0112-KDIL2-3.4012.69.2018.1.IP - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją zadania pn. "Remont i wyposażenie (...)".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.69.2018.1.IP Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją zadania pn. "Remont i wyposażenie (...)".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2018 r. (data wpływu 19 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2018 r. (data wpływu 20 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją zadania pn. "Remont i wyposażenie (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją zadania pn. "Remont i wyposażenie (...)". Wniosek uzupełniono w dniu 20 marca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT. W wykazie powiatowych jednostek organizacyjnych objętych centralizacją rozliczenia ww. podatku znajduje się między innymi Zespół Szkół.

Powiat planuje złożyć wniosek o dofinansowanie zadania pn. "Remont i wyposażenie (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 8.2 Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej, Poddziałanie 8.2.1 Infrastruktura przedszkolna, kształcenia zawodowego ustawicznego, Typ projektu: Inwestycje w infrastrukturę kształcenia zawodowego, kształcenia ustawicznego, państwowych wyższych szkół zawodowych oraz infrastrukturę służącą do szkoleń zawodowych przy Zespole Szkół.

Na etapie aplikowania wniosku zalecanym załącznikiem jest interpretacja indywidualna Krajowej Informacji Skarbowej wydana w przedmiotowym zakresie. Beneficjent, który uzna VAT za wydatek kwalifikowany, zobowiązany jest do przedstawienia w dokumentacji aplikacyjnej do wniosku o dofinansowanie zadania szczegółowego uzasadnienia zawierającego podstawę prawną wskazującą na brak możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony zarówno na dzień sporządzania wniosku o dofinansowanie, jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości (w okresie realizacji projektu oraz w okresie trwałości projektu) majątku wytworzonego w związku z realizacją projektu (jeżeli dotyczy).

W ramach realizacji projektu, przewidywany jest remont warsztatów szkolnych oraz rozszerzenie parku maszynowego o nowy rodzaj sprzętu. Całkowity koszt projektu to 1 000 000,00 zł.

Zakres prac przewidywanych do wykonania w ramach projektu to:

* wymiana instalacji elektrycznej - oświetleniowej, gniazdowej 230V-400V i niskoprądowej;

* wykonanie posadzki przemysłowej;

* malowanie, szpachlowanie naprawa tynków;

* wymiana stolarki drzwiowej i ościeżnic wewnętrznych;

* naprawa kanału warsztatowego z wymianą instalacji, położeniem gresu;

* położenie gresu na ścianach na wysokości 2,00 m;

* dostosowanie do wymogów przeciwpożarowych i higieny pracy;

* montaż podnośnika dwukolumnowego automatycznego;

* montaż montażownicy automatycznej do kół z ramieniem;

* montaż wyważarki do kół osobowych;

* montaż sprężarki nie mniejszej niż o pojemności 200 litrów i ciśnieniu 10 BAR;

* remont łazienki i jej korytarza oraz dwóch pomieszczeń obok łazienki obejmujący: ułożenie glazury i terakoty;

* wymianę armatury sanitarnej, malowanie, szpachlowanie, wymianę instalacji elektrycznej, wymianę drzwi i parapetów;

* remont dwóch pomieszczeń obok warsztatu, w którym znajduje się kanał mechaniczny obejmujący;

* szpachlowanie, malowanie, ułożenie podłogi, wymiana instalacji elektrycznej, wymiana drzwi i okna zewnętrznego oraz parapetów;

* remont schodów wejściowych;

* wymiana balustrady w budynku na parterze i I piętrze oraz balustrady zewnętrznej;

* remont klatki schodowej na warsztatach szkolnych.

Przewidywany jest też w projekcie zakup maszyn rolniczych oraz drobnego wyposażenia warsztatów szkolnych:

1. Maszyny rolnicze, w tym:

* ciągnik rolniczy, ładowacz czołowy do ciągnika, przyczepa 8 T, brona talerzowa - 3 metry, rozsiewacz nawozów 1500 I, siewnik 3 m + redlice talerzowe, agregat uprawowo-siewny.

2. Wyposażenie warsztatów, w tym:

* podnośnik dwukolumnowy automatyczny, montażownica automatyczna do kół z ramieniem, wyważarka do kół osobowych, sprężarka nie mniejszej pojemności niż 200 litrów i ciśnieniu 10 BAR.

3. Wyposażenie 4 stanowisk dydaktycznych do pracowni mechanizacji rolnictwa, każde stanowisko wyposażone w:

* stół ślusarski warsztatowy, imadło do obróbki ręcznej metalu, komplet kluczy nasadowych, komplet kluczy płaskich, komplet kluczy oczkowych, młotki (lekki, średni), szczypce komplet, piłkę do metalu, wiertła do metalu, wiertarka elektryczna, szlifierkę kątową, nitownicę ręczną, zestaw do nitowania, lutownicę kolbową.

4. Dodatkowe wyposażenie:

* wiertarka stołowa słupowa, szlifierka stołowa, ręczna prasa elementów wciskanych, areometr do akumulatora, amperomierz, ściągacze do łożysk i piast (komplet), półki/regały warsztatowe, szafa zamykana, podnośnik hydrauliczny słupkowy o udźwigu 6 ton, stojak osiowy o udźwigu 6 ton para, klucz dynamometryczny, skrzynka narzędziowa na kółkach, prasa hydrauliczna 20 t, klucz pneumatyczny- 1350 N 1/2", klucz zapadkowy 1/2", klucz do filtrów olejowych, podnośnik na kółkach 3,5 tony, zestaw kluczy do hamulców (ręcznych separatorów do zacisków), zestaw kluczy płasko-oczkowych od nr 6-32.

Wyremontowane warsztaty szkolne, jak również zakupione maszyny i wyposażenie będą wykorzystywane przez okres co najmniej 5 lat wyłącznie przez Zespół Szkół do prowadzenia kształcenia uczniów w technikum w zawodzie technik rolnik w trybie dziennym.

Ponadto w piśmie z dnia 14 marca 2018 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Wnioskodawca wskazał, że:

1. Nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności realizowanych w ramach działalności gospodarczej, tj.: opodatkowanych i zwolnionych.

2. Zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, tj. z dnia 15 września 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Są to zadania własne obejmujące między innymi sprawy edukacji publicznej. Prowadzenie przez Powiat Zespołu Szkół, w skład którego wchodzi Technikum, Szkoła Policealna i Internat Szkolny, mieści się w zadaniach z zakresu zadań statutowych Powiatu.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, takich jak np.: czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy. W związku z powyższym, nabywane towary i usługi, wynikające z realizacji ww. projektu, będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności innych niż działalność gospodarcza, tj.: czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT wykonywanych w ramach działalności statutowej Powiatu, tj.: kształcenie uczniów w zawodzie technik rolnik w trybie dziennym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją zadania pn. "Remont i wyposażenie (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 8.2 Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej, Poddziałanie 8.2.1 Infrastruktura przedszkolna, kształcenia zawodowego i ustawicznego, Typ projektu: Inwestycje w infrastrukturę kształcenia zawodowego, kształcenia ustawicznego, państwowych wyższych szkół zawodowych oraz infrastrukturę służącą do szkoleń zawodowych przy Zespole Szkół?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją zadania pn. "Remont i wyposażenie (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 8.2 Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej szkoleniowej, Poddziałanie 8.2.1 Infrastruktura przedszkolna, kształcenia zawodowego i ustawicznego, Typ projektu: Inwestycje w infrastrukturę kształcenia zawodowego, kształcenia ustawicznego, państwowych wyższych szkół zawodowych oraz infrastrukturę służącą do szkoleń zawodowych przy Zespole Szkół.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 września 2017 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Są to zadania własne obejmujące między innymi sprawy edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, polityki prorodzinnej, wspierania osób niepełnosprawnych, transportu zbiorowego i dróg publicznych, kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, geodezji, kartografii i katastru, gospodarki nieruchomościami, administracji architektoniczno-budowlanej, gospodarki wodnej, ochrony środowiska i przyrody, rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Zgodnie z art. 8 ust. 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, z późn. zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych szkół specjalnych, szkół ponadpodstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 3-8, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, należy do zadań własnych powiatu. Prowadzenie przez Powiat Zespołu Szkół, w skład którego wchodzi Technikum, Szkoła Policealna i Internat Szkolny, mieści się w zadaniach z zakresu zadań własnych Powiatu.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych takich jak np.: czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym i w związku z tym, że nabywane towary i usługi, wynikające z realizacji ww. projektu, nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur związanych z projektem. A zatem, podatek VAT naliczony wynikający z tych faktur można uznać w całości za wydatek kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT. W wykazie powiatowych jednostek organizacyjnych objętych centralizacją rozliczenia ww. podatku znajduje się między innymi Zespół Szkół. Powiat planuje złożyć wniosek o dofinansowanie zadania pn. "Remont i wyposażenie (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 8.2 Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej, Poddziałanie 8.2.1 Infrastruktura przedszkolna, kształcenia zawodowego ustawicznego, Typ projektu: Inwestycje w infrastrukturę kształcenia zawodowego, kształcenia ustawicznego, państwowych wyższych szkół zawodowych oraz infrastrukturę służącą do szkoleń zawodowych przy Zespole Szkół. W ramach realizacji projektu, przewidywany jest remont warsztatów szkolnych oraz rozszerzenie parku maszynowego o nowy rodzaj sprzętu. Całkowity koszt projektu to 1 000 000,00 zł. Wnioskodawca wskazał we wniosku zakres prac przewidywanych do wykonania w ramach projektu. Przewidywany jest też w projekcie zakup maszyn rolniczych (ciągnik rolniczy, ładowacz czołowy do ciągnika, przyczepa 8 T, brona talerzowa - 3 m, rozsiewacz nawozów 1500 I, siewnik 3 m + redlice talerzowe, agregat uprawowo-siewny) oraz drobnego wyposażenia warsztatów szkolnych. Wyremontowane warsztaty szkolne, jak również zakupione maszyny i wyposażenie będą wykorzystywane przez okres co najmniej 5 lat wyłącznie przez Zespół Szkół do prowadzenia kształcenia uczniów w technikum w zawodzie technik rolnik w trybie dziennym. Nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności realizowanych w ramach działalności gospodarczej, tj.: opodatkowanych i zwolnionych. Zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Są to zadania własne obejmujące między innymi sprawy edukacji publicznej. Prowadzenie przez Powiat Zespołu Szkół w skład którego wchodzi Technikum, Szkoła Policealna i Internat Szkolny, mieści się w zadaniach z zakresu zadań statutowych Powiatu. Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, takich jak np.: czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy. W związku z powyższym, nabywane towary i usługi, wynikające z realizacji ww. projektu, będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności innych niż działalność gospodarcza, tj.: czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT wykonywanych w ramach działalności statutowej Powiatu, tj.: kształceniu uczniów w zawodzie technik rolnik w trybie dziennym.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją ww. zadania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Powiat bowiem nie będzie nabywać towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działać w charakterze podatnika VAT.

Zatem, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca realizując przedmiotową inwestycję nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a nabywane towary i usługi, wynikające z realizacji ww. projektu, będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności innych niż działalność gospodarcza, tj.: kształcenia uczniów w zawodzie technik rolnik w trybie dziennym. Zatem Zainteresowany nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Powiat w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działać jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy w związku z realizacją zadania pn. "Remont i wyposażenie (...)", Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie mieć również prawa do zwrotu podatku VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę, w tym w szczególności o informację, że nabywane w ramach realizacji ww. projektu towary i usługi, będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności innych niż działalność gospodarcza, tj.: czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl