0112-KDIL3-1.4011.124.2017.1.AA - 8,5% stawka ryczałtu dla przychodu z instalowania systemów przeciwpożarowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-1.4011.124.2017.1.AA 8,5% stawka ryczałtu dla przychodu z instalowania systemów przeciwpożarowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 7 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest wykonywanie usług polegających na instalowaniu, wykonywaniu przeglądów, konserwacji i ewentualnie napraw systemów przeciwpożarowych. Systemy przeciwpożarowe obsługiwane przez podatnika to stałe urządzenia gaśnicze, montowane w budynkach użytkowych, prywatnych lub publicznych (muzea, archiwa, biurowce, fabryki, serwerownie, itp.). Wnioskodawca wykonuje usługi na zlecenie przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją kompleksową realizacją zabezpieczeń technicznych, w szczególności projektowaniem, wykonywaniem, montażem i serwisowaniem systemów ochrony przeciwpożarowej (przede wszystkim systemów automatycznego gaszenia gazem, tzw. "suche gaszenie").

Stałe urządzenia gaśnicze służą do zabezpieczania przed pożarem całych pomieszczeń wraz z ich wyposażeniem. Urządzenia gaśnicze gazowe wyróżniają się niezwykle wysoką skutecznością, przewyższającą wielokrotnie tradycyjne wodne systemy przeciwpożarowe. Dzięki swoim właściwościom, gazy pozwalają na gaszenie urządzeń elektrycznych oraz zabezpieczenie cennych zbiorów archiwalnych lub muzealnych. Stałe urządzenia gaśnicze są w pełni automatyczne i autonomiczne. Ich rola to samoistne wykrycie zarzewia pożaru i jego ugaszenie.

Stałe Urządzenia Gaśnicze stanowią niezależny system posiadający własne źródło środka gaśniczego, układ dystrybucji gazu oraz elementy detekcyjne i sterujące. Są one bądź elementem wbudowanym w budynek i wówczas stanowią integralną część budynku (przewody biegną pod podłogą techniczną lub nad sufitem podwieszanym), bądź też są instalowane w gotowym budynku, wówczas możliwe jest ich usunięcie bez ingerowania w konstrukcję budynku. Zadania wykonywane przez podatnika dotyczą obu sytuacji.

Zamontowane systemy przeciwpożarowe (stałe urządzenia gaśnicze) należy zgodnie z przepisami systematycznie przeglądać w celu utrzymania ich pełnej sprawności. Wnioskodawca wykonuje ogólne i rutynowe konserwacje (tzw. serwis), zapewniające efektywną pracę sprzętu oraz zapobiegające awariom i naprawom, a w razie potrzeby przeprowadza naprawę uszkodzonych, zepsutych lub zużytych elementów.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi przez niego wykonywane mieszczą się w grupowaniu PKWiU 84.25.11.0 "Usługi związane ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom", gdyż wykonuje czynności zmierzające do zapobiegania pożarom poprzez utrzymanie sprawności urządzeń gaśniczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy biorąc pod uwagę specyfikę wykonywanej działalności gospodarczej i osiąganie przychodów z wykonywania usług polegających na instalowaniu, wykonywaniu przeglądów, konserwacji i ewentualnie napraw systemów przeciwpożarowych (stałych urządzeń gaśniczych), Wnioskodawca może stosować stawkę podatku ryczałtowego w wysokości 8,5%, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 3c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Zdaniem Wnioskodawcy, zamierza On od przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatnik będzie spełniał ustawowe przesłanki zastosowania tej formy opodatkowania, w tym odpowiedniego zgłoszenia o jej wyborze, oraz limitu przychodów.

Zdaniem podatnika, ze względu na specyfikę wykonywanej działalności i osiąganie przychodów ze sprzedaży usług polegających na instalowaniu, wykonywaniu przeglądów, konserwacji i ewentualnie napraw systemów przeciwpożarowych (stałych urządzeń gaśniczych), może on stosować stawkę podatku ryczałtowego w wysokości 8,5%, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 3c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W przepisie tym uregulowano wysokość ryczałtu od przychodów związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0). Działalność podatnika, polegająca na instalowaniu, konserwacji i naprawach systemów przeciwpożarowych niewątpliwie jest działalnością zmierzającą do zapobiegania pożarom i ich zwalczania. Wobec tego opodatkowanie przychodów podatnika według tej stawki jest uzasadnione i zgodne z obowiązującym prawem podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180, z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym, pod pozycją 47 - wymieniono symbol PKWiU ex dział 84 - Usługi w zakresie administracji publicznej i obrony narodowej; usługi w zakresie obowiązkowych zabezpieczeń społecznych. Przy czym, przy pozycji tej zastrzeżono, że wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie podlegają usługi związane ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0).

Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. c powołanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0).

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, ponieważ tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że usługi wykonywane przez Niego mieszczą się w grupowaniu PKWiU 84.25.11.0 "Usługi związane ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom".

W przedmiotowej sprawie wątpliwość Wnioskodawcy budzi, czy przychody osiągane z tytułu wykonywania usług opisanych we wniosku mogą zostać opodatkowane stawką podatku ryczałtowego w wysokości 8,5%?

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, usługi związane ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom zostały sklasyfikowane w sekcji O w dziale 84 pod symbolem PKWiU 84.25.11.0.

Przenosząc uprzednio zanalizowane przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na grunt zaprezentowanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w załączniku nr 2, pod pozycją 47 - wymieniono symbol PKWiU ex dział 84 - Usługi w zakresie administracji publicznej i obrony narodowej; usługi w zakresie obowiązkowych zabezpieczeń społecznych. Przy czym, przy pozycji tej zastrzeżono, że wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie podlegają usługi związane ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0). Zatem zgodnie z objaśnieniami do ww. tabeli usługi te mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 85.25.11.0, mogą być - po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. ustawy - opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl