0112-KDIL2-3.4012.575.2019.2.ZD - Ustalenie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.575.2019.2.ZD Ustalenie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2019 r. (data wpływu 15 października 2019 r.), uzupełnionego pismami: z dnia - brak daty sporządzenia pisma (data wpływu 15 października 2019 r.) oraz z dnia 3 grudnia 2019 r. (data wpływu 3 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 15 października 2019 r. oraz w dniu 3 grudnia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również jako " (...) ODR") jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2016 r. poz. 356) oraz statutu nadanego zarządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, (...) ODR realizuje zadania administracji rządowej w zakresie doradztwa rolniczego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego. Ustawa stanowi, że jednostki doradztwa rolniczego realizują działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Zgodnie z art. (...) tej ustawy, ośrodki (...) w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego:

1)

prowadzą szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich, w szczególności w zakresie:

a)

stosowania nowoczesnych metod agrotechnicznych, hodowli oraz przetwórstwa rolno-spożywczego,

b)

rozwiązywania problemów technologicznych i organizacyjno-ekonomicznych gospodarstw rolnych,

c)

rachunkowości w gospodarstwach rolnych,

d)

rolnictwa ekologicznego,

e)

rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich,

f)

unowocześniania wiejskiego gospodarstwa domowego,

g)

ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych lub zagranicznych,

h)

modernizacji gospodarstw rolnych, poprawy jakości artykułów rolno-spożywczych i ich przetwórstwa oraz wzmocnienia pozycji rolników na rynku,

i)

zarządzania gospodarstwem rolnym,

j)

promocji produktów lokalnych i regionalnych,

k)

zaleceń zawartych w zbiorze zaleceń dobrej praktyki rolniczej, o którym mowa w art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2268 oraz z 2019 r., poz. 125 i 534), 1) zaleceń zawartych w kodeksie dobrej praktyki rolniczej w zakresie ograniczania emisji amoniaku, o którym mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2018 r. poz. 1259 oraz z 2019 r., poz. 1495 i 1501);

2)

prowadzą działalność informacyjną wspierającą rozwój produkcji rolniczej;

3)

prowadzą działalność w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich;

4)

udzielają pomocy rolnikom i innym mieszkańcom obszarów wiejskich w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy, o której mowa w pkt 1 lit. g;

5)

prowadzą analizy rynku artykułów rolno-spożywczych i środków produkcji oraz gromadzą i upowszechniają informacje rynkowe w tym zakresie;

6)

mogą prowadzić doświadczalnictwo odmianowe w ramach porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego;

7)

upowszechniają metody produkcji rolniczej i stylu życia przyjaznych dla środowiska;

8)

podejmują działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, ekologicznego i funkcjonalnego urządzania gospodarstwa rolnego;

9)

upowszechniają rozwój agroturystyki i turystyki wiejskiej oraz prowadzą promocję wsi jako atrakcyjnego miejsca wypoczynku;

10)

współdziałają w realizacji zadań wynikających z programów rolno-środowiskowych oraz programów działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych;

11)

prowadzą analizy przemian w zakresie poziomu i jakości produkcji rolniczej i funkcjonowania gospodarstw rolnych oraz upowszechniają wyniki tych analiz w pracy doradczej;

12)

biorą udział w szacowaniu szkód łowieckich, a także ustalaniu wysokości odszkodowania za te szkody zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (Dz. U. z 2018 r. poz. 2033 oraz z 2019 r., poz. 125);

13)

dokonują oceny i akceptacji planów restrukturyzacji, o których mowa w ustawie z dnia 9 listopada 2018 r.

o restrukturyzacji zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne (Dz. U. z 2019 r. poz. 33). Ponadto, stosownie do art. 4 ust. 3 tej ustawy, jednostki doradztwa rolniczego realizują zadania z zakresu doradztwa rolniczego, o których mowa w ust. 1 i 2, nieodpłatnie. Działalność statutowa (...) ODR, określona w art. 4 ust. 2 cytowanej ustawy, finansowana jest z dotacji celowej, przyznawanej na podstawie umowy zawartej z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w oparciu o art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.), otrzymanej z budżetu państwa, w tym na wynagrodzenia dla pracowników i utrzymanie jednostki. Ponadto, Wnioskodawca może uzyskiwać dofinansowanie tej działalności z funduszy europejskich bądź z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawca w ramach realizowanej działalności statutowej, po przeprowadzeniu postępowania o udzieleniu zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, zawarł w dniu (...) 2019 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej jako "ARiMR"), umowę o przyznaniu pomocy (dalej jako "Umowa"). Umowa jest wielostronna i zawarta została pomiędzy ARiMR - jako podmiotem przyznającym pomoc finansową - a (...) ODR, (...) Izbą Rolniczą w (...) oraz Centrum Doradztwa Rolniczego w (...) - jako Beneficjentami. Umowa jest realizowana w ramach umowy konsorcjum zawartej przez (...) ODR z (...) Izbą Rolniczą w (...) oraz Centrum Doradztwa Rolniczego w (...) (dalej jako "Umowa Konsorcjum"). Strony Umowy Konsorcjum postanowiły, że: 1) Liderem Konsorcjum jest (...) ODR; 2) Partnerami Konsorcjum są: (...) ODR, (...) Izba Rolnicza w (...) oraz Centrum Doradztwa Rolniczego w (...) (dalej jako "Partnerzy"); 3) Lider Konsorcjum jest upoważniony do składania oświadczeń woli w imieniu Konsorcjum; 4) Lider Konsorcjum ((...) ODR) jest zobowiązany do: a) koordynacji prac podczas opracowania wniosku o dofinansowanie oraz terminowego jego złożenia do ARiMR, b) nadzór i kontrola nad realizacją zadania objętego Umową Konsorcjum, c) prowadzenie dokumentacji działalności Konsorcjum, d) przechowywanie dokumentacji związane z pomocą finansową przyznaną przez ARiMR, e) wskazania i przyjęcia na rachunek bankowy środków finansowych od ARiMR tytułem Umowy, f) przekazania pozostałym Partnerom Konsorcjum kwot refundacji otrzymanej od ARiMR proporcjonalnie do kosztów zadań poniesionych w ramach Operacji zgodne z zestawieniem rzeczowo-finansowym do Umowy, 5) Partnerzy są zobowiązani m.in. do: a) realizowania we własnym zakresie poszczególnych elementów, b) finansowanie bieżących wydatków do czasu refundacji poniesionych kosztów, 6) Umowa Konsorcjum określa zadania przypisane poszczególnym Partnerom Konsorcjum w zakresie realizacji Operacji. Zawarta przez (...) ODR Umowa określa prawa i obowiązki Stron związane z realizacją operacji, tj.: (...) w województwie (...) realizowane w ramach poddziałania "Wsparcie dla działań w zakresie kształcenia zawodowego i nabywania umiejętności" w ramach działania "Transfer wiedzy i działalność informacyjna" objętego Programem. Umowa definiuje pojęcie "operacji" jako: projekt, umowę, przedsięwzięcie/inwestycje realizowane przez Beneficjenta w ramach poddziałania "Wsparcie dla działań w zakresie kształcenia zawodowego i nabywania umiejętności"/"Wsparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych" w ramach działania "Transfer wiedzy działalność informacyjna" zgodnie z kryteriami ustanowionymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz w sposób pozwalający na osiągnięcie celów działania "Transfer wiedzy i działalność informacyjna", określonych w tym Programie (w skrócie jako "Operacja"). Umowa zawarta z (...) ODR nie obejmuje zatem: poddziałanie "Wsparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych". Operacja zgodnie z Umową ma być realizowana zgodnie z zestawieniem rzeczowym i finansowym, jak również harmonogramem, stanowiącymi załączniki do Umowy. Operacja zgodnie z Umową wpisuje się w cel szczegółowy dla działania: "Transfer wiedzy i działalność informacyjna" - "Odtwarzanie, ochrona i wzbogacanie ekosystemów powiązanych z rolnictwem i leśnictwem". Operacja ma być realizowana przez (...) ODR w dwóch etapach określonych Umową. W wyniku realizacji Operacji ma zostać osiągnięty cel "Odtwarzanie, ochrona i wzbogacanie ekosystemów powiązanych z rolnictwem i leśnictwem" - liczba uczestników szkoleń - 1725 osób. Pojęcie "Programu" jest zdefiniowane w Umowie jako: Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, o którym mowa w Komunikacie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 maja 2015 r. o zatwierdzeniu przez Komisję Europejską Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz adresie strony internetowej, na której został on zamieszczony (M. P. poz. 541), z uwzględnieniem jego zmian.

W piśmie z dnia - brak daty sporządzenia pisma - wskazano, co następuje:

Zgodnie z Umową, na (...) ODR jako jednego z Beneficjentów ciążą m.in. następujące zobowiązania:

1)

poniesienia bezpośrednich kosztów kwalifikowanych operacji,

2)

niefinansowania operacji z udziałem innych środków publicznych,

3)

zapewnienia dla wszystkich szkoleń, warunków realizacji operacji wskazanych we wniosku o przyznanie pomocy, w zakresie:

a)

kadry dydaktycznej,

b)

bazy dydaktyczno-lokalowej,

c)

osoby posiadającej odpowiednie doświadczenie w kierowaniu projektem szkoleniowym,

4)

prowadzenia szkoleń w oparciu o materiały szkoleniowe zaakceptowane przez instytucje zarządzającą (Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi,

5)

prowadzenia szkoleń w oparciu o wykładowców zaakceptowanych przez ARiMR,

6)

zapewnienia bezpłatnego udziału dla uczestników szkoleń,

7)

wydania uczestnikom szkoleń zaświadczeń o ich ukończeniu.

Środki finansowe na pomoc finansową dla (...) ODR mają pochodzić z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz krajowych środków publicznych. Środki te będą należne (...) ODR po zakończeniu poszczególnych etapów Operacji przewidzianej Umową. Cel przewidziany Umowami zostanie uznany za osiągnięty jeżeli liczba ostatecznych odbiorców szkoleń osiągnie ustalony w Umowie poziom. W sytuacji, gdyby po otrzymaniu dofinansowania okazało się, że nie zostały spełnione warunki określone Umowami, ARiMR może zmniejszyć kwotę przyznanej pomocy finansowej i Wnioskodawca zobowiązany byłby do zwrotu tej części otrzymanego już dofinansowania. Wśród wydatków jakie Wnioskodawca ma ponieść na sfinansowanie Operacji, które są objęte refundacją z ARiMR na podstawie Umowy, są wydatki na nabycie towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z tego podatku, jak i niepodlegających temu podatkowi. Będą to m.in. wydatki na nabycie: - usług pocztowych (znaczki pocztowe) - zwolnione z podatku VAT, - zakup materiałów biurowo-kancelaryjnych i papierniczych (koperty, teczki, długopisy, papier itp.) - opodatkowane podatkiem VAT, - wynajem pomieszczeń na potrzeby przeprowadzenia szkoleń - opodatkowane podatkiem VAT, - wynagrodzenie pracowników w zakresie naboru uczestników szkoleń oraz wynagrodzenie koordynatorów operacji - niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, - wynagrodzenia wykładowców - niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, - dojazdy wykładowców i uczestników (wg kilometrów) - niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, - wyżywienie wykładowców i uczestników - opodatkowane podatkiem VAT, - podróże służbowe pracowników (delegacje) - niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z Umową, otrzymane przez (...) ODR dofinansowanie nie może być przeznaczone na pokrycie kosztów działalności ogólnej (...) ODR, a powinno być powiązane jedynie z kosztami przeprowadzenia szkoleń w ramach realizacji Umowy. Jako jeden z Beneficjentów Umowy, Wnioskodawca został zobowiązany do złożenia "oświadczenia o podatku VAT". W oświadczeniu tym Wnioskodawca zaznaczył, że realizując powyższy projekt nie można odzyskać w żaden sposób podatku VAT. Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na chwilę złożenia niniejszego wniosku o interpretację, Wnioskodawca nie zrealizował jeszcze żadnego z etapów przewidzianych Umową i nie wystąpił jeszcze o refundację poniesionych już kosztów, w związku z ww. Umową.

Ponadto, w piśmie z dnia 3 grudnia 2019 r. doprecyzowano opis sprawy o następujące informacje:

1. Szczegółowa nazwa operacji realizowanej przez Wnioskodawcę, o której mowa we wniosku brzmi: (...) w województwie (...) realizowane w ramach poddziałania "Wsparcie dla działań w zakresie kształcenia zawodowego nabywania umiejętności" w ramach działania "Transfer wiedzy i działalność informacyjna" objętego Programem.

2. Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją operacji są związane z realizacją statutowej działalności niestanowiącej działalności gospodarczej, która mieści się w zakresie zadań ustawowych (...) ODR dot. prowadzenia szkoleń dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

3. Z tytułu realizacji operacji, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług będą wystawiane na (...) ODR lub pozostałych Partnerów Konsorcjum, w takim zakresie w jakim wydatek będzie dotyczył realizacji operacji w części, która dotyczy danego Beneficjenta tj. Wnioskodawca nie będzie otrzymywał faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które dotyczyłby innych Partnerów Konsorcjum.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na organizację Operacji opisanej w stanie faktycznym, ewentualnie odzyskania tego podatku, który jest objęty refundacją na podstawie zawartej Umowy, w ramach Programu dot. Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na organizację operacji zgodnie z Umową, jak i jego odzyskania w inny sposób wynikający z przepisów dot. podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: "ustawa o VAT"), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT bądź też niepodlegających temu podatkowi. Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej. W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Jak to opisano w stanie faktycznym, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, więc co do zasady ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabywanymi towarami i usługami. Niemniej jednak, Wnioskodawca prowadzi różnego rodzaju działalność, zarówno podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bądź zwolnioną z tego podatku, jak i niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem (ta ostatnia działalność dot. działalności statutowej (...) ODR). Dalej należy jednak wskazać, że jak wynika to z przedstawionego opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie operacji pod nazwą: (...) w województwie (...) realizowaną w ramach poddziałania "Wsparcie dla działań w zakresie kształcenia zawodowego i nabywania umiejętności" w ramach działania "Transfer wiedzy i działalność informacyjna" objętego Programem. Jednocześnie, środki finansowe na pomoc finansową dla (...) ODR mają pochodzić z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz krajowych środków publicznych. Zatem z powyższego wynika, że Wnioskodawca nabywane w ramach realizacji Umowy towary i usługi, wykorzysta do: - działalności statutowej, a więc do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, - usług zwolnionych z VAT, bowiem świadczenia realizowane przez (...) ODR na rzecz uczestników szkoleń w zakresie, w jakim dot. kształcenia zawodowego, korzystałyby ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych bądź zwolnionych z podatku od towarów i usług. Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji objętej Umową (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie także przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ w analizowanym przypadku - jak oświadczył Wnioskodawca - towary i usługi nabywane przez niego w związku z realizacją operacji są związane z realizacją statutowej działalności niestanowiącej działalności gospodarczej, która mieści się w zakresie zadań ustawowych Zainteresowanego dotyczących prowadzenia szkoleń dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją opisanej we wniosku operacji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. nabyte towary i usługi w celu realizacji ww. operacji nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma również możliwości odzyskania podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. operacji.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego należy podkreślić, że wydana interpretacja indywidualna stanowi ochronę prawno-podatkową tylko dla Wnioskodawcy, a nie dla innych Partnerów projektu.

Podkreślić również należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z ww. art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności dotyczy to kwestii braku opodatkowania świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawcę. Powyższe przyjęto, zgodnie z oświadczeniem Zainteresowanego, jako element opisu sprawy.

Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją operacji są związane z realizacją statutowej działalności niestanowiącej działalności gospodarczej, która mieści się w zakresie zadań ustawowych (...) ODR dot. prowadzenia szkoleń dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl