0112-KDIL3-2.4011.470.2018.2.JK - PIT w zakresie skutków podatkowych zbycia akcji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-2.4011.470.2018.2.JK PIT w zakresie skutków podatkowych zbycia akcji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 21 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu 25 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia akcji.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 6 lutego 2019 r. nr 0112.KDIL3-2.4011.470.2018.1.JK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłane w dniu 6 lutego 2019 r. zostało skutecznie doręczone w dniu 13 lutego 2019 r. Natomiast w dniu 25 lutego 2019 r. (data nadania 20 lutego 2019 r.) wniosek został uzupełniony.

We wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, który podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: "podatek PIT") od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca jest właścicielem akcji na okaziciela serii E (dalej. "Akcje") w spółce pod firmą: X S.A. (dalej: Spółka").

Spółka jest czołowym dystrybutorem środków farmaceutycznych w Polsce, opartym w 100% na polskim kapitale - wszystkie akcje Spółki kontrolowane są obecnie pośrednio i bezpośrednio przez Wnioskodawcę oraz członków jego najbliższej rodziny (żona i dzieci).

W ramach Spółki i grupy podmiotów od niej zależnych zatrudnionych jest ok. 4.500 pracowników.

Łączna liczba wszystkich akcji Spółki to (...) akcji, na które przypada w sumie (...) głosów.

Wobec tego, Akcje (w zaokrągleniu) reprezentują ok. 0,4% ogólnej liczby akcji Spółki, na które przypada (...) głosów, a więc (w zaokrągleniu) ok. 0,3% wszystkich głosów w Spółce.

Wnioskodawca objął Akcje w 1999 r. w ramach oferty publicznej, w której Spółka wyemitowała łącznie akcji serii E, które zostały dopuszczone do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych (dalej: "GPW").

Powyższy proces był prowadzony na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 1997 r. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.; dalej: "Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi") w oparciu o sporządzony przez Spółkę prospekt emisyjny (dalej: "Prospekt").

Prospekt był skierowany do nieoznaczonego kręgu adresatów.

W 2017 r. akcje Spółki zostały wycofane z obrotu na rynku giełdowym GPW, co skutkowało zniesieniem ich dematerializacji i przywróceniem im formy dokumentu (proces ten objął również Akcje).

W związku z tym, w myśl przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.; dalej: "k.s.h."), zarząd Spółki był zobowiązany do uzupełnienia księgi akcyjnej Spółki oraz wydania akcjonariuszom dokumentów akcji (odcinków zbiorowych akcji).

Wobec tego, w księdze akcyjnej Spółki prowadzonej przez jej zarząd ujawnione zostały wszystkie akcje Spółki serii od A do F, które zostały ponumerowane w ramach danej serii. Do poszczególnych serii, zarząd Spółki przyporządkował akcje Spółki o tych samych parametrach i rozdzielił je pomiędzy wszystkich akcjonariuszy Spółki w liczbie odpowiadającej liczbie akcji posiadanych przez danego akcjonariusza Spółki w ogólnej liczbie akcji danej serii.

Następnie, zarząd Spółki wydał wszystkim akcjonariuszom odcinki zbiorowe akcji Spółki.

Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że zarząd Spółki przyporządkował do Akcji numery od 0000001 do (...), a następnie objął je jednym wspólnym odcinkiem zbiorowym, który został wydany Wnioskodawcy.

Jednocześnie, w dniu 3 września 2018 r. zarząd Spółki opublikował ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (dalej: "MSiG") (nr egzemplarza MSiG: (...)); nr ogłoszenia: (...)) w trybie art. 358 § 1 k.s.h. w związku z art. 328 § 1 pkt 1 k.s.h., w którym wezwał wszystkich akcjonariuszy Spółki, aby w terminie do dnia 31 grudnia 2018 r. (włącznie) złożyli w Spółce posiadane przez siebie dokumenty akcji Spółki w celu ich wymiany na nowe.

Powyższe wezwanie wynika z konieczności aktualizacji adresu siedziby Spółki, który to element zgodnie z treścią art. 328 § 1 pkt 1 k.s.h. jest obligatoryjną częścią dokumentu akcji Spółki.

W razie niezłożenia dokumentów akcji Spółki przez akcjonariusza w terminie wskazanym w wyżej opisanym ogłoszeniu w MSiG, przedmiotowe dokumenty akcji Spółki zostałyby unieważnione w trybie art. 358 k.s.h.

Dokumenty akcji Spółki należało składać w jej siedzibie.

W związku z powyższym, Wnioskodawca w dniu 28 grudnia 2018 r. wypełnił wyżej opisane żądanie zarządu Spółki, a więc złożyć posiadany przez siebie odcinek zbiorowy Akcji w siedzibie Spółki.

W wyniku realizacji przez Wnioskodawcę wyżej opisanego żądania Spółki (tj. złożenia przez Wnioskodawcę posiadanego przez niego odcinka zbiorowego Akcji w siedzibie Spółki) doszło do aktualizacji danych zawartych w dotychczasowym odcinku zbiorowym Akcji, co nastąpiło w ten sposób, że zarząd Spółki dokonał stosownej adnotacji na dotychczasowym odcinku zbiorowym Akcji (taka metoda jest stosowana w sytuacjach, gdy zakres danych objętych aktualizacją jest niewielki a dokonanie stosownych adnotacji na dotychczasowym odcinku zbiorowym Akcji jest technicznie możliwe i nie powoduje nieczytelności danych zawartych na dotychczasowym odcinku zbiorowym Akcji).

Mając powyższe na uwadze, po wyżej opisanych działaniach, Wnioskodawca jest obecnie w posiadaniu odcinka zbiorowego Akcji, w którym odzwierciedlony jest obecny adres siedziby Spółki (dalej "Odcinek zbiorowy").

Tak jak wskazano wyżej, Akcje obecnie są akcjami na okaziciela.

To wymusza na Wnioskodawcy szczególną ochronę dokumentów Akcji przed negatywnymi skutkami zdarzeń nadzwyczajnych w postaci np. ich utraty lub kradzieży.

Wobec tego, Wnioskodawca zamierza wystąpić do Spółki z żądaniem zmiany statusu Akcji i przyznania im charakteru akcji imiennych, co będzie wiązać się także z wydaniem Wnioskodawcy przez Spółkę nowego odcinka zbiorowego Akcji (w zamian za Odcinek zbiorowy).

Powyższy proces (tj. zmiana charakteru Akcji z akcji na okaziciela na akcje imienne) nastąpi w trybie art. 334 § 2 k.s.h.

Jednocześnie, w związku z rozważanymi planami sukcesyjnymi, Wnioskodawca zakłada, że w przyszłości może dokonać odpłatnego zbycia Akcji (np. ich sprzedaży do podmiotu trzeciego lub zbycia ich na rzecz Spółki w celu ich dobrowolnego umorzenia za wynagrodzeniem) (dalej: "Transakcja").

Mając powyższe na uwadze, w związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym (dalej: "Zdarzenie przyszłe") Wnioskodawca pragnie potwierdzić w drodze uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej, że po planowanej przez niego zmianie charakteru Akcji (z akcji na okaziciela na akcje imienne) (dokonanej w trybie art. 334 § 2 k.s.h.), potencjalna Transakcja będzie dla niego neutralna w podatku PIT.

Podkreślenia wymaga przy tym fakt, że neutralność w podatku PIT dla Wnioskodawcy transakcji odpłatnego zbycia Akcji w stanie obecnym (tj. w sytuacji, gdy Akcje mają charakter akcji na okaziciela) została potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "Dyrektor KIS") w indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej dla Wnioskodawcy w dniu 18 maja 2018 r. (znak: 0113-KDIPT2-3.4011.182.2018.1.AC, dalej: "Interpretacja").

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że:

* w wyniku planowanej zmiany charakteru Akcji (tj. zmiany charakteru Akcji z akcji na okaziciela na akcje imienne) (dokonanej w trybie art. 334 § 2 k.s.h.) nie dojdzie do zmiany wartości nominalnej Akcji,

* na moment potencjalnej Transakcji, Akcje nie będą dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. W tym zakresie, Wnioskodawca pragnie dodatkowo zwrócić uwagę, że w jego ocenie, dla spełnienia warunków wyłączenia Transakcji z opodatkowania podatkiem PIT, o którym to wyłączeniu mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy Nowelizującej, ta okoliczność nie ma znaczenia, ponieważ spełnienie warunku dopuszczenia Akcji do publicznego obrotu papierami wartościowymi należy oceniać na moment nabycia Akcji przez Wnioskodawcę (a jak wskazano w opisie Zdarzenia przyszłego, na moment nabycia Akcji przez Wnioskodawcę, warunek ten był spełniony), a nie na chwilę ich zbycia. Takie stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora KIS w Interpretacji wydanej dla Wnioskodawcy, w której Dyrektor KIS w pełni podzielił stanowisko Wnioskodawcy, że: "(...) z punktu widzenia spełnienia przesłanek przedmiotowego zwolnienia nie ma znaczenia fakt, że w momencie planowanego zbycia, zbywane akcje, w związku z wycofaniem spółki z rynku giełdowego, nie będą stanowiły papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu - warunek ten odnosi się bowiem do momentu nabycia akcji, a nie ich zbycia",

* potencjalna Transakcja nie zostanie dokonana przez niego w ramach działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym Zdarzeniu przyszłym, rozważana Transakcja, która nastąpi po planowanej przez Wnioskodawcę zmianie charakteru Akcji (z akcji na okaziciela na akcje imienne) (dokonanej w trybie art. 334 § 2 k.s.h.), co będzie związane z wydaniem Wnioskodawcy przez Spółkę nowego odcinka zbiorowego Akcji (w zamian za Odcinek zbiorowy), będzie dla Wnioskodawcy neutralna w podatku PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym Zdarzeniu przyszłym, rozważana Transakcja, która nastąpi po planowanej przez niego zmianie charakteru Akcji (z akcji na okaziciela na akcje imienne) (dokonanej w trybie art. 334 § 2 k.s.h.), co będzie związane z wydaniem mu przez Spółkę nowego odcinka zbiorowego Akcji (w zamian za Odcinek zbiorowy), będzie dla niego neutralna w podatku PIT.

Powyższe wynika z faktu, że zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy Nowelizującej, przepisów Ustawy PIT nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b Ustawy PIT w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że te papiery wartościowe zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Jednocześnie, w myśl art. 19 ust. 2 Ustawy Nowelizującej, wyżej przytoczonego przepisu nie stosuje się do odpłatnego zbycia papierów wartościowych dokonywanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W doktrynie prawa podatkowego wskazuje się, że wyżej opisana regulacja wprowadza neutralność podatkową w podatku PIT transakcji odpłatnego zbycia wybranych papierów wartościowych, pod warunkiem, że ich nabycie nastąpiło przed dniem 1 stycznia 2004 r., a ich zbycie nie jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika.

Przykładowo, przywołać można w tym zakresie stanowisko J. Marciniuka, który wskazuje, że: "zgodnie z art. 19 Ustawy Nowelizującej, od 1 stycznia 2004 r. przepisów Ustawy PIT nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po 31 grudnia 2003 r. (...) z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b Ustawy PIT w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r. (...), pod warunkiem jednak, że zbycie wymienionych powyżej walorów lub realizacja wynikających z nich praw nie jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika. A zatem, zgodnie z dyspozycją art. 19 Ustawy Nowelizującej, dochód uzyskany przez podatnika po 1 stycznia 2004 r. ze zbycia wyżej wymienionych obligacji oraz papierów wartościowych i praw z nich wynikających wyłączony jest z opodatkowania podatkiem PIT. Wyłączenie to znajduje jednak zastosowanie tylko wówczas, gdy warunki określone w art. 52 pkt 1 Ustawy PIT w odniesieniu do wymienionych walorów oraz podatnika są spełnione. Przytoczony powyżej przepis art. 52 pkt 1 Ustawy PIT w związku z art. 19 Ustawy Nowelizującej znajduje praktyczne zastosowanie w odniesieniu do dochodów (w szczególności dochodów ze zbycia papierów wartościowych nabytych w obrocie publicznym) uzyskiwanych do dnia dzisiejszego" (J. Marciniuk, Komentarz do art. 52 Ustawy PIT, Legalis).

Mając powyższe na uwadze, wyłączeniu z opodatkowania podatkiem PIT podlegają dokonane po dniu 31 grudnia 2003 r. transakcje odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b Ustawy PIT w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że takie papiery wartościowe zostały nabyte przez podatnika przed dniem 1 stycznia 2004 r., a transakcja ich odpłatnego zbycia nie jest dokonywana w ramach działalności gospodarczej podatnika.

Wobec tego, wskazać należy, że art. 52 pkt 1 lit. b Ustawy PIT w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r. dotyczył papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie:

* publicznej oferty,

* lub na giełdzie papierów wartościowych,

* lub w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym,

* lub na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub art. 93 Prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Na tle wyżej wskazanej regulacji pojawiła się w praktyce wątpliwość jak należy rozumieć pojęcie "publicznej oferty", którym posługuje się art. 52 pkt 1 lit. b Ustawy PIT w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Pojęcie to nie jest bowiem zdefiniowane w przepisach Ustawy PIT.

Wobec tego, podkreślić należy, że organy podatkowe i sądy administracyjne jednolicie uznają, że oferta objęcia akcji ma charakter publiczny, o ile jest skierowana do nieoznaczonego kręgu adresatów.

Przywołać w tym zakresie można wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: "NSA") z dnia 19 lipca 2011 r. (znak: II FSK 397/10), w którym sąd wskazał, że: "(...) pojęcie publiczny rozumieć należy jako dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich. Arbitralnie określony krąg adresatów nie może być utożsamiany z powszechną, niczym nie limitowaną dostępnością do propozycji oferenta. Przyjąć należy także wnioski, że publiczny charakter oferty oznacza powszechny dostęp do akcji bez względu na liczbę osób, do których jest ona skierowana. W konsekwencji, publiczny charakter oferty ma miejsce wtedy, gdy oferta jest adresowana do wszystkich, a nie tylko do ograniczone go kręgu osób (...). NSA w składzie orzekającym podziela przytoczone poglądy utrwalone w jednolitej linii orzecznictwa. Odnosząc się do zarzutu błędnej wykładni art. 52 pkt 1 lit. b Ustawy PIT należy odwołać się do utrwalonej linii orzecznictwa, w którym wielokrotnie wyjaśniano, jak należy rozumieć ten przepis. Jak trafnie zatem podniósł sąd pierwszej instancji dokonując wykładni słowa publiczna nie można nadawać mu znaczenia, które byłoby za przeczeniem jego powszechnego rozumienia, tj. wynikającego z językowych reguł wykładni. Publiczny - to adresowany do nieoznaczonej liczby bliżej nieokreślonych osób. Przeciwnie, zamknięty - to skierowany do indywidualnie określonych adresatów, bez względu na ich liczbę (...). Wobec powyższego, uzupełniając (prawne) pojęcie oferty o wymaganą przez prawo, ale przez nie niezdefiniowaną cechę publiczności odwołać się należy do naturalnego języka prawodawcy. Uczynił to już NSA wyjaśniając, że publiczny charakter oferty ma miejsce wtedy, gdy oferta adresowana jest do wszystkich, a nie tylko do ograniczonego kręgu osób".

Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że w stosunku do Akcji spełnione są wszystkie wyżej opisane warunki niezbędne dla zastosowania wyłączenia z opodatkowania podatkiem PIT potencjalnej Transakcji po stronie Wnioskodawcy, ponieważ:

* dochód z tytułu potencjalnej Transakcji powstanie po stronie Wnioskodawcy po dniu 31 grudnia 2003 r.,

* Akcje stanowią papiery wartościowe, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b Ustawy PIT w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., ponieważ:

* Akcje były dopuszczone do publicznego obrotu na rynku giełdowym GPW,

* Akcje zostały nabyte na podstawie publicznej oferty, ponieważ Prospekt był skierowany do nieoznaczonego kręgu adresatów,

* Akcje zostały nabyte przez Wnioskodawcę przed dniem 1 stycznia 2004 r.,

* potencjalna Transakcja nie zostanie dokonana w ramach działalności gospodarczej.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, dla spełnienia warunków wyłączenia Transakcji z opodatkowania podatkiem PIT, o którym to wyłączeniu mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy Nowelizującej nie ma znaczenia fakt, że w momencie potencjalnej Transakcji, Akcje nie będą przedmiotem publicznego obrotu na rynku giełdowym GPW. Spełnienie tego warunku należy bowiem oceniać na moment nabycia Akcji przez Wnioskodawcę (a jak wyżej wskazano, na moment nabycia Akcji przez Wnioskodawcę, warunek ten był spełniony), a nie na chwilę ich zbycia.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone przez Dyrektora KIS w wydanej dla niego Interpretacji.

W przekonaniu Wnioskodawcy, te konkluzje będą miały również zastosowanie po planowanej przez niego zmianie charakteru Akcji (z akcji na okaziciela na akcje imienne) (dokonanej w trybie art. 334 § 2 k.s.h.) i związanym z tym wydaniem mu przez Spółkę nowego odcinka zbiorowego Akcji (w zamian za Odcinek zbiorowy).

To działanie nie spowoduje bowiem powstania nowego papieru wartościowego, lecz wprost przeciwnie będzie to nadal ten sam papier wartościowy, który Wnioskodawca objął w 1999 r. w ramach publicznej emisji akcji Spółki serii E.

W polskim porządku prawnym brak jest legalnej definicji papieru wartościowego.

W doktrynie prawa wskazuje się, że: "stanowisko, że akcja (dokument akcji) jest papierem wartościowym, nie budzi (...) żadnych wątpliwości (...). Dokument akcji inkorporuje prawo podmiotowe akcjonariusza, a legitymowanym do jego wykonywania jest każdoczesny posiadacz tego dokumentu (akcje na okaziciela), względnie osoba oznaczona imiennie w dokumencie (akcje imienne). Przez związanie prawa podmiotowego z dokumentem akcji prawo to uzyskuje swoje uzewnętrznienie w rzeczy stanowiącej przedmiot stosunków prawnorzeczowych, z wszystkimi tego konsekwencjami dla ochrony praw uprawnionego i rozporządzania przez niego prawem" (W. Popiołek, Prawo instrumentów finansowych, Legalis).

Wobec tego, akcja jest papierem wartościowym, ponieważ ucieleśnia ona prawa podmiotowe akcjonariusza.

Jednocześnie, jak wskazuje się w doktrynie prawa: "akcja jest deklaratywnym papierem wartościowym, a tym samym nie kreuje praw podmiotowych ani uprawnień, lecz jedynie je odzwierciedla (A. Opalski, Komentarz do art. 328 k.s.h., Legalis).

W związku z tym, należy wskazać, że dokument akcji (odcinek zbiorowy akcji) powinien odzwierciedlać aktualny zakres prawa podmiotowego akcjonariusza oraz aktualne dane, o których mowa w art. 328 k.s.h.

Naturalną konsekwencją powyższego jest konieczność aktualizowania dokumentów akcji (odcinków zbiorowych akcji) w momencie, w którym zakres prawa podmiotowego akcjonariusza lub dane, o których mowa w art. 328 k.s.h., ulegną zmianie.

Wyraz temu dał również ustawodawca, który w art. 358 k.s.h. przewidział sytuację wymiany dokumentów akcji (odcinków zbiorowych akcji), gdy zawierają one informacje nieaktualne.

W takim przypadku, co do zasady, zarząd jest zobowiązany do wydania akcjonariuszom nowych dokumentów akcji (odcinków zbiorowych akcji), w których wszystkie informacje będą odzwierciedlać aktualny zakres prawa podmiotowego akcjonariusza oraz aktualne dane, o których mowa w art. 328 k.s.h.

Wymiana dokumentów akcji (odcinków zbiorowych akcji) może również nastąpić w trybie art. 357 k.s.h., gdy dotychczasowe dokumenty akcji (odcinki zbiorowe akcji) uległy zniszczeniu lub zostały utracone.

Tych sytuacji nie należy jednak utożsamiać z powstaniem nowego papieru wartościowego - te działania mają bowiem charakter wyłącznie techniczny i służą ochronie obrotu gospodarczego, dla którego niezwykle istotne jest, aby dokument akcji (odcinek zbiorowy akcji) odzwierciedlał aktualny zakres prawa podmiotowego akcjonariusza oraz aktualne dane, o których mowa w art. 328 k.s.h.

Przepis art. 328 k.s.h. wymaga, aby jedną z danych ujawnionych na dokumencie akcji (odcinku zbiorowym akcji) była informacja, czy dane akcje są akcjami imiennymi czy też akcjami na okaziciela.

Takie stanowisko jednolicie prezentowane jest przez doktrynę prawa.

Przykładowo, przywołać można pogląd Z. Jary, który wskazuje, że: "(...) wymóg odnoszący się do rodzaju akcji należy rozumieć jako nakazujący wskazanie czy są to akcje imienne czy na okaziciela (Z. Jara, Komentarz do art. 328 k.s.h., Legalis).

Jednocześnie, nie ulega żadnym wątpliwościom, że przepisy k.s.h. dopuszczają możliwość zmiany charakteru akcji z imiennych na okaziciela (oraz odwrotnie), co może nastąpić w trybie art. 334 k.s.h. lub w drodze zmiany treści statutu.

Niezależnie od wybranego trybu zmiany charakteru akcji z imiennych na okaziciela (oraz odwrotnie), nie ulega żadnym wątpliwościom, że taka zmiana nie powoduje powstania nowego papieru wartościowego, mimo konieczności aktualizacji dokumentów akcji (odcinków zbiorowych akcji).

Zasadność takiego poglądu wynika również z faktu, że wymiana dokumentów akcji (odcinków zbiorowych akcji) nie jest obligatoryjna - przykładowo, przepis art. 358 § 1 k.s.h. wyraźnie wskazuje, że "spółka może wezwać akcjonariusza (...)".

Takie stanowisko powszechnie przyjmowane jest również przez doktrynę prawa.

Przykładowo, przywołać można stanowisko J. Bieniaka, który wskazuje, że: "samo wystąpienie przesłanek wymiany dokumentu akcji lub aktualizacji treści dokumentu akcji nie nakłada na spółkę obowiązku dokonania tych czynności. Przepis art. 358 § 1 k.s.h. posługuje się bowiem zwrotem spółka może, co nie nakłada na spółkę bezwzględnego obowiązku".

Równocześnie, aktualizacja danych na dokumencie akcji (odcinku zbiorowym akcji) może nastąpić w dwóch trybach:

* poprzez wydanie nowego dokumentu akcji (odcinka zbiorowego akcji),

* poprzez naniesienie na dotychczasowy dokument akcji (odcinek zbiorowy akcji) odpowiednich adnotacji (tzw. przestemplowanie akcji).

Przyjęcie poglądu, że wydanie nowego dokumentu akcji (odcinka zbiorowego akcji) powoduje powstanie nowego papieru wartościowego prowadziłoby do nieuzasadnionego różnicowania sytuacji poszczególnych akcjonariuszy w zależności od tego czy dana spółka akcyjna w ogóle postanowi dokonać aktualizacji danych zawartych na dotychczasowych dokumentach akcji (odcinkach zbiorowych akcji), a gdy tego dokona to od tego w jaki technicznie sposób zostanie ten proces przeprowadzony.

Powstanie nowego papieru wartościowego może być bowiem związane wyłącznie z utworzeniem nowych akcji, co nastąpić może jedynie w sytuacji podwyższenia kapitału zakładowego spółki akcyjnej w drodze utworzenia nowych akcji takiego podmiotu (taki przypadek nie będzie miał miejsce w opisanym Zdarzeniu przyszłym).

Mając powyższe na uwadze, należy uznać, że zmiana charakteru Akcji (z Imiennych na okaziciela) (dokonana w trybie art. 334 § 2 k.s.h.) i związane z tym wydanie Wnioskodawcy przez Spółkę nowego odcinka zbiorowego Akcji (w zamian za Odcinek zbiorowy) będzie miało wyłącznie charakter czynności technicznej, która to czynność nie prowadzi do powstania nowego papieru wartościowego, dla którego na nowo ustalany byłby moment jego objęcia przez Wnioskodawcę.

Takie stanowisko jest również powszechnie prezentowane przez doktrynę prawa, która wskazuje, że: "konieczne jest odróżnienie aktu decyzyjnego zarządu, skutkującego zmianą kategorii praw członkowskich akcjonariusza, od technicznej czynności wymiany dokumentu akcji. Termin akcja użyty w art. 334 § 2 k.s.h. obejmuje zarówno prawo podmiotowe, jak i papier wartościowy. Żądanie zamiany akcji należy poczytywać jako równoważne z wezwaniem spółki przez akcjonariusza do wydania nowego dokumentu akcji bądź dokonania zmian w treści dotychczasowego dokumentu (ostemplowania akcji)" (A. Opalski, Komentarz do art. 334 k.s.h., Legalis).

Ponadto, w przypadku zmiany charakteru akcji z imiennych na okaziciela (oraz odwrotnie), zastosowanie modelu wymiany dokumentu akcji (odcinka zbiorowego akcji) na nowy zamiast modelu dokonania jedynie stosownych adnotacji na dotychczasowym dokumencie akcji (odcinku zbiorowym akcji) (tzw. przestemplowanie akcji) uzasadnione jest istotnymi różnicami w zakresie prawa podmiotowego akcjonariusza wynikającymi z danego typu akcji, a co za tym idzie dla bezpieczeństwa obrotu gospodarczego wskazane jest wydanie w takiej sytuacji nowego dokumentu akcji (odcinka zbiorowego akcji), aby uniknąć jakichkolwiek wątpliwości co do aktualnego charakteru akcji reprezentowanej przez dany dokument akcji (odcinek zbiorowy akcji).

Takie stanowisko jest również prezentowane w doktrynie prawa, w której wskazuje się, że: "zamiana akcji z imiennych na okaziciela albo odwrotnie pociąga za sobą - ze względu na odmienną treść prawa podmiotowego - daleko idące skutki dla uprawnionego, tak w zakresie wykonywania wobec spółki uprawnień płynących z akcji (ze względu na odmiennie ukształtowaną legitymację formalną), jak i w zakresie rozporządzania akcjami" (W. Popiołek, Prawo instrumentów finansowych, Legalis) oraz jednocześnie podkreśla się, że: "drobniejsze zmiany mogą rodzić jedynie konieczność przestemplowania akcji bądź uczynienia na niej przez zarząd stosownej adnotacji (np. o aktualnej wysokości dokonanej wpłaty). Nie wymusza zatem wymiany dokumentu, lecz jedynie zmianę jego treści" (A. Opalski, Komentarz do art. 358 k.s.h., Legalis).

Wobec tego, skoro zmiana charakteru akcji z imiennych na okaziciela (oraz odwrotnie) pociąga za sobą istotne zmiany w zakresie prawa podmiotowego akcjonariusza, to dla bezpieczeństwa obrotu gospodarczego powinna skutkować raczej wymianą dokumentów akcji (odcinków zbiorowych akcji) na nowe niż jedynie dokonaniem stosownych adnotacji na dotychczasowych dokumentach akcji (odcinkach zbiorowych akcji).

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, planowana przez niego zmiana charakteru Akcji (z akcji na okaziciela na akcje imienne) (dokonana w trybie art. 334 § 2 k.s.h.) oraz związane z tym wydanie mu przez Spółkę nowego odcinka zbiorowego Akcji (w zamian za Odcinek zbiorowy) nie może być uznane za objęcie przez niego nowego papieru wartościowego.

W związku z tym, po planowanej zmianie charakteru Akcji (z akcji na okaziciela na akcje imienne) (dokonanej w trybie art. 334 § 2 k.s.h.) oraz związanym z tym wydaniem Wnioskodawcy przez Spółkę nowego odcinka zbiorowego Akcji (w zamian za Odcinek zbiorowy) nadal spełnione będą wszystkie wyżej opisane warunki do zastosowania wyłączenia z opodatkowania podatkiem PIT, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy Nowelizującej, dla potencjalnej Transakcji.

Wobec tego, według Wnioskodawcy, w przedstawionym Zdarzeniu przyszłym, rozważana Transakcja, która nastąpi po planowanej przez niego zmianie charakteru Akcji (z akcji na okaziciela na akcje imienne) (dokonanej w trybie art. 334 § 2 k.s.h.), co będzie związane z wydaniem mu przez Spółkę nowego odcinka zbiorowego Akcji (w zamian za Odcinek zbiorowy), będzie dla niego neutralna w podatku PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1768, z późn. zm.).

W myśl natomiast art. 3 pkt 1 ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przez papiery wartościowe rozumie się:

a.

akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1577 oraz z 2018 r. poz. 398, 650 i 1544), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b.

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne);

Sposób opodatkowania dochodów z tytułu odpłatnego zbycia akcji określa art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy, dochodem, o którym mowa w art. 30b ust. 1 jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) albo udziałów w spółdzielni a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c.

Dochodów, o których mowa w art. 30b ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z ust. 5 tego artykułu, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956, z późn. zm.), przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r., z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Wymieniony wyżej art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r., dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754, z późn. zm.) - przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, dochody z odpłatnego zbycia akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:

* nabycia dokonano przed dniem 1 stycznia 2004 r.;

* zbycie tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej;

* akcje były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi;

* nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Z opisanego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowany jest w posiadaniu akcji na okaziciela (które były dopuszczone do publicznego obrotu na rynku giełdowym GPW, zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r., na podstawie publicznej oferty) Wątpliwość Zainteresowanego budzi fakt, czy Transakcja zbycia akcji, która nastąpi po planowanej przez Wnioskodawcę zmianie charakteru Akcji (z akcji na okaziciela na akcje imienne) (dokonanej w trybie art. 334 § 2 k.s.h.), co będzie związane z wydaniem Wnioskodawcy przez Spółkę nowego odcinka zbiorowego Akcji (w zamian za Odcinek zbiorowy), będzie dla Wnioskodawcy neutralna w podatku PIT. Wnioskodawca wskazał również, że na moment potencjalnej transakcji zbycia, akcje nie będą dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. Transakcja nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej.

W tym miejscu wskazać należy, że literalna wykładnia omawianego przepisu art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do jednoznacznego wniosku, że dla skorzystania ze zwolnienia od podatku istotne jest między innymi, czy zbywane akcje zostały dopuszczone do publicznego obrotu w dniu ich zbycia, a nie nabycia (tak np. Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 listopada 2008 r. sygn. akt VIII SA/Wa 228/08). Treść przepisu brzmi bowiem: zwalnia się od podatku dochodowego (...), dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie (...). Zatem, aby skorzystać z dobrodziejstwa przedmiotowego zwolnienia akcje - wbrew intencji Wnioskodawcy - nie wystarczy, by akcje były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi na moment ich nabycia.

Zatem w sytuacji niespełnienia jednej z przesłanek wymienionych w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujących omawiane zwolnienie, niecelowe jest analizowanie pozostałych przesłanek oraz ocena tego jaki wpływ na przedmiotowe zwolnienie ma zmiana charakteru akcji z akcji na okaziciela na akcje imienne.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. zbywane akcje nie będą dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, dochody z ich zbycia nie mogą być objęte zwolnieniem wynikającym z ww. art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, a zatem na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek opłacenia podatku od dochodu uzyskanego w związku ze zbyciem wymienionych akcji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl