0112-KDIL3-2.4011.134.2018.2.MKA - Opodatkowanie świadczeń emerytalnych otrzymywanych z Holandii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-2.4011.134.2018.2.MKA Opodatkowanie świadczeń emerytalnych otrzymywanych z Holandii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2018 r. (data wpływu 13 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych z Holandii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń otrzymywanych z Holandii.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z 30 marca 2018 r. nr 0112-KDIL3-2.4011.134.2018.1.JK, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano 30 marca 2018 r., skutecznie doręczono 4 kwietnia 2018 r., natomiast 16 kwietnia 2018 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej 10 kwietnia 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni posiada podwójne obywatelstwo - polskie i holenderskie. Pracowała w Holandii przez około 24 lata. Wnioskodawczyni wyjechała z Holandii do Polski pod koniec sierpnia 2015 r. Od tego czasu jej centrum życiowym jest Polska, a w Holandii przebywa jedynie kilkukrotnie w ciągu roku na kilka dni. Wnioskodawczyni otrzymuje w Holandii świadczenia m.in. z tytułu emerytur-rent wypłacane przez Sociale Verzekeringsbank w wysokości 557,00 euro miesięcznie. Świadczenie to jest wypłacane osobom, które osiągnęły wiek emerytalny w Holandii. Pieniądze te wpływają na rachunek bankowy Wnioskodawczyni założony w Holandii, natomiast Wnioskodawczyni wypłaca te pieniądze w Polsce. Opisywane świadczenie pieniężne nie jest opodatkowane w Holandii (zwolnienie od podatku).

Prócz powyższego świadczenia Wnioskodawczyni otrzymuje również miesięczną emeryturę wypłacaną przez S. P. ABP w wysokości 221,14 euro miesięcznie - od tego świadczenia odprowadzany jest podatek. W grudniu 2017 r. Wnioskodawczyni wypłacono również z tego tytułu w ramach wyrównania kwotę 1 184,00 euro.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy okoliczność zwolnienia z opodatkowania w Holandii świadczeń wypłaconych Wnioskodawczyni przez Sociale Verzekeringsbank z tytułu emerytur-rent za lata 2016 i 2017 pozwala uznać, że świadczenia te są również zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce?

2. Czy uzyskiwane w Holandii przez Wnioskodawczynię świadczenia wypłacone przez Sociale Verzekeringsbank z tytułu emerytur-rent za lata 2016 i 2017 mają wpływ na zobowiązania podatkowe Wnioskodawczyni należne od dochodów uzyskanych przez nią w tych latach podatkowych?

3. Czy zwolnienie podatkowe uzyskane przez Wnioskodawczynię w Holandii obowiązuje również w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawczyni, uzyskiwane przez nią świadczenie emerytalne wypłacane przez Sociale Verzekeringsbank z tytułu emerytur-rent za lata 2016 i 2017, jako zwolnione z opodatkowania w Holandii powinno być również zwolnione z opodatkowania w Polsce. Skoro bowiem Wnioskodawczyni posiada również obywatelstwo holenderskie, a ponadto jest zwolniona w Holandii z opodatkowania tego świadczenia emerytalnego, to w Polsce, w drugim umawiającym się kraju, uzyskiwany przez nią z tego tytułu dochód nie powinien być opodatkowany. Uznanie, że dochód ten należy opodatkować godzi bowiem w zasadę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jeżeli zatem umowa międzynarodowa przewiduje zwolnienie z opodatkowania, to w myśl powyższej zasady, powinno być ono przenoszone bezpośrednio do prawa polskiego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 18 ust. 1 Konwencji podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (dalej zwanej "Konwencją") w zakresie podatków od dochodu, co do zasady dochody z tytułu emerytury uzyskanej w związku z zatrudnieniem w podmiotach prywatnych podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie, w którym osoba osiągająca ten dochód ma miejsce zamieszkania. W przypadku Wnioskodawczyni jest to Holandia (dochód uzyskiwany w Holandii, emerytura wypłacana do holenderskiego banku). Co więcej, Wnioskodawczyni nawet przy uwzględnieniu wszystkich tytułów, z których otrzymuje świadczenie emerytalne w Holandii, nie przekracza progu dochodowego 20 000 euro w skali roku, stąd nie zachodzą przypadki określone w art. 18 ust. 2 Konwencji. W związku z tym Wnioskodawczyni uważa, że podatek od wypłaconych kwot brutto może uiścić w Holandii, i nie ma w związku z tym, obowiązku uiszczania podatku z tego tytułu w Polsce.

Zgodnie natomiast z art. 23 ust. 5 lit. b Konwencji, jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej konwencji dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, to jednak Polska przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby może wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód.

Stąd też Wnioskodawczyni uważa, że skoro osiągany przez nią dochód z tytułu emerytury wypłacanej przez Sociale Verzekeringsbank jest zwolniony z opodatkowania zarówno w Holandii, jak i w Polsce, to Polska może wziąć ten dochód pod uwagę przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu Wnioskodawczyni. Stąd też zdaniem Wnioskodawczyni, zwolnienie z opodatkowania powyższego dochodu zarówno w Polsce, jak i w Holandii ma ten skutek, że dochody z tej emerytury powinny być wykazane w zeznaniu podatkowym za lata 2016 i 2017 w celu określenia tzw. stopy procentowej podatku należnego od pozostałych dochodów. To oznaczą że dochody te mogą mieć wpływ na zobowiązanie podatkowe należne od dochodów uzyskanych w latach podatkowych 2016 i 2017, które to dochody nie są zwolnione z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a cyt. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jak stanowi art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni, której centrum interesów życiowych jest Polska, otrzymuje z Holandii świadczenia z tytułu emerytur-rent wypłacane przez Sociale Verzekeringsbank. Świadczenie to jest zwolnione z opodatkowania w Holandii. Świadczenie jest przekazywane na rachunek bankowy Zainteresowanej w Holandii.

Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość, czy otrzymane w latach 2016 i 2017 świadczenie w związku z tym, że jest zwolnione z opodatkowania w Holandii, korzysta ze zwolnienia także w Polsce oraz czy ma ono wpływ na zobowiązanie podatkowe Zainteresowanej od dochodów uzyskanych przez Wnioskodawczynię w tych latach.

W myśl art. 18 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu z dnia 13 lutego 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120), z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce) w związku z wcześniejszym zatrudnieniem, jak i renty wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce), podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce).

Jednakże zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. Konwencji polsko-holenderskiej, bez względu na postanowienia ustępu 1 emerytura lub inne podobne świadczenie albo renta może być również opodatkowana w tym Umawiającym się Państwie, z którego jest ona uzyskiwana (z Holandii), zgodnie z prawem tego Państwa:

a.

jeżeli, i o ile, tytuł do takiej emerytury lub innego podobnego świadczenia albo renty w Umawiającym się Państwie, z którego jest uzyskiwana, jest zwolniony z opodatkowania, lub składki związane z emeryturą lub innym podobnym świadczeniem albo rentą dokonywane na rzecz funduszu emerytalnego lub firmy ubezpieczeniowej były odpisywane w przeszłości przy obliczaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu w tym Państwie lub kwalifikowały się do innych ulg podatkowych w tym Państwie; i

b.

jeżeli, i o ile, taka emerytura lub inne podobne świadczenie albo renta nie jest opodatkowana w Umawiającym się Państwie, w którym odbiorca ma miejsce zamieszkania, według powszechnie stosowanej stawki od dochodu z pracy najemnej, lub jest opodatkowana od mniej niż 90% kwoty brutto emerytury lub innego podobnego świadczenia albo renty; i

c.

jeżeli łączna kwota brutto emerytur i innych podobnych świadczeń oraz rent, a także emerytura lub inne wypłaty, dokonane na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych Państwa, w jakimkolwiek roku kalendarzowym przekroczy kwotę 20 000 euro.

Natomiast w myśl art. 18 ust. 5 ww. Konwencji polsko-holenderskiej, wszelkie emerytury i inne płatności wypłacane według przepisów systemu ubezpieczeń społecznych Umawiającego się Państwa (Holandii) osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie (w Polsce) mogą być opodatkowane w tym pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie (w Holandii).

W świetle powyższego, co do zasady wynikającej z treści art. 18 ust. 1 tejże Konwencji, emerytury i inne podobne świadczenia jak również renty podlegają opodatkowaniu tylko w państwie zamieszkania (w Polsce). Jednak dochody uzyskane z systemu ubezpieczeń społecznych Holandii, będące płatnością wypłacaną według przepisów systemu ubezpieczeń społecznych Holandii podlegają opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Holandii (art. 18 ust. 5 ww. Konwencji polsko-holenderskiej).

Stosownie zaś do art. 23 ust. 5 lit. a ww. umowy jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Niderlandach, to Rzeczpospolita Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Niderlandach. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiada tej części dochodu, która może być opodatkowana w Niderlandach.

Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami niniejsze świadczenie z tytułu emerytur-rent podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Holandii. Jednak w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania należy zastosować wyżej wskazaną metodę unikania podwójnego opodatkowania, czyli tzw. metodę proporcjonalnego odliczenia.

Artykuł 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku i w jego uzupełnieniu stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy zatem stwierdzić, że świadczenie z tytułu emerytur-rent otrzymywane z Holandii - wbrew twierdzeniu Wnioskodawczyni - podlega opodatkowaniu zarówno w państwie źródła, tj. w Holandii, jak i w państwie miejsca zamieszkania tj. w Polsce.

Przy czym, do obliczenia podatku należnego w Polsce ma zastosowanie tzw. metoda proporcjonalnego zaliczenia (odliczenia podatku zapłaconego za granicą).

W odniesieniu do dochodów Wnioskodawczyni unikanie podwójnego opodatkowania - zgodnie z postanowieniami ww. konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów - nie polega zatem na odstąpieniu od opodatkowania przedmiotowych dochodów w Polsce, lecz na zastosowaniu metody opodatkowania przewidzianej w cytowanym przepisie art. 23 ust. 5 lit. a konwencji, tj. metody odliczenia proporcjonalnego.

Bez znaczenia pozostaje fakt, że zgodnie z przepisami obowiązującymi w Holandii, dochód ten jest tam zwolniony z opodatkowania, gdyż przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie określają innego sposobu opodatkowania dochodów z Holandii w sytuacji, gdy dochody te są tam zwolnione z opodatkowania. Gdyż jak wskazuje zapis art. 23 ust. 5 lit. a konwencji warunkiem zastosowania metody odliczenia proporcjonalnego jest fakt, że zgodnie z postanowieniami konwencji dochód ten może być opodatkowany w Niderlandach, co potwierdza wyżej cyt. art. 18 ust. 5 konwencji.

Zgodnie z tą metodą, podatnik osiągający dochody za granicą ma obowiązek wykazać łączne dochody (zarówno krajowe, jak i zagraniczne) w zeznaniu, a od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej ma prawo odliczyć podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w obcym państwie.

Na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8. Łącznie z zeznaniem należy złożyć PIT/ZG - informację o wysokości dochodów z zagranicy i zapłaconym podatku w roku podatkowym.

Ponadto wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu emerytury-renty z zagranicy, nawet w przypadku gdy dochody te są zwolnione z opodatkowania w kraju, z którego pochodzą.

Reasumując, Wnioskodawczyni świadczenie z tytułu emerytur-rent z Holandii, uzyskane w latach 2016 - 2017, winna wykazać łącznie z pozostałymi dochodami podlegającymi opodatkowaniu w Polsce w zeznaniu rocznym PIT-36. Od łącznych dochodów należy obliczyć podatek według skali podatkowej. Co do zasady od tak obliczonego podatku należy odliczyć podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód, który może być opodatkowany w Holandii.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl