0112-KDIL3.4012.376.2020.2.EW - Ustalenie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.376.2020.2.EW Ustalenie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 5 czerwca 2020 r.) oraz pismem z dnia 30 czerwca 2020 r. (data wpływu 30 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację inwestycji pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację inwestycji pn.: "...". Wniosek został uzupełniony w dniu 5 czerwca 2020 r. o stosowne pełnomocnictwo oraz w dniu 30 czerwca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Zgodnie z przyjętą dotychczas praktyką Gmina buduje infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną służącą do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT w postaci świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Wybudowaną infrastrukturę wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej spółka komunalna Gminy - Sp. z o.o. z siedzibą w... (dalej: Spółka). Gmina posiada 100% udziałów w Spółce. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i z tytułu świadczonych usług dostawy wody i odbioru ścieków odprowadza do właściwego urzędu skarbowego podatek VAT należny. Budowanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej stanowi zadanie własne Gminy wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 713; dalej: ustawa o samorządzie gminnym) obejmujące sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych. Kilka lat temu Gmina przygotowała projekt budowlany i uzyskała pozwolenie na budowę dla inwestycji w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w miejscowości.... wraz z budową przepompowni ścieków, lokalnej oczyszczalni ścieków i stacji uzdatniania wód wraz z zasilaniem energetycznym projektowanych obiektów. Gmina podzieliła tę inwestycję na samodzielne etapy - każdy z nich jest realizowany odrębnie, w ramach odrębnych zamówień i przetargów z uwzględnieniem indywidualnie pozyskanych dla każdego etapu źródeł dofinansowania oraz zasad otrzymania dotacji. Pierwszy etap obejmujący budowę kanalizacji sanitarnej w... został już zrealizowany przez Gminę. Sieć kanalizacyjna została przez Gminę wydzierżawiona do... na zasadach opisanych w interpretacji indywidualnej z dnia 4 grudnia 2017 r. W latach 2020-2021 Gmina zamierza zrealizować kolejny etap powyżej wskazanej inwestycji w zakresie budowy "..." - w przysiółkach miejscowości... (dalej: sieć wodociągowa, wodociąg). Przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego są wyłącznie wydatki inwestycyjne dotyczące tego etapu prac. Celem planowanej operacji jest zapewnienie lepszych warunków życia społeczności wiejskiej poprzez budowę wodociągu. W wyniku przeprowadzonej inwestycji powstanie nowa sieć wodociągowa nowa studnia wiercona, przebudowane zostanie drenażowe ujęcie wody oraz stacja uzdatniania wody z hydrofornią. Realizacja operacji - poprzez dostęp do wody pitnej i służącej do celów gospodarczych - znacząco podniesie standard warunków bytowych i umożliwi funkcjonowanie na wyższym poziomie. Wodociąg będzie doprowadzać wodę do odbiorców w... w przysiółkach..., którzy po podłączeniu do sieci będą związani z umową na odpłatną dostawę wody do swoich posesji. Wydatki na budowę sieci wodociągowej będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę z podaniem jej numeru NIP zarejestrowanego dla celów VAT. Wydatki w tym zakresie będą obejmowały w szczególności roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów, dzięki którym powstanie nowy odcinek wodociągu, roboty w zakresie pogłębiana i pompowania dla instalacji do uzdatniania wody w celu odbudowy istniejącego ujęcia wody, wykonanie zbiorników na wodę w stacji uzdatniania wody i hydroforni oraz usługi wiertnicze w związku z wykonaniem studni wierconej. Gmina poniesie również wydatki na roboty pomiarowe przy robotach ziemnych dla dróg w terenie pagórkowatym i górskim. Wszystkie wydatki służą wytworzeniu środka trwałego - wodociągu w.... Po wykonaniu tej części inwestycji będzie ona stanowić dla Gminy odrębny środek trwały o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN. Planowany termin zakończenia inwestycji to listopad 2021 r. Podłączenie mieszkańców i rozpoczęcie eksploatacji wybudowanej sieci wodociągowej rozpocznie się na moment oddania sieci do użytkowania. Na realizację przedmiotowego zadania Gmina pozyskała dofinansowanie ze środków zewnętrznych do kwoty netto wydatków w ramach operacji "Gospodarka wodno-ściekowa", poddziałanie "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii" objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Tym samym dofinansowanie obejmie wyłącznie kwoty netto inwestycji, bez podatku VAT naliczonego. W umowie o przyznanie pomocy na budowę wodociągu Gmina jest zobowiązana potwierdzić, że w okresie trwałości projektu obejmującym 5 lat od wypłaty ostatniej transzy dofinansowania Gmina nie przeniesie posiadania (przykładowo w ramach umowy dzierżawy) lub prawa własności (przykładowo w ramach aportu) dofinansowanej sieci wodociągowej na rzecz podmiotu trzeciego - czyli w tym przypadku w szczególności na rzecz....

Powyższe oznacza, że Gmina nie będzie miała możliwości wydzierżawienia wybudowanego wodociągu na rzecz Spółki jak mogło to mieć miejsce w przypadku sieci kanalizacji sanitarnej w..., bowiem zawarcie umowy dzierżawy prowadzi do przeniesienia posiadania sieci wodociągowej na dzierżawcę. Mając jednak na uwadze, że Wnioskodawca musi zapewnić dostęp do tej infrastruktury Spółce, aby ta mogła obsługiwać mieszkańców terenów na których zostanie wybudowany wodociąg w zakresie dostawy wody, a zatem aby Spółka mogła korzystać z wybudowanej infrastruktury zgodnie z jej przeznaczeniem, Gmina planuje zawrzeć z... umowę o świadczenie usług przesyłu, będącą umową cywilnoprawną, na podstawie której Gmina będzie obciążała Spółkę opłatami za przesył wody na majątku należącym do Gminy - tj. przez sieć wodociągową, urządzenia studni, ujęć wody i stacji uzdatniania wody z hydrofornią. W szczególności, w związku z zawartą umową sieć wodociągowa pozostanie w posiadaniu Gminy, przy czym przy jej pomocy Wnioskodawca będzie wykonywał odpłatne usługi przesyłu wody dostarczanej przez... kontrahentom Spółki. Gmina rozpoczyna inwestycję budowy wodociągu w.... z zamiarem wykorzystania tego środka do świadczenia usług przesyłu opodatkowanych VAT na rzecz Spółki zaraz po oddaniu środka trwałego do użytkowania.

Gmina otrzymała interpretację indywidualną z dnia 31 sierpnia 2017 r. potwierdzającą, że odpłatna usługa przesyłu wody świadczona przez Gminę na rzecz Spółki z wykorzystaniem sieci wodociągowej stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z obecnymi przepisami usługi przesyłu są opodatkowane według 23% stawki VAT na podstawie art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT). Nabywane przez Spółkę usługi przesyłu wody będą wykorzystywane przez... do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do wykonywania usługi dostarczania wody na rzecz podmiotów przyłączonych do tej sieci stanowiących klientów Spółki. Podpisanie umowy przesyłu wody przez sieć wodociągową powstałą w wyniku opisywanej inwestycji w... w przysiółkach... nastąpi na moment oddania tej infrastruktury do użytkowania (po zakończeniu prac rozruchowych na tym majątku i uzyskaniu przez niego pełnej zdatności do użytkowania). Opłata za przesył, którą zobowiązana będzie uiszczać Spółka na rzecz Gminy zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych w oparciu o koszty amortyzacji sieci wodociągowej w księgach rachunkowych Gminy. Tym samym, naliczana przez Gminę cena za usługi przesyłu uwzględni nakłady inwestycyjne Gminy na budowę sieci wodociągowej. Gmina będzie wystawiała na Spółkę faktury VAT w okresach miesięcznych, a roczna wartość tych faktur będzie odpowiadać rocznej wartości kosztów amortyzacyjnych Gminy. Sprzedaż z tytułu świadczenia usług przesyłu Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7/plikach JPK. Jednocześnie zamiarem Gminy jest, aby taki sposób gospodarowania majątkiem był utrzymywany w przyszłości, tj. przez okres co najmniej 10-lat od oddania sieci do użytkowania. Wskazane rozwiązanie, przewidujące świadczenie usługi przesyłu przez Gminę dla Spółki z wykorzystaniem sieci wodociągowej, ma na celu zapewnienie Gminie regularnych wpływów z tytułu wynagrodzenia za świadczoną usługę, co w efekcie przyczynia się do zminimalizowania kosztów ponoszonych przez Gminę na budowę przedmiotowej sieci wodociągowej i zapewnia efektywne wykorzystanie tego majątku przez... - profesjonalny i powołany do tego podmiot w ramach dostarczania wody dla odbiorców końcowych.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu o treści:

1. "Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał m.in. że: »Opłata za przesył, którą zobowiązana będzie uiszczać Spółka na rzecz Gminy zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych w oparciu o koszty amortyzacji sieci wodociągowej w księgach rachunkowych Gminy«. Mając na uwadze powyższe informacje należy wyjaśnić: a. według jakiej wysokości jest/będzie stosowana roczna stawka amortyzacyjna dla wybudowanej infrastruktury?" - Zainteresowany wskazał, że:

Roczna stawka amortyzacyjna dla wybudowanej infrastruktury wodociągowej, o której mowa w opisie sprawy, wyniesie 4,5% czyli tyle ile należy przyjmować dla obiektów inżynierii lądowej i wodnej. Przyjęta przez Gminę stawka amortyzacyjna wynika z poz. 02 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm. dalej: ustawa o CIT) wskazującego na wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych. Gmina dla celów księgowych stosuje stawki amortyzacyjne wskazane dla celów podatkowych w ustawie o CIT.

b. "Czy wysokość »opłaty za przesył« z tytułu świadczenia usługi przesyłu umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz w jakim okresie czasu?" - Zainteresowany wskazał, że:

Wysokość "opłaty za przesył" czyli ceny z tytuły świadczenia usługi przesyłu przez Wnioskodawcę na rzecz spółki komunalnej umożliwi Gminie zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych, na co dowodem jest zamiar skalkulowania ceny w tym przypadku na podstawie wartości poniesionych kosztów inwestycyjnych na sieć wodociągową we własnym zakresie, w wysokości rocznej odpowiadającej rocznemu kosztowi umorzenia sieci wodociągowej w księgach rachunkowych Gminy w oparciu o stawkę amortyzacyjną 4,5%. Zgodnie ze wskazanymi parametrami umorzenia sieci wodociągowej zwrot poniesionych nakładów nastąpi po 22 latach i 3 miesiącach od oddania sieci wodociągowej do użytkowania (4,5% x 22,22 lat = 100%).

c. "Czy wysokość ta jest/będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? Jeżeli nie, to należy wyjaśnić w oparciu o jakle cele będzie prowadzona działalność gospodarcza przez Wnioskodawcę w tym zakresie" - Zainteresowany wskazał, że:

Tak, wysokość ceny za świadczenie usług przesyłu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Spółka komunalna, która będzie korzystała z wybudowanej przez Gminę infrastruktury wodociągowej, aby zapewnić sobie dostęp do tej infrastruktury i świadczenie przy jej pomocy usług dostarczania wody na rzecz swoich klientów, będzie musiała zapłacić za ten dostęp cenę analogiczną do kosztu jaki ponosiłaby w swoich księgach rachunkowych rocznie, gdyby weszła w posiadanie tej infrastruktury jako inwestor budujący ją samodzielnie z analogicznym dofinansowaniem jakie otrzyma Gmina w ramach podpisanej umowy o przyznanie pomocy z PROW (bowiem cena usług przesyłu odpowiadać będzie kosztowi rocznej amortyzacji tej infrastruktury jak wskazano wyżej, a zasady księgowo-podatkowe amortyzacji tego rodzaju infrastruktury wytworzonej z pomocą środków zewnętrznych są identyczne w Gminie w spółce).

Z kolei wartość kosztu amortyzacji rocznej jest pochodną dwóch rynkowych czynników:

1.

ceny wybudowania tej infrastruktury przez kontrahentów zewnętrznych - firmy budowlane, które składają swoje oferty w przetargu oraz wykonawców usług dodatkowych (kosztorysów, nadzorów etc.) kształtujących swoje ceny na podstawie obecnie obowiązujących realiów rynkowych w tej branży, 2) możliwości pozyskania dofinansowania na tego rodzaju inwestycje w regionie ze środków pomocowych z funduszy Unii Europejskiej, OG oraz budżetu państwa.

2.

wysokość ceny za przesył będzie odpowiadała rocznemu kosztowi umorzenia, czyli iloczynowi: stawki amortyzacyjnej 4,5% oraz wartości początkowej wybudowanej infrastruktury wodociągowej pomniejszonej o wartość środków pomocowych pozyskanych na jej wybudowanie.

d. "Przy uwzględnieniu jakich czynników będzie dokonana kalkulacja »opłaty za przesył« z tytułu świadczenia usługi przesyłu na takim, a nie Innym poziomie należy wymienić?" - Zainteresowany wskazał, że:

Kalkulacja opłaty (ceny) za przesył z tytułu usługi przesyłu będzie kalkulowana z uwzględnieniem następujących czynników:

1.

konieczności zwrotu nakładów inwestycyjnych Gminy sfinansowanych ze środków własnych w ramach wynagrodzenia za udostępnienie sieci wodociągowej do korzystania spółce komunalnej,

2.

konieczności urealniania stawek taryfowych na terenie Gminy dotyczących jednostkowych cen dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców w ten sposób, że mają odzwierciedlać faktyczne koszty prowadzenia działalności wodno-kanalizacyjnej oraz koszty inwestycyjne poczynione na terenie Gminy w tym zakresie ze środków własnych Gminy spółki (bowiem koszt usługi przesyłu na wybudowanej sieci wodociągowej ponoszony przez spółkę komunalną będzie kosztem zakwalifikowanym do bazy kosztów, na podstawie których spółka komunalna ustala stawki taryfowe).

e. "Ile wynosi/będzie wynosiła "opłata za przesył" z tytułu świadczenia na rzecz Spółki odpłatnej usługi przesyłu z wykorzystaniem Infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji?" - Zainteresowany wskazał, że:

Obecnie szacowna wartość netto inwestycji, która będzie następnie miała swoje odzwierciedlenie na OT środka trwałego - wodociągu w... (w przysiółkach...), wynosi 2.268.321,48 zł (w tym tzw. koszty kwalifikowane i niekwalifikowane). Gmina ma otrzymać dofinansowanie do budowy wodociągu w ramach PROW na poziomie 63,63%, a zatem wnioskowana pomoc ma wynieść 1.443.332 zł. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (w tym poprzez dotację m.in. ze środków pomocowych (dotacji) otrzymanych z budżetu Unii Europejskiej i budżetu państwa). W konsekwencji roczny koszt umorzenia środka trwałego będzie kalkulowany przez Gminę z uwzględnieniem wartości początkowej wodociągu sfinansowanego ze środków własnych Gminy (bez wartości sfinansowanej otrzymanym dofinansowaniem).

Wartość początkowa środka trwałego do ujęcia w kosztach rocznego umorzenia:

2.268.321,48 - 1.443.332 ꞊ 824.989,48 zł

Wartość rocznego umorzenia, a tym samym kwota netto opłaty rocznej (ceny rocznie) za przesył na rzecz spółki:

4,5% x 824.989,48 = 37,124,53 zł

Zgodnie z powyższymi szacunkami Gminy, cena roczna za świadczenie usług przesyłu na rzecz spółki przy pomocy budowanego wodociągu wyniesie 37.124,53 zł netto rocznie.

f. "W jakiej wysokości zostały poniesione/będą poniesione przez Wnioskodawcę nakłady inwestycyjne od wybudowanej Infrastruktury?" - Zainteresowany wskazał, że:

Na obecnym etapie Gmina szacuje wartość netto nakładów inwestycyjnych na budowę wodociągu na poziomie 2.268.321,48 zł, przy czym z racji dofinansowania 63,63% tych kosztów ze środków pomocy PROW, wartość inwestycji finansowana ze środków własnych Gminy wyniesie 824.989,48 zł.

g. "W jakiej relacji procentowej do wartości inwestycji, o której mowa we wniosku, będzie ustalona wysokość tego wynagrodzenia z tytułu wykonania usług przesyłu w stosunku rocznym?" - Zainteresowany wskazał, że:

Zgodnie z przyjęta stawką amortyzacyjną dla celów umorzenia księgowego przyszłej sieci wodociągowej relacja rocznej ceny netto usług przesyłu do wartości początkowej środka trwałego ujmowanego w kosztach księgowych wyniesie 4,5% (37.124,52 zł/824.989.48 zł = 4,5).

Kalkulowana cena usług przesyłu rocznie do wartości wszystkich nakładów inwestycyjnych na budowę sieci wodociągowej w... wyniesie 1,64% (37.124,52 zł/ 2.268.321.48 zł = 1,64).

h. "Czy obrót z tytułu świadczenia na rzecz Spółki odpłatnej usługi przesyłu z wykorzystaniem infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji będzie znaczący dla budżetu Gminy? Na jakim poziomie będą się kształtowały dochody z tytułu przedmiotowej usługi przesyłu w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?" - Zainteresowany wskazał, że:

Tak, obrót z tytułu świadczenia na rzecz spółki komunalnej odpłatnej usługi przesyłu z wykorzystaniem infrastruktury opisanej we wniosku będzie znaczący dla budżetu Gminy, bowiem pozwoli "zneutralizować" (pokryć Gminie) roczny koszt wytworzenia tej infrastruktury (czyli roczny koszt umorzenia tej infrastruktury). Tym samym ustalony obrót z planowanych usług przesyłu na wodociągu w... będzie dla Gminy istotną pozycją dochodową.

Gmina nie zna dokładnie wartości swoich dochodów jakie będzie generowała w latach 2022 i później czyli w latach, w których będzie dokonywała fakturowania całej rocznej ceny usług przesyłu z uwagi na trwanie umowy przez cały rok kalendarzowy. Niemniej, aby wskazać skalę wartości ceny usług przesyłu do wartości dochodów Gminy, Gmina wskaże te relacje na podstawie ostatniego zamkniętego roku, czyli dochodów z 2019 r.

Planowane roczne dochody netto (bez podatku VAT) za usługi przesyłu: 37.124,53 zł

Dochody ogółem Gminy w 2019 r.: 54.105.779,96 zł

Skala dochodów z planowanych usług przesyłu do dochodów ogółem Gminy za 2019 r.: 0,07%.

* "Czy towary i usługi dotyczące Infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji są/będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. świadczenia usług przesyłu na rzecz Spółki czy też do świadczenia równie czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Należy jednoznacznie wskazać jakich?" - Zainteresowany wskazał, że:

Tak, towary usługi dotyczące infrastruktury wytworzonej w ramach inwestycji budowy wodociągu w... opisanej we wniosku będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych według stawki VAT (obecnie na poziomie 23% VAT), tj. do świadczenia usług przesyłu na rzecz spółki komunalnej, które będą świadczone począwszy od oddania środka trwałego do użytkowania przez Gminę. Gmina nie będzie wykonywała czynności zwolnionych lub niepodlegających VAT przy pomocy budowanej infrastruktury opisanej w sprawie.

* "Czy Wnioskodawca ma/będzie miał możliwość przypisania wydatków w całości do działalność gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów usług?" - Zainteresowany wskazał, że:

Tak, Wnioskodawca ma i będzie miał możliwość przypisania wydatków inwestycyjnych na budowę wodociągu w... w całości do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jaką stanowi w Gminie świadczenie odpłatnie, w sposób ciągły, na podstawie umowy cywilnoprawnej, usług przesyłu wody przy pomocy wybudowanej infrastruktury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących realizację budowy sieci wodociągowej w... na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w związku z przyszłym wykorzystaniem tej infrastruktury do świadczenia odpłatnych usług przesyłu?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących realizację budowy sieci wodociągowej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w związku z przyszłym wykorzystaniem tej infrastruktury do świadczenia odpłatnych usług przesyłu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Powołane powyżej przepisy wskazują, że Gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez Gminę realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych (nazwanych i nienazwanych). Gmina wykonując swoją działalność zawsze wykonuje zadania własne wskazane w ustawie o samorządzie gminnym, przy czym może je wykonywać nieodpłatnie lub za opłatą o charakterze publicznym (przymusowym i jednostronnie ustalonym) - wówczas działa jako organ władzy publicznej, albo też Gmina może wykonywać zadania własne na rzecz wybranych podmiotów, w oparciu o zawierane odpłatne umowy cywilnoprawne - co skutkuje uznaniem Gminy w zakresie tych czynności za podatnika VAT.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniami wskazanymi w ustawie, niemającymi zastosowania do niniejszej sprawy.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT za kwotę podatku naliczonego przyjmuję się sumę kwot podatku wynikającą z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 i 10b ustawy o VAT podatnik, któremu przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT ma prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturach VAT w rozliczeniu za okresy, w których powstał obowiązek podatkowy w stosunku do nabywanych usług, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, w sytuacji gdy podatnik nie zrealizuje uprawnienia do odliczenia VAT w rozliczeniu za wskazane powyżej okresy, wówczas może/będzie mogła obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jednocześnie, w świetle art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w terminach o których mowa w ust. 10, 10b, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego.

Przyznanie prawa do odliczenia podatku VAT związane jest z obligatoryjnym spełnieniem zarówno przesłanek pozytywnych (przez które rozumie się spełnienie wymogów z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli odliczenia VAT może dokonywać podatnik VAT, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych (określonych w art. 88 ustawy o VAT).

Mając powyższe na uwadze możliwe jest odliczenie podatku naliczonego związanego z transakcjami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego w postaci podatku VAT należnego. Wskazana zależność wyraża zasadę neutralności podatku VAT dla podatnika, w wyniku której podatek VAT jest płacony do budżetu państwa przez konsumentów dóbr i usług. a podmioty występujące na wcześniejszym etapie łańcucha VAT, które podejmują działania w celu wykonania na rzecz finalnych konsumentów towarów i/lub usług, mają prawo do uwolnienia się z ciężaru podatku VAT na zakupach służących tym działaniom. Tym samym konstrukcja podatku VAT oparta jest na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu, tj. podatek VAT jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów.

Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, Wnioskodawca musi zapewnić dostęp do wybudowanej sieci wodociągowej Spółce, aby ta mogła obsługiwać mieszkańców w zakresie dostawy wody, a zatem korzystać z tej infrastruktury zgodnie z jej przeznaczeniem. Gmina planuje zawrzeć z... umowę przesyłu, będącą umową cywilnoprawną, na podstawie której Gmina będzie obciążała Spółkę opłatami za przesył wody na majątku należącym do Gminy.

W szczególności, w związku z zawartą umową sieć wodociągowa pozostanie w posiadaniu Gminy, przy czym przy jej pomocy Wnioskodawca będzie wykonywał odpłatne usługi przesyłu wody dostarczanej przez... kontrahentom Spółki. Udostępnienie sieci wodociągowej Spółce na podstawie odpłatnej umowy przesyłu nastąpi od momentu oddania infrastruktury do użytkowania. Opłata za przesył, którą zobowiązana będzie uiszczać Spółka na rzecz Gminy zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych w oparciu o koszty amortyzacji sieci wodociągowej w księgach rachunkowych Gminy.

Tym samym naliczana przez Gminę cena za usługi przesyłu uwzględni nakłady inwestycyjne Gminy na budowę sieci wodociągowej. Gmina będzie wystawiała na Spółkę faktury VAT w okresach miesięcznych, a roczna wartość tych faktur będzie odpowiadać rocznej wartości kosztów amortyzacyjnych Gminy.

Mając na uwadze powyższe w ocenie Gminy w analizowanym stanie sprawy Gmina spełni oba warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT niezbędne do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na budowę sieci wodociągowej w.... Gmina będzie ponosić wydatki jako podatnik VAT, bowiem przeznaczenie tych wydatków od początku inwestycji jest związane z planowanym prowadzeniem działalności gospodarczej przez Gminę w postaci świadczenia usług przesyłu na podstawie umowy cywilnoprawnej z.... Tym samym nabycie usługi budowy wodociągu jest wykonywane przez podatnika VAT. Ponadto usługi przesyłu stanowią czynności opodatkowane według podstawowej 23% stawki VAT, z tytułu których Gmina będzie w swoich deklaracjach VAT/plikach JPK wykazywać kwoty podatku należnego. A zatem korzystanie z sieci wodociągowej w... przez Gminę będzie generowało zobowiązanie w podatku VAT należnym. Skoro zatem Gmina będzie ponosiła wydatki na budowę sieci wodociągowej jako podatnik VAT, a wydatki te będą służyły Gminie wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, to w konsekwencji spełnione zostaną przesłanki pozytywne do zaistnienia prawa do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych na budowę wodociągu.

Ponadto w opisanej sytuacji, nie wystąpi żadna z negatywnych przesłanek prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT, ani też nie znajdują zastosowania przepisy dotyczące prewspółczynnika i współczynnika zawarte w art. 86 ust. 2a-2b, art. 90 i art. 91 ustawy o VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie między innymi w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 marca 2020 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.127.2019.2.WB, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko, w świetle którego "warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są/będą spełnione, ponieważ jak rozstrzygnięto powyżej Gmina świadcząc na rzecz Spółki usługi przesyłu wody oraz ścieków z wykorzystaniem opisanej we wniosku Infrastruktury występuje/będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a czynności wykonywane w ramach ww. umowy stanowią/będą stanowić odpłatne usługi podlegające opodatkowaniu, niekorzystające przy tym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Tym samym w analizowanej sprawie Wnioskodawca - czynny, zarejestrowany podatnik od towarów usług - wykorzystuje/będzie wykorzystywał nabyte towary i usługi w związane z ww. Infrastrukturą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na wybudowanie/modernizację Infrastruktury na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy".

Mając na uwadze powyższe, Gmina ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących realizację budowy sieci wodociągowej w... na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w związku z przyszłym wykorzystaniem tej infrastruktury do świadczenia odpłatnych usług przesyłu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według regulacji zawartej w art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy przepis stanowi odzwierciedlenie art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006 str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter podmiotowo-przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku, konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Stosownie natomiast do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z przyjętą dotychczas praktyką Gmina buduje infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną służącą do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT w postaci świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Wybudowaną infrastrukturę wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej spółka komunalna Gminy - Sp. z o.o. z siedzibą w.... Gmina posiada 100% udziałów w Spółce. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i z tytułu świadczonych usług dostawy wody i odbioru ścieków odprowadza do właściwego urzędu skarbowego podatek VAT należny. Budowanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej stanowi zadanie własne Gminy wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym obejmujące sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych. W latach 2020-2021 Gmina zamierza zrealizować kolejny etap inwestycji w zakresie "..." - w przysiółkach miejscowości.... Przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego są wyłącznie wydatki inwestycyjne dotyczące tego etapu prac. Celem planowanej operacji jest zapewnienie lepszych warunków życia społeczności wiejskiej poprzez budowę wodociągu. W wyniku przeprowadzonej inwestycji powstanie nowa sieć wodociągowa nowa studnia wiercona, przebudowane zostanie drenażowe ujęcie wody oraz stacja uzdatniania wody z hydrofornią. Realizacja operacji - poprzez dostęp do wody pitnej i służącej do celów gospodarczych - znacząco podniesie standard warunków bytowych i umożliwi funkcjonowanie na wyższym poziomie. Wodociąg będzie doprowadzać wodę do odbiorców w... w przysiółkach... i..., którzy po podłączeniu do sieci będą związani z umową na odpłatną dostawę wody do swoich posesji. Wydatki na budowę sieci wodociągowej będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę z podaniem jej numeru NIP zarejestrowanego dla celów VAT. Wydatki w tym zakresie będą obejmowały w szczególności roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów, dzięki którym powstanie nowy odcinek wodociągu, roboty w zakresie pogłębiana i pompowania dla instalacji do uzdatniania wody w celu odbudowy istniejącego ujęcia wody, wykonanie zbiorników na wodę w stacji uzdatniania wody i hydroforni oraz usługi wiertnicze w związku z wykonaniem studni wierconej. Gmina poniesie również wydatki na roboty pomiarowe przy robotach ziemnych dla dróg w terenie pagórkowatym i górskim. Wszystkie wydatki służą wytworzeniu środka trwałego - wodociągu w.... Po wykonaniu tej części inwestycji będzie ona stanowić dla Gminy odrębny środek trwały o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN. Planowany termin zakończenia inwestycji to listopad 2021 r. Podłączenie mieszkańców i rozpoczęcie eksploatacji wybudowanej sieci wodociągowej rozpocznie się na moment oddania sieci do użytkowania. Na realizację przedmiotowego zadania Gmina pozyskała dofinansowanie ze środków zewnętrznych do kwoty netto wydatków w ramach operacji "Gospodarka wodno-ściekowa", poddziałanie "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii" objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Tym samym dofinansowanie obejmie wyłącznie kwoty netto inwestycji, bez podatku VAT naliczonego. W umowie o przyznanie pomocy na budowę wodociągu Gmina jest zobowiązana potwierdzić, że w okresie trwałości projektu obejmującym 5 lat od wypłaty ostatniej transzy dofinansowania Gmina nie przeniesie posiadania (przykładowo w ramach umowy dzierżawy) lub prawa własności (przykładowo w ramach aportu) dofinansowanej sieci wodociągowej na rzecz podmiotu trzeciego - czyli w tym przypadku w szczególności na rzecz....

Gmina planuje zawrzeć umowę o świadczenie usług przesyłu, będącą umową cywilnoprawną, na podstawie której Gmina będzie obciążała Spółkę opłatami za przesył wody na majątku należącym do Gminy - tj. przez sieć wodociągową, urządzenia studni, ujęć wody i stacji uzdatniania wody z hydrofornią. W szczególności, w związku z zawartą umową sieć wodociągowa pozostanie w posiadaniu Gminy, przy czym przy jej pomocy Wnioskodawca będzie wykonywał odpłatne usługi przesyłu wody dostarczanej przez... kontrahentom Spółki. Gmina rozpoczyna inwestycję budowy wodociągu w... z zamiarem wykorzystania tego środka do świadczenia usług przesyłu opodatkowanych VAT na rzecz Spółki zaraz po oddaniu środka trwałego do użytkowania.

Usługi przesyłu są opodatkowane według 23% stawki VAT na podstawie art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabywane przez Spółkę usługi przesyłu wody będą wykorzystywane przez... do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do wykonywania usługi dostarczania wody na rzecz podmiotów przyłączonych do tej sieci stanowiących klientów Spółki. Podpisanie umowy przesyłu wody przez sieć wodociągową powstałą w wyniku opisywanej inwestycji w... w przysiółkach... i... nastąpi na moment oddania tej infrastruktury do użytkowania (po zakończeniu prac rozruchowych na tym majątku i uzyskaniu przez niego pełnej zdatności do użytkowania). Opłata za przesył, którą zobowiązana będzie uiszczać Spółka na rzecz Gminy zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych w oparciu o koszty amortyzacji sieci wodociągowej w księgach rachunkowych Gminy. Tym samym, naliczana przez Gminę cena za usługi przesyłu uwzględni nakłady inwestycyjne Gminy na budowę sieci wodociągowej. Gmina będzie wystawiała na Spółkę faktury VAT w okresach miesięcznych, a roczna wartość tych faktur będzie odpowiadać rocznej wartości kosztów amortyzacyjnych Gminy. Sprzedaż z tytułu świadczenia usług przesyłu Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7/plikach JPK. Jednocześnie zamiarem Gminy jest, aby taki sposób gospodarowania majątkiem był utrzymywany w przyszłości, tj. przez okres co najmniej 10-lat od oddania sieci do użytkowania. Wskazane rozwiązanie, przewidujące świadczenie usługi przesyłu przez Gminę dla Spółki z wykorzystaniem sieci wodociągowej, ma na celu zapewnienie Gminie regularnych wpływów z tytułu wynagrodzenia za świadczoną usługę, co w efekcie przyczynia się do zminimalizowania kosztów ponoszonych przez Gminę na budowę przedmiotowej sieci wodociągowej i zapewnia efektywne wykorzystanie tego majątku przez... - profesjonalny i powołany do tego podmiot w ramach dostarczania wody dla odbiorców końcowych.

Roczna stawka amortyzacyjna dla wybudowanej infrastruktury wodociągowej, o której mowa w opisie sprawy, wyniesie 4,5% czyli tyle ile należy przyjmować dla obiektów inżynierii lądowej i wodnej. Wysokość "opłaty za przesył" czyli ceny z tytuły świadczenia usługi przesyłu przez Wnioskodawcę na rzecz spółki komunalnej umożliwi Gminie zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych, na co dowodem jest zamiar skalkulowania ceny w tym przypadku na podstawie wartości poniesionych kosztów inwestycyjnych na sieć wodociągową we własnym zakresie, w wysokości rocznej odpowiadającej rocznemu kosztowi umorzenia sieci wodociągowej w księgach rachunkowych Gminy w oparciu o stawkę amortyzacyjną 4,5%.

Cena roczna za świadczenie usług przesyłu na rzecz spółki przy pomocy budowanego wodociągu wyniesie 37.124,53 zł netto rocznie.

Towary i usługi dotyczące infrastruktury wytworzonej w ramach inwestycji budowy wodociągu opisanej we wniosku będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych według stawki VAT (obecnie na poziomie 23% VAT), tj. do świadczenia usług przesyłu na rzecz spółki komunalnej, które będą świadczone począwszy od oddania środka trwałego do użytkowania przez Gminę. Gmina nie będzie wykonywała czynności zwolnionych lub niepodlegających VAT przy pomocy budowanej infrastruktury opisanej w sprawie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy Gmina ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących realizację budowy sieci wodociągowej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w związku z przyszłym wykorzystaniem tej infrastruktury do świadczenia odpłatnych usług przesyłu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W tym miejscu wskazać należy, że jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku, Gmina przekazuje przedmiotowy majątek po jego wybudowaniu na podstawie umowy o świadczeniu usług przesyłu wody do korzystania Spółce. Przedmiotowe rozwiązanie polega na tym, że Infrastruktura po wybudowaniu pozostaje każdorazowo w posiadaniu Gminy, jednocześnie w oparciu o tą Infrastrukturę Gmina, we własnym imieniu i na własny rachunek, na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej ze Spółką, będzie świadczyć na rzecz Spółki odpłatną usługę przesyłu wody. Naliczana przez Gminę cena za usługi przesyłu uwzględni nakłady inwestycyjne Gminy na budowę sieci wodociągowej. Ponadto, co istotne w analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że ustalona między Stronami opłata za przesył wody będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy w kontekście opisu sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina świadcząc na rzecz Spółki usługi przesyłu wody wraz z wykorzystaniem opisanej we wniosku Infrastruktury na podstawie zawartej ze Spółką umowy cywilnoprawnej będzie prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a czynności wykonywane w ramach ww. umowy będą stanowić odpłatne usługi podlegające opodatkowaniu, niekorzystające przy tym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Tym samym, w analizowanej sprawie Wnioskodawca - czynny, zarejestrowany podatnik od towarów i usług - będzie wykorzystywał nabyte towary i usługi w związane z ww. Infrastrukturą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na wybudowanie Infrastruktury - sieci wodociągowej w... na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać jako prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl