0112-KDIL3-1.4011.455.2018.4.AGR - Rozliczenie przychodu z działalności związanej z prowadzeniem konkursu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-1.4011.455.2018.4.AGR Rozliczenie przychodu z działalności związanej z prowadzeniem konkursu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 4 lutego 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 21 stycznia 2019 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.293.2018.2.PK, 0111-KDIB3-3.4012.390.2018.1.PK, 0112-KDIL3-1.4011.455.2018.3.AGR, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 21 stycznia 2019 r., skutecznie doręczono w dniu 28 stycznia 2019 r., natomiast w dniu 4 lutego 2019 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 1 lutego 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

I. Stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą (...). Wnioskodawca posiada salę bankietową i restaurację i świadczy usługi restauracyjne - PKD 5610A. Wnioskodawca jest opodatkowany na zasadach ogólnych - książka przychodów i rozchodów, podatek dochodowy według skali progresywnej, oraz jest podatnikiem podatku VAT czynnym, oraz posiada kasę fiskalną.

II. Zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca zamierza wprowadzić konkurs na urządzeniu (...).

Konkurs jest sprawdzianem posiadanej wiedzy ogólnej w takich dziedzinach jak historia, geografia, matematyka. Prowadzony jest na dwu-monitorowym urządzeniu elektronicznym o nazwie (...). Warunkiem rozpoczęcia konkursu jest dokonanie opłaty polskimi środkami pieniężnymi określonymi na akceptorze banknotów. Opłata ma charakter kredytu i może być wraz z wygraną zwrócona uczestnikowi po zakończeniu gry. Uczestnik sam wybiera wielkość opłaty. Udzielenie odpowiedzi wymaga wyboru jednej z dwóch możliwych, przedstawionych na ekranie i naciśnięcia wybranego przez uczestnika klawisza zgodnie z posiadaną wiedzą ogólną, w czasie określonym na ekranie (max 10 sek.) Prowadzenie konkursu wymaga zaakceptowania przez uczestnika REGULAMINU KONKURSU widocznego na górnym ekranie urządzenia.

W czasie trwania konkursu występują pytania premiowane, za które uczestnik otrzymuje wygraną pieniężną. Podczas konkursu uczestnik może włączyć wizualizację graficzną, lecz nie jest to konieczne do prowadzenia konkursu. Uczestnik może wybrać jedną z grafik wyszczególnionych na ekranie. Wprowadzenie wizualizacji umożliwia uczestnikowi podgląd następnej grafiki i sprawdzenie ewentualnej wygranej premiowej. Wysokość możliwej do uzyskania nagrody jest znana uczestnikowi przed udzieleniem odpowiedzi, po naciśnięciu przycisku INFO. Może on również zmienić wysokość deklarowanej opłaty za pytanie.

Konkurs kończy się po wyczerpaniu wpłaconej opłaty kredytowej. Uczestnik może również w każdej chwili zakończyć konkurs, pod warunkiem dostępności wypłaty uzależnionej od przewagi poprawnych odpowiedzi i dokonać wypłaty uzyskanych środków pieniężnych w przeliczeniu 1 zł za każde 10 pkt na koncie KREDYT. Możliwość dokonania wypłaty jest sygnalizowana w górnej części ekranu kolorowym pasem:

kolor czerwony - przewaga złych odpowiedzi, brak możliwości wypłaty pieniędzy,

kolor żółty - przewaga 3 dobrych odpowiedzi, można dokonać wypłatę (stan zagrożenia),

kolor zielony - przewaga 5 dobrych odpowiedzi, można dokonać wypłatę.

Podczas trwania konkursu można uzupełnić wielkość kredytu dodatkowymi środkami płatniczymi.

Cechy opiniowanego urządzenia w nawiązaniu do cech określonych w ustawie o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. według stanu z dnia 1 kwietnia 2017 r. w art. 1 ust. 2 Ustawy określono zakres gier hazardowych: "Grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach". Zgodnie z art. 1 tylko wyszczególnione wyżej gry, o cechach określonych w art. 2 podlegają tej ustawie. Celem opinii jest ustalenie, czy cechy czynności i funkcji w trakcie trwania konkursu, przy użyciu badanego urządzenia o nazwie " (...)" odpowiadają cechom określonym w art. 2 Ustawy Hazardowej.

"Art. 2.1 Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku".

W tej części ustawa określa jednoznacznie "grę losową", jako grę o wygrane pieniężne i rzeczowe, których otrzymanie przez grającego jest w szczególności zależne od przypadku. W opiniowanym urządzeniu przebieg konkursu oraz jego wynik są zależne wyłącznie od czynności i działania jego uczestnika, a w szczególności jego wiedzy ogólnej. Uczestnik konkursu dokonuje osobiście wyboru prawidłowej odpowiedzi i wyłącznie od niego zależy wynik uzyskany po naciśnięciu przycisku wybranej odpowiedzi. Wysokość uzyskanej nagrody jest przewidywalna i znana uczestnikowi przed podjęciem decyzji o odpowiedzi na zadane pytanie. Wyszczególnione w art. 2 ust. 1 w punktach od 1 do 11 gry: "gry liczbowe, loterie pieniężne, gra telebingo, gry cylindryczne, gry w kości, gry bingo pieniężne, gry bingo fantowe, loterie fantowe, loterie promocyjne, loterie audiotekstowe, w sposób oczywisty nie posiadają cech konkursu, określonego regulaminem, do którego znajomości jest zobowiązany każdy uczestnik.

"Art. 2.3. Grami na automatach są gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet o wygrane pieniężne lub rzeczowe, w których gra zawiera element losowości".

Ustęp 3 jednoznacznie określa cechę losowości jaka występuje i jest nierozerwalnie związana z przypadkowością wygranej rzeczowej lub pieniężnej. Powyżej udowodniono, że każdy cykl konkursu wymaga odrębnej odpowiedzi na zadane pytanie, której wybór zależy wyłącznie od uczestnika, a tym samym elementy losowe nie występują w czynnościach wykonywanych na opiniowanym urządzeniu. Wniosek końcowy oparty na analizie technicznej badanego urządzenia oraz analizie merytorycznej wynikającej z treści ustawy, pozwała na jednoznaczne i kategoryczne stwierdzenie, że aplikacja o nazwie " (...)" zainstalowana na badanym urządzeniu, a nazwie (...) nie posiada cech określonych w "Ustawie o grach hazardowych" i tym samym nie jest gra losową, zakładem wzajemnym, grą w karty albo grą na automacie w rozumieniu ustawy, oraz opinia prawna adwokata (...) wykazuje wnioski:

Urządzenie wyposażone w aplikację nie spełnia przesłanek uznania za gry na automatach w rozumieniu art. 2 ust. 3 i art. 2 ust. 5 ustawy o grach hazardowych, ani jakichkolwiek innych gier definiowanych w ustawie.

Uczestnik konkursu na ww. urządzeniu ma pełną możliwość poznania oraz przewidzenia wyniku gry. Oferowany konkurs nie posiada elementu losowego i nie ma charakteru losowego.

Konkurs oferowany przez ww. urządzenie nie podlega regulacjom ustawy o grach hazardowych. Prowadzenie działalności w zakresie ww. konkursu i jego urządzanie nie podlega regulacjom ww. ustawy.

Urządzenie konkursu na opisywanym urządzeniu może odbywać się bez uzyskania koncesji i poza kasynami gier. Posiadanie urządzenia oferującego opisany konkurs jest legalne.

Wnioskodawca ma zgłoszone w CEIDG Kod 93.29.Z - pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna. Wnioskodawca będzie wprowadzał na kasę fiskalną podatek dochodowy według skali podatkowej oraz 23% VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą może prowadzić Konkurs (...) na urządzeniu (...) przy użyciu kasy fiskalnej, kwotę netto ewidencjonować w pkpir?

Zdaniem Wnioskodawcy, posiada wpis w CEIDG, PKD 93.29 Z - określenie przedmiotu działalności - pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana, wobec czego Wnioskodawca jest zobowiązany ewidencjonować kwotę netto przychodu w pkpir. Rozdział 2 źródła przychodów w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa w sposób dorozumiany. W załączonej interpretacji opinii technicznej Konkursu (...) oraz opinii prawnej wynika, że nie jest grą losową i nie podlega ustawie o grach hazardowych.

Pytanie oraz własne stanowisko wynika z uzupełnienia wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że przy opodatkowaniu dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży towarów, przychodem z tej działalności są kwoty pomniejszone o należny podatek od towarów i usług. Oznacza to, należny podatek od towarów i usług nie stanowi przychodu podatkowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3, 5 i 5a, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728, z późn, zm.).

Zgodnie z § 19 ust. 1 tego rozporządzenia, zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w przypadku sprzedaży nieudokumentowanej fakturami - na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 20 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokonują zapisów w księdze na podstawie danych wynikających z raportów dobowych, z zastrzeżeniem ust. 2, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonywać zapisów w księdze na koniec każdego miesiąca, w terminie określonym w § 30 ust. 1, na podstawie danych wynikających z raportów miesięcznych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu (§ 20 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, a w szczególności fakt, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym, stwierdzić należy, że Wnioskodawca przychód uzyskany z działalności opisanej we wniosku winien pomniejszyć, zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o należny podatek od towarów i usług i tę kwotę ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Tut. organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na część pytania, dotyczącą właściwego stosowania przepisów regulujących opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych, tj. dotyczącą ewidencjonowania kwot w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Natomiast zagadnienie dotyczące możliwości prowadzenia Konkursu na urządzeniu (...) przy użyciu kasy rejestrującej nie jest regulowane przepisami z zakresu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym w niniejszej interpretacji nie podlegało analizie i ocenie.

Informuje się zatem, że wniosek w części dotyczącej pozostałych zagadnień, nierozpatrzonych w niniejszej interpretacji, podlega analizie w odrębnym piśmie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl