0112-KDIL2-3.4012.87.2017.1.AŻ - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu rewitalizacji pomieszczeń socjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.87.2017.1.AŻ Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu rewitalizacji pomieszczeń socjalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2017 r. (data wpływu 10 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "10.2 - Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "10.2 - Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Samorządowy Zakład Opieki Zdrowotnej jest podmiotem leczniczym, niebędącym przedsiębiorcą ze sklasyfikowanym rodzajem działalności według klasyfikacji PKD 8610 Z - Działalność Szpitali.

SZOZ działa na podstawie:

1.

ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.),

2.

wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego,

3.

wpisu do Rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę,

4.

innych przepisów dotyczących funkcjonowania podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą w formie samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej.

Zadaniem statutowym jest udzielanie świadczeń zdrowotnych.

SZOZ prowadzi swoją działalność wykonując usługi zwolnione, tj. usługi w zakresie udzielania stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż szpitale, ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, profilaktyce i promocji zdrowia oraz usługi w zakresie wynajmu pomieszczeń. Udział wynajmu w strukturze przychodów stanowił:

* w 2014 r. 1,48% w działalności SZOZ,

* w 2015 r. 1,36% w działalności SZOZ,

* w 2016 r. 1,42% w działalności SZOZ,

a rocznie przychody z wynajmu nie przekraczały kwoty 50.000 zł.

Samorządowy Zakład Opieki Zdrowotnej od stycznia 2017 r. korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług (na podstawie art. 113 ust. 1 Ustawy). W związku z tym nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Zakład jest w trakcie wypełniania wniosku aplikacyjnego o udzielenie dofinansowania ze środków RPO 2014-2020 w ramach programu, pn.: "10.2 - Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji" RPO WO 2014-2020. Oś Priorytetowa X Inwestycje w infrastrukturę społeczną. Okres wdrażania Projektu odbywać się będzie w latach 2017-2018, a wydatkowanie środków do 30 września 2018 r.

Projekt zakłada realizację inwestycji polegającej między innymi na dostosowaniu infrastruktury zdegradowanych budynków i pomieszczeń w celu adaptacji ich do świadczenia usług w zakresie opieki nad osobami zależnymi, w tym starszymi i osobami z niepełnosprawnościami.

Efektem realizacji przedmiotowego projektu będzie poprawa jakości pomieszczeń, w których funkcjonują komórki organizacyjne Zakładu, adaptacja niewykorzystywanych (zdegradowanych) pomieszczeń w celu świadczenia usług medycznych.

W omawianym zadaniu nabycie usług związanych z rewitalizacją Zakładu w ramach realizacji projektu będzie dokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na SZOZ przez dostawców towarów i usług. SZOZ zajmuje stanowisko, że nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i odliczenia go strukturą w przypadku wykonywania działalności mieszanej.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji indywidualnej w celu ujęcia podatku VAT w koszcie całkowitym ww. zadania niezbędnej SZOZ przy złożeniu wniosku o udzielenie dofinansowania z RPO 2014-2020.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do programu pn.: "10.2 - Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji" SZOZ będzie miał brak prawa obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z tytułu nabycia towarów i usług w celu realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "10.2 - Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji" gdyż świadczy głównie usługi w zakresie opieki medycznej, które korzystają ze zwolnienia podatku od towarów usług. Niewielka sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT wynikająca z udostępniania pomieszczeń, które wykorzystywane są na działalność medyczną generują przychód pozwalający na korzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm) - zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym, niebędącym przedsiębiorcą ze sklasyfikowanym rodzajem działalności według klasyfikacji PKD 8610 Z - Działalność Szpitali.

Zadaniem statutowym jest udzielanie świadczeń zdrowotnych. SZOZ prowadzi swoją działalność wykonując usługi zwolnione, tj. usługi w zakresie udzielania stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż szpitale, ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, profilaktyce i promocji zdrowia oraz usługi w zakresie wynajmu pomieszczeń. Udział wynajmu w strukturze przychodów stanowił:

* w 2014 r. 1,48% w działalności SZOZ,

* w 2015 r. 1,36% w działalności SZOZ,

* w 2016 r. 1,42% w działalności SZOZ,

a rocznie przychody z wynajmu nie przekraczały kwoty 50.000 zł.

Zainteresowany od stycznia 2017 r. korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług. W związku z tym nie jest czynnym podatnikiem VAT. Zakład jest w trakcie wypełniania wniosku aplikacyjnego o udzielenie dofinansowania ze środków RPO 2014-2020 w ramach programu, pn.: "10.2 - Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji" RPO WO 2014-2020. Oś Priorytetowa X Inwestycje w infrastrukturę społeczną. Okres wdrażania Projektu odbywać się będzie w latach 2017-2018, a wydatkowanie środków do 30 września 2018 r. Projekt zakłada realizację inwestycji polegającej między innymi na dostosowaniu infrastruktury zdegradowanych budynków i pomieszczeń w celu adaptacji ich do świadczenia usług w zakresie opieki nad osobami zależnymi, w tym starszymi i osobami z niepełnosprawnościami. Efektem realizacji przedmiotowego projektu będzie poprawa jakości pomieszczeń, w których funkcjonują komórki organizacyjne Zakładu, adaptacja niewykorzystywanych (zdegradowanych) pomieszczeń w celu świadczenia usług medycznych. W omawianym zadaniu nabycie usługi związanych z rewitalizacją Zakładu w ramach realizacji projektu będzie dokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na SZOZ przez dostawców towarów i usług.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi poniesione w związku z realizacją opisanego programu. Wnioskodawca od stycznia 2017 r. nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, a zatem towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją programu pn.: "10.2 - Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji" Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl