0112-KDIL3-3.4011.70.2018.1.MM

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-3.4011.70.2018.1.MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 14 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

We wniosku złożonym przez:

* Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

Pani

* Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Pan

przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawcy są wspólnikami spółki cywilnej. Spółka cywilna prowadzi obecnie działalność polegającą na prowadzeniu żłobków, w których sprawowana jest opieka nad dziećmi w wieku do lat 3.

Działalność opodatkowana jest na zasadach ogólnych podatkiem liniowym 19%, natomiast ewidencja księgowa dokonywanych operacji prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawcy w listopadzie 2017 r. zakończyli realizację projektu finansowanego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Głównym celem realizacji projektu był powrót rodziców dzieci do lat 3 do aktywności zawodowej, natomiast głównym zadaniem projektu było utworzenie nowego żłobka oraz funkcjonowanie tej placówki przez 12 m-cy.

Wartość projektu wynosiła 884.951,25 zł, z czego 752.208,56 zł stanowiła dotacja, zaś 132.742,69 zł (10% wydatków kwalifikowalnych projektu) stanowiło wkład własny, ponoszony z opłat rodziców dzieci uczęszczających do żłobka.

Koszty bezpośrednie (związane z utworzeniem i funkcjonowaniem placówki żłobkowej) wynosiły 707.691 zł, natomiast koszty pośrednie wynosiły 176.990,25 zł.

Zgodnie z zasadami kwalifikowalności wydatków zawartych w "Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020" koszty pośrednie stanowią koszty administracyjne związane z obsługą projektu, w szczególności np.:

* koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie projektu, w tym w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób,

* koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna) na potrzeby funkcjonowania jednostki,

* koszty obsługi księgowej (koszty wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, w tym koszty zlecania prowadzenia obsługi księgowej projektu biuru rachunkowemu),

* koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne) związanych z obsługą administracyjną projektu,

* wydatki związane z utworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku bankowym lub odrębnego rachunku bankowego,

* działania informacyjno-promocyjne projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych),

* opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę w zakresie związanym z obsługą administracyjną projektu,

* koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu itp.

Zgodnie z ww. "Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków...":

* koszty pośrednie rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem stawek ryczałtowych i stanowią (w przypadku ww. projektu) 25% wysokości kosztów bezpośrednich;

* w przypadku kwot ryczałtowych (w tym kosztów pośrednich) stosowane są uproszczone metody rozliczania wydatków;

* wydatki rozliczane uproszczoną metodą są traktowane jako wydatki poniesione. Nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki objęte uproszczoną metodą.

W ramach dofinansowania Wnioskodawcy otrzymywali płatności na realizację projektu wyłącznie w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich z Banku Gospodarstwa Krajowego. W ramach projektu nie było środków wypłacanych ze środków dotacji celowej z budżetu państwa.

W przypadku kosztów pośrednich - podstawą do zatwierdzenia kosztów pośrednich przez Instytucję Zarządzającą (Urząd Marszałkowski) była wartość zatwierdzonych we wniosku o płatność wydatków bezpośrednich. Wnioskodawca rozliczając projekt w danym wniosku o płatność posługiwał się zawsze wartością procentową kosztów pośrednich zawartych w umowie o dofinansowanie (25%) poniesionych kosztów bezpośrednich i taką kwotę przelewał na swój rachunek bankowy.

Z punktu widzenia rozliczania projektu nie miała znaczenia wartość faktycznie poniesionych kosztów pośrednich.

Łączna kwota naliczonych w ww. sposób i przelanych kosztów pośrednich to 176 990,25 zł. Cała ww. kwota została sfinansowana płatnością na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

W związku z wyżej wskazanym sposobem naliczania i przelewania kosztów pośrednich, w trakcie realizacji ww. projektu wydatki na koszty pośrednie, w tym m.in. na zatrudnienie personelu zarządzającego, koszty obsługi księgowej, działania informacyjno-promocyjne projektu itp. zostały, zgodnie z zasadami wskazanymi powyżej, poniesione w kwocie niższej niż naliczone i przelane na rachunek bankowy Wnioskodawcy 25% poniesionych kosztów bezpośrednich, tj. faktycznie poniesione koszty pośrednie były niższe niż naliczona i przelana kwota 176.990,25 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wypłata nadwyżki wynikającej z wypłaconych kosztów pośrednich, powstałej w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania z tytułu kosztów pośrednich, na konto prywatne wnioskodawcy, jest przychodem podlegającym opodatkowaniu?

Zdaniem Zainteresowanych wypłata nadwyżki wynikającej z należnych kosztów pośrednich, powstałej w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków w ramach kosztów pośrednich niż kwota przelanych kosztów pośrednich na konto prywatne wnioskodawców, nie jest przychodem z działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu.

Zgadnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 u.p.d.o.f. wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zwolnieniu podlega cała kwota otrzymanej dotacji (w tym również dotacja przypadająca na koszty pośrednie), nawet jeżeli nastąpiła nadwyżka otrzymanych środków nad wydatkami sfinansowanymi w ramach kosztów pośrednich. Skoro zatem całość otrzymanego dofinansowania Projektu stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony od opodatkowania, to niewykorzystane środki nie zmieniają swojego charakteru i w dalszym ciągu pozostają środkami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 136 u.p.d.o.f.

W konsekwencji nadwyżka powstała w wyniku rozliczania kosztów pośrednich projektu, nie pokryta wydatkami, a przekazana na rachunek prywatny Wnioskodawcy, stanowi przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Powyższe stanowisko (w odniesieniu do wydatków rozliczanych metodą uproszczoną) potwierdzone zostało Interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy 0461-ITPB1.4511.969.2016.2.MR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy: przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawcy są wspólnikami spółki cywilnej, której przedmiotem działalności jest prowadzenie żłobków. Wnioskodawcy w listopadzie 2017 r. zakończyli realizację projektu finansowanego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Głównym celem realizacji projektu był powrót rodziców dzieci do lat 3 do aktywności zawodowej, natomiast głównym zadaniem projektu było utworzenie nowego żłobka oraz funkcjonowanie tej placówki przez 12 miesięcy. Wartość projektu wynosiła 884.951,25 zł, z czego 752.208,56 zł stanowiła dotacja, zaś 132.742,69 zł (10% wydatków kwalifikowalnych projektu) stanowiło wkład własny, ponoszony z opłat rodziców dzieci uczęszczających do żłobka. Koszty bezpośrednie (związane z utworzeniem i funkcjonowaniem placówki żłobkowej) wynosiły 707.691 zł, natomiast koszty pośrednie wynosiły 176.990,25 zł. Wnioskodawca wskazał także, że zgodnie z zasadami kwalifikowalności wydatków zawartych w "Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020" koszty pośrednie stanowią koszty administracyjne związane z obsługą projektu. Z wniosku wynika, że zgodnie z ww. wytycznymi:

* koszty pośrednie rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem stawek ryczałtowych i stanowią (w przypadku ww. projektu) 25% wysokości kosztów bezpośrednich;

* w przypadku kwot ryczałtowych (w tym kosztów pośrednich) stosowane są uproszczone metody rozliczania wydatków;

* wydatki rozliczane uproszczoną metodą są traktowane jako wydatki poniesione. Nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki objęte uproszczoną metodą.

W ramach dofinansowania Wnioskodawcy otrzymywali płatności na realizację projektu wyłącznie w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich z Banku Gospodarstwa Krajowego. W ramach projektu nie było środków wypłacanych ze środków dotacji celowej z budżetu państwa. W przypadku kosztów pośrednich - podstawą do zatwierdzenia kosztów pośrednich przez Instytucję Zarządzającą (Urząd Marszałkowski) była wartość zatwierdzonych we wniosku o płatność wydatków bezpośrednich. Wnioskodawca rozliczając projekt w danym wniosku o płatność posługiwał się zawsze wartością procentową kosztów pośrednich zawartych w umowie o dofinansowanie (25%) poniesionych kosztów bezpośrednich i taką kwotę przelewał na swój rachunek bankowy. Z punktu widzenia rozliczania projektu nie miała znaczenia wartość faktycznie poniesionych kosztów pośrednich. Łączna kwota naliczonych w ww. sposób i przelanych kosztów pośrednich to 176 990,25 zł. Cała ta kwota została sfinansowana płatnością na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich przez Bank Gospodarstwa Krajowego. We wniosku wskazano także, że w związku z wyżej wskazanym sposobem naliczania i przelewania kosztów pośrednich, w trakcie realizacji ww. projektu wydatki na koszty pośrednie zostały, zgodnie z zasadami wskazanymi powyżej, poniesione w kwocie niższej niż naliczone i przelane na swój rachunek bankowy 25% poniesionych kosztów bezpośrednich, tj. faktycznie poniesione koszty pośrednie były niższe niż naliczona i przelana kwota 176.990,25 zł.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077): ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy: środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy: do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się, m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

Na podstawie art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych: dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz.UE.L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 tej ustawy: wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ww. ustawy: budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji (art. 117 ust. 2 ww. ustawy).

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy: wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 omawianej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych: za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 tej ustawy stanowi natomiast, że: obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy: środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 204 ww. ustawy: środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Należy podkreślić, że w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ustawa o finansach publicznych wskazuje na płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) - Bank Gospodarstwa Krajowego - beneficjent.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych: podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych: dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Przy czym zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy: dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że środki, które Wnioskodawcy otrzymają w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków europejskich wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, stanowią dla nich przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednak przychód ten będzie zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania otrzymanego dofinansowania projektu w części stanowiącej nadwyżkę powstałą w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanego dofinansowania, należy wskazać, że ta część otrzymanego dofinansowania także stanowi dla Wnioskodawców przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy podkreślić, że zwolnieniu podlega cała kwota otrzymanego dofinansowania, nawet jeśli wystąpiła nadwyżka otrzymanych środków w wyniku rozliczenia w projekcie kwot większych niż wydatki rzeczywiście poniesione przez Wnioskodawców.

Reasumując - wypłata nadwyżki wynikającej z wypłaconych kosztów pośrednich, powstałej w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania z tytułu kosztów pośrednich, na konto prywatne Wnioskodawcy, nie jest przychodem podlegającym opodatkowaniu.

Ustosunkowując się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, należy stwierdzić, że jest ona rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się odnosząca, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl