0112-KDIL3.4012.35.2019.2.MŁ - VAT w zakresie momentu odliczenia od podatku należnego ulgi na zakup kasy rejestrującej on-line oraz braku obowiązku wymiany kasy rejestrującej od 1 stycznia 2020 r. na kasę on-line w przypadku ewidencjonowania sprzedaży zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.35.2019.2.MŁ VAT w zakresie momentu odliczenia od podatku należnego ulgi na zakup kasy rejestrującej on-line oraz braku obowiązku wymiany kasy rejestrującej od 1 stycznia 2020 r. na kasę on-line w przypadku ewidencjonowania sprzedaży zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2019 r. (data wpływu 26 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu odliczenia od podatku należnego ulgi na zakup kasy rejestrującej on-line oraz braku obowiązku wymiany kasy rejestrującej od 1 stycznia 2020 r. na kasę on-line w przypadku ewidencjonowania sprzedaży zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Dnia 24 grudnia 2019 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jawna prowadząca działalność gospodarczą pod firmą:.., zwana dalej w skrócie Wnioskodawcą, stroną, podatnikiem lub Spółką, jest podatnikiem VAT czynnym, jest zobowiązana w zakresie podatku od towarów i usług do składania miesięcznych deklaracji. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę w jej siedzibie w A jest regeneracja części do pojazdów silnikowych oraz naprawa pojazdów samochodowych, zwanej dalej punktem sprzedaży towarów i usług w siedzibie Spółki. Ponadto na dzień złożenia wniosku Spółka posiada punkt sprzedaży zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych w B, zwanym dalej w skrócie punktem sprzedaży w B. W obu punktach sprzedaż towarów i usług jest dokonywana przez stronę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych oraz w obu punktach sprzedaży strona posiada na dzień złożenia wniosku zainstalowane kasy fiskalne z papierową rolką, na których to kasach fiskalnych strona dokonuje ewidencji sprzedaży towarów i usług, między innymi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Do dnia 31 grudnia 2019 r. strona zamierza dokonać wymiany kasy fiskalnej w punkcie sprzedaży towarów i usług w siedzibie Spółki i zamierza nabyć od podatnika VAT czynnego jedną drukarkę fiskalną typu on-line, której to nabycie kasy fiskalnej zostanie udokumentowane przez sprzedawcę fakturą doręczoną przez Spółkę do 31 grudnia 2019 r. oraz Wnioskodawca zamierza rozpocząć nie później niż 31 grudnia 2019 r. w punkcie sprzedaży w siedzibie Spółki ewidencjonowanie sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pośrednictwem drukarki fiskalnej on-line. Spółka zamierza w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) za grudzień 2019 r. odliczyć od podatku należnego za grudzień 2019 r. ulgę w kwocie 700,00 zł (siedemset złotych) z tytułu nabycia ww. drukarki fiskalnej typu on-line. Spółka nie zamierza do dnia 31 grudnia 2019 r. zainstalować w punkcie handlowym w B drukarki fiskalnej on-line celem ewidencjonowania sprzedaży zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych oraz nie zamierza ewidencjonować sprzedaży ww. punkcie handlowym za pośrednictwem drukarki fiskalnej on-line. Strona zamierza ww. drukarkę fiskalną on-line zainstalować w punkcie handlowym w B po dniu 1 stycznia 2021 r.

Z uzupełnienia do wniosku z dnia 21 grudnia 2019 r. wynika, że:

Ad.1

Spółka nabywa od przedsiębiorców podatników VAT czynnych części zamienne wymontowane podczas napraw pojazdów samochodowych, między innymi alternatory oraz rozruszniki, zwane częściami zamiennymi do pojazdów samochodowych lub częściami zamiennymi oraz sprowadza ww. części zamienne do pojazdów samochodowych do siedziby Wnioskodawcy. Następnie dokonuje segregacji i demontażu ww. części zamiennych w posiadanym warsztacie oraz ich naprawy celem dalszego wykorzystania przy naprawach pojazdów samochodowych lub też ich odsprzedaży podmiotom zajmującym się naprawą pojazdów samochodowych.

Ad. 2

Wnioskodawca dokonuje również montażu zregenerowanych części zamiennych w pojazdach samochodowych, ale wyłącznie w siedzibie Spółki w A.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Spółce będzie przysługiwało prawo odliczenia od podatku należnego w złożonej za miesiąc grudzień 2019 r. deklaracji dla podatku od towarów i usług za grudzień 2019 r. ulgi w kwocie 700,00 zł (siedemset złotych) z tytułu nabycia i zainstalowania drukarki fiskalnej typu on-line w punkcie handlowym w siedzibie Spółki w A, na której to kasie fiskalnej będzie ewidencjonowana między innymi sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych?

2. Czy na Spółce spoczywa obowiązek zainstalowania w punkcie handlowym w B do dnia 31 grudnia 2019 r. kasy fiskalnej on-line, na której to kasie fiskalnej strona od dnia 1 stycznia 2020 r. będzie miała obowiązek ewidencjonowana sprzedaży zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 1 pkt a ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 675), Spółce do dnia 31 grudnia 2019 r. przysługuje prawo ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych towarów i usług na kasach fiskalnych zainstalowanych w obu punkach handlowych opisanych na wstępie. Zdaniem Spółki, od dnia 1 stycznia 2019 r. spoczywa na niej obowiązek ewidencji sprzedaży usług w zakresie naprawy pojazdów samochodowych na rzecz osób fizycznych za pośrednictwem kasy fiskalnej on-line wyłącznie w siedzibie Spółki. Wskazać należy, iż obowiązek powyższy Spółka zamierza wykonać nabywając i instalując opisaną powyżej drukarkę fiskalną. Z uwagi na powyższe należy uznać, iż na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz stosowanie do § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podatku należnego w złożonej deklaracji dla podatku od podatku od towarów i usług za grudzień 2019 r. ulgi w kwocie 700,00 zł (siedemset złotych) z tytuł nabycia i zainstalowania drukarki fiskalnej typu on-line, zwanej dalej kasą fiskalną, na której to kasje fiskalnej będzie ewidencjonowana między innymi sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Ad. 2

Z uwagi na fakt, iż w punkcie handlowym w B jest dokonywana wyłącznie sprzedaż zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych, stosownie do 145b ust. 1 pkt 1 pkt b ustawy o podatku od towarów sprzedaż ww. towarów po dniu 31 grudnia 2019 r. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym może być nadal ewidencjonowana na posiadanej kasie fiskalnej i nie zachodzi obowiązek jej wymiany do dnia 31 grudnia 2019 r. na kasę fiskalną on-line, która to kasa fiskalna zdaniem strony może być w tym punkcie zainstalowana dopiero po dniu 1 stycznia 2021 r. Dlatego też reasumując powyższe należy uznać, iż na Spółce nie będzie spoczywać obowiązek zainstalowania w punkcie handlowym w B do dnia 31 grudnia 2019 r. kasy fiskalnej on-line, na której to kasie fiskalnej strona od dnia 1 stycznia 2020 r. będzie miała obowiązek ewidencjonowana sprzedaży zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Ustawa ta zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach - obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy, do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Zgodnie z art. 111 ust. 3ca ustawy, podatnicy mogą używać kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, gdy zostały one nabyte odpowiednio przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

W myśl art. 111 ust. 6a ustawy, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Natomiast mając na uwadze art. 111 ust. 6b i 6c ustawy, producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących. Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony. Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących:

1.

niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub

2.

niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, u których:

1. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,

2. nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży - mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Ponadto wskazać należy, że art. 1 ust. 7 ustawy zmieniającej z dniem 1 maja 2019 r. wprowadził do ustawy o VAT nowy rozdział 1a "Przepisy epizodyczne dotyczące kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii".

Z opisu sprawy wynika, że głównym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę w jej siedzibie jest regeneracja części do pojazdów silnikowych oraz naprawa pojazdów samochodowych. Ponadto na dzień złożenia wniosku Spółka posiada punkt sprzedaży zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych w B. W obu punktach sprzedaż towarów i usług jest dokonywana przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych oraz w obu punktach sprzedaży Spółka posiada na dzień złożenia wniosku zainstalowane kasy fiskalne z papierową rolką, na których to kasach fiskalnych Spółka dokonuje ewidencji sprzedaży towarów i usług, między innymi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Do dnia 31 grudnia 2019 r. strona zamierza dokonać wymiany kasy fiskalnej w punkcie sprzedaży towarów i usług w siedzibie Spółki i zamierza nabyć od podatnika VAT czynnego jedną drukarkę fiskalną typu on-line, której to nabycie kasy fiskalnej zostanie udokumentowane przez sprzedawcę fakturą doręczoną przez Spółce do 31 grudnia 2019 r. oraz Spółka zamierza rozpocząć nie później niż 31 grudnia 2019 r. w punkcie sprzedaży w siedzibie Spółki ewidencjonowanie sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pośrednictwem drukarki fiskalnej on-line. Spółka zamierza w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7) za grudzień 2019 r. odliczyć od podatku należnego za grudzień 2019 r. ulgę w kwocie 700,00 zł (siedemset złotych) z tytułu nabycia ww. drukarki fiskalnej typu on-line. Spółka nie zamierza do dnia 31 grudnia 2019 r. zainstalować w punkcie handlowym w W. drukarki fiskalnej on-line celem ewidencjonowania sprzedaży zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych oraz nie zamierza ewidencjonować sprzedaży ww. punkcie handlowym za pośrednictwem drukarki fiskalnej on-line. Spółka zamierza ww. drukarkę fiskalną on-line zainstalować w punkcie handlowym w B po dniu 1 stycznia 2021 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności terminu skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej, tj. czy będzie miał on prawo do odliczenia od podatku należnego ulgi w kwocie 700,00 zł z tytułu nabycia i zainstalowania drukarki fiskalnej typu on-line w złożonej za miesiąc grudzień 2019 r. deklaracji VAT.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 145b ust. 1 ustawy, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:

1.

do dnia 31 grudnia 2019 r. - do:

a.

świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

b.

sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych;

2.

do dnia 30 czerwca 2020 r. - do:

a.

świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,

b.

sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;

3.

do dnia 31 grudnia 2020 r. - do świadczenia usług:

a.

fryzjerskich,

b.

kosmetycznych i kosmetologicznych,

c.

budowlanych,

d.

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,

e.

prawniczych,

f.

związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1 (art. 145b ust. 2 ustawy).

Ponadto zgodnie z art. 145b ust. 3 pkt 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 stycznia 2020 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Terminy określone w ust. 1 i 3 mogą zostać przedłużone w przypadku niewystarczających możliwości techniczno-organizacyjnych przesyłania danych między kasami rejestrującymi a Centralnym Repozytorium Kas (art. 145b ust. 4 ustawy).

W myśl art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot, o których mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z odliczeniem albo zwrotem tych kwot.

Zatem z powyższego wynika, że kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy.

Wskazać w tym miejscu należy, że od 1 maja 2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820), dalej "rozporządzenie".

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanej dalej "kwotą wydaną na zakup", lub jej zwrot następuje pod warunkiem:

1.

rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;

2.

posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

W przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot, o którym mowa w ust. 1, na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia, odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup.

W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup, a pozostałą część kwoty wydanej na zakup może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej "rachunkiem", lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (§ 3 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Zatem nowe regulacje przewidują system zwrotu kwot wydanych na zakup kasy on-line w wysokości 90% zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł dla:

* podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach, przy użyciu kas on-line;

* podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży;

* podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy on-line ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach.

Ulga na zakup kasy, w odniesieniu do podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas on-line oraz podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji a dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line i wcześniej nie stosowali kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży, przysługuje, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji sprzedaży. Ponadto ulga na zakup kasy przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy on-line ze względu na prowadzenie działalności w określonych branżach.

Co istotne, odliczenie przysługuje tylko dla kas on-line, nie przysługuje natomiast do pozostałych rodzajów kas zakupionych po 31 kwietnia 2019 r.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca dokonał zakupu kasy on-line (która spełnia kryteria ww. definicji określonej w art. 111 ust. 6a ustawy i umożliwia prowadzenie ewidencji sprzedaży z zachowaniem warunków i sposobu używania kasy on-line określonych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących), to ma prawo do skorzystania z "ulgi" na jej zakup - o ile spełni wszystkie warunki wynikające z powołanych wyżej przepisów.

Wskazać w tym miejscu należy, że w przypadku branż objętych obligatoryjną wymianą kas wprowadzone w art. 145b ustawy przepisy określiły graniczną datę, od której uznawane jest rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas on-line w obowiązującym terminie, aby "ulgę" na te kasy można było wykorzystać zgodnie z ogólnymi zasadami. Za datę rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się datę określoną w art. 145b ust. 3 ustawy, czyli datę od której powstaje obowiązek stosowania kas on-line dla danej grupy podatników.

"Ulga" dla podatników wskazanych w art. 145b ust. 1 ustawy wprowadzającej (podatnicy zobowiązani do wymiany kas na kasy on-line) przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie dwa warunki:

* obowiązek wymiany kas wynika z ustawy wprowadzającej,

* zostanie rozpoczęta ewidencja na kasach on-line najpóźniej w terminach wskazanych w art. 145b ust. 3 ustawy wprowadzającej, czyli w terminach, od których dana grupa podatników ma obowiązek stosowania kas on-line.

Podkreślić należy, że przepis § 3 ust. 1 rozporządzenia, w odniesieniu do podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących należy interpretować w ten sposób, że odliczenie ulgi poprzez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej on-line. Tym samym podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpocznie instalowanie kas on-line przed terminem wskazanym w ustawie (i rozpocznie na niej prowadzenie ewidencji sprzedaży oraz będzie posiadał fakturę potwierdzającą zakup kasy on-line i dowód zapłaty całej należności za jej zakup) ma prawo do zwrotu "ulgi" na zakup kas rejestrujących on-line przed datą graniczną (w omawianym przypadku przed 1 stycznia 2020 r.).

W analizowanej sprawie Spółka w siedzibie w A prowadzi działalność w zakresie regeneracji części do pojazdów silnikowych oraz naprawy pojazdów samochodowych. Spółka do dnia 31 grudnia 2019 r. zamierza dokonać wymiany kasy fiskalnej w punkcie sprzedaży towarów i usług w siedzibie Spółki i zamierza nabyć od podatnika VAT czynnego jedną drukarkę fiskalną typu on-line, której to nabycie zostanie udokumentowane przez sprzedawcę fakturą doręczoną Spółce do 31 grudnia 2019 r. Ponadto Spółka zamierza rozpocząć nie później niż 31 grudnia 2019 r. w ww. punkcie sprzedaży ewidencjonowanie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pośrednictwem drukarki fiskalnej on-line. Wnioskodawca w deklaracji VAT-7 za grudzień 2019 r. odliczy od podatku należnego ulgę w kwocie 700,00 zł z tytułu nabycia drukarki fiskalnej typu on-line.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy wskazać należy, że jeżeli Wnioskodawca dokonał wymiany kasy rejestrującej użytkowanej w siedzibie Spółki w A do dnia 31 grudnia 2019 r. i rozpoczął na niej ewidencjonowanie sprzedaży przed datą 1 stycznia 2020 r. oraz spełnił warunki wskazane w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, to mógł skorzystać z odliczenia od podatku należnego ulgi na zakup kasy rejestrującej on-line w deklaracji składanej za okres, w którym faktycznie rozpoczął prowadzenie ewidencji sprzedaży na tej kasie (tj. za grudzień 2019 r.).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także możliwości dalszego stosowania dotychczas używanej kasy rejestrującej z papierową rolką w punkcie sprzedaży w B, w którym prowadzona jest sprzedaż zregenerowanych części zamiennych.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas on-line od 1 stycznia 2020 r., dotyczy tylko ściśle określonych grup podatników.

Jak już wcześniej wskazano, obowiązek ten stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w art. 145b ust. 1 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że działalność gospodarcza polegająca na sprzedaży zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych nie została wymieniona w przepisie art. 145b ust. 1 ustawy, jako sprzedaż której dokonywanie zobowiązuje do wymiany kasy na kasę on-line w określonym w tym przepisie terminie.

Mając na uwadze regulacje prawne wynikające z powołanych przepisów należy stwierdzić, że w zakresie działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży zregenerowanych części zamiennych do pojazdów samochodowych, w prowadzonym przez Wnioskodawcę punkcie sprzedaży w B, ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej z papierowym zapisem kopii może nadal być prowadzona. Bowiem jak wskazał Wnioskodawca, w ww. punkcie sprzedaży dokonywana jest wyłącznie sprzedaż zregenerowanych części zamiennych.

Podsumowując, w związku z tym, że w punkcie sprzedaży w B Wnioskodawca realizuje wyłącznie sprzedaż zregenerowanych części zamiennych, która nie została wymieniona w art. 145b ust. 1 ustawy, jako sprzedaż obligująca do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy on-line, to Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku w puncie sprzedaży w B zainstalowania i ewidencjonowania sprzedaży tych towarów przy pomocy kasy rejestrującej on-line od 1 stycznia 2020 r.

Zaznacza się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl