0112-KDIL2-3.4012.522.2017.2.IP - Ustalenie prawa do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.522.2017.2.IP Ustalenie prawa do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.), uzupełnionego pismami z dnia: 27 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.), 21 grudnia 2017 r. (data wpływu 28 grudnia 2017 r.) oraz 2 stycznia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 29 listopada 2017 r. o potwierdzenie wniesienia opłaty za wniosek, w dniu 28 grudnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz w dniu 9 stycznia 2018 r. o sprostowanie treści uzupełnienia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: "Gmina" lub "Wnioskodawca") działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Gmina na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. z 1998 r. Nr 96, poz. 603 z późn. zm.) stanowi jednostkę samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji oraz wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone dla innych organów władzy publicznej zgodnie z art. 163 Konstytucji. W swoich działaniach organy samorządu korzystają ze środków prawnych właściwych władzy państwowej.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca realizuje zadania należące do właściwości samorządu gminnego. Zadania te zostały określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gdzie mowa, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

* 3a) działalności w zakresie telekomunikacji;

4.

lokalnego transportu zbiorowego;

5.

ochrony zdrowia;

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

* 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8.

edukacji publicznej;

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11.

targowisk i hal targowych;

12.

zieleni gminnej i zadrzewień;

13.

cmentarzy gminnych;

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18.

promocji gminy;

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r., poz. 60 i 573);

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Realizując wskazane wyżej zadania, Gmina w oparciu o art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Podmioty takie mogą być zarówno wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej, jak i instytucjami powołanymi przez Gminę, posiadającymi odrębną od Gminy osobowość prawną.

W myśl Uchwały Rady Miejskiej w sprawie uchwalenia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy na lata 2015-2022 przystąpiono do realizacji projektu pn.: "Zaadaptowanie (...)" w ramach Osi Priorytetowej nr 4 "Środowisko i zasoby", Działania nr 4.3 "Dziedzictwo Kulturowe", Poddziałania nr 4.3.1. "Dziedzictwo kulturowe - konkursy horyzontalne", Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, nr projektu (...).

Pierwotnie zakładano, że prowadzenie ww. obiektu odbywać się będzie za pośrednictwem instytucji kultury założonej przez Gminę, wpisanej do rejestru instytucji kultury, posiadającej odrębną osobowość prawną, tj. Centrum Turystyki i Kultury (dalej: CTiK). Z uwagi na ograniczoną kadrę pracowniczą, zamiarem Wnioskodawcy jest jednak utworzenie odrębnej jednostki budżetowej podległej Gminie, która będzie zarządzać ośrodkiem realizując cele określone w projekcie, współpracując z CTiK, któremu wg zapotrzebowania związanego z projektem będzie wynajmować sale, udostępniać zakupione materiały edukacyjne służące do prowadzenia zajęć. Ww. jednostka budżetowa będzie placówką oświatowo-wychowawczą - szkolnym schroniskiem młodzieżowym, które zostanie utworzone przez Gminę w oparciu o planowane uchwały w tym zakresie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności w uzgodnieniu z Powiatem.

W ramach ww. projektu, Gmina ma zamiar przeznaczyć adaptowany obiekt pod działalność gospodarczą VAT. W przedmiotowym obiekcie planowane jest, by wskazane wyżej szkolne schronisko młodzieżowe realizowało cele związane z ww. projektem. Wszystkie realizowane przez schronisko czynności będą wiązały się z pobieraniem odpłatności.

W wyniku realizacji ww. projektu udostępnione zostaną przestrzenie na potrzeby pełnienia nowych funkcji:

1. Kulturalnych:

* sala edukacyjna - w pomieszczeniach tych realizowane będą nowe elementy oferty;

* oferta teatralna - lokalna scena kabaretowa; oferta filmowa;

* oferta wystawiennicza;

2. Hotelarskich:

* część noclegowa - 1p - 40 miejsc: 7 pokoi zakwaterowania grupowego,

* część noclegowa - 2p - 28 miejsc: 4 pokoje 2-4 osobowe o wyższym standardzie wyposażone w węzeł sanitarny;

* bar, kuchnia, pomieszczenia sanitarne.

W ww. obiekcie po zakończeniu inwestycji, realizowana będzie działalność opodatkowana VAT w postaci najmu/dzierżawy/usług zakwaterowania. Możliwe jest również korzystanie z ww. obiektu za odpłatnością przez CTiK.

W ramach realizacji opisanego powyżej projektu, Wnioskodawca ponosi wydatki udokumentowane fakturami VAT.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki, dotyczące realizacji ww. projektu.

W piśmie z dnia 21 grudnia 2017 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Zainteresowany wskazał, że:

Ad 1. Obiekt (pałacyk) będący przedmiotem inwestycji w ramach projektu pn.: "Zaadaptowanie (...)" będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (najem, dzierżawa, usługi zakwaterowania).

Wnioskodawca ponadto informuje, że jako jednostka samorządu terytorialnego może realizować tylko i wyłącznie zadania określone przepisami innych ustaw, w przypadku Wnioskodawcy jest to ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.). Jednostka samorządu terytorialnego jest o tyle odmienna od innego podatnika, że nie może dowolnie określać świadczeń na rzecz osób trzecich, może tylko i wyłącznie wykonywać takie świadczenia, które leżą w ramach powierzonych jej zadań. Przepisy prawa natomiast określają, czy dane zadanie będzie realizowane w trybie administracyjnym czy w trybie cywilnym. Zadania własne Wnioskodawcy obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Na mocy art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym, gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

W odniesieniu do powyższego przepisu ustawy o samorządzie gminnym, Wnioskodawca planuje zawrzeć porozumienie z Powiatem w sprawie przekazania Wnioskodawcy do realizacji zadania własnego Powiatu, polegającego na prowadzeniu schroniska młodzieżowego.

Ad 2. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 1, obiekt będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych z VAT lub/i do działalności innej niż gospodarcza.

Z kolei, w piśmie z dnia 2 stycznia 2018 r., Wnioskodawca wskazał, że pod pojęciem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy rozumieć czynności opodatkowane VAT, tj. niekorzystające ze zwolnienia od opodatkowania VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego z tytułu wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych VAT, które będzie wykonywać na wynikach prowadzonej inwestycji opisanej w zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku, o kwoty podatku VAT naliczonego w całości z faktur dokumentujących poniesione przez niego wydatki inwestycyjne związane z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego z tytułu wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych VAT, które będzie wykonywać na wynikach prowadzonej inwestycji opisanej w zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku, o kwoty podatku VAT naliczonego w całości z faktur dokumentujących poniesione przez niego wydatki inwestycyjne związane z realizacją ww. projektu.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powołanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatki należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Wnioskodawca, po zrealizowaniu projektu opisanego w zdarzeniu przyszłym, zamierza wykorzystywać jego wyniki do czynności opodatkowanych VAT w postaci najmu, dzierżawy lub usług zakwaterowania na podstawie umów cywilnoprawnych. Możliwe jest również korzystanie z obiektu za odpłatnością przez CTiK.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na to, że planowane po zakończeniu pozostałych projektów czynności mają charakter cywilnoprawny, będzie on działał w charakterze podatnika VAT, a nie jako organ władzy publicznej.

W tym miejscu zauważyć należy, że kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm., dalej: kodeks cywilny). Zasada swobody umów zapisana jest w art. 353 § 1 kodeksu cywilnego, w świetle którego strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone przepisami obowiązki. Jak wynika z art. 693 kodeksu cywilnego, przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Stosownie do art. 694 kodeksu cywilnego, do dzierżawy stosuje się odpowiednio przepisy o najmie z zachowaniem przepisów poniższych.

Dzierżawa jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę.

Mając na uwadze przytoczone przepisy, zdaniem Wnioskodawcy, uznać należy, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a Gmina jest z tego tytułu podatnikiem VAT. Zatem usługa dzierżawy świadczona przez Gminę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego z tytułu wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych VAT, które będzie wykonywać na wynikach prowadzonej inwestycji opisanej w zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku, o kwoty podatku VAT naliczonego w całości z faktur dokumentujących poniesione przez niego wydatki inwestycyjne związane z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym). Z kolei według art. 8 ust. 2a ww. ustawy o samorządzie gminnym, gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Gmina na mocy art. 1 ust. 2 ustawy o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa stanowi jednostkę samorządu terytorialnego. Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji oraz wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów władzy publicznej zgodnie z art. 163 Konstytucji. W swoich działaniach organy samorządu korzystają ze środków prawnych właściwych władzy państwowej. Wnioskodawca realizuje zadania należące do właściwości samorządu gminnego. Zadania te zostały określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gdzie mowa, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Realizując wskazane zadania, Gmina w oparciu o art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Podmioty takie mogą być zarówno wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej, jak i instytucjami powołanymi przez Gminę, posiadającymi odrębną od Gminy osobowość prawną. W myśl Uchwały Rady Miejskiej w sprawie uchwalenia Strategii Rozwoju Miasta i Gminy na lata 2015-2022, przystąpiono do realizacji projektu pn.: "Zaadaptowanie (...)" w ramach Osi Priorytetowej nr 4 "Środowisko i zasoby", Działania nr 4.3 "Dziedzictwo Kulturowe", Poddziałania nr 4.3.1. "Dziedzictwo kulturowe - konkursy horyzontalne", Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020. Pierwotnie zakładano, że prowadzenie ww. obiektu odbywać się będzie za pośrednictwem instytucji kultury założonej przez Gminę, wpisanej do rejestru instytucji kultury, posiadającej odrębną osobowość prawną, tj. Centrum Turystyki i Kultury. Z uwagi na ograniczoną kadrę pracowniczą, zamiarem Wnioskodawcy jest jednak utworzenie odrębnej jednostki budżetowej podległej Gminie, która będzie zarządzać ośrodkiem realizując cele określone w projekcie, współpracując z CTiK, któremu według zapotrzebowania związanego z projektem będzie wynajmować sale, udostępniać zakupione materiały edukacyjne służące do prowadzenia zajęć. Ww. jednostka budżetowa będzie placówką oświatowo-wychowawczą - szkolnym schroniskiem młodzieżowym, które zostanie utworzone przez Gminę w oparciu o planowane uchwały w tym zakresie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności w uzgodnieniu z Powiatem. W ramach ww. projektu, Gmina ma zamiar przeznaczyć adaptowany obiekt pod działalność gospodarczą VAT. W przedmiotowym obiekcie planowane jest, by wskazane wyżej szkolne schronisko młodzieżowe realizowało cele związane z ww. projektem. Wszystkie realizowane przez schronisko czynności będą wiązały się z pobieraniem odpłatności. W wyniku realizacji ww. projektu udostępnione zostaną przestrzenie na potrzeby pełnienia nowych funkcji: kulturalnych (sala edukacyjna - w pomieszczeniach tych realizowane będą nowe elementy oferty; oferta teatralna - lokalna scena kabaretowa; oferta filmowa; oferta wystawiennicza), hotelarskich (część noclegowa - 1p - 40 miejsc: 7 pokoi zakwaterowania grupowego, część noclegowa - 2p - 28 miejsc: 4 pokoje 2-4 osobowe o wyższym standardzie wyposażone w węzeł sanitarny; bar, kuchnia, pomieszczenia sanitarne). W ww. obiekcie po zakończeniu inwestycji, realizowana będzie działalność opodatkowana VAT w postaci najmu/dzierżawy/usług zakwaterowania. Możliwe jest również korzystanie z ww. obiektu za odpłatnością przez CTiK. W ramach realizacji opisanego powyżej projektu, Wnioskodawca ponosi wydatki udokumentowane fakturami VAT. Obiekt (pałacyk) będący przedmiotem inwestycji w ramach projektu pn. "Zaadaptowanie (...)" będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (najem, dzierżawa, usługi zakwaterowania). Obiekt będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych z VAT lub/i do działalności innej niż gospodarcza. Wnioskodawca wyjaśnił jednak, że pod pojęciem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należy rozumieć czynności opodatkowane VAT, tj. niekorzystające ze zwolnienia od opodatkowania VAT. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego może realizować tylko i wyłącznie zadania określone przepisami innych ustaw, w przypadku Wnioskodawcy jest to ustawa o samorządzie gminnym. Jednostka samorządu terytorialnego jest o tyle odmienna od innego podatnika, że nie może dowolnie określać świadczeń na rzecz osób trzecich, może tylko i wyłącznie wykonywać takie świadczenia, które leżą w ramach powierzonych jej zadań. Przepisy prawa natomiast określają, czy dane zadanie będzie realizowane w trybie administracyjnym, czy w trybie cywilnym. Zadania własne Wnioskodawcy obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Na mocy art. 8 ust. 2a ustawy o samorządzie gminnym, gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego. W odniesieniu do powyższego przepisu ustawy o samorządzie gminnym, Wnioskodawca planuje zawrzeć porozumienie z Powiatem w sprawie przekazania Wnioskodawcy do realizacji zadania własnego Powiatu, polegającego na prowadzeniu schroniska młodzieżowego.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki, dotyczące realizacji ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z opisu sprawy wynika, że zamiarem Wnioskodawcy jest utworzenie odrębnej jednostki budżetowej podległej Gminie, która będzie zarządzać ośrodkiem realizując cele określone w projekcie, współpracując z Centrum Turystyki i Kultury, któremu według zapotrzebowania związanego z projektem będzie wynajmować sale, udostępniać zakupione materiały edukacyjne służące do prowadzenia zajęć. Ww. jednostka budżetowa będzie placówką oświatowo-wychowawczą - szkolnym schroniskiem młodzieżowym, które zostanie utworzone przez Gminę w oparciu o planowane uchwały w tym zakresie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności w uzgodnieniu z Powiatem. Wszystkie realizowane przez schronisko czynności będą wiązały się z pobieraniem odpłatności. W ww. obiekcie po zakończeniu inwestycji, realizowana będzie działalność opodatkowana VAT w postaci najmu/dzierżawy/usług zakwaterowania. Możliwe jest również korzystanie z ww. obiektu za odpłatnością przez CTiK. Ponadto - jak wskazał Wnioskodawca - obiekt (pałacyk), będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zatem nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych z VAT lub/i do działalności innej niż gospodarcza.

Mając na uwadze powołane przepisy w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a obiekt (pałacyk) będący przedmiotem inwestycji w ramach projektu pn.: "Zaadaptowanie (...)" będzie - jak wskazał Wnioskodawca - wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione przez nią wydatki inwestycyjne związane z realizacją projektu pn.: "Zaadaptowanie (...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a obiekt (pałacyk) będący przedmiotem inwestycji w ramach przedmiotowego projektu będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na informacji wynikającej z opisu sprawy, w szczególności, że obiekt będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. niekorzystających ze zwolnienia od opodatkowania. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl