0112-KDIL3.4012.486.2020.1.JK - Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji polegającej na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.486.2020.1.JK Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji polegającej na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2020 r. (data wpływu 24 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "X".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wniskodawca został utworzony przez Zgromadzenie (...) jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej. Działa na podstawie przepisów ustawy o lecznictwie z dnia 15 kwietnia 2011 r. oraz statutu. Udziela świadczeń pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz opiekuńczo-leczniczych. Działalność prowadzi w budynkach będących własnością Zgromadzenia, które przekazało całą nieruchomość Wnioskodawcy do prowadzenia działalności charytatywno-opiekuńczej.

Zgromadzenie powstało w (...) r. w celu niesienia pomocy osobom chorym, niepełnosprawnym fizycznie i umysłowo, starym, opuszczonym, dzieciom pozbawionym opieki. Zgromadzenie działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce. Prowadzi niegospodarczą działalność statutową w resorcie zdrowia, oświaty i pomocy społecznej.

Projekt "X" realizowany jest we współpracy Zgromadzenia z Wnioskodawcą.

Zgromadzenie jest faktycznym beneficjentem projektu, będzie składało wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Podmiotem realizującym projekt jest Wnioskodawca, tj. będzie ponosić wydatki, odpowiadać za realizację i trwałość projektu, wnosić zabezpieczenie. Współpraca ta jest nieodpłatna, oparta na zasadach wzajemnej pomocy.

Inwestycja będzie polegać na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznej o łącznej mocy 21,09 kWp.

Zadaniem projektowanej instalacji fotowoltaicznej jest wytworzenie energii elektrycznej o odpowiednich parametrach, a następnie dostarczenie jej do istniejącej sieci elektroenergetycznej, gdzie wyprodukowana energia będzie wykorzystywana tylko na własne potrzeby.

Celem projektu jest pomniejszenie zużycia energii przez szpital ze źródeł konwencjonalnych, tym samym ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz wzrost wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych i poprawa jakości powietrza.

Na etapie realizacji projektu Wnioskodawca poniósł wydatki z tytułu opracowania projektu budowlanego oraz studium wykonalności. Na wydatki związane z opracowaniem projektu budowlanego oraz studium wykonalności zostały wystawione faktury zakupu usług na Wnioskodawcę. Faktura za wykonanie wszystkich robót budowlano-montażowych będzie także wystawiona na Wnioskodawcę, po zakończeniu zadana.

Wnioskodawca jest biernym podatnikiem VAT zarejestrowanym pod numerem (...). Korzysta ze zwolnienia od podatku z tytułu rodzaju prowadzonej działalności art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Prowadzi zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy i opiekuńczo-leczniczy, świadcząc usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Świadczy usługi medyczne na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jest podmiotem leczniczym, posiada wpis do Rejestru Podmiotów Leczniczych Wojewody (...). Poza wyżej wymienionymi usługami medycznymi nie prowadzi innej działalności.

Wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu: "X" będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania. Wytworzona energia będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie na własne potrzeby.

Przedstawiony stan faktyczny dotyczy tylko i wyłącznie konsekwencji podatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług dla wnioskodawcy. Zgromadzenie w związku z realizacją projektu nie będzie ponosiło żadnych wydatków.

Beneficjentem projektu jest Zgromadzenie, realizatorem projektu Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu pn.: "X", ma możliwość odzyskania podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca został utworzony przez Zgromadzenie, działa na podstawie ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. i statutu. Udziela świadczeń zdrowotnych art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT w zakresie realizowanych zadań w zakresie opieki medycznej, do realizacji których został powołany, nie posiada możliwości odliczenia podatku VAT - podstawa prawna art. 43 ust. 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2018 r. Nr 2174, z późn. zm., PKWiU 86. Poza usługami medycznymi nie prowadzi innej działalności.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania "X" będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, dlatego Wnioskodawca uważa, że Zakład nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Podatek VAT naliczony w fakturach, a dotyczący wymienionego zadania winien być uznany jako koszt.

Ponadto realizacja projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Projekt nie generuje dochodów. Po realizacji projektu nie będą pobierane opłaty z tytułu korzystania z budynku. Obiekt wykorzystywany będzie wyłącznie na cele statutowe Wnioskodawcy oraz Zgromadzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca został utworzony przez Zgromadzenie jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej. Udziela świadczeń pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz opiekuńczo-leczniczych. Działalność prowadzi w budynkach będących własnością Zgromadzenia, które przekazało całą nieruchomość Wnioskodawcy do prowadzenia działalności charytatywno-opiekuńczej.

Przedmiotowy projekt realizowany jest we współpracy Zgromadzenia z Wnioskodawcą. Beneficjentem projektu jest Zgromadzenie, realizatorem projektu jest Wnioskodawca. Współpraca ta jest nieodpłatna, oparta na zasadach wzajemnej pomocy.

Inwestycja będzie polegać na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznej o łącznej mocy 21,09 kWp. Zadaniem projektowanej instalacji fotowoltaicznej jest wytworzenie energii elektrycznej o odpowiednich parametrach, a następnie dostarczenie jej do istniejącej sieci elektroenergetycznej, gdzie wyprodukowana energia będzie wykorzystywana tylko na własne potrzeby. Celem projektu jest pomniejszenie zużycia energii przez szpital ze źródeł konwencjonalnych, tym samym ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz wzrost wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych i poprawa jakości powietrza.

Na etapie realizacji projektu Wnioskodawca poniósł wydatki z tytułu opracowania projektu budowlanego oraz studium wykonalności. Na wydatki związane z opracowaniem projektu budowlanego oraz studium wykonalności zostały wystawione faktury zakupu usług na Wnioskodawcę. Faktura za wykonanie wszystkich robót budowlano-montażowych będzie także wystawiona na Wnioskodawcę, po zakończeniu zadana.

Wnioskodawca jest biernym podatnikiem VAT. Korzysta ze zwolnienia od podatku z tytułu rodzaju prowadzonej działalności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy.

Wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania. Wytworzona energia będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie na własne potrzeby.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki te nie zostały spełnione, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - wszystkie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania, nie służą więc do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje również z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

W zakresie przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Zaznaczyć należy, że ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia warunków wymienionych w ww. rozporządzeniu, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: "X", Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl