0112-KDIL3-1.4011.279.2017.2.IM - 8,5% stawka ryczałtu od usług pilotowania samolotów pasażerskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-1.4011.279.2017.2.IM 8,5% stawka ryczałtu od usług pilotowania samolotów pasażerskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2017 r. (data wpływu 29 września 2017 r.), uzupełnionym w dniu 31 października 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości ryczałtu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości ryczałtu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 18 października 2017 r., znak 0112-KDIL3-1.4011.279.2017.1.IM, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 19 października 2017 r., wniosek uzupełniono w dniu 31 października 2017 r. (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 25 października 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zawodowym pilotem samolotów pasażerskich posiadającym odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe. Od dnia 16 czerwca 2017 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, wykonuje na rzecz kontrahentów (przewoźników lotniczych) usługi polegające na pilotowaniu samolotów pasażerskich w lotach krajowych i międzynarodowych. Usługi są wykonywane na rzecz kontrahenta polskiego, który jest podatnikiem VAT zgodnie z definicją ustawy o podatku od towarów i usług. Jest to usługa pilotowania samolotów będących własnością innego podmiotu w zakresie lotniczego transportu pasażerskiego.

Powyższe usługi zgodnie z wpisem w CEiDG obejmują usługi mieszczące się w grupowaniu PKD 51.10.Z (klasyfikacja - PKD) (transport lotniczy pasażerski) i wyłącznie z tego rodzaju działalności uzyskuje przychody. Wnioskodawca prowadzi działalność samodzielnie i nie zatrudnia żadnych osób do jej wykonywania. Posiada opinię z ośrodka klasyfikacji i nomenklatury Urzędu Statystycznego. Zgodnie z pismem uzyskanym od Urzędu Statystycznego, wymienione powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu PKD 51.10.Z - Transport lotniczy pasażerski.

Za powyższe usługi na koniec każdego miesiąca Wnioskodawca wystawia fakturę VAT obejmującą, wynagrodzenie za pilotowanie samolotu, oraz za dodatkowe wynagrodzenie.

W skład dodatkowego wynagrodzenia zgodnie z umową wchodzą:

* za usługę poza portem macierzystym, poza granicami terytorium Polski,

* za usługę poza portem macierzystym, w granicach terytorium Polski,

* za dojazd do miejsca zakwaterowania poza portem macierzystym oraz poza terytorium Polski,

* za dojazd do miejsca zakwaterowania poza portem macierzystym, w granicach terytorium Polski,

* za uczestnictwo w szkoleniu.

Wynagrodzenie dodatkowe jest nierozłączną częścią świadczenia tych usług.

Portem macierzystym jest lotnisko x.

Z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej przychody osiągane z tytułu ww. usług dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca opodatkował ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na wezwanie o wskazanie symbolu świadczonych przez Wnioskodawcę czynności, będących przedmiotem przedstawionego pytania, Wnioskodawca wskazał PKWiU - 51.10.1 Transport Lotniczy Pasażerski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prowadząc opisaną w przedstawionym stanie faktycznym działalność gospodarczą w zakresie pilotowania samolotów pasażerskich Wnioskodawca ma prawo wyboru formy opodatkowania osiąganych z niej przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180 z późn. zm.).

Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo wyboru formy opodatkowania opisanej w niniejszym wniosku działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku zryczałtowanym osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Opodatkowaniu ryczałtem podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższych przepisów działalność Wnioskodawcy spełnia warunki uznania jej za pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5 pkt 6 ustawy. Nie występują również okoliczności określone w art. 8 ustawy o podatku zryczałtowanym, które uniemożliwiałyby zastosowanie tej formy opodatkowania.

Wnioskodawca nie osiąga przychodów z tytułu wykonywania czynności, których świadczenie wyłącza możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego ani w art. 8 ustawy o podatku zryczałtowanym, ani też w załączniku nr 2 do tej ustawy stanowiącym wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem nie wymieniono usług pilota samolotowego, to przyjąć należy że świadczenie wykonywanych usług nie wyłącza możliwości korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w wysokości 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, pod pojęciem "działalności usługowej", należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług polegających na pilotowaniu samolotów pasażerskich w lotach krajowych i międzynarodowych. Za świadczone usługi Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za pilotowanie samolotu oraz wynagrodzenie dodatkowe, które - jak wskazał Zainteresowany - jest nierozłączną częścią świadczonych usług.

Jak wskazał Wnioskodawca, świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 51.10.1 - transport lotniczy pasażerski.

Usługi te, nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, tj. w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem, w świetle zanalizowanych przepisów wykonywanie przez Wnioskodawcę usług pilota samolotowego w transporcie pasażerskim pozwala Wnioskodawcy skorzystać z możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przychody ze świadczonych przez niego usług będą mogły podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl