0112-KDIL3-2.4011.268.2017.1.TR - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją inwestycji termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-2.4011.268.2017.1.TR Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją inwestycji termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2017 r. (data wpływu 24 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 3 listopada 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji pn. "......" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji pn. "......".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu "......." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jako partner projektu, gdzie liderem jest Miasto...... W ramach projektu przewiduje się głęboką modernizację energetyczną (termomodernizację) budynków użyteczności publicznej. Zakres prac wynika z wykonanych audytów energetycznych, elektrycznych oraz dokumentacji projektowej. W ramach projektu realizowane będą także działania informacyjno-edukacyjne podnoszące świadomość mieszkańców w zakresie oszczędności i poszanowania energii. Liderem projektu jest Miasto..... Projekt realizowany jest w partnerstwie z sąsiednimi gminami i powiatami. Każdy z uczestników projektu (lider i partnerzy) będzie wykonywał projekt w części przypadającej na niego, faktury będą wystawiane na każdego uczestnika projektu bezpośrednio przez sprzedającego.

Projektowi modernizacji energetycznej w Gminie....poddane zostaną 2 budynki, na które są sporządzone dokumentacje techniczne:

* Budynek Przedszkola w.....,

* Budynek Zespołu Szkół w......,

Według wytycznych instytucji zarządzającej tj., Urzędu Marszałkowskiego Województwa... dotyczących dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 - wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowane, jeśli beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie modernizacji energetycznej budynków użyteczności publicznej. Działania termomodernizacyjne obejmą docieplenie budynków, w tym ścian i dachów, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, orynnowanie, przebudowę bloków CWU i CO i instalacji sanitarnej, wymianę oświetlenia na energooszczędne, wymianę instalacji elektrycznej.

Jednostki organizacyjne, których budynki objęte są wsparciem w ramach ww. projektu, obecnie prowadzą przede wszystkim działalność edukacyjną. Ww. inwestycje będą realizowane na budynkach, które służą przede wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym na podstawie ustawy o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1 pkt 15 w powiązaniu z art. 9 pkt 4 oraz art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których Gmina została powołana, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Gmina......jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT rozliczającym się z podatku VAT z tytułu umów cywilnoprawnych tj. sprzedaż, dzierżawa. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina rozpoczęła wspólne rozliczanie podatku VAT z jednostkami budżetowymi.

Pytanie w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT dotyczy następujących budynków:

1. Budynek nr 1 - Przedszkole w.....:

a. Przedszkole jest jednostką budżetową;

b.

budynek przedszkola stanowi własność Gminy Stare Pole i został przekazany w trwały zarząd;

c.

pobierana jest opłata za pobyt dzieci powyżej 5 godzin - sprzedaż zwolniona z opodatkowania;

d.

pobierane są opłaty za wyżywienie dzieci i nauczycieli - sprzedaż zwolniona z opodatkowani;

e.

pobierany jest czynsz mieszkaniowy od powierzchni użytkowej 250,97 m2 - sprzedaż zwolniona z opodatkowania.

br>

2. Budynek nr 2 - Zespół Szkół w....:

a. Zespół Szkół jest jednostką budżetową;

b.

budynek szkoły stanowi własność Gminy....i został przekazany Szkole w trwały zarząd;

c.

pobierane są opłaty za wyżywienie dzieci i nauczycieli - sprzedaż zwolniona opodatkowania;

d.

pobierany jest czynsz mieszkaniowy od powierzchni użytkowej 77,0 m2 - sprzedaż zwolniona z opodatkowania.

Zasadniczym celem prowadzonej przez Gminę termomodernizacji ww. budynków jest poprawa efektywności energetycznej tych budynków. Budynki objęte projektem służą realizacji zadań publicznoprawnych. Zamiarem Gminy jest wykorzystywanie obiektów do celów, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W budynkach tych mogłyby być dalej w przyszłości wynajmowane powierzchnie, jednak celem termomodernizacji budynków nie jest zwiększenie obrotów z działalności opodatkowanej podatkiem VAT prowadzonej w tych obiektach. Inwestycja nie służy osiągnięciu znaczących przychodów. Modernizacja obiektów byłaby przeprowadzona również w sytuacji, gdyby budynki szkół i przedszkoli nie były w ogóle udostępniane odpłatnie.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku realizowana inwestycja "....." służy/będzie służyć wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie.....będzie przysługiwało prawo zmniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji polegającej na termomodernizacji budynków szkoły i przedszkola ?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy tj. Gminie.....nie będzie przysługiwało prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji polegającej na termomodemizacji budynków szkoły i przedszkola określonych w pkt 1 i 2. Wydatki związane z realizacją tej inwestycji dotyczą zadań statutowych tych jednostek i nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że o ile efekty zrealizowanego projektu nie służą i nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych (nabywane towary i usługi jak wynika z treści wniosku służą/posłużą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku), to Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl