0112-KDIL3-2.4011.260.2019.3.JK - Określenie skutków podatkowych darowizny udziału w nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-2.4011.260.2019.3.JK Określenie skutków podatkowych darowizny udziału w nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2019 r. (data wpływu 5 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2019 r. (data wpływu 20 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny udziału w nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny udziału w nieruchomości oraz podatku od spadków i darowizn.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 8 sierpnia 2019 r. nr 0112.KDIL3-2.4011.260.2019.2.JK, 0111-KDIB2-2.4015.109.2019.3.PB wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłane w dniu 8 sierpnia 2019 r. zostało skutecznie doręczone w dniu 12 sierpnia 2019 r. Natomiast w dniu 20 sierpnia 2019 r. (data nadania 14 sierpnia 2019 r.) wniosek został uzupełniony.

We wniosku i piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Postanowieniem sądu z dnia 11 marca 2016 r. A (Wnioskodawczyni) otrzymała w spadku po mamie B 4/6 wielkości udziału w majątku spadkowym. Pozostałe udziału w wielkości 1/6 otrzymali: syn spadkodawczyni - C, córka spadkodawczyni - D.

Pragnąc zachować faktyczną, fizyczną połowę majątku, tj. 3/6 wielkości udziału, Zainteresowana planuje 1/6 wielkości udziału w równych częściach w formie darowizny przekazać zapisem bratu C oraz siostrze D.

Problemem pozostaje kwestia podatku dochodowego.

Wnioskodawczyni wie, że rodzeństwo będące w grupie "0" jest zwolnione przy operacjach prawnych od podatku od spadków i darowizn. Zainteresowana ma jednak wątpliwości odnośnie podatku dochodowego.

Problemem pozostaje data nabycia spadku (własności) przez mamę B (postanowieniem sądu z dnia 11 marca 2016 r.) po zmarłym mężu E, co może mieć istotny wpływ na interpretację przepisu podatkowego, dotyczącego 5-cio letniego okresu od daty nabycia własności i zwolnienia od podatku dochodowego.

Ze względu na szczupłość posiadanych środków finansowych oraz stan zdrowia, mama B za swojego życia nie przeprowadziła postępowania spadkowego po zmarłym dnia (...) lipca 1991 r. mężu E. Tak więc chyba nie była właścicielem.

E napisał testament dnia 15 października 1967 r. przepisując w nim cały swój majątek na rzecz mamy B.

W związku z tym, Wnioskodawczyni nie wie jak będzie interpretowana data nabycia własności przez B, czy od daty napisania testamentu przez E, tj. 15 października 1967 r., czy od daty postanowienia sądu z dnia 11 marca 2016 r. (kserokopia postanowienia sądu w załączeniu wniosku).

Przedmiotem spadku, o którym mowa we wniosku jest nieruchomość - dom parter i piętro z działką - (...).

Dom budowany na działce był przez ojca E w latach 1933 - 1935.

Praktycznie, jednym postanowieniem sądu z dnia 11 marca 2016 r. o ile - Wnioskodawczyni - dobrze interpretuje, spadek po E nabyła w całości B oraz po B nabyła spadek w testamentowej i ustawowej części tj. 4/6 nieruchomości z gruntem A.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Wnioskodawczyni chce dokonać na przykład w roku 2019, zbycia 1/6 wielkości udziału w formie darowizny na rzecz rodzeństwa, tj. brata C oraz siostry D, nieruchomości nabytej w drodze spadku po zmarłej B.

Czy to zbycie, 1/6 części nieruchomości, będzie podlegało zwolnieniu (darczyńcy) od podatku dochodowego od osób fizycznych, mimo, iż nie upłynęło jeszcze 5 lat od daty nabycia własności tj. 11 marca 2016 r.?

Zdaniem Wnioskodawczyni, skoro chce część majątku bezpłatnie zbyć najbliższemu rodzeństwu w formie darowizny, to bez względu na datę nabycia własności nieruchomości oraz aktualną wartość tej nieruchomości, darczyńca powinien podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zainteresowana jest emerytką i ponoszenie dodatkowych ciężarów podatkowych przekraczało by jej możliwości. Jest to dla niej istotne tym bardziej, że ma obecnie 68 lat i chciałaby tą sprawę uregulować z rodzeństwem za swojego życia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c. prawa wieczystego użytkowania gruntów - jeżeli odpłatne zbycie zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza dokonać darowizny udziału w nieruchomości nabytej w drodze spadku po zmarłej matce na rzecz brata i siostry.

W tym miejscu wskazać należy, że z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż do powstania przychodu ze źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodzi jedynie wskutek zbycia o charakterze odpłatnym.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w powyższym artykule, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Zgodnie natomiast z art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.) - darowizna jest zobowiązaniem darczyńcy do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Istotną cechą darowizny jest jej bezpłatny charakter. Oznacza to, że druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Darowizna - jako świadczenie nieekwiwalentne nie powoduje powstania żadnego przysporzenia majątkowego po stronie zbywcy. W konsekwencji, brak możliwości przypisania osobie fizycznej dochodu, powoduje, iż przekazanie udziałów w nieruchomości w formie darowizny bratu i siostrze nie spowoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje data nabycia czy czas posiadania nieruchomości.

Reasumując należy stwierdzić, iż w przypadku przekazania przedmiotowego udziału w nieruchomości na rzecz brata i siostry w formie darowizny na Wnioskodawczyni nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo informuje się, iż w zakresie podatku od spadków i darowizn wniosek został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl