0112-KDIL2-3.4012.665.2018.1.AS - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu - modernizacji energetycznej budynków szkoły.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.665.2018.1.AS Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu - modernizacji energetycznej budynków szkoły.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub części w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą VAT oraz działalność opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.) w dniu 1 stycznia doszło do centralizacji rozliczeń VAT Powiatu (...) i jego jednostek budżetowych.

Powiat (...) w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa (...) złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Zwiększenie efektywności energetycznej szkół (...)" realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 5. Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna, Działania 5.2 Efektywność energetyczna sektora publicznego.

Celem projektu jest głęboka modernizacja energetyczna budynków szkół prowadzonych przez Powiat (...), tj. Zespołu Szkół Technicznych (...), Zespołu Szkół Ekonomicznych (...), Zespołu Szkół (...) oraz Zespołu Szkół (...).

Realizacja projektu będzie niezbędnym czynnikiem, który wpłynie na poprawę warunków ekologicznych i ekonomicznych, a także na atrakcyjność obszaru oraz świadomość społeczną. Głównym celem projektu jest bowiem zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza oraz racjonalne wykorzystanie energii, co bezpośrednio przełoży się na poprawę warunków życia mieszkańców, spowoduje poprawę wizerunku. Realizowany projekt wpływa na poprawę jakości powietrza poprzez termomodernizację obiektów użyteczności publicznej oraz powoduje zwiększenie oszczędności zużywanej energii. Grupę docelową stanowią pracownicy i uczniowie placówek oświatowych objętych projektem.

W dniu 15 listopada 2018 r. podpisano umowę (...) na dofinansowanie projektu z Województwem (...). Projekt ma zostać zrealizowany w całości w 2019 r.

W ramach projektu zostanie zmodernizowanych energetycznie 5 budynków, natomiast powierzchnia użytkowa budynków poddanych termomodernizacji wyniesie 4413,67 m2.

W wyniku realizacji projektu mają zostać osiągnięte następujące rezultaty:

* ilość zaoszczędzonej energii cieplnej: 3461,35 GJ/rok,

* zmniejszenie rocznego zużycia energii pierwotnej w budynkach publicznych 1.057.634,72 kWh/rok,

* szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych: 499,37 ton/rok.

Beneficjentem środków będzie Powiat (...). Całkowita wartość projektu wynosi 2.235.849,31 zł, w tym wydatki kwalifikowane 1.539.526,36 zł, a wydatki niekwalifikowane 696.322,95 zł. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowi 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu i wynosi 1.308.597,36 zł. Beneficjent zapewnia wkład własny w kwocie 927.251,95 zł, z czego kwota 230.929,00 zł stanowi 15% wydatków kwalifikowanych natomiast 696.322,95 zł to wkład własny, który jest niekwalifikowany w projekcie.

Szczegółowy zakres projektu, obejmujący poszczególne jednostki jest następujący:

1. W Zespole Szkół (...) prace dotyczyć będą budynku warsztatów i obejmować będą ocieplenie ścian z elewacją, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz ocieplenie stropów. Wartość prac będzie wynosiła 401.848,97 zł, z czego wydatki kwalifikowane stanowić będą 326.706,48 zł natomiast wydatki niekwalifikowane będzie stanowił podatek VAT w kwocie 75.142,49 zł.

2. W Zespole Szkół Technicznych (...) prace obejmą termomodernizację budynku warsztatowego "B" i kotłowni z łącznikiem "E". W ramach tego zadania ocieplony zostanie dach budynku, wymieniona zostanie stolarka drzwiowa zewnętrzna i docieplone zostaną ściany zewnętrzne wraz z elewacją. Zadania te opiewają na kwotę 182.804,81 zł, z czego wydatki kwalifikowane 148.621,80 zł i wydatki niekwalifikowane (VAT) - 34.183,01 zł. W ramach zadań wykonywanych w Zespole Szkół Technicznych zostanie wymienione także poszycie dachowe wraz z orynnowaniem na kwotę 19.713,87 zł, które będzie niekwalifikowane w projekcie.

3. W Zespole Szkół Ekonomicznych (...) w ramach projektu zostanie przeprowadzona termomodernizacja budynku szkoły, tj. łącznika z salą gimnastyczną - docieplone zostaną ściany i wymieniona zostanie stolarka okienna oraz zostanie przeprowadzona termomodernizacja budynku stołówki - ocieplone zostaną ściany i dach oraz wymieniona zostanie stolarka drzwiowa. Całość ww. robót wyniesie 258.819,69 zł z tego wydatki kwalifikowane wyniosą 210.422,51 zł a wydatki niekwalifikowane 48.397,18 zł. W ramach prac w Zespole Szkół Ekonomicznych zostaną przeprowadzone także inne prace w stołówce Zespołu Szkół Ekonomicznych, tj. wykonane zostaną posadzki, okładziny schodów i malowanie elementów metalowych na kwotę 98.492,26 zł. Wydatki te będą stanowiły koszty niekwalifikowane.

4. W Zespole Szkół (...) przedsięwzięcie obejmie termomodernizację budynków parterowych oraz sali gimnastycznej w tym docieplenie ścian, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej i docieplenie dachu na kwotę 568.535,96 zł, z czego wydatki kwalifikowane 462.224,36 zł i wydatki niekwalifikowane (VAT) 106.311,60 zł. Prace w Zespole Szkół (...) obejmą również budynki parterowe oraz salę gimnastyczną, tj. wykonane zostaną docieplenia ścian, pokrycie dachowe z obróbkami blacharskimi rynnami i rurami spustowymi, wymotana zostanie także opaska budynku na łączną kwotę 243.805,76 zł, co zaliczone zostało do kosztów niekwalifikowanych projektu.

Powiat (...) jako Beneficjent środków unijnych będzie odpowiedzialny m.in. za prowadzenie sprawozdawczości i monitorowanie projektu, prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej, przeprowadzanie przetargów oraz wyłanianie wykonawców robót oraz zawieranie z nimi umów, nadzór inwestycyjny i odbiór końcowy.

Budynki szkolne zostały przekazane szkołom w trwały zarząd. Za utrzymanie trwałości projektu odpowiedzialni będą dyrektorzy poszczególnych szkół biorących udział w projekcie. Momentem przekazania mienia będzie podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego przez Zarząd Powiatu i dyrektora szkoły, co będzie czynnością nieodpłatną.

Roboty będą płacone na podstawie faktur VAT, w których Powiat (...) będzie figurował jako nabywca, natomiast odbiorcą będzie Starostwo Powiatowe (...), gdyż to w planie finansowym starostwa zostało wprowadzone ww. zadanie. Projekt będzie realizowany w celu wykonywania obowiązków dotyczących realizacji zadań publicznych nałożonych na Powiat ustawą o samorządzie powiatowym.

Nabywane usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkołach publicznych. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku od towarów i usług. Usługi nabywane podczas realizacji projektu będą wykorzystywane do modernizacji istniejącej infrastruktury przeznaczonej do kształcenia praktycznego (budynki warsztatów) do kształcenia ogólnego (budynki sal gimnastycznych) oraz budynków stołówki, z których uczniowie szkoły korzystają z wyżywienia, a więc ich zakup jest ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które są zwolnione z podatku VAT. Zgodnie z art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. W związku z powyższym infrastruktura szkolna, która zostanie zmodernizowana, nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Projekt nie zakłada generowania dochodów w ramach jego realizacji w wyniku zmodernizowanej substancji lokalowej. Zatem w przedstawionej sprawie nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

Powiat (...) zobligowany jest dostarczyć interpretację indywidualną do pierwszego wniosku o płatność. Interpretacja ta musi być wydana przez właściwy organ podatkowy przedstawiając możliwość odliczeń podatku VAT dotyczącego realizowanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Powiat (...) będzie miał możliwość odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "Zwiększenie efektywności energetycznej szkół (...)", który będzie realizowany ze środków budżetu Unii Europejskiej w ramach Osi Priorytetowej 5. Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna, Działania 5.2 Efektywność energetyczna sektora publicznego w ramach Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z ww. inwestycją nie będzie miał on możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie trwania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Planowana inwestycja mieści się w zakresie własnych zadań powiatu, a nabywane usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkołach publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą VAT oraz działalność opodatkowaną i zwolnioną. Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego w dniu 1 stycznia doszło do centralizacji rozliczeń VAT Powiatu i jego jednostek budżetowych. Powiat w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa złożył wniosek o dofinansowanie projektu realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 5. Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna, Działania 5.2 Efektywność energetyczna sektora publicznego. Celem projektu jest głęboka modernizacja energetyczna budynków szkół prowadzonych przez Powiat. Realizacja projektu będzie niezbędnym czynnikiem, który wpłynie na poprawę warunków ekologicznych i ekonomicznych, a także na atrakcyjność obszaru oraz świadomość społeczną. Głównym celem projektu jest bowiem zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza oraz racjonalne wykorzystanie energii, co bezpośrednio przełoży się na poprawę warunków życia mieszkańców, spowoduje poprawę wizerunku. Realizowany projekt wpływa na poprawę jakości powietrza poprzez termomodernizację obiektów użyteczności publicznej oraz powoduje zwiększenie oszczędności zużywanej energii. Grupę docelową stanowią pracownicy i uczniowie placówek oświatowych objętych projektem. W dniu 15 listopada 2018 r. podpisano umowę na dofinansowanie projektu z Województwem. Projekt ma zostać zrealizowany w całości w 2019 r. W ramach projektu zostanie zmodernizowanych energetycznie 5 budynków, natomiast powierzchnia użytkowa budynków poddanych termomodernizacji wyniesie 4413,67 m2. W wyniku realizacji projektu mają zostać osiągnięte następujące rezultaty: ilość zaoszczędzonej energii cieplnej: 3461,35 GJ/rok, zmniejszenie rocznego zużycia energii pierwotnej w budynkach publicznych 1.057.634,72 kWh/rok, szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych: 499,37 tona/rok. Beneficjentem środków będzie Powiat. Całkowita wartość projektu wynosi 2.235.849,31 zł, w tym wydatki kwalifikowane 1.539.526,36 zł, a wydatki niekwalifikowane 696.322,95 zł. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowi 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu i wynosi 1.308.597,36 zł. Beneficjent zapewnia wkład własny w kwocie 927.251,95 zł, z czego kwota 230.929,00 zł stanowi 15% wydatków kwalifikowanych natomiast 696.322,95 zł to wkład własny, który jest niekwalifikowany w projekcie. Wnioskodawca wskazał również na szczegółowy zakres projektu w ramach poszczególnych jednostek. Powiat jako Beneficjent środków unijnych będzie odpowiedzialny m.in. za prowadzenie sprawozdawczości i monitorowanie projektu, prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej, przeprowadzanie przetargów oraz wyłanianie wykonawców robót i zawieranie z nimi umów, nadzór inwestycyjny i odbiór końcowy. Budynki szkolne zostały przekazane szkołom w trwały zarząd. Za utrzymanie trwałości projektu odpowiedzialni będą dyrektorzy poszczególnych szkół biorących udział w projekcie. Momentem przekazania mienia będzie podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego przez Zarząd Powiatu i dyrektora szkoły, co będzie czynnością nieodpłatną. Roboty będą płacone na podstawie faktur VAT, w których Powiat będzie figurował jako nabywca, natomiast odbiorcą będzie Starostwo Powiatowe, gdyż to w planie finansowym Starostwa zostało wprowadzone ww. zadanie. Projekt będzie realizowany w celu wykonywania obowiązków dotyczących realizacji zadań publicznych nałożonych na Powiat ustawą o samorządzie powiatowym. Nabywane usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkołach publicznych. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku od towarów i usług. Usługi nabywane podczas realizacji projektu będą wykorzystywane do modernizacji istniejącej infrastruktury przeznaczonej do kształcenia praktycznego (budynki warsztatów), do kształcenia ogólnego (budynki sal gimnastycznych) oraz budynków stołówki, z których uczniowie szkoły korzystają z wyżywienia, a więc ich zakup jest ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które są zwolnione z podatku VAT. Zgodnie z art. 106 ustawy - Prawo oświatowe, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów szkoła może zorganizować stołówkę. W związku z powyższym infrastruktura szkolna, która zostanie zmodernizowana, nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Projekt nie zakłada generowania dochodów w ramach jego realizacji w wyniku zmodernizowanej substancji lokalowej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, z tytułu wydatków poniesionych na realizację ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż infrastruktura szkolna która zostanie zmodernizowana - jak oświadczył Wnioskodawca - nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a projekt nie zakłada generowania dochodów w ramach jego realizacji w wyniku zmodernizowanej substancji lokalowej. Zatem, Zainteresowany nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Powiat nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Powiat nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: "Zwiększenie efektywności energetycznej szkół (...)" Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. towary i usługi nabyte w celu realizacji przedmiotowej inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie mógł również odzyskać podatku VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku, w tym w szczególności o informację, że infrastruktura szkolna, która zostanie zmodernizowana, nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl