0112-KDIL3.4012.173.2020.5.LS - Podstawa opodatkowania usług pośrednictwa w modelu dropshippingu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.173.2020.5.LS Podstawa opodatkowania usług pośrednictwa w modelu dropshippingu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2020 r. (data wpływu 10 marca 2020 r.) uzupełnionym pismami z dnia 11 marca 2020 r. (data wpływu 11 marca 2020 r.), 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.) oraz z dnia 22 czerwca 2020 r. (data wpływu 30 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla świadczonych usług pośrednictwa w modelu logistycznym zwanym dropshippingiem oraz obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Wniosek uzupełniono w dniu 11 marca 2020 r. o sformułowanie pytania, w dniu 4 czerwca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, dodatkową opłatę oraz w dniu 30 czerwca 2020 r. o przedstawienie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o model logistyczny sprzedaży przez Internet. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę (dropshipping) i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez aukcje internetowe (PKD 47.91.Z, 46.18.Z, 46.19.Z, 64.99.Z, 66.19.Z). Rola Wnioskodawcy sprowadza się do zbierania zamówień, inkasowania wpływów pieniężnych w postaci przelewów bankowych na jego firmowy rachunek bankowy oraz do przesłania zamówienia do dostawcy, który znajduje się na terytorium kraju trzeciego (spoza krajów Unii Europejskiej). Dostawca realizuje wysyłkę do klienta, pozostając nieujawnionym względem niego. Klient drogą elektroniczną otrzymuje fakturę VAT tytułem usługi za pośrednictwo handlowe, opiewające na kwotę w wysokości marży (różnica miedzy ceną sprzedaży a ceną zakupu) jaką Wnioskodawca uzyskał za pośredniczenie w sprzedaży danego produktu. Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania na zasadach ogólnych i każde zdarzenie gospodarcze ewidencjonuje w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wnioskodawca nie jest importerem, dokonuje on usługi zwanej pośrednictwem handlowym. Zakupiony towar nie trafia do pośrednika handlowego, lecz bezpośrednio do klienta. Wnioskodawca nie posiada magazynu, nie jest właścicielem towaru, nie uzyskuje faktury VAT oraz rachunku potwierdzającego zakup na swoje dane. Wnioskodawca otrzymuje od klienta przelew pieniędzy na konto bankowe, a dopiero później są one przekazywane do dostawcy, który znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej. Dostawca wysyła towar do klienta. Wnioskodawca takim działaniem pomaga nabyć towar od zagranicznego dostawcy. Ewidencja przychodów i kosztów odbywa się na podstawie zestawień sporządzonych na podstawie informacji z wyciągów bankowych, systemu (...), informacji dostawcy oraz danych pochodzących z serwisu aukcyjnego (...).

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 1 czerwca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że wykorzystuje portal aukcyjny (...). Tam umieszcza oferty związane z pośrednictwem handlowym w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Wnioskodawca tworzy aukcję internetową, która pomaga nabyć towar od zagranicznego dostawy (telefony komórkowe, z czego niektóre modele tych telefonów komórkowych często nie są dostępne w Polsce w sklepach stacjonarnych). Na (...) kupujący składają firmie (...) usługę pośrednictwa złożenia zamówienia w jego imieniu u producenta lub dystrybutora (jak się po czasie okazało, wszystkie towary pochodziły od dystrybutora) wraz z wliczoną ceną za przedmiot oraz wysyłkę bezpośrednio od producenta/dystrybutora. Podana cena w aukcji zawiera cenę zakupu towaru oraz wynagrodzenie firmy (...) za wykonanie czynności pośrednictwa (usługa). Usługa pośrednictwa stanowi prowizję, będąca różnicą miedzy kwotą wpłaconą a przekazaną do producenta/dystrybutora. Kiedy klient dokona zamówienia na koncie (...), należącego do firmy (...), widnieją dane osobowe oraz adresowe, na które Wnioskodawca wykonuje zamówienie od dystrybutora. Rola Wnioskodawcy w procesie przyjmowania zamówienia to zatem: odebranie zamówienia, przyjęcie płatności za towar wraz kwotą za czynność pośrednictwa na portfel w (...), założenie zamówienia na dane osobowe klienta z (...) u producenta/dystrybutora oraz przekazanie płatności za towar, zlecenie wysyłki na adres podany przez kupującego.

Klientami Wnioskodawcy są tylko i wyłącznie osoby prywatne, dokonujące zakupu do celów nie związanych z działalnością gospodarczą.

Podana cena w aukcji na (...) zawiera cenę zakupu towaru dla klienta u dystrybutora/producenta, którego to zakup czyni (...) oraz wynagrodzenie firmy (...) za wykonanie czynności pośrednictwa handlowego, które stanowi różnicę miedzy kwotą wpłacaną przez klienta na (...), a przekazaną przez (...) do producenta/dystrybutora.

(...) nie jest importerem, nie posiada magazynu i nigdy nie jest właścicielem zamawianych towarów. Dane na fakturze zamówionego towaru otrzymanego od producenta/dystrybutora to dane klienta firmy (...) z (...). Dla przykładu, jeśli klient Wnioskodawcy z (...) to " (...)", to dane na fakturze zakupu towaru u podmiotów zagranicznych to " (...)". Na żadnej fakturze zakupu u podmiotów zagranicznych nie widnieją dane firmy (...), a zawsze dane osobowe i adresowe klienta Wnioskodawcy z (...). Firma (...) zatem nie sprowadza towaru na własny rachunek, pomaga nabyć towar od zagranicznego dostawcy.

Nadzorem i prawidłowością realizacji zamówienia zajmuję się dystrybutor/producent towaru, nie firma (...).

Zgromadzone zamówienia, dane osobowe, dane adresowe, płatności klientów Wnioskodawcy zgromadzone są na portalu (...) Wnioskodawca dysponuje miesięcznymi zestawieniami zawierającymi powyższe dane z (...).

Miesięczne zestawienia płatności z serwisu (...) (zdecydowana większość przypadków) oraz wyciągi z firmowego konta bankowego potwierdzające wykonywanie zamówienia przez (...) towarów u dystrybutora na dane osobowe i adresowe klientów Wnioskodawcy z (...).

Wnioskodawca ma też wgląd w faktury zakupu (...), które generuje producent/dystrybutor zagraniczny na rzecz i dane osobowe oraz adresowe klientów Wnioskodawcy z (...).

Stronami transakcji są: klient Wnioskodawcy, a (...) oraz dystrybutor/producent zagraniczny. Przeniesienie własności produktu odbywa się od producenta/dystrybutora na klienta Wnioskodawcy z (...). Firma (...) nigdy nie jest, nie staję się właścicielem towaru pochodzącego od producenta/dystrybutora.

Wszelkie opłaty związane z wprowadzeniem rynku zagranicznego do Polski ponosi producent/dystrybutor zagraniczny, gdyż to "on" w 100% zajmuję się dostawą produktu do klienta Wnioskodawcy z (...).

Dystrybutor/producent zagraniczny wystawia dokument (...) (dokument sprzedaży) na którym widnieją dane osobowe i adresowe klienta Wnioskodawcy z (...).

Firma (...) wystawia fakturę VAT 23% tytułem usługi pośrednictwa handlowego swojemu klientowi z (...), do każdej transakcji na kwotę równą wyłącznie uzyskanej swojej "prowizji/marży", będąca różnicą miedzy kwotą wpłacaną przez Kupującego a przekazaną do producenta/dystrybutora zagranicznego.

Wnioskodawca informuje klienta swojego z (...) przez zamówieniem, że nie jest właścicielem towaru. Wnioskodawca informuje swojego klienta z (...) przed zamówieniem, że nie posiada towaru fizycznie. Wnioskodawca informuje swojego klienta z (...) przed zamówieniem, że oferuje pośrednictwo polegające na zamówieniu towaru w imieniu kupującego.

Powyższe stwierdzenia znajdują się w regulaminie aukcji (sprzedaży), wystawionych przez (...) w zakładce " (...)" - jedynym słusznym według serwisu (...) i ich regulaminu miejscu w treści aukcji.

Klient Wnioskodawcy z (...) ma zatem do nich jawny wgląd, możliwość zapoznania się w dowolnym czasie i miejscu.

Klient Wnioskodawcy z (...) sam jest w stanie poznać dane sprzedającego czyli producenta/dystrybutora, gdyż widnieją one na fakturze zakupu produktu, który otrzymuje od producenta/dystrybutora. Te dane mogą mu być potrzebne, gdy np. będzie potrzeba reklamować sprzęt. Producent/dystrybutor daje zazwyczaj 12 m-cy gwarancji na swoje produkty, zatem klient Wnioskodawcy z (...) powinien wiedzieć, gdzie zgłaszać potrzebę naprawy serwisowej. Gwarantem jest producent/dystrybutor i to on określa warunki gwarancji, reklamacji (firma (...) nie jest gwarantem).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 1 czerwca 2020 r.)

1. Co stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy prowadzeniu pośrednictwa handlowego poprzez aukcje internetowe w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem?

2. Czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 22 czerwca 2020 r.): * Ad. 1

Podstawę opodatkowania podatkiem towarów i usług stanowi różnica pomiędzy kwotą wpływu pieniężnego w postaci przelewu bankowego na jego rachunek bankowy, a kwotą wysłaną do dostawcy w celu realizacji zamówienia.

Różnica wynika z ewidencji przychodów i kosztów i odbywa się na podstawie zestawień sporządzanych na podstawie informacji z wyciągów bankowych, systemu płatności (...) oraz danych pochodzących z systemu (...).

Na kwotę wyżej omawianej różnicy firma (...) wystawia fakturę VAT (23%) tytułem usługi.

* Ad. 2

Wnioskodawca uważa, że nie ciąży na nim obowiązek instalacji kasy fiskalnej.

Faktury VAT 23%, które wystawia swoim klientom za usługę pośrednictwa handlowego są rozsyłane drogą elektroniczną (na poszczególne adresy email, które klienci firmy (...) podali na potrzeby zamówienia na serwisie (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanych przepisów wynika, że co do zasady świadczeniem usługi jest wszystko co nie stanowi dostawy towarów.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako usługową (usługę) jest bowiem przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby zatem daną czynność uznać za świadczenie usługi, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Zatem, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Przepisy dotyczące podstawy opodatkowania będące m.in. przedmiotem zapytania zostały uregulowane w art. 29a ustawy.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy, odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Stosownie do treści art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie z dyspozycją art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o model logistyczny sprzedaży przez Internet. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę (dropshipping) i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez aukcje internetowe. Rola Wnioskodawcy sprowadza się do zbierania zamówień, inkasowania wpływów pieniężnych w postaci przelewów bankowych na jego firmowy rachunek bankowy oraz do przesłania zamówienia do dostawcy, który znajduje się na terytorium kraju trzeciego (spoza krajów Unii Europejskiej). Dostawca realizuje wysyłkę do klienta, pozostając nieujawnionym względem niego. Klient drogą elektroniczną otrzymuje fakturę VAT tytułem usługi za pośrednictwo handlowe, opiewające na kwotę w wysokości marży (różnica miedzy ceną sprzedaży a ceną zakupu) jaką Wnioskodawca uzyskał za pośredniczenie w sprzedaży danego produktu. Wnioskodawca nie jest importerem, dokonuje on usługi zwanej pośrednictwem handlowym. Zakupiony towar nie trafia do pośrednika handlowego, lecz bezpośrednio do klienta. Wnioskodawca nie posiada magazynu, nie jest właścicielem towaru, nie uzyskuje faktury VAT oraz rachunku potwierdzającego zakup na swoje dane. Wnioskodawca otrzymuje od klienta przelew pieniędzy na konto bankowe, a dopiero później są one przekazywane do dostawcy, który znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej. Dostawca wysyła towar do klienta. Wnioskodawca takim działaniem pomaga nabyć towar od zagranicznego dostawcy. Wnioskodawca tworzy aukcję internetową, która pomaga nabyć towar od zagranicznego dostawy (telefony komórkowe, z czego niektóre modele tych telefonów komórkowych często nie są dostępne w Polsce w sklepach stacjonarnych). Na (...) kupujący składają firmie (...) usługę pośrednictwa złożenia zamówienia w jego imieniu u producenta lub dystrybutora (jak się po czasie okazało, wszystkie towary pochodziły od dystrybutora) wraz z wliczoną ceną za przedmiot oraz wysyłkę bezpośrednio od producenta/dystrybutora. Podana cena w aukcji zawiera cenę zakupu towaru oraz wynagrodzenie firmy (...) za wykonanie czynności pośrednictwa (usługa). Usługa pośrednictwa stanowi prowizję, będąca różnicą miedzy kwotą wpłaconą a przekazaną do producenta/dystrybutora. Klientami Wnioskodawcy są tylko i wyłącznie osoby prywatne, dokonujące zakupu do celów nie związanych z działalnością gospodarczą. Podana cena w aukcji na (...) zawiera cenę zakupu towaru dla klienta u dystrybutora/producenta, którego to zakup czyni (...) oraz wynagrodzenie firmy (...) za wykonanie czynności pośrednictwa handlowego, które stanowi różnicę miedzy kwota wpłacaną przez klienta na (...) a przekazaną przez (...) do producenta/dystrybutora. Dane na fakturze zamówionego towaru otrzymanego od producenta/dystrybutora to dane klienta firmy (...) z (...). Wszelkie opłaty związane z wprowadzeniem rynku zagranicznego do Polski ponosi producent/dystrybutor zagraniczny, gdyż to "on" w 100% zajmuję się dostawą produktu do klienta Wnioskodawcy z (...). Dystrybutor/producent zagraniczny wystawia dokument (...) (dokument sprzedaży) na którym widnieją dane osobowe i adresowe klienta Wnioskodawcy z (...). Firma (...) wystawia fakturę VAT 23% tytułem usługi pośrednictwa handlowego swojemu klientowi z (...), do każdej transakcji na kwotę równą wyłącznie uzyskanej swojej "prowizji/marży", będąca różnicą miedzy kwotą wpłacaną przez Kupującego a przekazaną do producenta/dystrybutora zagranicznego.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy prowadzeniu pośrednictwa handlowego przez aukcje internetowe w oparciu o model logistyczny, zwany dropshippingiem.

Mając na uwadze cytowany wyżej art. 29a ustawy oraz okoliczności przedstawionej sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowym przypadku podstawą opodatkowania z tytułu świadczenia usług pośrednictwa jest kwota prowizji (różnica pomiędzy kwotą wpłaty od klienta a kwotą przekazaną dostawcy towaru), jaką otrzymuje Wnioskodawca od kontrahenta w związku z wykonaniem na jego rzecz usług pośrednictwa w sprzedaży towarów. Kwota stanowiąca cenę za towar, którą Wnioskodawca przekazuje kontrahentowi (sprzedawcy towarów) nie będzie wchodzić do podstawy opodatkowania świadczonych usług pośrednictwa, gdyż jest to wynagrodzenie sprzedawcy z tytułu dokonanej przez niego na rzecz klienta dostawy towarów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla świadczonych usług pośrednictwa w modelu logistycznym zwanym dropshippingiem należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również tego, czy ciąży na nim obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy zgodnie z którym, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i 3 rozporządzenia.

Regulacje zawarte w ww. przepisach przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz ze względu na rodzaj prowadzonej działalności zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

Zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł.

Powołane wyżej przepisy dotyczą zwolnienia podmiotowego - uwarunkowanego wysokością osiągniętego obrotu.

Natomiast w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

I tak, w załączniku do rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r., stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono w: * poz. 37 - świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Jak już wcześniej wspomniano - w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3 rozporządzenia), jak i przedmiotowe (§ 2 rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a.

przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b.

przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,

c.

naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),

d.

w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e.

w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f.

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g.

prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h.

doradztwa podatkowego,

i.

związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:>ul type=disc>

j.

świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

k.

usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

I.

fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

m.

kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

n.

związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa handlowego poprzez aukcje internetowe w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Usługi te nie zostały wymienione w z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Aby Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku łub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku łub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

W omawianej sprawie Wnioskodawca na portalu aukcyjny (...) umieszcza oferty związane z pośrednictwem handlowym w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Wnioskodawca tworzy aukcję internetową, która pomaga nabyć towar od zagranicznego dostawy (telefony komórkowe, z czego niektóre modele tych telefonów komórkowych często nie są dostępne w Polsce w sklepach stacjonarnych). Podana cena w aukcji zawiera cenę zakupu towaru oraz wynagrodzenie firmy (...) za wykonanie czynności pośrednictwa (usługa). Usługa pośrednictwa stanowi prowizję, będąca różnicą miedzy kwotą wpłaconą a przekazaną do producenta/dystrybutora. Zgromadzone zamówienia, dane osobowe, dane adresowe, płatności klientów Wnioskodawcy zgromadzone są na portalu (...) Wnioskodawca dysponuje miesięcznymi zestawieniami zawierającymi powyższe dane z (...). Klientami Wnioskodawcy są tylko i wyłącznie osoby prywatne, dokonujące zakupu do celów nie związanych z działalnością gospodarczą.

Z wniosku wynika, że za wykonane czynności Wnioskodawca otrzymuje zapłatę wyłącznie na rachunek bankowy. Z dokumentów posiadających przez Wnioskodawcę (przelewy, informacje gromadzone na koncie (...), serwis (...)) wynika jednoznacznie jakiej czynności dotyczy dana zapłata. Wnioskodawca wystawia fakturę VAT 23% tytułem usługi pośrednictwa handlowego swojemu klientowi z (...), do każdej transakcji na kwotę równą wyłącznie uzyskanej swojej "prowizji/marży", będąca różnicą miedzy kwotą wpłacaną przez Kupującego a przekazaną do producenta/dystrybutora zagranicznego.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca za świadczone usługi otrzymuje w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku łub spółdziełczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (na rachunek bankowy Wnioskodawcy), a z ewidencji i dowodów dokumentujących otrzymaną przez Wnioskodawcę zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ww. zapłata dotyczy.

Odnosząc powołany stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy zauważyć, że Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, jednakże może korzystać ze zwolnienia podmiotowego (§ 3 ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 rozporządzenia) z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.

Po przekroczeniu limitu obrotu, o którym mowa w § 3 rozporządzenia, z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Tym samym, Wnioskodawca nie będzie zobligowany do zainstalowania kasy rejestrującej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku zainstalowania kasy rejestrującej jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się jednocześnie, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla świadczonych usług pośrednictwa w modelu logistycznym zwanym dropshippingiem oraz obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Natomiast w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl