0112-KDIL2-3.4012.637.2018.1.AS - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.637.2018.1.AS Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2018 r. (data wpływu 27 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat (...) w 2018 r. realizuje projekt pn. "Modernizacja i adaptacja budynku (...)", na który otrzymał 85% dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, działanie 8.3.0 Rewitalizacja miejskiego obszaru funkcjonalnego (...). Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest Powiat (...). Przedmiotem realizowanego projektu są prace budowlane w budynku użyteczności publicznej (...) stanowiącej własność Powiatu (...) na cele związane z adaptacją poddasza na cele użytkowe wraz z montażem windy oraz zakup niezbędnego wyposażenia w celu podniesienia jakości usług społecznych realizowanych przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (...) oraz zwiększenie dostępności do nich. Zakres prac modernizacyjno-adaptacyjnych obejmie:

* modernizację i adaptację poddasza budynku na pomieszczenia użytkowe: remont i wymiana warstw stropu i podłóg na poddaszu, przebudowa i wzmocnienie konstrukcji dachowej, budowa ścianek dachowych i docieplenie stropodachu, montaż stolarki okiennej i drzwiowej, prace elektryczne i sanitarne - mające na celu utworzenie infrastruktury do realizacji działań społecznych,

* budowa wewnętrznego szybu windowego z windą - przemurowanie ścian i otworów, w ścianach do przebudowy, przebicia stropów wykonanie nadszybia i części klatki schodowej - umożliwiającej dostęp do rewitalizowanego poddasza osobom z niepełnosprawnościami,

* dostosowanie do przepisów przeciwpożarowych związane z przeprowadzeniem ww. prac budowlanych.

Zakup wyposażenia obejmuje wyposażenie niezbędne do prowadzenia tzw. rewitalizacji społecznej, tj.: krzesła, stoły konferencyjne systemowe, biurka, komody zamykane, krzesła biurowe, szafy, flipchart, projektor led/rzutnik + ekran, laptop, komputer stacjonarny, monitor, urządzenie wielofunkcyjne, drukarka laserowa, drukarka mała, sprzęt nagłaśniający, niszczarka, switch, access point, telewizor, kącik malucha (stolik, krzesełka, dywan, półeczki, poduszki, woreczki, zabawki), tablica suchościeralna, tablica korowa, rolety, wieszak, zegar, aparat telefoniczny, sofa - siedzisko, stolik kawowy, fotele do stolika, dywan mały, dywan duży, stolik + krzesła, ekspres do kawy, lodówka mała, czajnik elektryczny, szafa, aneks kuchenny. Modernizowany budynek jest własnością Powiatu (...), zajmowany jest przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (...) - jednostkę organizacyjną Powiatu (...) oraz Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego (...). W budynku nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu. Zaadaptowane w projekcie na cele użytkowe poddasze będzie nieodpłatnie użytkowane przez jednostkę organizacyjną Powiatu (...) - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (...) na cele społeczne w ramach tzw. rewitalizacji społecznej zaplanowanej, m.in. w projekcie komplementarnym miękkim realizowanym przez Powiat (...) realizowanym przez PCPR pn. "Razem przeciwko wykluczeniu społecznemu" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. Planowany projekt znacznie przyczyni się do podniesienia jakości usług świadczonych przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Nowe sale i pomieszczenia, montaż windy, podniosą jakość obsługi wsparcia oferowanego mieszkańcom oraz zwiększą komfort podopiecznych podczas korzystania z usług społecznych skierowanych do mieszkańców obszaru rewitalizacji. Działania społeczne przewidziane do realizacji na zrewitalizowanej infrastrukturze przewidują wsparcie rodzin dysfunkcyjnych, ukierunkowane przede wszystkim na kształtowanie postaw prospołecznych i odpowiedzialnego rodzicielstwa poprzez rozwój kompetencji życiowych, społecznych, umiejętności do pełnienia ról społecznych, prowadzących do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, wsparcie samodzielności, tj. poprzez udział w treningu motywacyjno-aktywizującym, treningu umiejętności społecznych. Zarówno cały budynek, jak i adaptowane poddasze, wykorzystywane jest wyłącznie do realizacji celów publicznych Powiatu (...) - usług administracyjnych oraz świadczenia nieodpłatnie usług społecznych w ramach swoich zadań statutowych Powiatu (...), tj. niepodlegających opodatkowaniu. Wykorzystywanie budynku jednostki do celów publicznych stanowi jedyny sposób korzystania z budynku. Modernizacja i adaptacja budynku przeprowadzona została w celu: umożliwienia realizacji zadania wymienionego w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie - pomocy społecznej, w art. 4 ust. 1 pkt 5 wspierania osób niepełnosprawnych, jak również obniżenia kosztów utrzymania obiektu użyteczności publicznej, a więc zadania nałożonego na Powiat przez art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym. Od 1 stycznia 2017 r. przeprowadzono w Powiecie (...) centralizację podatku VAT. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat (...), który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, odbiorcą faktur jest Starostwo Powiatowe (...). Prewspółczynnik VAT dla Starostwa Powiatowego wynosił w 2017 r. 0,24%. W myśl art. 4 ustawy "centralizacyjnej" jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu: "Modernizacja i adaptacja budynku (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując nabycia towarów i usług związanych z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji zamierza on wykorzystywać będące jej efektem mienie dla celów publicznych, tj. pomocy społecznej, a więc niepodlegających opodatkowaniu. Na zrewitalizowanej w projekcie infrastrukturze nie występuje ani nie będzie występować działalność podlegająca opodatkowaniu. Realizując projekt Powiat (...) wykonuje obligatoryjne, publiczne zadania własne. Powiat realizując projekt wypełnia zadania publiczne nałożone na niego przepisami ustawy o samorządzie powiatowym. Dokonując nabyć towarów i usług związanych z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji zamierza głównie wykorzystywać będące jej efektem mienie dla celów statutowych - pomocy społecznej, niepodlegającej opodatkowaniu. Głównym celem dokonywania zakupów w ramach realizowanej inwestycji, jest wykonywanie zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu), nałożonych przepisami o samorządzie powiatowym w zakresie realizowanych zadań, nie występuje w charakterze podatnika, w związku z czym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją inwestycji. W związku z powyższym stwierdzić należy, że występujące w analizowanej sprawie czynności opodatkowane, wykonywane przez Powiat nie przesądzają o kwalifikacji poniesionych wydatków do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zatem, podatek naliczony związany jest z inwestycją służącą przede wszystkim do realizacji czynności publicznoprawnych wykonywanych w ramach realizacji przez Wnioskodawcę zadań własnych. Powiat (...) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w ww. zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania publiczne obejmują m.in. sprawy pomocy społecznej; wspierania osób niepełnosprawnych; utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 3, 5 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości. Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te - co do zasady - w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Powiat w 2018 r. realizuje projekt pn. "Modernizacja i adaptacja budynku (...)", na który otrzymał 85% dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 8.3.0 Rewitalizacja miejskiego obszaru funkcjonalnego (...). Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jest Powiat. Przedmiotem realizowanego projektu są prace budowlane w budynku użyteczności publicznej stanowiącej własność Powiatu na cele związane z adaptacją poddasza na cele użytkowe wraz z montażem windy oraz zakup niezbędnego wyposażenia w celu podniesienia jakości usług społecznych realizowanych przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie oraz zwiększenie dostępności do nich. Zakres prac modernizacyjno-adaptacyjnych obejmie: modernizację i adaptację poddasza budynku na pomieszczenia użytkowe - mające na celu utworzenie infrastruktury do realizacji działań społecznych; budowa wewnętrznego szybu windowego z windą - umożliwiająca dostęp do rewitalizowanego poddasza osobom z niepełnosprawnościami; dostosowanie do przepisów przeciwpożarowych związane z przeprowadzeniem ww. prac budowlanych; zakup wyposażenia obejmuje wyposażenie niezbędne do prowadzenia tzw. rewitalizacji społecznej. Modernizowany budynek jest własnością Powiatu zajmowany jest przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie - jednostkę organizacyjną Powiatu oraz Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego. W budynku nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu. Zaadaptowane w projekcie na cele użytkowe poddasze będzie nieodpłatnie użytkowane przez jednostkę organizacyjną Powiatu - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie na cele społeczne w ramach tzw. rewitalizacji społecznej zaplanowanej m.in. w projekcie komplementarnym miękkim realizowanym przez Powiat realizowanym przez PCPR pn. "Razem przeciwko wykluczeniu społecznemu" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Planowany projekt znacznie przyczyni się do podniesienia jakości usług świadczonych przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Nowe sale i pomieszczenia, montaż windy, podniosą jakość obsługi wsparcia oferowanego mieszkańcom oraz zwiększą komfort podopiecznych podczas korzystania z usług społecznych skierowanych do mieszkańców obszaru rewitalizacji. Działania społeczne przewidziane do realizacji na zrewitalizowanej infrastrukturze przewidują wsparcie rodzin dysfunkcyjnych, ukierunkowane przede wszystkim na kształtowanie postaw prospołecznych i odpowiedzialnego rodzicielstwa poprzez rozwój kompetencji życiowych, społecznych, umiejętności do pełnienia ról społecznych, prowadzących do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, wsparcie samodzielności, tj. poprzez udział w treningu motywacyjno-aktywizującym, treningu umiejętności społecznych. Zarówno cały budynek, jak i adaptowane poddasze, wykorzystywane jest wyłącznie do realizacji celów publicznych Powiatu - usług administracyjnych oraz świadczenia nieodpłatnie usług społecznych w ramach swoich zadań statutowych Powiatu, tj. niepodlegających opodatkowaniu. Wykorzystywanie budynku jednostki do celów publicznych stanowi jedyny sposób korzystania z budynku. Modernizacja i adaptacja budynku przeprowadzona została w celu: umożliwienia realizacji zadania wymienionego w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym - pomocy społecznej, w art. 4 ust. 1 pkt 5 wspierania osób niepełnosprawnych, jak również obniżenia kosztów utrzymania obiektu użyteczności publicznej, a więc zadania nałożonego na powiat przez art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym. Od 1 stycznia 2017 r. przeprowadzono w Powiecie centralizację podatku VAT. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat, który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, odbiorcą faktur jest Starostwo Powiatowe.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt, polegający na modernizacji i adaptacji budynku na cele społeczne Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie (jednostki organizacyjnej Powiatu), nie działa w charakterze podatnika VAT, a zaadaptowane w projekcie na cele użytkowe poddasze będzie nieodpłatnie użytkowane przez jednostkę organizacyjną Powiatu - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie - na cele społeczne. Jak wskazał Wnioskodawca, w budynku nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu, gdyż zarówno cały budynek, jak i adaptowane poddasze, wykorzystywane są wyłącznie do realizacji celów publicznych Powiatu - usług administracyjnych oraz świadczenia nieodpłatnie usług społecznych w ramach swoich zadań statutowych Powiatu, tj. niepodlegających opodatkowaniu. Wykorzystywanie budynku jednostki do celów publicznych stanowi jedyny sposób korzystania z budynku. Tym samym, w analizowanym przypadku Powiat pomimo, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z inwestycją realizowaną w ramach przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: "Modernizacja i adaptacja budynku (...)" Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT oraz wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji stanowisko przedstawione we wniosku oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że w budynku nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu, gdyż zarówno cały budynek, jak i adaptowane poddasze, wykorzystywane są wyłącznie do realizacji celów publicznych Powiatu niepodlegających opodatkowaniu, wykorzystywanie budynku jednostki do celów publicznych stanowi jedyny sposób korzystania z budynku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl