultury, tradycji i historii wśród mieszkańców i odwiedzających gminę. Zorganizowany koncert transmitowany był na telebimie. Uczestnicy koncertu nie ponosili żadnych opłat, wstęp był darmowy. Wszystkie imprezy kulturalne organizowane przez Centrum (...) były, są i będą nieodpłatne, ponieważ w tym zakresie realizowane są obligatoryjne, statutowe zadania z zakresu kultury. Ich celem jest promowanie wartości kulturalnych, historycznych i folklorystycznych wśród mieszkańców gminy oraz promowanie Gminy (małej ojczyzny). W powyższym zakresie Centrum (...) działa jako podmiot publiczny realizujący zadania publiczne, a nie prowadzi działalności odpłatnej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostały spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - po pierwsze Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług oraz wydatki poniesione na realizację projektu nie były związane czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem - towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu były udostępniane wyłącznie nieodpłatnie mieszkańcom w tym m.in. fortepian oraz telebim.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (...), ponieważ efekty projektu nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl