0112-KDIL3-3.4011.390.2019.2.MC - PIT w zakresie obowiązków płatnika związanych z przekazaniem mieszkańcom gminy instalacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-3.4011.390.2019.2.MC PIT w zakresie obowiązków płatnika związanych z przekazaniem mieszkańcom gminy instalacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2019 r. (data wpływu 14 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z przekazaniem mieszkańcom gminy instalacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek - uzupełniony pismem z 10 grudnia 2019 r. (data wpływu 12 grudnia 2019 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z przekazaniem mieszkańcom gminy instalacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (...) (dalej: "Wnioskodawca" lub "Gmina") jest jednostką samorządu terytorialnego.

W ramach wykonywania zadań własnych - o jakich mowa w szczególności w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska - Gmina organizuje i prowadzi projekt pn. "Odnawialne źródła energii dla mieszkańców gmin: (...), (...), (...)" (dalej: "Projekt").

Projekt zakwalifikował się do dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, (...).

Projekt - stosownie do studium wykonalności - polega na zapewnieniu mieszkańcom (na ich obiektach prywatnych) indywidualnych instalacji odnawialnych źródeł energii (dalej jako: "Instalacja", "Instalacja OZE", a także łącznie "Instalacje" lub "Instalacje OZE"). Projekt dotyczy mieszkańców Gminy (...), Gminy (...) oraz Gminy (...).

Projekt jest tzw. projektem parasolowym, w którym wnioskodawcą są gminy partnerstwa, a beneficjentami końcowymi mieszkańcy tych gmin, gdzie na obiektach tych mieszkańców montowane będą indywidualnie dobrane Instalacje OZE (panele fotowoltaiczne oraz kolektory słoneczne). Energia wytworzona z zamontowanych Instalacji powinna być zużywana przede wszystkim na potrzeby własne gospodarstw domowych uczestniczących w Projekcie, czyli powinna zasilać instalacje w budynkach mieszkalnych i gospodarczych użytkowanych przez gospodarstwa domowe.

Gmina (...) jest Liderem Projektu, natomiast Gmina (...) i Gmina (...) są Partnerami w Projekcie.

Projekt wyznacza za główny cel strategiczny montaż nowoczesnych Instalacji OZE (w ramach Projektu przeprowadzony zostanie montaż indywidualnych Instalacji OZE na obiektach prywatnych mieszkańców). Postawiony cel strategiczny będzie realizowany za pomocą wyznaczonych celów szczegółowych, tj.:

a.

zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii (w Gminach: (...), (...), (...)) poprzez montaż Instalacji OZE,

b.

zmniejszenie w Gminach (...), (...), (...) emisji CO2 do atmosfery,

c.

zwiększenie w Gminach (...), (...), (...) poziomu produkcji energii cieplnej ze źródeł odnawialnych.

Energia wytworzona z zamontowanych Instalacji OZE służyć będzie do zaspokojenia potrzeb socjalno-bytowych mieszkańców (ogrzewanie budynków, podgrzewanie ciepłej wody użytkowej oraz zasilanie budynków energią elektryczną). Parametry techniczne Instalacji zostaną dobrane w taki sposób, aby były dopasowane do obecnej infrastruktury i zapotrzebowania na energię.

Dzięki realizacji Projektu mieszkańcy Gmin (...), (...), (...) będą mieli zapewnioną możliwość pozyskania - ze źródeł odnawialnych - energii elektrycznej oraz energii cieplnej na potrzeby ciepłej wody użytkowej, co istotnie zmniejszy wydatki gospodarstw domowych na inne źródła energii wykorzystywane dotychczas oraz poprawi jakość ich życia.

Realizacja Projektu wpłynie również korzystnie na jakość środowiska naturalnego w wymienionych Gminach (jak również całego regionu) - przyczyni się bowiem do zmniejszenia emisji CO2 oraz innych zanieczyszczeń (dzięki zmniejszeniu zużycia węgla).

Wpłynie to na poprawę jakości powietrza, a w dłuższej perspektywie przełoży się na poprawę jakości i warunków życia mieszkańców, ich stanu zdrowia, a także ograniczenie występowania efektu cieplarnianego. Zakres rzeczowy Projektu przewiduje zapewnienie mieszkańcom Instalacji OZE, tj. zapewnienie kolektorów słonecznych oraz paneli fotowoltaicznych. Realizacja czynności instalacyjnych przeprowadzona zostanie przez podmiot wybrany w drodze przetargu nieograniczonego (zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych).

Jak już wskazano, w ramach Projektu planuje się montaż Instalacji, które będą usytuowane na nieruchomościach mieszkańców Gminy (...), Gminy (...) oraz Gminy (...).

Udział w Projekcie mógł zgłosić każdy mieszkaniec Gminy (...), Gminy (...) oraz Gminy (...) spełniający określone wymagania. Warunkiem uczestnictwa w Projekcie było złożenie stosownej dokumentacji (w tym wniosku).

Pomiędzy mieszkańcami (którzy ostatecznie zostaną zakwalifikowani jako uczestnicy Projektu) a Gminą są zawierane umowy w sprawie ustalenia wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z montażem indywidualnego zestawu OZE (dalej: Umowa).

Zgodnie z Umową Gmina w szczególności wyłoni wykonawcę Instalacji, ustali harmonogram realizacji prac, będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe Projektu, a także ustali koszty indywidualnych Instalacji zamontowanych na poszczególnych budynkach na podstawie stosownej dokumentacji.

Po zakończeniu prac montażowych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład Instalacji pozostaną własnością Gminy przez 5 lat, licząc od dnia otrzymania przez Gminę ostatniej płatności dofinansowania. Po upływie okresu trwałości Projektu własność poszczególnych Instalacji zostanie przekazana na własność poszczególnych mieszkańców biorących udział w Projekcie.

Z tytułu zapewnienia mieszkańcowi przez Gminę Instalacji na opisanych wyżej zasadach, mieszkaniec będzie zobowiązany do uiszczenia na rzecz Gminy określonej kwoty pieniężnej (mieszkaniec będzie zobowiązany do wniesienia tzw. wkładu własnego).

Wartość (wysokość) wpłacanej przez mieszkańca kwoty pieniężnej nie będzie jednak odpowiadać całej wartości Instalacji zamontowanej na nieruchomości mieszkańca. Wartość (wysokość) wpłacanej przez mieszkańca kwoty pieniężnej stanowić będzie zatem część wartości Instalacji zamontowanej na nieruchomości mieszkańca.

W związku z przedstawionym zdarzeniem po stronie Gminy zrodziły się wątpliwości na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 t.j. z dnia 2019.07.25) (dalej: "u.p.d.o.f."), a także ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 t.j. z dnia 2019.05.14) (dalej: "Op").

W piśmie z 10 grudnia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że zasady korzystania z Instalacji OZE w okresie trwałości Projektu, jak i zasady nabywania Instalacji po upływie tego okresu, dla wszystkich uczestników (mieszkańców Gminy) są/będą takie same.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w związku z udziałem w Projekcie po stronie mieszkańca powstanie jakikolwiek przychód, w tym w szczególności przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy Gmina jest (będzie) zobowiązana do sporządzenia jakichkolwiek deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Op (w szczególności informacji, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci)?

3. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 2 - jakie deklaracje w rozumieniu art. 3 pkt 5 Op (w szczególności informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci) powinna sporządzić Gmina, a także komu oraz w jakim terminie je przekazać, a ponadto w jaki sposób powinno nastąpić rozliczenie podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z udziałem w Projekcie po stronie mieszkańca nie powstanie jakikolwiek przychód, w tym przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Gmina nie jest (nie będzie) zobowiązana do sporządzenia jakichkolwiek deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Op (w szczególności informacji, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci). Nie powstanie również konieczność - po stronie Gminy - dokonania jakiegokolwiek rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z uczestnictwem poszczególnych mieszkańców w Projekcie.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Op zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 u.p.d.o.f. zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

Stosownie do art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Nieodpłatne świadczenia to wszystkie zdarzenia gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie indywidualnych korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Przysporzeniem majątkowym są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie - w szczególności - do art. 42a u.p.d.o.f. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W analizowanej sprawie zasady udziału w Projekcie są dla wszystkich mieszkańców takie same. Każdy mieszkaniec mógł wypełnić stosowną deklarację uczestnictwa w Projekcie. Po zakwalifikowaniu do Projektu, zasady montażu Instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, możliwość korzystania z nich w okresie trwałości Projektu, jak i zasady przejścia na własność tych Instalacji po upływie tego okresu są dla wszystkich jednakowe.

Oznacza to zatem, że świadczenia te nie mają charakteru indywidualnego. Nie można zatem w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z Instalacji lub nabył Instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu u.p.d.o.f.

W konsekwencji w związku z realizacją Projektu po stronie mieszkańca nie powstanie jakikolwiek przychód, w tym przychód z innych źródeł (zarówno w związku z zamontowaniem Instalacji odnawialnych źródeł energii na nieruchomościach, którymi dysponuje mieszkaniec, możliwości korzystania z nich przez okres trwałości Projektu, jak i z tytułu przeniesienia ich na własność mieszkańca po tym okresie).

W konsekwencji Gmina nie jest (nie będzie) zobowiązana do sporządzenia jakichkolwiek deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Op (w szczególności informacji, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci). Nie powstanie również konieczność - po stronie Gminy - dokonania jakiegokolwiek rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z uczestnictwem poszczególnych mieszkańców w Projekcie.

Powyższe znajduje potwierdzenie w innych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych w analogicznych sprawach. Dla przykładu warto wskazać:

* interpretację DKIS z 23 lipca 2018 r. sygn. 0112-KDIL3-1.4011.249.2018.2.AA,

* interpretację DKIS z 20 sierpnia 2018 r. sygn. 0112-KDIL3-1.4011.295.2018.2.KF,

* interpretację DKIS z 7 grudnia 2017 r. sygn. 0115-KDIT2-2.4011.351.2017.1.ŁS,

* interpretację DKIS z 9 listopada 2017 r. sygn. 0111-KDIB2-3.4011.214.2017.3.k.k.,

* interpretację DKIS z 23 października 2017 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.264.2017.2.PR,

* interpretację DKIS z 3 października 2017 r. sygn. 0113-KDIPT3.4011.193.2017.2.JR,

* interpretację DKIS z 7 kwietnia 2017 r. sygn. 0461-ITPB2.4511.105.2017.1.ŁS,

* interpretację DIS w Bydgoszczy z 23 lutego 2017 r. sygn. 0461-ITPB2.4511.1068.2016.1.ŁS,

* interpretację DIS w Bydgoszczy z 20 stycznia 2017 r. sygn. 0461-ITPB2.4511.973.2016.1.ŁS,

* interpretację DIS w Bydgoszczy z 23 grudnia 2016 r. sygn. 0461-ITPB2.4511.802.2016.1.ŁS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl