0112-KDIL3.4012.264.2022.2.MS - Stosowanie kasy rejestrującej do usług mycia samochodów w myjni automatycznej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.264.2022.2.MS Stosowanie kasy rejestrującej do usług mycia samochodów w myjni automatycznej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ewidencji na kasie rejestrującej usług mycia samochodów przy użyciu myjni automatycznych. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 26 lipca 2022 r. (wpływ 1 sierpnia 2022 r.), pismem z 11 sierpnia 2022 r. (wpływ 18 sierpnia 2022 r.) oraz pismem z dnia 22 sierpnia (data wpływu 26 sierpnia 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Świadczycie Państwo usługi mycia samochodów przy użyciu myjni automatycznych, składających się z kilku stanowisk mycia.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani, prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, chyba że korzystają oni ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia tej ewidencji przewidzianego w przepisach wydanych na podstawie upoważnienia zawartego w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT.

Od 1 października 2022 r. zwolnień z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej nie stosuje się do usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej) zgodnie w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442).

Przepisy dotyczące kas rejestrujących przewidują specjalne rozwiązania dla sprzedaży towarów lub usług przy zastosowaniu automatów (np. w bezobsługowej myjni samochodowej). W przypadku szczególnego rodzaju sprzedaży lub szczególnego sposobu prowadzenia ewidencji, dla którego jest wymagane prowadzenie ewidencji przy użyciu kas o zastosowaniu specjalnym, podatnicy są obowiązani używać tych kas.

W związku z powyższym, rozważacie Państwo zastosowanie następującego rozwiązania: na myjni znajdować się będzie centralny punkt pobierania opłat, w którym zamontowana zostanie kasa rejestrująca w formie oprogramowania o przeznaczeniu specjalnym, to jest przeznaczona dla urządzeń do automatycznej sprzedaży. Kasa zintegrowana zostanie ze wszystkimi stanowiskami mycia znajdującymi się na myjni.

Poza centralnym punktem pobierania opłat, na poszczególnych stanowiskach mycia możliwe będzie dokonanie płatności gotówką, kartą bankową, kartą lojalnościową lub poprzez aplikację mobilną.

Regulamin myjni, który Klient zaakceptuje przed przystąpieniem do mycia pojazdu przewidywał będzie, że dla Klientów, którzy skorzystają z centralnego punktu pobierania opłat, paragon fiskalny pojawi się na wyświetlaczu kasy, zaś dla tych, którzy zdecydują się na dokonanie opłaty na stanowisku mycia, zostanie on dostarczony wyłącznie w formie elektronicznej, po zeskanowaniu kodu QR poprzez specjalną stronę internetową. W tym ostatnim przypadku możliwe będzie także otrzymanie paragonu fiskalnego z NIP. By go otrzymać Klient, jeszcze przed dokonaniem płatności, zeskanuje kod QR i na stronie internetowej wskaże swój NIP i adres e-mail. Dodatkowo - każde stanowisko mycia - wyposażone będzie w ekran umożliwiający wyświetlanie kwoty należnej za wykonanie usługi.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 11 sierpnia 2022 r., w odpowiedzi na pytania:

1) Czy przewidujecie Państwo do obsługi wszystkich stanowisk mycia samochodów jedną kasę on-line specjalnego przeznaczenia mające formę oprogramowania umieszczoną w centralnym punkcie pobierania opłat?

2) Czy również poszczególne stanowiska mycia samochodów będą wyposażone w kasy on-line specjalnego przeznaczenia mające formę oprogramowania, czy będą zamontowane tylko ekrany umożliwiające wyświetlenie kwoty należnej za usługę i kodu QR?

Wskazaliście Państwo:

Poszczególne stanowiska mycia nie będą wyposażone w osobne kasy on-line specjalnego przeznaczenia mające formę oprogramowania. Jak wskazano powyżej, zostaną one zintegrowane z kasą znajdującą się w centralnym punkcie pobierania opłat, tak by każdy świadczeniobiorca otrzymał paragon fiskalny. Na każdym stanowisku znajdować się będą ekrany umożliwiające wyświetlenie kwoty należnej za usługę oraz indywidualnie dla każdego stanowiska kody QR.

W piśmie z dnia 22 sierpnia 2022 r., skonkretyzowaliście Państwo, że na ekranie znajdującym się na stanowisku mycia wyświetlać będzie się aktualna wartość transakcji np. klient wrzuca monety o nominałach: 5 zł + 2 zł +1 zł - na ekranie pojawi się kwota 8,00 zł i po 5 sekundach (oczekiwanie na kolejne monety) zostanie wysłane żądanie o utworzenie z tej transakcji paragonu; jego wydanie nastąpi w sposób wskazany we wniosku.

Kasa, która znajdować będzie się w centralnym punkcie dokonywania opłat to (...) (w załączeniu decyzja Prezesa Głównego Urzędu Miar oraz deklaracja zgodności).

Pytanie (treść pytania ostatecznie sformułowana w uzupełnieniu z dnia 26 lipca 2022 r.)

Czy model ewidencjonowania sprzedaży usług i wykorzystania kasy rejestrującej w formie oprogramowania o przeznaczeniu specjalnym przedstawiony przez Państwa w opisanym powyżej stanie faktycznym, a więc zamontowanie kasy w centralnym miejscu pobierania opłat oraz zintegrowanie jej ze wszystkimi stanowiskami mycia w taki sposób, by zapewnić każdorazowo możliwość wystawienia i wydania klientowi paragonu fiskalnego w miejscu i w momencie dokonywania sprzedaży - bądź poprzez jego wyświetlenie, bądź dostarczenie w formie elektronicznej - jest prawidłowy i spełnia warunki ewidencjonowania na kasie rejestrującej?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, opisany model ewidencjonowania sprzedaży usług i wykorzystania kasy rejestrującej w formie oprogramowania o przeznaczeniu specjalnym jest zgodny z przepisami art. 111 ust. 1 oraz ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Obowiązek ten co do zasady dotyczy wszystkich podatników dostarczających towary i świadczących usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, chyba że korzystają oni ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia tej ewidencji przewidzianego w przepisach wydanych na podstawie upoważnienia zawartego w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: "rozporządzenie w sprawie zwolnień"), bezwzględnym obowiązkiem prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących objęte będą usługi umycia, czyszczenia samochodów i podobne usługi (PKWiU 45.20.30.0), także usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Zgodnie z § 1 rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dla usług określonych w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m wchodzi w życie z dniem 1 października 2022 r. Konsekwentnie należy przyjąć, iż od dnia 1 października 2022 r. podatnicy prowadzący myjnie samochodowe będą musieli rozpocząć ewidencjonowanie świadczonych przez nich usług niezależnie od tego, czy usługi świadczone są przez pracowników, czy też przy użyciu stanowisk samoobsługowych.

Zgodnie z art. 111b ust. 1 ustawy o VAT ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania.

Zgodnie § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (dalej: "rozporządzenie w grup") kasy rejestrujące mające postać oprogramowania będą mogły być używane przez podatników w odniesieniu do usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 957) (dalej: "rozporządzenie w sprawie kas wirtualnych") kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się m.in. na kasy ogólne wymienione w ust. 1 pkt 1 - przeznaczone do prowadzenia ewidencji w sposób niewymagający stosowania specjalnych funkcji oraz kasy o zastosowaniu specjalnym wymienione w ust. 1 pkt 2 lit. f - umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a. ustawy o VAT kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas. Zgodnie natomiast z art. 111 ust. 6b ustawy o VAT, producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.

Należy jednoznacznie uznać, iż przedstawiony w stanie faktycznym model ewidencjonowania usług spełnia warunki określone w art. 111 ust. 6a. ustawy o VAT. Dodatkowo należy jedynie zaznaczyć, iż zgodność z obowiązującymi przepisami modeli zakładających ewidencjonowanie sprzedaży usług przez jedną kasą rejestrującą w przypadku prowadzenia działalności w wielu punktach lub też w przypadku podłączenia jej z wieloma urządzeniami gromadzącymi wstępne dane dotyczące sprzedawanych towarów bądź usług znajduje potwierdzenie w stanowiskach organów skarbowych m.in. w interpretacji indywidualnej sygn. IPTPP4/4512-72/15-3/BM z dnia 20 marca 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (cyt. "Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu dwóch kas rejestrujących, po jednej dla każdego z lokali, gdzie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Wnioskodawca może dokonywać ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu jednej, kasy rejestrującej") oraz interpretacji indywidualnej sygn. ITPP1/443-942/08/AJ z dnia 15 stycznia 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (cyt: "Podatnik może prowadzić ewidencję obrotu przy zastosowaniu jednej drukarki fiskalnej podłączonej jednocześnie do dwóch komputerów, jeśli takie rozwiązanie konstrukcyjne jest przewidziane decyzją ministra dopuszczającego urządzenie rejestrujące do obrotu.")

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

W przypadku sprzedaży ewidencjonowanej za pomocą kas rejestrujących w postaci oprogramowania przepis powyższy został uszczegółowiony w § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych, który stanowi iż podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, paragon fiskalny. Zgodnie natomiast z § 18 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych podatnicy, prowadząc ewidencję, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny w postaci elektronicznej.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, iż paragon fiskalny winien zostać wydany nabywcy nie później niż z chwilą dokonania przez niego płatności oraz, że w przypadku zgody nabywcy usług paragon ten może zostać wystawiony w formie elektronicznej.

Ponieważ płatność za świadczone usługi odbywać się będzie w przedstawionym modelu w centralnym miejscu poboru opłat lub bezpośrednio na stanowiskach mycia należy przyjąć, iż każde z tych miejsc powinno umożliwiać wydanie nabywcy paragonu fiskalnego z każdej sprzedaży najpóźniej w momencie zarejestrowania otrzymania płatności przez to urządzenie.

W analizowanym stanie faktycznym, wydanie nabywcy paragonu fiskalnego nastąpi bądź przez jego wyświetlenie na wyświetlaczu kasy znajdującej się w centralnym punkcie poboru opłat lub poprzez odczytanie przez Klienta kodu QR na stanowisku mycia umożliwiającego pobranie paragonu w formie elektronicznej na przenośne urządzenie klienta. Wydanie paragonu nastąpi w momencie zarejestrowania otrzymania płatności i zaewidencjonowania sprzedaży przez kasę rejestrującą.

Akceptacja nabywcy usługi dla wystawienia paragonu w formie elektronicznej udzielona zostanie zaś każdorazowo poprzez zaakceptowanie regulaminu korzystania z myjni samochodowej. W związku z powyższym należy uznać, iż umożliwienie, w oparciu o regulamin korzystania z myjni samochodowej, pobrania paragonu poprzez odczytanie kodu QR znajdującego się na stanowisku mycia w momencie zarejestrowania otrzymania płatności, spełnia określone w przepisach prawa wymogi prawidłowego wydania paragonu fiskalnego w formie elektronicznej w sposób uzgodniony z nabywcą usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą",

przez sprzedaż - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z zapisem art. 2 ust. 6 ustawy,

przez pojęcie towary - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy,

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem,

podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, która wskazuje, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy,

w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy,

podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani: wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)

w postaci papierowej lub

b)

za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.

Stosownie do art. 111b ust. 1-2 ustawy,

1. Ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.

2. Do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 111b ust. 3 ustawy,

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:

1) grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1,

2) wymagania techniczne dla kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, oraz sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich użyciu, sposób zakończenia ich używania w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas oraz szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu tych kas - uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dla tych kas.

Od 1 kwietnia 2022 r., po dodaniu w § 1 pkt 27, obowiązuje nowe brzmienie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 965 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 1 pkt 27 rozporządzenia,

kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do czynności usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Z ww. przepisu rozporządzenia wynika, że podatnicy wykonujący czynności usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym usług wykonywanych przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez usługobiorcę, które przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub w innej formie (bezgotówkowej) - tzn. w systemie bezobsługowym - mogą używać kas mających postać oprogramowania.

Jednak w tym miejscu dodatkowo należy zaznaczyć, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 września 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2022 r. poz. 2029), termin rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży w automatycznych myjniach samochodowych został przesunięty na 1 lutego 2023 r.

W Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 957 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas wirtualnych, określono wymagania techniczne dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania oraz sposób ich używania, w tym m.in. sposób prowadzenia ewidencji oraz sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu tych kas.

Zgodnie z § 2 pkt 4, 6, 10, 15 i 33 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

* dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to dokument wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne oraz numer unikatowy, obejmujący paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany i raporty fiskalne;

* dokumencie w postaci elektronicznej - rozumie się przez to utworzony przez kasę zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w bazie danych kasy, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych;

* kasie - rozumie się przez to kasę rejestrującą mającą postać oprogramowania;

* paragonie fiskalnym - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży;

* wystawianiu dokumentu przy użyciu kasy - rozumie się przez to utworzenie i zapis dokumentu w bazie danych kasy, a w przypadku dokumentów w postaci papierowej - także jego wydruk.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się m.in. na kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, które uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozdziale 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży określonych towarów i usług, obejmujące kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług.

Jak wynika z § 8 ust. 1 pkt 1, 2 i 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

podatnicy, prowadząc ewidencję:

1)

wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, paragon fiskalny, z zastrzeżeniem § 17;

2)

w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty):

a)

w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy paragon fiskalny, bez jego żądania, z chwilą jej otrzymania,

b)

za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy paragon fiskalny, bez jego żądania, niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, jednak nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania;

8)

zapewniają czytelny wydruk paragonu fiskalnego w postaci papierowej, a w przypadku paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej - jego czytelny widok, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

paragon fiskalny wystawia się w sposób zapewniający czytelną treść, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży. Paragon fiskalny może zawierać w miejscu określonym dla nazwy towaru lub usługi pozwalającej na jednoznaczną ich identyfikację, również opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy.

Stosownie do § 16 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

podatnicy, prowadząc ewidencję, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 17 i § 18.

W myśl § 17 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

w przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy komponent komunikacyjny kasy nie umożliwia komunikacji kasy z drukarką, podatnik nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z § 53 ust. 2 pkt 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Ponadto, stosownie do zapisu § 17 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

w przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy komponent komunikacyjny kasy umożliwia komunikację kasy z drukarką, podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z § 53 ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik w zależności od umożliwienia komunikacji kasy z drukarką nie wystawia (§ 17 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych) lub może nie wystawiać (§ 17 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych) paragonu fiskalnego przy zapewnieniu nabywcy możliwości zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie.

Natomiast jak wskazano w § 18 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

podatnicy, prowadząc ewidencję, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany w postaci elektronicznej.

Załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych stanowi o wymaganiach technicznych dla kas dotyczących ich zawartości, zapisów i przechowywania danych, wystawianych dokumentów, pracy kasy oraz kas o zastosowaniu specjalnym.

Zgodnie z § 53 ust. 1-3 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych:

1. Komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, może nie umożliwiać komunikacji kasy z drukarką.

2. W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, nie umożliwia komunikacji kasy z drukarką:

1)

kasa nie drukuje danych zapisanych w komputerowych systemach ogólnodostępnych;

2)

program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;

3)

kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:

a)

numer unikatowy,

b)

numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,

c)

datę sprzedaży,

d)

numer kolejny paragonu,

e)

łączną wartość sprzedaży brutto,

f)

łączną wysokość podatku należnego,

g)

typ formy płatności,

h)

nazwę formy płatności;

4)

kasa nie wystawia:

a)

raportów fiskalnych dobowych,

b)

raportów fiskalnych okresowych,

c)

raportu fiskalnego rozliczeniowego,

d)

łącznych raportów fiskalnych okresowych,

e)

łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,

f)

raportów fiskalnych zdarzeń,

g)

raportu fiskalnego fiskalizacji,

h)

dokumentów niefiskalnych

- w postaci papierowej oraz zapewnia możliwość przesłania tych raportów i dokumentów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku w tych systemach;

5)

kasa nie zapewnia wydruku kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;

6)

kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;

7)

kasa nie zapewnia wydruku kodu weryfikującego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 33;

8)

kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 48 ust. 1 pkt 2;

9) kasa nie udostępnia terminalowi płatniczemu drukarki.

3. W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, umożliwia komunikację kasy z drukarką, może ona nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:

1)

numer unikatowy;

2)

numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

3)

datę sprzedaży;

4)

numer kolejny paragonu;

5)

łączną wartość sprzedaży brutto;

6)

łączną wysokość podatku należnego;

7)

typ formy płatności;

8)

nazwę formy płatności.

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z dnia 29 kwietnia 2019 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625),

podatnicy prowadząc ewidencję umieszczają wyświetlacz kasy w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt wyświetlanych na nim danych.

Jak wynika z powyższych przepisów podatnicy prowadząc ewidencję sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny, tj. dokument fiskalny lub dokument fiskalny w postaci elektronicznej, potwierdzający dokonanie sprzedaży. W przypadku prowadzenia ewidencji za pomocą ww. kasy podatnik może nie drukować paragonu fiskalnego pod warunkiem zapewnienia nabywcy możliwości zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów i usług. Ponadto podatnik może wystawiać i wydawać nabywcy paragon w postaci elektronicznej, za zgodą nabywcy i w sposób z nim uzgodniony.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy zamontowanie kasy w centralnym miejscu pobierania opłat oraz zintegrowanie jej ze wszystkimi stanowiskami mycia w taki sposób, by zapewnić każdorazowo możliwość wystawienia i wydania klientowi paragonu fiskalnego w miejscu i w momencie dokonywania sprzedaży - bądź poprzez jego wyświetlenie, bądź dostarczenie w formie elektronicznej - spełnia warunki ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że świadczycie Państwo usługi mycia samochodów przy użyciu myjni automatycznych. Myjnia składa się z kilku stanowisk mycia. Na myjni znajdować się będzie centralny punkt pobierania opłat, w którym zamontowana zostanie kasa rejestrująca w formie oprogramowania o przeznaczeniu specjalnym, to jest przeznaczona dla urządzeń do automatycznej sprzedaży. Kasa zintegrowana zostanie ze wszystkimi stanowiskami mycia znajdującymi się na myjni.

Poza centralnym punktem pobierania opłat, na poszczególnych stanowiskach mycia, możliwe będzie dokonanie płatności gotówką, kartą bankową, kartą lojalnościową lub poprzez aplikację mobilną.

Poszczególne stanowiska mycia nie będą wyposażone w osobne kasy on-line specjalnego przeznaczenia mające formę oprogramowania. Jak wskazano powyżej, zostaną one zintegrowane z kasą znajdującą się w centralnym punkcie pobierania opłat, tak by każdy świadczeniobiorca otrzymał paragon fiskalny. Na każdym stanowisku znajdować się będą ekrany umożliwiające wyświetlenie kwoty należnej za usługę oraz indywidualnie dla każdego stanowiska kody QR.

Regulamin myjni, który Klient zaakceptuje przed przystąpieniem do mycia pojazdu, przewidywał będzie, że dla Klientów, którzy skorzystają z centralnego punktu pobierania opłat, paragon fiskalny pojawi się na wyświetlaczu kasy, zaś dla tych, którzy zdecydują się na dokonanie opłaty na stanowisku mycia, zostanie on dostarczony wyłącznie w formie elektronicznej, po zeskanowaniu kodu QR - poprzez specjalną stronę internetową. W tym ostatnim przypadku możliwe będzie także otrzymanie paragonu fiskalnego z NIP. By go otrzymać Klient, jeszcze przed dokonaniem płatności, zeskanuje kod QR i na stronie internetowej wskaże swój NIP i adres e-mail. Dodatkowo - każde stanowisko mycia - wyposażone będzie w ekran umożliwiający wyświetlanie kwoty należnej za wykonanie usługi.

Przy tak przedstawionych okolicznościach sprawy, kluczowym dla rozstrzygnięcia Państwa wątpliwości będzie uznanie, czy na poszczególnym stanowiskach mycia pojazdów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa - w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy - dojdzie do wydania nabywcy paragonu fiskalnego w postaci kodu QR.

Z wniosku wynika, że Klient, który nie będzie płacić za usługę mycia pojazdu w centralnym puncie obsługi, ale na stanowisku mycia, będzie na specjalnym ekranie widział kwotę należności za usługę, z tym że nie będzie to paragon, o którym mowa w w § 53 ust. 2 pkt 3 oraz § 53 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych. Klientowi w takim przypadku paragon zostanie dostarczony wyłącznie w formie elektronicznej, po zeskanowaniu kodu QR - poprzez specjalną stronę internetową. W tym przypadku możliwe będzie także otrzymanie paragonu fiskalnego z NIP. By go otrzymać Klient, jeszcze przed dokonaniem płatności, będzie musiał zeskanować kod QR i na stronie internetowej wskazać swój NIP i adres e-mail. Powyższe będzie wynikało z Regulaminu myjni, który Klient będzie musiał zaakceptować przed przystąpieniem do mycia pojazdu.

Powyższa czynność nie wymusza jednakże na kliencie obowiązku przejścia przez procedurę skanowania kodu QR w celu uzyskania paragonu fiskalnego dokumentującego świadczoną usługę. Wydany zostanie paragon fiskalny poprzez wysłanie linku do jego pobrania jedynie nabywcom zainteresowanym jego otrzymaniem.

Pozostali nabywcy niezainteresowani otrzymaniem paragonu, bezpośrednio po wjeździe na stanowisko mycia, przystąpią do płatności za usługę i rozpoczyną mycie samochodu.

Ponadto należy zauważyć, że jedynie nabywcy posiadający urządzenie mobilne z podłączeniem do internetu będą mogli pobrać kod QR.

Zatem w opisanych okolicznościach nie można stwierdzić, że na poszczególnych stanowiskach mycia pojazdów zapewniacie Państwo wydanie paragonu do każdej transakcji dokonanej na poszczególnym stanowiskach mycia pojazdu.

W konsekwencji, nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. nie nastąpi wydanie paragonu fiskalnego każdemu świadczeniobiorcy.

Jeszcze raz podkreślić należy, że to na Państwu, jako świadczącym usługę, spoczywa obowiązek wydania każdemu klientowi paragonu fiskalnego.

W przedstawionych okolicznościach to nabywca usługi decyduje czy pobierze kod QR, który w następnym etapie umożliwi mu sprawdzenie prawidłowości dokonanego zakupu tj. paragonu. Tym samym nie można uznać, że opisany sposób przekazywania paragonu fiskalnego nabywcy w postaci wyświetlenia kodu QR spełnia wymagania wynikające z ww. przepisów.

Ponadto wskazaliście Państwo, że na poszczególnych stanowiskach mycia pojazdów nie będzie wyświetlany paragon, tylko kwota należna za usługę.

Przy tak przedstawionych okolicznościach sprawy należy uznać, że nie nastąpi również wydanie paragonu w postaci elektronicznej, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych poprzez zapewnienie jego czytelnego widoku, umożliwiającego nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z brzmieniem § 53 ust. 2 pkt 3 oraz § 53 ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych, podatnik ewidencjonujący sprzedaż towarów i usług za pomocą kasy rejestrującej mającej postać oprogramowania może nie drukować, czyli jednocześnie nie wydawać paragonu fisklanego m.in. pod warunkiem, wyświetlenia paragonu przez nie mniej niż 30 sekund lub do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży.

W analizowanej sprawie ekrany zamontowane w urządzeniach do automatycznego mycia pojazdów uniemożliwiają nabywcy usługi zapoznanie się z danymi dotyczącymi sprzedaży w sposób wymagany powyższymi przepisami. Klient zapozna się tylko z kwotą należną za usługę. Z przedstawionych okoliczności nie wynika bowiem, aby na ekranie wyświetlały się pozostałe dane wskazane w treści ww. przepisów. Dane te zostaną wyświetlone natomiast na urządzeniu mobilnym - pod warunkiem jednak, że klient zeskanuje kod QR.

Zatem, w przypadku opisanej powyżej sytuacji, nie zapewnicie Państwo czytelnego widoku, umożliwiającego nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży, który to warunek wynika z § 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych.

Nabywca niezainteresowany otrzymaniem paragonu, może bezpośrednio po wjeździe na stanowisko mycia przystąpić do płatności i rozpocząć mycie samochodu. W związku z czym, w tej sytuacji, nabywca w ogóle nie będzie miał możliwości sprawdzenia prawidłowości dokonanej transakcji, ponieważ w żaden sposób nie otrzyma paragonu fiskalnego jej dotyczącego.

Tym samym nie umożliwicie Państwo usługobiorcy zapoznania się z danymi wskazanymi w § 53 ust. 2 pkt 3 oraz § 53 ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych, przez czas w nich wskazany. Nie nastąpi zatem wydanie paragonu, o którym mowa w § 16 tego rozporządzenia, z zastrzeżeniem treści § 18 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych.

Podsumowując, w związku z tym, że paragon zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych musi być wydany, bez jego żądania podczas dokonania sprzedaży, a więc również na poszczególnych stanowiskach mycia pojazdów, w przedstawionym przez Państwo modelu z jedną kasą w scentralizowanym punkcie obsługi, nie jest spełniony.

Zapoznanie się z paragonem, w przypadku zapłaty na poszczególnych stanowiskach mycia pojazdów nie jest możliwe. Taka możliwość będzie tylko w centralnym punkcie obsługi.

Zatem, aby spełnić warunek z § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych, tj. aby mieć możliwość wydania (zapoznania się) z paragonem nie tylko w centralnym punkcie pobierania opłat, ale i na poszczególnych stanowiskach mycia pojazdów (w każdym miejscu pobierania opłaty), konieczne będzie zamontowanie kas rejestrujących specjalnego przeznaczenia w każdym urządzeniu do automatycznego mycia pojazdów. Dodatkowo, częścią każdej tej kasy musi być wyświetlacz zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

W tym miejsce należy jeszcze raz przypomnieć brzmienie przepisu § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych,

kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się m.in. na kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, które uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozdziale 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży określonych towarów i usług, obejmujące kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że kasy wirtualne specjalnego przeznaczenia, przystosowane do automatycznej sprzedaży towarów lub usług muszą być umieszczana w tych automatycznych urządzeniach.

Reasumując, przedstawione przez Państwa rozwiązanie polegające na zamontowaniu kasy w centralnym miejscu pobierania opłat oraz zintegrowanie jej ze wszystkimi stanowiskami mycia, nie będzie spełniać warunków ewidencjonowania na kasie rejestrującej, o których mowa w art. 111 ust. 1 oraz ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT. Na poszczególnych stanowiskach mycia pojazdów nie będzie spełniony warunek wydania klientowi paragonu fiskalnego w miejscu i w momencie dokonywania sprzedaży, ponieważ nie umożliwicie Państwo usługobiorcy zapoznania się z danymi wskazanymi w § 53 ust. 2 pkt 3 oraz § 53 ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych, przez czas w nich wskazany.

Kasa wirtualna specjalnego przeznaczenia musi być umieszczona w każdym urządzeniu do automatycznego mycia pojazdów.

W związku z powyższym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie powołanych przez Państwo interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Dodatkowo informujemy, że Organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zauważa się również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym w złożonym wniosku.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl